Gå til innhold

Ligger alle nyfødte på foreldrenes soverom...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

bare lurer;) svigermor sier alle gjør det og at jeg ikke kommer til å orke å ha henne/han i rommet ved siden av. er det tilfelle eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg måtte ha ham på rommet mitt ja, det var mye letter med tanke på amming, stå opp om natten og skifte osv osv + at da følte jeg det litt tryggere :) Han var vel 1 år før jeg flyttet ham på eget rom.

Skrevet

Ja, jeg har inntrykk av at dette stemmer, men det finnes vel noen unntak.

Man er livredd for at noe skal skje med sine nyfødte baby, og det føles tryggest å ha babyen så nært som mulig om natten. Dessuten er det trygt å vite at man fortere våkner av en baby som ligger på samme rom. Og ikke minst; pga ammingen er det lettest å ha babyen i nærheten, så slipper man å gå inn til et annet rom, amme barnet, og så legge seg igjen.

Hvorfor lurer du egentlig?

Skrevet

Jeg hadde henne på soverommet og hu n sover enda inne hos meg (hun er 4mnd. nå). Koselig og trygt å sove på samme rom. Og enkelt når man skal mate på natta, selv om man ikke ammer.

Men dere må gjøre det som er best for dere og det som er best for babyen;)

Skrevet

lurer fordi vi ikke har så veldig stort soverom og må kjøpe ny mindre seng for å få plass til barneseng. men da burde vi vel det;)

Skrevet

Det tror jeg svigermor har rett i. Det skal vel fores på et eller annet vis (flaske/amming) i løpet av natten og det siste man orker er å vase rundt mer enn høyst nødvendig. Det er jo en av grunnene til at samsoving er populært.

Straks det var slutt med nattamming (5-6 mnd for vår del) sov hun på eget rom.

Skrevet

Nå er det ikke alle nyfødte som liker å ligge i senga si til å begynne med. Mi lå i vognbaggen, om natta, til hun var 2mnd. Og jeg har hørt om flere der babyen ligger i krybber, kurver ol. til de blir litt større og ikke synes at senga er så stor og skummel lengre.

Så om dere ikke har plass til barneseng på soverommet så kan dere kanskje kjøpe en kurv eller bruke vognbaggen til å begynne med. Og så heller ta det etterhvert når dere ser hvordan det blir og hvordan dere vil ha det?

18:52

Skrevet

heng ei korg i taket:

purnatur.no

Kjempekjekk. Kan brukes i den første tiden der du vil ha mini nærmest. Kan brukes til 9 mnd.

Rimelig også: 499,-

Skrevet

Sikkert 99% av alle nye babyer i Norge sover på samme rom som foreldrene. Sikkert 80-90 % som tilbringer mesteparten av natta i foreldrene sin seng også.

Vi har hatt ungene sovende i stua med oss frem til vi har lagt oss, ammet i senga vår, av og til lagt over i egen seng, og av og til bare sover med oss. Ikke unaturlig å amme flere ganger på natta, si 23.00, 04.00 og tidlig på morningen igjen.

Når man våkner klokka tre på natta er det lettere å vri seg rundt i senga å amme, uten å "vekke" babyen, enn å stå opp, gå inn i annet rom, amme i en stol, få babyen til å sove igjen, før man tusser seg tilbake til egen seng.

Stakkars små babyer også, vært i mors liv, hørt hjerteslag å lyder, mor og fars stemmer, så bli lagt i eget rom, i egen seng helt alene. Barn liker fysisk kontakt og nærhet. Hvorfor tar du sikte på å ha babyen på eget rom fra nyfødt?

Skrevet

Er trygt og godt å ha de i nærheten den første tiden, og med tanke på mating etc. Bare lempe ut og inn av sengen. Her flyttet mini på eget rom da han var 6 mnd, og det gikk knirkefritt.

Skrevet

Absolutt! Akkurat på det området er jeg ganske steil altså. I USA sier undersøkelser at det reduserer krybbedød. Ikke samsoving jeg mener altså, men å ha barnet i egen seng på foreldrenes soverom.

Det er jo selvfølgelig bare undersøkelser og ingen fasit, men akkurat der tar jeg ingen sjanser.

Skrevet

Hadde første unge på sitt eget soverom fra første dag, men må ha snartkommede unge på våres intill den sover hele nattan (pga storebroren sin)

Skrevet

Vi hadde ham inne hos oss i tre uker. Det var planen hele tiden, pga mating om natta. Men etter tre uker fikk han flytte inn på sitt eget rom. Han "prata" veldig mye i søvne og jeg våkna for den MINSTE lyd. Det ble unødvendig slitsomt i lengden :)

Nå har han sovet på eget rom i 5 mnd og det fungerer veldig fint!

Skrevet

Begge våre har sovet på vårt rom lenge.

Første sov i vår seng og i vognbagen på soverommet vårt. Så sprinkelseng, fortsatt på vårt rom. Sov på vårt rom helt til han var 20mnd. Men han var en sånn som spiste ofte på natten og sov dårlig. Vi måtte ha han på vårt rom for å ikke bli helt utslitt av å stå opp x antall ganger pr natt.

Nr 2 sov i vår seng og i vugge på vårt rom. Så sprinkelseng på vårt rom.Flyttet på eget rom da han var 13mnd. Han sov godt fra han var nyfødt. Likevel var det trygt og koselig med han på vårt rom.

Skrevet

Samme her, gutten flyttet til eget rom (over gangen fra rommet vårt) når han var 1 måned gammel. Og han sov "alltid" i egen seng (jeg duppet litt av mens jeg ammet men pleide å våkne ikke lenge etter, sover veldig lett).

Jeg klarte ikke å sove med all "pratingen" hans.

Det gikk fint med amming, hentet han når han våknet, la han i sengen vår, leverte han tilbake når han var ferdig. Vi brukte sovepose (Grobag) så han ikke ble kald når han ble flyttet. Han våknet ikke så ofte om natten.

En perfekt løsning for oss i dette tilfelle.

Pussig nok sover han mye stillere når som han er 18 mndr gammel.

Skrevet

Stakkars babyer som må sove på eget rom fra de er nyfødte:( Egoistiske foreldre!

Skrevet

Begge våre har sovet på eget rom fra 1. natt hjemme med stor suksess! Jeg sov godt og begge sov uten pupp i 10-12 timer hver natt fra de var 7 og 8 uker gamle :-)! Jeg hadde en godstol med pledd inne på barnerommet som jeg ammet i i begynnelsen når de skulle ha mat hver 3-4 time, men det gikk jo fort over. Både vi og barna har sovet godt gjennom hele småbarnstiden og gjør det fortsatt. Jeg husker når eldstemann ble syk og vi hadde han i hans seng, men inne på vårt soverom... Da sov vi kjempedårlig fordi vi våknet av hvert minste kny.

Jeg ble tipset av en venninne som fikk barn 4 måneder før min første, og jeg er glad vi gjorde det.

Skrevet

???? de som lar barna sove i foreldrenes seng er vel mer egoistiske? Krybbedød skjer mye oftere ved samsoving...

Skrevet

Må man tenke sånn så må man vel ha ungen hos seg til de blir tenåringer

Skrevet

det tror jeg faktisk de har motbevist anonym 21:38.

Det som er anbefalt er å ha babyen på samme rom til h*n er 1 år.

Skrevet

Vel, ei jeg vet om mistet babyen sin 9 dager gammel nå i juni og de samsov hele familien og begge foreldrene røykte... så der tar DU feil

Skrevet

Vi har også hatt begge ungene på eget rom fra begynnelsen av. Alle sover godt og lenge :-)

Skrevet

Helt normalt å ha nyfødt i nærheten av mamma. Jeg orket ikke tanken å må labbe i mørket gjennom huset til barnerommet. Føles tryggere også.

Skrevet

Så slitsomt det må være å være så dum som deg, 21:52. Når man røyker skal man ikke samsove, men man kan sove på samme rom! Å samsove er vil si at alle sover i samme seng.

Nå er ikke røykende mødre de aller lureste heller.

Skrevet

Alternativet er å løpe inn til babyen X antall ganger hver eneste natt for amming. Orker du det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...