Gå til innhold

Det er vel mange som mener det samme om sitt barn, men jeg tror jeg har et begavet barn.


Tøysetipp

Anbefalte innlegg

Et begavet barn er noe annet enn et barn som lærer raskt og er tidlig ute med ting. Et begavet barn skaper gjerne noe eget av den kunnskapen som erverves, som musikk eller kunst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sier det på godt nordnorsk: Æ e' søkkimponert! Jenta høres VELDIG begavet ut. Håper det er noe de kan ta tak i på skolen, slik at hun blir stimulert videre etter hennes behov og ikke blir gående og kjede seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan i hvertfal mye mer enn noen 5 åring jeg kjenner. Ingen av ungene som går sammen med min 5 åring i barnehagen kan noe i nærheten av det din jente kan. Om hun er et geni vet jeg ikke, men mye flinkere enn gjennomsnittet tror jeg.

 

Det er mange som lærer å lese tidligere, som kan hovedsteder osv, men ikke så mange som kan så mye så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he jeg er ikke spesiellt begavet og kunne alle de tingene du ramser opp :-) Men kos deg med at du synes hun er begavet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er nok ikke begavet, men slik som jeg ser det er det flere faktorer som gjør at hun har lært seg disse tingene:

 

* hun er enebarn og får dermed full oppmerksomhet

* hun syns det er gøy å lære

* du er/har vært sykemeldt slik at du har mye tid til å lære henne ting

* hun er ikke interrestert i lek som andre jenter er

 

Begavet er man vel ikke før man har ekstreme evner utover normalen.

 

Sier som flere her, hun vil få en utfordring med å trives i 1.klasse hvis ikke hun får tilrettelagt spesielle oppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hun høres kjempe flink ut.. Det er store variasjoner blandt barn i den alderen, og de fleste kan vel ikke alt dette i en alder av 5.. Om hun fortsetter slik kommer hun til å klare seg fint når hun begynner på skolen og da vil du fort se om hun lærer fort og får vel høre fra lærerne om de mener hun er begavet eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun er nok ikke et såkalt vidunderbarn, men hun må jo være blant de smarteste - det kan det vel ikke være noen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er i alle fall, som du selv sier: velsignet med en interesse og hukommelse. Og det er kjempebra! Vær stolt av henne! Og smi mens jernet er varmt! Barn som vil lære, skal få lære! På skolen er det lovfestet at alle barn har rett til tilpasset opplæring. Det betyr at jenta di skal få utfordringer hele veien, på sitt eget nivå. Som lærer i småskolen kan jeg også fortelle at dette overhodet ikke er gjennomsnittlig/vanlig kunnskap hos en seksåring. De færreste kan lese når de begynner på skolen. De kan gjerne noen bokstaver, skrive navnet sitt og navet på noen i familien etc. Ikke alle kan dette heller, og de blir helt flotte og flinke skolebarn med tiden allikevel.

 

Jenta mi har akkurat fylt tre, og kan lese og skrive lydrette ord. Selvfølgelig er jeg kjempestolt av henne (uten at jeg tror hun er begavet, men snarere har stor interesse for slikt + lettlært), men jeg forteller det sjelden til noen, pga den ekstreme janteloven som hersker i dette landet. Eneste vi tør å "skryte" til er besteforeldre og tanter! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hun er flink. Om hun er ekstra begavet er vanskelig å si, men hun er etter all sannsynlighet velsignet med en mor som ikke undervurderer ett barns evne til å ta til seg lærdom. Unger suger til seg kunnskap om foreldrene er villig til å dele med seg og skape interesse og entusiasme:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn var jeg også. leste og skrev før jeg startet på skolen. det handler om interesse og oppfølging.

 

pass på en ting, en felle jeg gikk i. da jeg startet på ungdomskolen ble jeg veldig lei skolen. var ingen utfordring og mye av pensum føltes unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje lurt å utdype litt. det jeg mener er at hvis hun ligger et godt stykke foran, er det viktig at hun møtes med utfordringer. ikke alle lærere er flinke til dette, jeg har hatt flere som ikke brydde seg om å gi noe ekstra. brukte mattetimene på å rette oppgaver å hjelpe de andre i klasse. da blir man fort lei.

 

hadde en lærer på barneskolen som var fantastisk. jeg fikk masse oppgaver og annerkjennelse. hadde han vært læreren min gjennom ungdomskolen, tror jeg at jeg hadde hatt et annet forhold til skole.

 

så ikke gjør som moren min og la det skure på egenhånd siden man mester skolen. involver deg uansett, lag gode rutiner. har hun unnagjort leksene på skolen, så lær henne noe annet hjemme. lag en hyggelig stund hvor dere lærer noe nytt sammen. det tror jeg er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink hun er!! Håper hun får de utfordringene hun trenger på skolen og at dere får til et fint samarbeid med dem så interessen for å lære nye ting fortsetter. Lykke til!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg og las før eg begynte på skulen,men eg er vel alt anna enn geni...hehe....sleit meg igjennom skulen...!!

 

Snuppa mi er 5, og kan lese enkle ord. Skriver sjølv setninger. Har kjempehukommelse og husker det meste....!!

 

Dattra di høyrest kjempeflink ut=)=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg og las og skreiv før eg byrja på skulen, i tillegg til at eg hadde pløya gjennom matteboka på 1klassenivå innan skulestart. Eg var dessverre ikkje noko vidunderbarn for det om.

Det er nok ikkje veldig uvanleg å kunne lese og skrive i den alderen (veit om fleire), men at ho i tillegg kan det andre som du ramser opp er jo temmeleg fantastisk. Ho er vertfall lettlert og har virkelig interesse for læring. Tida vil vise om ho også er eit begava barn :-) Rett stimulering er vertfall viktig. Eg syntes det var kjedelig å begynne på skule, kunne jo mykje av det vi skulle lære og det var ingen som tilrettela for oss som hadde komt litt lenger dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble imponert over dette i alle fall :) Så herlig at du er stolt over jenten din!

 

Du fikk noen teite svar i begynnelsen, det er alltid noen som ikke tåler andres fremgang. Fryktelig umodent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta di er absolutt langt over gjennomsnittet!!!

Jenta mi er 4 år og kan navnet på bokstaver og tall, men ikke lydene. De fleste av hennes jevngamle, kan ikke så mye en gang.

 

Land og hovedstader kan hun ikke noe om.

 

Hun var veldig tidlig ute med rollespill og lek med dukker da. Leker fortsatt masse med dukker og er veldig jentete.

 

Noe er man flink til og noe kan man mindre. Jeg hadde nok vært stolt om jenta mi var like flink som din, men er glad hun leker og har det kjekt med litt barnslige ting også. Kjipt å bli for mye nerd også da...

 

De fleste blir nok litt misunnelige når de leser slike "skryteinnlegg" her på dib. Vi liker ikke å høre om andres fantastiske barn. Slik er det nok bare :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ho er rååå flink.

 

vidunderbarn har som oftest ikke sosial kompentanse eller klare å få det inn.

men at hun er begavet ja, du fe håpe det varer leenge :)

 

eg trudde ei periode at mi jente var det.

 

-hun har alltid lagt laangt foran i utvikling.

NÅ leser og skriver hun, Hun er 4 år og 4 mnd. og har gjort det ei stund.

 

hun klapper og synger alt i de rette takter når det gjelder musikk. (sikker på hun fort kunna lært et instrument)

 

men, heldigvis så er hun ei normal jente, med mange "feil" og har et stort hjerte for andre mennesker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også ei slik jente, 9 år hun da. Utrolig skarp og suger til seg lærdom, på godt og vondt. Hun har heldigvis blitt fulgt godt opp av skolen som gir henne, og flere andre i klassen, utfordringer slik at hun ikke kjeder seg. Hun har klart seg bra så langt, men kunne godt ha tenkt meg en mer gjennomsnittlig unge jeg. Hun er krevende siden hun aldri godtar enkle svar, skal alltid ha ordentlige svar, og gir seg ikke før hun fårstår. Forklarer og forklarer og forklarer...........

 

Lykke til, går nok bra. Det viktigste er at hun blir sett og møtt som den hun er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imponert :)

 

10åringen min husker ikke engang hvor hun selv la fra seg tingen sin nå nettopp..... Men hun er nok et kapitel for seg selv ;p

 

Bare pass på at hun får noe å bryne seg på i skoletiden!

Foreldrene mine nektet å lære meg noe før jeg startet på skolen. Når jeg endelig fikk lære kastet jeg meg over stoffet fordi jeg ikke likte å være sosial. (Hm, det hørtes rart ut!)

Uansett. Gjennom hele grunnskolen har jeg kranglet med mamma om leksene jeg fikk beskjed om å gjøre men som jeg faktisk var ferdig med.Ikke bare ferdig forsåvidt, jeg hadde pyntet i bøkene mine for å få tiden til å gå. Jeg kjedet meg grusomt på skolen og ingen oppdaget det!! Når jeg endelig var ferdig med grunnskolen var hele lærelysten min drept av mangel på noe å lære. Dagene var fulle av "ingenting" og skole ble rett og slett forbundet med noe fryktelig kjedelig hvor alt handlet om å få tiden til å gå.

Det var riktig nok litt bedre på u.skolen for der kunne jeg finne meg oppgaver selv når jeg var ferdig med ukeplanen (som regel på tirsdag).

Jeg var ei stille og fryktelig sjenert jente som ikke turte å være sosial. Så hver eneste foreldresamtale inneholdt "hun må rekke opp handen mer i timen" noe som fikk mamma til å tro at jeg ikke kunne svarene. Mens sannheten var at jeg ikke torte å snakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du kan ha et begavet barn. Jeg vet ikke hvordan man måler det.

Men det er ikke rart det er uenighet om det her, når noen ser ut til å mene man må være en Mozart for å kunne kalles begavet!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tøysetipp!

 

Jeg synes hun høres utrolig flink ut!! Sannsynligvis hanler det om interesse, som du skriver. Andre knskje kan løpe fortere eller hoppe høyere. Men uansett så er jenta di hvertfall veldig flink! Jeg har aldri verken hørt om eller truffet en fem-åring som kan fylker, hovedstader og resten. Aldri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er hun flink!!! OG kan mye mer enn vanlig for sin alder. Uten tvil :o)

 

Det som er fakta er vel at det enn så lenge er vanskelig og si om hun er spesielt begavet/smart, eller "vanlig smart", men bare over snittet INTERESSERT i å lære..Det man er interessert i, lærer man som regel lett og fort :o) Læreviljen kan være enorm hos barn og kan variere i perioder. Så små barn kan vel vanskelig klassifiseres som genier/ikke genier, tror jeg..Men om noen år så vil du sikkert se om hun fortsatt lærer like lett og huske like godt og har samme EVNE til å lære nye ting. Om viljen forsvinner vil et "geni", som jeg betrakter det, fortsatt lære enormt mye, kjapt og greit, mens en "Normal" person vil slite litt mer :o)

 

Om hun derimot beholder læreVILJEN så vil hun uansett kunne nå langt her i livet, og være i stand til å lære mye mer enn den gjennomsnittlige nordmann:o) Selv om hun "bare er normalt" intelligent:o) Enn så lenge er det bare og "føye seg" for hennes kunnskaptørst,- STÅ PÅ!!

 

ENn så lenge, fryd deg over hennes lærevilje og kunnskap, og gled deg over sannsynlighet for at det blir lite behov for leksehjelp de første årene på skolen :o) Men forbered deg på å "lage lekser" til henne....For å få inn rutiner med lekser fra starten av. Et barn som slipper unna lekser, sliter senere i livet, geni eller ikke:o) Det går på og lære seg og prioritere arbidsoppgaver, det som er VIKTIG, men kjedelig, fremfor lek og moro hele tiden..Tro meg..Gjorde ikke lekser gjennom hele grunnskolen (var kjapp og "samrt" og rakk alltid og gjøre ferdig leksene på skolen), og sliter den dag i dag med og gjennomføre kurs, studier og arbeidsoppgaver på en fornuftig måte.

 

Igjen,-lykke til. Og vit med deg selv at sin datter kan mye mer enn vanlig for sin alder...:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg har vel troen på at barn hat ulike interesser og bruker evnene sine ulikt... noen fokuserer masse på motoriske ting, andre fokuserer på bokstaver osv... Hun har kanskje sider hun er litt svakere enn andre å¨også?

Selvsagt er hun flink! Sikkert litt nok over gjennomsnittet for alderen sin... men jeg tror at slike ting gjevner seg ut etterhvert jeg... men har hun en veldig interesse for læring, så må man såklart bare følge opp¨så godt man kan og håpe at denne interessen fortsetter og at hun bruker den maks etterhvert som årene går! Da vil hun jo nå langt!

Har selv lyst til å skryte litt av min her... han fyller 3 år denne uka... fra han var under 2 år har han hatt en veldig interesse for bokstaver... fra han var 2 kjente han igjen de fleste bokstavene i alfabetet, har nok roet seg litt nå... men interessen er der fremdeles! Han snapper opp ting veldig fort og husker utrolig godt! ER nok mye alderen, de virkelig suger til seg alt for å lære! Kunne ønske man husket like godt selv også... hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...