Gå til innhold

Lamper blir igjen i huset når man selger?HJEEEELP!!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har akkurat solgt huset vårt,og idag fikk vi beskjed fra megler om at alle lamper som sitter på veggen/tak følger boligen!

Kjipt,for vi ha akkurat kjøpt en lysekrone til 50 000 som vi satt opp pga visning og bilder...skulle jo ha med denne i det nye huset vårt!

Noen som vet hvordan jeg kan vri meg ut av dette?

Vi ble ikke opplyst av megler om dette!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo allmennkunnskap at slikt følger med. Om du ikke ønsker at det skulle følge med, måtte du skrudd ned før visning, eller opplyst spesielt om at lampen ikke fulgte med. Kjipt, men sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi solgte huset til farmor her for en stund siden og hun hadde en diger lysekrone i krystall over spisebordet. Den tok vi selvfølgelig med oss. Var ikke noe problem det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kjente regler, så det er nok ingen megler som opplyser om det hvis en ikke spør.

Alt av lamper som er montert fast på veggen/taket skal følge. Dvs at de er koblet til strømnettet med en slik "sukkerbit", ikke er koblet til synlig stikkontakt og har bryteren et annet sted.

Så hvis denne lysekronen bare er hengt opp i en krok og har egen ledning strukket til stikkontakt kan den tas med.

 

Eneste måten du kan komme deg unna dette på en lovlig måte er å kjøpe den tilbake fra kjøper.

Eller kan du jo bare ta den, begå et tyveri og håpe på at kjøper ikke kan reglene eller gir blaffen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan da ikke byttet den ut med en billigere en når den er med på prospektet, var der under visning og ikke ble opplyst om at den ikke følger med.

Den er faktisk solgt nå.

 

Slike utbytter må gjøres før salg eller opplyses om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, var nok derfor vi fikk med farmors lysekrone uten problemer. Den hang på krok med ledning til stikkontakt

 

22:18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den koblet til en bryter (altså fastmontert) eller er den slik med egen bryter på ledning som er festet i stikkontakt? Hvis den er med ledning i stikkkontakt så er dette ikke noe problem, da kan dere bare ta den med. Og hvis den er fastmontert så ville jeg ha kjøpt en annen, billigere lampe og byttet den ut....

Du henger selvfølgelig ikke igjen en lampe til 50 000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIL ALLE DERE SOM SIER DET BARE ER Å BYTTE DEN UT:

Det er da tyveri.

Lampa er nå solgt med boligen og den eneste måten å beholde den er å trygle kjøper eller kjøpe den tilbake.

Hvis lysekrona til og med kom med i prospektet er kjøperen temlig blåst om h*n ikke regarer på at det plutselig henger noe helt annet der.

 

Eneste untaket er om den har egen ledning som ligger utenpå taket og går til stikkontakt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har jo sin egen stil, og er vel ikke mange som kjøper et hus/leilighet pga det som er der når det er visning.

 

Ville hvertfall bare kastet den om den hang der når jeg overtok. Så om du virkelig må la den være der, hadde jeg ringt til kjøper å hørt. Sagt det var fra bestemor eller noe, hehe.

 

Nei ikke vet jeg men regner nå virkelig med at man fjerner ting som er igjen i en leilighet/hus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo det er mange som vil ha det de har kjøpt selv om ikke du anonym 22.41 vil ha det.

 

Jeg ville reagert om ett så stort bilkkfang hadde manglet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jag hadde kjøpt et hus med en dyr lampe (eller annet) som jeg ikke likte hadde jeg solgt den. Hadde iallfall ikke gitt bort en lampe til 50 000,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allmennkunnskap? Regelen trådte i kraft 1. juli, så så kjent er den vel ikke. I og med at regelen er såpass ny, ville jeg klagd til megler. De burde opplyst om dette, slik at dere kunne opplyst i prospektet at lysekronen ikke medfølger. Kommer sikkert ingen vei, men de bør få tilbakemelding slik at de endrer rutiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig at det kom nye regler 1 juli, men delen med fastmonterte lamper har vært der i årevis.

Det som var nytt 1. juli var at hvitevarer også skulle medfølge hvis ikke annet sto opplyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at slike lamper følger med huset må være i de nye reglene. slike lamper som h.I beskriver hørte ikke med hussalget før. hadde selv en slik lampe (arvegods) og det var aldri snakk om at den skulle følge med når vi solgte for ett år siden. Den er jo ikke fastmontert i den forstand, slik f.eks kjøkkenlampa vår som henger fast i taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke den del av de nye reglene, som sakt så har den delen vært i årevis.

At dere fikk ta med lampa er en ting, det er mellom dere og deres kjøper. Men HI kan ikke uten videre ta med sin fordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er prisen oppgitt noen sted?

 

Om du hadde kjøpt et hus, det fulgte med en lampe, du syntes den var stygg, hadde du da brukt tid på å finne ut om den var dyr eller ei??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en skikkelig lysekrone så vet en at den er dyr.

Om en ikke ser at den koster 50-tusen, så ser en nok at den koster en del.

Om jeg så bare hadde fått et par tusenlapper for lampen jeg hater hadde jeg heller gjort det enn å kaste/gi bort for så å kjøpe en jeg liker.

Jeg er ikke laget av penger akkurat.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be megler om å ta det opp med kjøper, at det dessverre hadde falt ut i prospektet at lysekronen ikke følger med. Om kjøper reagerer negativt så tilbyr dere å sette igjen gressklipperen, fryseboksen eller noe annet i stedet.

 

Jeg ville aldri, som kjøper, gjort meg vrang i forhold til noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror alle at de som kjøpte dette huset ikke vil like lampen?

 

Jeg ville elsket det om det fulgte med en flott lysekrone i huset jeg kjøpte. Bare enda ett + for meg.

Jeg ville ikke gitt den fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...