Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 8. august 2010 #1 Skrevet 8. august 2010 Og hvorfor? Har fått inntrykk av at det er litt "in" igjen å ta mannens etternavn nå, men vet ikke om det stemmer helt? Jeg beholdt ihvertfall mitt eget etternavn, både fordi det er ganske så sjeldent, og jeg ikke ønsker at det skal "dø ut"- men også fordi det ville føles rart å skulle bytte navn sånn plutselig.
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 8. august 2010 #2 Skrevet 8. august 2010 Tok mannens.. Fordi det føltes helt naturlig.. Har ikke no spesielt etternavn noen av oss, så spiller liksom ingen rolle..
Gjest Sekretøsa Skrevet 8. august 2010 #3 Skrevet 8. august 2010 nå er ikke vi gift, enda. Men jeg har allerede tatt husband-to-be sitt etternavn for en god stund siden. Hvorfor? Fordi vi er en familie på 4, og det er kjipt at vi har 3 etternavn tilsammen. Har et barn fra før som ikke heter det samme som oss. Liker å føle en slags tilhørlighet. Jeg hadde et -sen navn, og han et navn bare 62 stk har
Soleie m/3 gull :) Skrevet 8. august 2010 #4 Skrevet 8. august 2010 Jeg skal gifte meg om 6 uker Kommer til å ta mannen sitt som etternavn og ha mitt som mellomnavn. Har prøvd å få han til å ta mitt også og at vi kunne hatt bindestrek mellom ( ser at det er fler og fler som gjør det ) men han er skikkelig sta og nekter Vurderte faktisk å lavære å ta hans på grunn av det, men har lyst å hete det samme som han, så da tar jeg det Ungene har allerede mitt som mellom navn og hans som etternavn, så da har ihvertfall vi 3 samme, så kan bare mannen være en stapeis!!
2barns mor Skrevet 8. august 2010 #5 Skrevet 8. august 2010 Tok mannens. Følte det naturlig fordi begge barna har kun hatt hans etternavn siden de ble født.
Mor Løvehjerte Skrevet 8. august 2010 #6 Skrevet 8. august 2010 Hvis vi gifter oss, noe vi sikkert gjør/garantert ikke gjør sånn annenhver uke (!), så kommer jeg nok til å ta hans ganske kjedelige etternavn, slik at jeg slipper å ha sånn jallaballa-hvordan-uttaler-man-dette-da-etternavn resten av livet. :-)
Anna-10 Skrevet 8. august 2010 #7 Skrevet 8. august 2010 Feministen i meg skrek når jeg tenkte på det, så nei! Jeg beholder navnet mitt!
trebarnsmamma84 Skrevet 8. august 2010 #8 Skrevet 8. august 2010 Tok mannen sitt,samtidig som eg beholdt mitt.
KineMor ♥C&M&O♥ Skrevet 8. august 2010 #9 Skrevet 8. august 2010 Tok mannens:) Mitt var langt og vanskelig å stave, hans kort og rett frem:) Dessuten har hele familien nå like etternavn, takler ikke dobbelt etternavn jeg da
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 8. august 2010 Forfatter #10 Skrevet 8. august 2010 hehe, ser den Løvehjerte;) Forresten kan jeg legge til at vi begge har sen-navn, så derfor hadde d uansett ikke vært aktuelt m noe dobbeltnavn..
Libido- Skrevet 8. august 2010 #11 Skrevet 8. august 2010 Jeg har både mitt eget og mannens. Mitt eget etternavn ville jeg beholde fordi det er en del av identiteten min. Tok mannen sitt fordi jeg synes det er det mest riktige når man gifter seg. Synes en familie bør ha samme etternavn.. (mitt eget er nå flyttet til mellom navn)
Mor Løvehjerte Skrevet 8. august 2010 #12 Skrevet 8. august 2010 Ja, Andersen-Pettersen eller Hansen-Ottosen er ikke så stilig, nei.
husmus &2 Skrevet 8. august 2010 #13 Skrevet 8. august 2010 Ja. Og angrer som en hest. Han skal skifte til mitt og så kvitter jeg meg med hans. På et et eller annet tidspunkt når vi kommer så langt.
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 8. august 2010 #14 Skrevet 8. august 2010 Beholdt mitt eget - så klart!
Gjest Detverkeribakhodet Skrevet 8. august 2010 #15 Skrevet 8. august 2010 jeg byttet ikke når vi giftet oss, men når jeg var gravid.. da tok jeg hans som etternavn og han mitt som mellomnavn.. så nå heter vi det samme alle tre... snart fire.. føltes ikke naturlig å bytte før vi skulle ha barn..
Ugl@ Skrevet 8. august 2010 #16 Skrevet 8. august 2010 Jeg valgte å beholde mitt, barna har begge etternavna uansett. En av grunnene er at han har et "sen" navn og jeg har et slekts/stedsnavn som er mye mer skjeldent enn hans navn. Sist og ikke minst, jeg er gift med ham, men ikke min manns "eiendom".
stjertløvetann Skrevet 8. august 2010 #17 Skrevet 8. august 2010 Beholdt mitt eget. Noe annet var aldri aktuelt, da ville jeg blitt hetende det samme som den ufyselige tanta hans...
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 8. august 2010 #18 Skrevet 8. august 2010 nå har ikke jeg noen mann da, men om jeg en dag får en så blir det helt uaktuelt og bytte bort mitt. 1 fordi jeg har et etternavn som bare min familie har og som jeg føler stor tilhørighet til 2. fordi feministen i meg aldri kunne godt med på noe slikt. 3. fordi sønnen min har mitt etternavn og vi allerede er en familie. jeg kan kanskje strekke meg til å ta hans navn som mellomnavn. kanskje...hehe hvis det passer da... hehe
lille sprelle Skrevet 8. august 2010 #19 Skrevet 8. august 2010 ja takk begge deler! beholdt mitt eget og la til hans. bruker i det daglige bare vårt felles navn. barnet vårt har bare vårt felles navn. mitt er mer sjeldent, men i kombinasjon fornavn etternavn så er jeg "unik", det ville ikke han blitt med mitt.
shari_z Skrevet 8. august 2010 #20 Skrevet 8. august 2010 Jeg tok hans navn. Grunnen er at det er det som var forventet av meg i hele oppveksten, men også fordi hans navn begynner med A og pikenavnet mitt begynner med Z. Jeg var lei av å være sist hele mitt liv, og lei av et etternavn ingen kunne uttale eller stave riktig (er amerikansk, og pikenavnet mitt er fra ungarn). Vel framme i Norge, fant jeg ut at mitt pikenavnet kunne både staves og uttales riktig her, men hans navn kunne ikke staves riktig. Dermed hadde jeg samme problemet igjen. Jeg har tatt pikenavnet mitt som mellomnavn, trodde jeg, men egentlig endte det opp som dobbelt fornavn - uten at jeg vet hvordan det skjedde. Uansett, jeg har alltid likt pikenavnet mitt og det står der i dag på alle papirene, sammen med hans etternavn (som forresten er et pent navn, synes jeg, og ikke så vanlig med under 250 stykker i Norge med det navnet).
LadyLuck & Skrevet 8. august 2010 #21 Skrevet 8. august 2010 Om jeg noengang kommer så langt.. kommer jeg nok til å beholde mitt som mellomnavn og ta mannens som etternavn. Dette for jeg vil ha navnlig tilhørighet med min kjære, men samtidig beholde mitt eget da guttene har mitt og bf sitt etternavn
Gjest yrild Skrevet 8. august 2010 #22 Skrevet 8. august 2010 Jeg beholdt mitt. Synes det var litt romantisk å tenke på å skulle være fru..., men følte meg ikke hjemme i et nytt navn. Barnet vårt har begge navn med bindestrek.
solstråle69 Skrevet 8. august 2010 #23 Skrevet 8. august 2010 Vi er ikke gift, men blir vi det vil jeg ta hans etternavn. Beholder nok mitt som mellomnavn. Feministen i meg har ikke noe imot dette, for meg betyr samhørigheten ved felles navn mer enn det.
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 8. august 2010 #24 Skrevet 8. august 2010 Mannen min som tok mitt etternavn her i gården
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå