Anonym bruker Skrevet 11. august 2010 #26 Skrevet 11. august 2010 Jeg kan godt svare deg, selv om jeg ikke er barnehagemotstander. Du skriver du er klar over at undersøkelsen har sine svakheter. Hva vet du egentlig om den undersøkelsen bortsett fra det du leser i klassekampen? Vet du noe om bakgrunnen til familiene som ble fulgt? Kom de barna som ikke gikk i barnehage fra samme livskår som de som gikk i barnehage? Det er her snakk om barn født på midten av 70 tallet. Har du stilt deg selv spørsmål om hvordan samfunnet var da, kontra nå? Undersøkelsen sier noe om barns skoleprestasjoner, sier den noe om barnas psykiske tilstand? Sier den noe om barnas syn på seg selv eller deres mentale helse? Jeg er veldig kritisk til den undersøkelsen du legger frem og jeg kjenner veldig godt til den. Jeg skal ikke påtvinge deg mine synspunkter, men du bør stille spørsmål og ikke bare sluke alt du leser uten å fordøye det.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2010 #27 Skrevet 12. august 2010 Synes denne debatten er helt håpløs og jeg vedder på at flesteparten av dere er mødre uten utdannelse som trenger å rettferdiggjøre at dere ikke gidder å gå tilbake til de dårlig betalte drittjobbene deres.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2010 #28 Skrevet 12. august 2010 Min teori om hvorfor flere får ADHD 1) Dagens skole og undervisninsgform er ikke egnet for barn med "bare litt konentrasjonsproblem": TIdligere hadde vi 45/50min skoletime og 10 min friminutt...Spiste klokka 1100 og hadde "Langpause" til 1130 da. Dette var supert for alle som har problem med å konsentrere seg, men ikke er "unormalt ukonsentrert":.....Også var skoeltimene de samme fra time til time, og hver mandag var lik, hver tirsdag osv osv... 2) Fra enda litt tidligere enn min barneskole, hadde man "trollskoler";- hvro barn som var så "ille" at de ikke taklet en normal skoledag ble sendt..For noen var det "rednignen";- men for de aller, aller fleste førte dette til at man ble en evig "taper", og falt ut av samfunnet,- da OGSÅ i form av at mange aldri fikk en familie. Nå til dags har vi et par generasjoner som alle har blitt innlemmet i det norske samfunn, og de aller, aller fleste kommer seg gjennom skolegang og kommer seg inn i normal jobb og normale familieforhold og får barn..Folk som før hadde ADHD ble før "plukket ut";- i dag blir det vanlig folk av de, men siden de får barn, og ADHD er meget genetisk overførbart, så får vi SELVSAGT flere unger med diagnosen ADHD:.Noe som i og for seg er helt grei, de sliter jo ofte ikke mer enn alle "Normale"om de får riktig oppfølging, men skolene er desverre ikke forutsigbar nok til å skjønne en slik evolusjon. 3) Undervsining uegnet for konsentrasjonsproblemer og en sann reel økning av barn med ADHD gjør at antallet øker ekstremt. Og et siste punkt; 4) Dagens barn blir skjemt bort av sine foreldre, det blir ikke satt krav til de før de kommer i barnehage /skole, og de lærer at "øvrigheter" skal man IKKE respektere, fordi man selv er verdens navle.INGEN skal bestemme hva du skal gjøre..Ingen er mer verdt enn deg, alle er MINDRE verdt enn deg, faktisk..Det som ikke psser deg skal du slippe...Og DET passer heller ikke inn i en skolehverdag, og man får "Probelmelever"; som ikke feiler annet enn bortskjemthet.. Få tilbake respekt for lærer, prest og politi,- for å sette det på spissen. Presten har vel utspilt sin rolle, men lærer og politi,- 10 åringer spytter og roper skjellsord etter politiet,- 5-åringer er obsternasig første skoledag til både lærer og rektor.....Respekt for eldre er helt og holdent forsvunnet, og barn vokser opp i den tro at de er verdensmestre. OG ta på seg skylden for at barnet sitt blir en av disse "Primadonnaene" er ikke noe mange gjør frivillig, da er det selvsagt greit og se de har nok en diagnose...Og mange barn med "adhd får det aldri bekreftet.....De hopper bare mellom ulike "eksperter" for å få den diagnosen..... Tror ikke BARNEHAGE og SFO er hovedproblem for at vi har flere "spesialelever" i dag, enn tidligere nei...Inaktivitet er også et STORT problem, men vi skylder på maten istedet..Så mye enklere og gi ungene vann og grønnsaker enn å slå av TV, komme seg ut av godstolen og bli med de ut,- HVER dag..Men se DET er en annen diskusjon...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå