♡ A & E ♡ Skrevet 11. august 2010 #26 Skrevet 11. august 2010 Denne må jeg signere! Har aldri møtt noen som ser ned på noen som ikke ammer eller hørt noen snakke nedsettende om de som ikke ammer! Hvor finner dere disse menneskene i dagliglivet? Går da ikke an å holde seg innendørs fordi en er redd for hva andre skal si om flaskematingen, det er jo bare sånn realiteten er for mange mødre som av en elelr annen grunn ikke ammer. Hva folk sier fra eller til endrer jo ikke på det som er, tørr å si fra! Ikke hør på tull fra bedrevitere, en vet da selv hva som er best for en selv...
Teline Skrevet 11. august 2010 #27 Skrevet 11. august 2010 Blir du like provosert av overskirfter som: "norske kvinner er utro i syden" "nordmenn drikker for mye i spania" "norske kvinner på verdenstoppen i amming" De setter kvinner i Norge like mye i bås. Er de like provoserende for deg?
Gjest Skrevet 11. august 2010 #28 Skrevet 11. august 2010 Prækes, jeg er helt enig med deg i at 90% av problemet sitter i ens eget hode. Slik var/er det med meg også, jeg er min egen verste fiende i denne saken fordi jeg i utgangspunktet ønsket denne ammingen så inderlig. Men så er det da såklart også noen som er nødt til å stikke nesen sin i alt. De fleste er heldigvis som deg, som spør for å være hyggelig og kommer med oppmuntrende ord når man forklarer (det gjør jeg selv også), men dessverre finnes det noen av dem du ikke tror finnes også. Den første jeg møtte var i garderoben i svømmehallen. Skulle gi småen en flaske før vi skulle trille hjem fra babysvømming. Da kommer en dame i 40-årene og forteller meg at det er mye bedre for ham om jeg ammer i stedet. Så svarer jeg at da tror jeg ikke han ville blitt særlig mett, for det er ikke en dråpe lenger i mine bryst. Å joda, det er bare å legge ham til deg, det er jo den naturligste ting i verden! Den andre var en dame midt i 20-årene satt på bordet bak oss på café. Småen hadde fått flasken sin og skulle rape, og begynte å sure litt. Da kommer det fra damen (som hadde to barn i 3-5 års alderen: "Stakkar liten, får du ikke pupp av mammaen din du da? Er mamma redd for å vise puppen til fremmede kanskje?" Og ja, selv om problemet i hovedsak sitter i mitt forferdelig selvkritiske hode så stikker det bra med slike kommentarer. På samme måte som det stikker når jeg nå ser f.eks Gro Nylander sitte med et selvtilfreds smil på TV og si at alle kan amme, noen må bare jobbe litt mer for det. Og noe av det jeg tror irriterer meg mest med slike saker som den HI refererer er at denne kritikken rammer en gruppe som er i en litt ekstra sårbar fase av livet. (Barseldamer er jo kjent for ikke å være blant de mest stabile). Derfor synes jeg det er unødvendig å sette det sånn på spissen. Rett og slett fordi det kan føre til unødig og ekstra sorg for de som allerede synes ammingen er forbundet med kun negative ting.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 11. august 2010 #29 Skrevet 11. august 2010 Jeg gidder ikke la meg provosere av dette tullet lenger. Det er mye som anbefales, men det trenger ikke likevel å være til det beste for den enkelte. Jeg synes bare det er latterlig at noen virkelig tror de er bedre eller vil hevde seg over andre mødre fordi de har fullammet i 4 til 6 mnd. Det som jeg heller ville anbefalt var å gi masse kroppskontakt og nærhet til en nyfødt baby. Hvor maten eller melken kommer i fra, spiller idag ikke all verdens rolle.
velger nick en annen dag Skrevet 11. august 2010 #30 Skrevet 11. august 2010 I utgangspunktet har ingen noe med hva en mor velger som beste for seg og sitt barn. Joda, jeg er inneforstått med at morsmelk er det aller beste for barnet (isolert sett) , men MME er i dag et veldig godt alternativ...(som jeg har brukt på begge mine barn,ammingen var ikke for meg) Det jeg synes er problematisk i dagens "amme-vennlige" Norge, er at det på en eller annen måte er blitt slik at "alle" skal¨kommentere hvordan mødre velger å mate barnet sitt. Og det er liksom helt OK å si til en vilt fremmed person at det den personen gjør ikke er "godt nok" i følge en eller annens norm.Jeg synes faktisk det er over grensen for hva man skal måtte finne seg i. Det er vel et av de få emnene folk tillater seg å belære vilt fremmende i,sånn helt uten oppfordring? Klart at fagpersoner med god kunnskap kommer med retningslinjer/anbefalinger for hva som er best, det er veldig bra. Men det passer ikke alle, og vi er fortsatt voksne mennesker som må få lov til å ta egne valg. Jeg synes det til tider er blitt nærmest et "ammepoliti" som har bevilget seg selv myndighet til å "korrigere" (i deres øyne) uvitende,uopplyste og egosentriske kvinner her i Norge.Og de har jeg lite til overs for. Herremin,på 70-tallet var det utrolig mange barn som kun fikk MME, de vokste opp og lever godt i dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå