Gå til innhold

Om små barn i barnehage.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva en barnehage er reflekterer det samfunnet den finnes i. Dvs at en barnehage i amerika vil være preget av deres syn på barn og en barnehage i norge er preget av vårt syn på barn. En amerikansk barnehage kan derfor overhodet ikke sammenlignes med en norsk og virkningen denne har på barna blir derfor også en helt annen. Det er ikke gjennomført større studier av langtidseffekter av norske barns barnehageopphold. Det vi har av forskningsbasert kunnskap er derfor fra utenlandske studier. Resten er bare synsing

En annen ting... En forsker kan bevise akkurat det han vil, gjelder bare å finne de tallene han leter etter det, for tro di meg, de finnes der ute. Hvis jeg har en hypotese om barn som jeg virkelig tror på, så er det ikke noe problem for meg å finne nok materiale til å støtte denne. Ikke dermed sagt at det er sant...

Barne noen perspektiver som kan være greit å ta med seg.

Skrevet

Jeg er ikke så opptatt av det ene avsnittet i den ene linken om hvordan amerikanske forskere ser på barnehagesituasjonen der.

Uansett. Barn er barn i hele verden. Alle barn under 3 år har like stort behov for ro, stabilitet og trygghet uansett om de bor i India eller i Norge.

Det er ikke barnehagen i sin helhet som blir kritisert i linkene her. Det er ingenting i veien med selve barnehagen verken i USA eller i Norge.

Da har du misforstått temaet.

Det det er snakk om her er hvordan barnehagen som instutisjon påvirker små barn under 3 år og særlig i alderen med størst separasjonsangst som sies å være mellom 12 og 16 måneder.

Det er ganske entydig blant forskere og psykologer med barn som spesialfelt at barn under 3 år har det best i trygge omgivelser hjemme.

Det spiller ingen rolle om hvordan "samfunnet"ser på barn.

Det eneste unntaket kan være barn som kommer fra svært ressurssvake hjem.

Noe den ene artikkelen sier noe om.

Det er klart det er forsket på hva oversosialisering og overstimulering gjør med barn i dag.

Det er jo bevist at barn er mer ukonsentrerte, er mer stresset og oftere har psykiske problemer som før kun var et problem blant voksne.

Hvis du har en seriøs link til noen som mener at barn under 3 år har det best i barnehage så del den gjerne.

Og da mener jeg noen med barn som spesialfelt.

Skrevet

Jeg har barn som har vært i barnehage siden han var 10 mnd.. Da var permisjonene over, og begge måtte ut i jobb igjen. 80% utbetaling hadde vi rett og slet økonomi til. Dagmamma her ligger på rundt 6-7000 i mnd, og det er rett og slett FOR dyrt! Uhørt dyrt!

Da er barnehage det eneste alternativet. og i tillegg slipper man tilfeller der dagmamma er syk, slutter i jobben osv..

Hva mener du man skal gjøre?

Barnet var ikkeplanlagt.. Skal man ta abort fordi det er skadelig å begynne i barnehage tidlig? Skal man site å teller på femtiøringer hjemme fordi man er hjemme i ulønnet permisjon?

Det er en årsak til at bana går i barnehage.

Det er ikke fordi vi mødre har lyst.

Skrevet

Blir ikek barnehagen en trygg tilværelse og rutine og stbilitet da? Barna kjenner perosnalet, de andre barna, bygget og de blir hentet og levert på noenlunde samme tid hver dag.:Det er faste måltid, faste "Hyggestunder" og dagene er lagt oopp med mye rutner på denmåte at i barnehagen er det tidspunkt for det meste.

Hva kan vel gi mer trygghet en det? Ser selvsagt bort fra dårlig organiserte barnehager med stadib bytting av ansatte, kanskej mye utbytting av barn i tillegg og uten godt opplagte rammer. MEn en normal barnehage er vel ganske stabil når det kommer til ansatte, barna er de samme og mat-tider er samme dag fra dag.Turdager på bestemt dag i uka osv osv..Begrunnelser med at de blir utrygge fordi de "dras vekk fra det kjent" faller jo i grunn jord. Barne BLIR fort kjent, det er gradivs tilvenning på noen dager/uker og tror de aller fleste barnehager har mer rutine for barna enn i de fleste hjem..

Nei, 9timers dager fra de er 10 måneder, HVER dag, er nok ikke optimalt, men 24/7 sammen med kun mamma og besøk til andre barn når det passer HENNES timeplan tror jeg heller ikke er det aller beste.OG bli behandlet som verdens navle og få oppmerksomhet bare man rynker på nesen i de 2-3 første leveår tror jeg heller ikke fører mye godt med seg.

MEn går barna i store barnehager med hyppig bytte av ansatte og barn, dårlig rutiner og opplegg, minimal oppfølging av hver enkelt osv osv, så er nok ikke DEN barnehagen et godt valg.Men igjen, mamma/pappa kan "Ødelegge" et barn de også, med å være for mye sammen med det, eller for lite med de, selv om de er sammen med de....

Skrevet

Verden er jo ikke helt svart og hvit? Det kan umulig være skadelig for barn å bli sosialisert med andre barn? Å lære sosiale regler er like viktig som andre lover og regler.

Da jeg var liten gikk jeg ikke i barnehage før jeg var 6 år, jeg var i barnehagen kun et par ganger i uken i et år før jeg begynte på skolen.

Jeg var livredd andre barn. Jeg vokste opp som enebarn i et trygt hjem med mine foreldre og besteforeldre rett vedsiden av. Vi bodde veldig avsides. De få gangene jeg så barn før jeg begynte i barnehagen (besto av hyling og skriking) jeg var livredd!

Jeg tror heller ikke det er bra for små barn under 3 år, å være i barnehagen fra 7 til 17. Det må være en fin balansegang mellom hjem og barnehage.

Ingen har noe godt av verken for mye ellr for lite.

slik som samfunnet er idag blir det vanskligere og vanskligere for vanlige folk å bare leve på en inntekt, da må ihvertfall en av foreldrene ha unormal høy inntekt- eller jobbe mer enn vanlig. (Far?) Hvilket kontakt får da han med barnet.

Skrevet

Dette er jo bare mer synsing. Ingen ny forskning som kan belyse debatten.

Skrevet

Hva mener du med det?

Er det bare synsing at barn oftere er stresset, er utagerende, har adferdsproblemer, og oftere får diagnosen adhd?

Barn blir tidligere skoletrette, har oftere konsentrasjonsvansker og gjør det dårligere på skolen enn tidligere.

Det er faktisk bevist.

I en av linkene over her er det intervju med en som i 40 år har drevet barnehage. Han sier jo selv at barnehage ikke er et godt nok tilbud for de under 3 år.

Jeg dømmer ikke de som av økonomiske årsaker ikke har noe annet valg, men jeg synes de fleste familier bør strekke seg langt for å få til mer samvær med de minste barna.

Enten ved redusert arbeidstid og/eller inntekt.

Jeg tror svært få barn under 3 år lider av å være i b.hage noen timer i uka, men at barn har det best hjemme ihvertfall når de er under 2 år, det tviler jeg ikke på.

Har selv jobbet mange år i barnehage og selv gått i barnehage da jeg var liten.

Skrevet

Nå må du prøve å forstå her. Hva barnehagen i usa og hva barnehagen i norge gjør med barn er to vidt forskjellige ting fordi de drvies etter to vidt forskjellige prinsipper. Derfor kan ikke den forskningen de har gjort i usa dras over til norske forhold selv om barn er barn som du sier. At det er entydig blandt forskere at barn under 3 år har det best hjemme er reint sprøyt. Jeg er selv småbarnspedagog, og har lest myyyye på området. Har to småttiser som løper rundt her og har ikke tid til å skrive mer, men er du seriøst interessert, så kan jeg gjerne skrive mer om dette senere.

Skrevet

Et barn har adhd selv om det går ikke barnehage eller ikke!1

Skrevet

NEI! ALLE BARN som går i barnehage får automatisk ADHD!

At det går an, 17:35....

Skrevet

Kommer denne debatten noen gang til å ende? Sendte min jente i barnehage 15 mnd gammel. Vi kunne sikkert drøyd det ihvertfall til hun var 18 mnd, ja kanskje to år men vi VALGTE å sende henne i bhg da, iom at jeg så hun trengte mer sosialisering enn det hun fikk her hjemme.

Jeg ville aldri i livet vært hjemmeværende i 3-4 år og endevende hver krone bare fordi forskere mener barn tar skade av barnehage.

Skrevet

Ja, det krever veldig mye av foreldrene å være hjemme med barna sine. Det er enklere for mange å sende de i barnehage og la barnehagepersonalet sørge for oppdragelse og sosialisering.

Skrevet

Nå tar du deg vann overhodet anonym 12.15. Deter ikke enstydig blant forskere at barn under tre år har det best hjemme? Hvor i alle dager har du det ifra? Ikke mange år siden det kom en forskningsraport fra Sverige (som ligner mer på de norske barnehagene en USA) at barn som hadde gått i barnehage fra 1års alder gjore det bedre på skolen og fikk seg bedre jobber enn barn som startet seine i barnehagen.

Ja alle små barn har like stort behov for ro, stabilitet og trygghet. Det er derfor avgjørende hvor i verden barnehagen befinner seg og kvaliteten på den enkelte barnehagen. Kravene i de ulike landene er utrolig forskjellig, både i areal, utforming, uteareal, antal voksne, de voksne sin kompetanse osv.

Det er heller ikke bevist at barn har det psykisk vanskligere i dag og opplever mer stress en før. derimot vet vi i dag at mangen barn sliter med dette. Men om det er mer nå en før eller om vi har et annet barnesyn nå en før og derfor ser det nå eller ikke, det kan man bare spekulere i.

Kjenner at jeg ble temmelig provosert no, og gjerne skulle tatt denne diskusjonen med deg ansikt til ansikt!

Skrevet

Jeg tar meg slettes ikke vann over hodet.

Det blir bare tåplig å snakke om forskningsrapporter som du ikke engang har link til.

At barn som har gått i barnehage fra de er 1 år gjør det bedre på skolen enn de som begynner når de er 3 er bare tull.

Barn begynner tidligere og tidligere i barnehage og gjør det dårligere og dårligere på skolen.

Jeg har jobbet som lærer i mange år. Og før det i barnehage.

Jeg har både relevant utdannelse og kompetanse til å uttale meg på dette område.

Skrevet

Nå begynner jeg å lure på om du overhode har evnen til å tenke på egenhånd her....

Det er aldrig før sat fokus på barns psykiske helse på den måten en gjør i dag, derfor så vet man ikke om det er mange voksne som sliter med dette som kanskje burde hatt hjelp som barn.

Skoleprestasjonene til barn i dag er også sammensatt. Blant annet er det flere skolebarn i dag en tidligere som ikke snakker norsk eller lite nors, og dermed ikke kan prestere. Mange barn i dag har også for få krav stilt til seg generelt og forstår ikke at de må yte. osv...

Denne person som har drevet barnehage i 40 og ikke vil anbefale det til de under 3år, er en person og ingen forsker. I tilegg burde han ikke ha drevet barnehage dersom han ikke kan stå for innholdet.

Dersom du forsatt jobber i brnehage håper jeg at du ikke jobber med de minste siden du ikke kan stå for innholdet i den tiden du er sammen med dem.

Skrevet

Jeg er lærer.

Og mor til snart 3.

Sender ved et par linker til soiden du hang deg opp i den ene personen, Hans Flaaten, og ikke de andre.

Nå er det jo slik at en som har drevet barnehage i 40 år og skrevet flere bøker bør ha like mye han skulle ha sagt som en hvilken som helst forsker.

http://www.bt.no/forbruker/helse/article645135.ece

http://www.dagbladet.no/kultur/2008/09/04/545740.html

Jeg skulle likt å vite hva som gjør at du evner å tenke på egenhånd mer enn meg, hehehe.

Du får tro og mene hva du vil.

Det gjør jeg også. Det er derfor vi har dette forumet. Jeg leser masse, bøker, tidskrifter og artikler i fleng om dette temaet fordi det virkelig interesserer meg.

Jeg har lest om alle mulige mennesker som mener for og imot og synes ikke det er noe vanskelig å komme opp med en mening om dette på egenhånd.

Jeg forstod ikke helt hva du mente med den siste setningen din:

At jeg ikke kan stå for innholdet i den tiden jeg er sammen med dem. Jeg er hjemme med en jente på 20 måneder som snart blir storesøster. Og jeg er veldig opptatt av innholdet i den tiden jeg er sammen med dem.

Det samme hadde jeg vært dersom jeg hadde jobbet på småbarnsavdeling i barnehage.

Skrevet

Hvor ble det av alle barnehagemotstanderene, har de lest artikkelen? Vil de ikke komentere den siden de ikke støtter deres syn?

Skrevet

Det er verdt å ta med i betraktning at amerikanere jobber langt mer enn 7,5-timersdager og har MYE mindre fri enn vi har her i Norge.

Min egen erfaring med små barn og barnehage er at ett år var i tidligste laget, men at 1,5 år ville vært den ideelle alderen for barnet vårt å starte i barnehage. Små barn trenger også stimuli. Er ungen vår hjemme med meg, må hun være med på at mor handler, mor vasker hus, mor rydder, mor vasker klær, mor lager mat. Hvor spennende er det for en liten unge? Er det ikke bedre da at barnet får være et sted med andre barn og trygge voksne som aktiviserer barna med sang, lek og læring?

Jeg trenger ingen forskningsresultater. Mitt barns språk taler for seg: Ungen vår tramper av glede og jubler når vi er tilbake i barnehagen etter noen dagers avbrekk. Hun trives der!! Stadig oftere er hun så opptatt med å leke at hun vil ikke bli med oss hjem med en gang. For meg er det bevis godt nok på at hun i hvert fall ikke tar skade av barnehagen!

Skrevet

Jeg kommentere innlegget over;

"Er det bare synsing at barn oftere er stresset, er utagerende, har adferdsproblemer, og oftere får diagnosen adhd?"

Adhd er noe man har uavhengig om man går i barnehage.

Det er selvfølgelig lettere å få diagnosen når det er flere med pedagogisk utdannelse som ser barnet daglig en om en har barnet hjemme.

At hva går an? Hva var det du siktet til?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...