Gå til innhold

Lamper blir igjen i huset når man selger?HJEEEELP!!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

TIL HI FOR OPPLYSNING: Lysekronen kan du bare ta med deg. Regelen for lamper gjelder for kupler/ettermonterte dowlights på skinner i stue/spisestue, ikke denne type lamper. Vi solgte selv i juni og megler/ark med beskrivelse var veldig klar på nettopp dette punktet. Det er ikke satt krav til at det skal følge med belysning i stue/spisestue såfrem dette ikke er en kuppel eller oppmonterte downlights på skinner!

 

IGJEN, FADER MED FEILINFORMASJON SOM SIRKULERER HER!!!!

 

(og når det kommer til regelen som trådde i kraft 1.juli gjelder dette alle hvitevarer som befant seg i leiligheten på visningstidspunktet såfremt det ikke kommer frem i salgsannonsen at dette IKKE følger med!)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har nettopp hatt kontraktsmøte ang salg av hus, som forsåvidt ble solgt før 1. juli. Der gikk vi gjennom løsørelisten og sa i fra om hva som ikke fulgte med. Det godtok kjøper. Forøvrig så var det nytt for meg at loven var endret. Og jeg vil vel ikke påstå at det er allmennkunnskap om hva som skal følge med. Jeg har flyttet en del, og går ikke rundt og husker på denne lange listen så den må friskes opp hver gang.

 

Fra kjøpers perspektiv:

Hvis jeg hadde kjøpt et hus nå og selger kom med ønske om å ta med lampen ville jeg ikke blitt så veldig overrasket. At lamper med lysstoffrør og sånt som er integrert i innredninger og tak følger med føler jeg er naturlig, men ikke alle tak- og vegglamper. Så er vel jeg av typen som ser for meg hvordan jeg kommer til å få det i huset når mine ting er på plass. Og forøvrig lei av at lover og forskrifter skal bestemme over det jeg betegner som mine eiendeler.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vi kjøpte huset av gjorde det helt klart at de tok med seg sine lysekroner. De var antikvariske.

Dette kom klart fram på visningen.

Lamper og lysekroner er jo gjerne investeringer med veldig personlig smak.

Men som en her sier, kjøp billige lamper og heng der istedet, men fortell det til megleren!

Poenget med at fastskrudde ting som lamper, panelovner osv. skal være igjen i boligen er at de nye eierne ikke skal komme til et kaldt og mørkt hus.

En vegghent tv følger vel ikke automatisk boligen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med ro! Dette greier dere å klare opp i med kjøper og mekler. Litt rimelighet og skjønn må være lov!

Mange som hisser seg opp her! Merkelig! Hvorfor så hissige?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det lettest mulig:

Kontakt kjøperen, gjennom megleren og forklar situasjonen om lampen! Det gjorde min far, da lampen han arvet etter sin mor ble solgt med huset. Han forklarte at lampen aldri skulle vært en del av salget, og at han kunne bytte den ut med en annen for dem, om de ville det.

De fleste kan vise forståelse for et slik feiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan fint ta den med som flere andre sier her.

Kan ikke forstå at noen bruker så mye penger på en lampe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TV er brunvare og er ikke omfattet av verken nye eller gamle regler, så denne kan du ta med deg. Grunnen til at regelen fra 1.juli tredde i kraft ang. hvitevarer var fordi at det begynner å bli vanskelig å skille hvor grensen går mellom løse og intregrerte hvitevarer..så derfor ble dette gjort enklest mulig. Så igjen, alt av brunevarer er ikke omfattet av denne regelen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta den med deg. 50 000kr var jo en svimlende sum for en lampe!

 

Og til deg over her som sier det er tyveri å ta den med seg: ja, da hadde jeg blitt en tyv som hadde tatt med meg noe som JEG selv hadde betalt for!! Ingen dårlig samvittighet for det nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taksten ble vel satt av takstmann før lysekrona kom i hus HI? Da er det jo veldig enkelt. Ta den med deg med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...