Gå til innhold

Det er vel mange som mener det samme om sitt barn, men jeg tror jeg har et begavet barn.


Tøysetipp

Anbefalte innlegg

Hun tar ting så utrolig fort og har en kjempe hukommelse. På godt og vondt.

 

Hun leste da hun var 5 år, og nå er hun 6 år og løser Donald kryssord lett som ingenting. Senest i går begynte det å bli for lett for henne og hun ville ha større utfordringer. Jeg har aldri presset henne, men det har vært på eget initiativ. Hun bryr seg ikke om dukker, barbie eller andre jenteting, hun vil bare lære, spille spill og lese bøker. Samtidig som hun er sosialt sterk også og har mange venner.

 

Hun kan samtlige hovedstader i Europa, stedsnavn, fylker, kan pluss og minus og noe av gangetabellen. Enkle engelske ord, enkle spanske ord.

 

Hun bruker å huske og glemmer ikke. Skolen vil få noe å bryne seg på i hvert fall.

 

Lurer på om hun er litt begavet, eller om det bare handler om interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke vanlig blandt de barna her omkring, eller venners barn. Ventet vel egentlig på noen morsomme tilbakemeldinger, for det er jo ikke i vår natur og kunne skryte av våre barn. Helst er de noen bortskjemt drittunger sm bare gulper og driter i bleia på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mann kunne lese når han var 3 år gml og snakket engelsk.

Ser ut til at han har bare blitt dummere etter hvert som årene går nå! Hehe... neida ;)

Smarting han :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ser at svaret mitt ser litt kvast ut men det er ikke meningen altså ;)

Datteren din er flink, min sønn kunne ikke lese i den alderen der. Ikke jeg heller for den saks skyld ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om så små barn som kan alt dette.

en kan kanskje lese noe

en kan kanskje en hovedstad eller tre

 

Men alt dette på en gang er da vitterlig ikke vanlig, playmo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke dette er vanlig, selv om jeg ikke kjenner så ufattelig mange 5-6 åringer (de jeg kjenner er i alle fall mest interessert i leker, og ikke å "lære").

 

Jeg tror barnet ditt er ganske frempå Tøysetipp, og det er jo kjekt. Selvfølgelig er det heller ikke noe problem å ikke være så frempå på den alderen, det går som regel like bra og dårlig med alle, spesielt her i Norge hvor de ikke setter så fokus på begavete barn.

 

Nyt jenten din du! Og vær stolt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt kunne også lese da han var 5 år, er flink til å skrive, kan matematikk til en viss grad og noe engelsk, men hovedstadet osv er han ikke god på ;-)

 

Jeg syns helt klart jenta di er veldig flink, og det er definitivt ikke noe de fleste på den alderen kan. Om hun er begavet vet jeg ikke, men flink og tidlig ute, ja, det syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har høye tanker om deg selv, om du tror at jeg tok meg nær av det du skrev:-) Regnet med at det ville komme noen krasse svar.

 

Jeg tror hun er litt begavet. I hvert fall velsignet med en interesse og hukommelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke svare på om hun er spesielt begavet eller ikke, men at hun har en lærelyst som kanskje er litt utenom det vanlige for hennes aldersgruppe, er det nok ingen tvil om. Hun kommer til å få det supert på skolen, og forhåpentligvis får hun noe å bryne seg på yttereligere enn alfabetet:)

 

Jeg tenker vel mer at unger på 3 som snakker flytende engelsk, fransk og spansk samt leser flytende osv. er mer "begavet" sådan. Men enkelte foreldre vet jo også å utnytte det faktum at barn lærer raskt og sender de på skoler i svært ung alder. Så begavelse kommer vel tydeligere frem etter hvert som barnet blir større, vil jeg tro...

 

Lykke til med skolestart:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns hun er veldig flink! Min gutt som skal begynne på skolen kan lite av dette. Han har interesse for det meste av det du nevner, men er minst like glad i å leke:-)

Jeg syns hun er heldig som tar ting så lett og husker så godt!

I forhold til de jeg kjenner på den alderen er ho over gjennomsnittet flink hvertfall:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt! I Norge liker vi helst at alle er gjennomsnitlige, store som små. Dessverre...

 

Hun kommer sikkert til å bli skuffet og kjede seg når hun begynner på skolen. De er ikke så flinke til å tilrettelegge for barn som kan en del fra før. Hvis jeg var deg ville jeg tenkt gjennom dette og tatt det opp med skolen ganske tidlig og 'presset' dem litt til å ha et opplegg som passer for jenta di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper hun ikke kjeder seg på skolen da.

Det er det som er problemet med den norske skolen, alt skal være så likt.ingen skal komme her og stikke seg ut...

Da er det lett for at de flinkeste elevene begynner å kjede seg, og det er ikke bra !

Som forelder bør du ihvertfall være obs på det, og ha en dialog med skolen.

 

En gutt jeg vet om var litt på samme måte som jenta di, og for han resulterte det i at han kjedet seg i timene - og løste kjedsomheten med å gjøre ugagn. Han havnet fort inn i en vond spiral.

 

Jeg har en 6 åring selv, og han er vitebegjærrlig og husker godt, men ikke sånn som du beskriver jenta di. Så for meg høres det ut som hun er ekstra begavet ja.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg jobbet 2 år på en barneksole og vært mye sammen med førsteklassingene. Dette du beskriver er IKKE normalt, slik noen her vil ha det til. Datteren din er en smart liten jente, ingen tvil om det=)

 

Selv leste jeg når jeg var 4 år, men ellers lå jeg helt på normalen når det gjaldt andre ting. Jeg vil si at datteren din kan mye forskjellig i tidlig alder. Det har nok mye med hukommelse å gjøre, både lesing, gangetabell, utenlandske ord og stedsnavn er det jo mulig å legge på minnet.

 

Håper de tilrettelegger for henne på skolen!

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at et er en kombinasjon av at hun er smart og har en flink mor som setter seg ned og bruker tid sammen med henne:) Du har nok mere igjen for dette en og sette på en dvd:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt! Det er slett ikke normalt, jeg har 5-åring og kjenner mange fem-åringer, men ingen i nærheten av det der:) Håper dere og lærerene hennes støtter og oppmuntrer henne videre, slik at hun hele tiden får et passelig påfyll av utfordringer! Krev at hun får oppgaver som passer henne, og blir fritatt for eviglange mattetimer der hun bare sitter og venter på at sistemann i klassen skal skjønne at 4 epler og 3 pærer blir 7 frukt! Slikt er en skikkelig killer for motivasjon og lærevilje, det kan jeg skrive under på! Dere kan vel sikkert snart begynne og lese litt mer avanserte bøker sammen, og dere kan vel kjøpe kryssordhefter, lære henne sudoku etc? Så forresten akkurat at Norsk Fakta Forlag hadde noen fine barne-historebøker nå. (www.nofafo.no tror jeg). Og så kan dere jo også lese naturbøker og la henne lære om trær og blomster, insekter og dyr osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en seksåring..eller hm. Han er visst syv i dag! :D

Har hatt mange fem-seks-syv åringer i huset de siste årene, og jeg vil ikke si at det er vanlig at femåringer kan dette. Noen kan lese, noen kan alt om dinosaurer, noen kan alt om maur...Og noen kan veldig lite av mye. Veldig stor variasjon i den alderen både av ren kunnskap om ting og sosial kompetanse.

 

Får håper hun blir tatt godt hånd om på skolen. Min erfaring etter å hatt en førsteklassing i år, er at de får veldig tilrettelagt undervisning. Min gutt kunne lese og gikk raskt stegene fra 1´er bøker (små lesebøker) til 4´er bøker. Andre har hatt 1´er bøker helt ut skoleåret.

 

Fortsett å oppmuntre henne. Det er jo kjekt å ha et barn som er interessert i lære!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg si at dette IKKE er normalt for 5-6 åringer. Å det sier jeg ikke bare fordi mitt barn IKKE kan det som ditt barn kan, men fordi jeg har vært og er veldig mye sammen med barn i den aldersgruppen, å ingen av de kan dette som du sier, så ja, tror nok barnet ditt er over gjennomsnittet ja!

 

Det skal du bare fryde deg over! Håper du har informert skolen om dette slik at ting ikke blir kjedelig for henne!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene så flink hun er du kan virkelig være stolt og jeg er sikker på at hun nok er mye flinkere enn gjennomsnittet. Mange her inne er jo allergiske for folk som mener barna er begavet og jeg mener bestemt at tulla di er litt begavet :)

 

Å spille 5 sanger på piano og kunne alle hovestedene OG lese...tar av meg hatten.

 

Kjempemorsomt å kunne følge en så flink jente videre i oppveksten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Er dette liksom standaren? Da tror jeg muligens at jenta mi er DUM! Hun er snart 6, kan ikke lese annet enn enkle ord, og absolutt ikke setninger. Hun tror byen til faren er i et annet land, hun tror fotballaget vi heier på er Norge, THE landslag, lissom.

 

Ikke kan hu spille piano heller, men jeg lærte henne waka-waka dansen istad, og den tok'a ;)

 

Tror nok også at hun er litt over gjennomsnittet, og det skal du jo bare være stolt av! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...