Gå til innhold

Har man særkullsbarn med i en fødselsannonse?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner at det føles helt feil for min del, men lurer på hva som er vanlig?

Om vi hadde hovedomsorgen for datteren hans ville jeg nok sett det som naturlig å ha henne med i annonsen, men det har vi altså ikke. En fødselsannonse er vel for å fortelle omverdenen om barn vi har fått sammen? Synes dette er vanskelig.

Vi nevnte henne ikke da vi fikk vårt første barn, men nå har jeg jo lyst å nevne storesøsteren i annonsen for vårt andre barn og da lurer jeg på om skikk og bruk er "alle eller ingen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde med alle barna i fødselsannonsen, de er jo søsken! Så her synes jeg det blir alle eller ingen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er enig i søskenbiten. Men det som gjør at jeg synes det blir feil, er at da ser det ut som om jeg har født tre barn. Og det har jeg jo ikke. Er det noen bra måte å formulere en fødselsannonse med "mine, dine og våre barn" på?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man hadde hovedomsorgen hadde det blitt noe annet, men synes ikke man trenger å nevne alle når man ikke har det.

Det er jo for å fortelle omverden at DERE TO har fått barn.

 

Synes det blir voldsomt med f.eks

Pia og Kåre fikk ei jente bla bla bla

Silje, Anders, Per, Pål Kari og Gunnar er stolte storesøsken.

(Hehe, må le litt)

Det ser jo ut som du er mor til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver ikke med hans barn når vi skal ut med fødselsannonse... der blir det kun våre navn ;) Og evt stolte stoersøsken el. l... trenger ikke nevne navna på de ungene som er blitt søsken =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er spørsmålet mitt: OM du også hadde hatt barn fra før, skulle kun DERES felles barn og ikke begges særkullsbarn nevnes i annonsen da? Eller gjelder dette kun HANS barn...???

Synes det blir feil å nevne noen søsken og ikke alle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klørne ute med en gang gitt..... Suprise......!!!

Hadde dere enda lest litt mer før dere ble forbanna.....Seriøst.... Egoist?

 

God jul til dere også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en annonse en gang hvor det stod

 

XXXX har kommet til verden, lykkelige foreldre er.....xx har blitt storesøster og XXX har blitt storebror til en hel halvsøster...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at enten er det alle eller ingen.

Hvis "hel-søsteren" skal nevnes synes jeg at også "halv-søsteren" skal nevnes. Hvilket syn har barnas far på dette?

 

Dette er vel egentlig noe dere må bli enige om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde bare våre (foreldrenes navn) med i annonsen. Det tror jeg vi hadde hatt selv om vi hadde hatt fellesbarn fra før også, ellers blir det som noen sier helt feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare snakke for hvordan vi har det. Jeg har 2 barn fra et tidligere forhold, og tre med min nåværende samboer.

Her har vi gitt beskjed om at vi ikke tolererer at noen sier halvsøsken. De er søsken og ferdig med det. Vi behandler alle på lik linje, og inkluderer alle. Det gjelder også fødselsannonser, nanskilt o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er en selvfølge å ha med særkullsbarn hvis man skal nevne søsken. Har ikke særkullsbarn selv, men samboer. Mitt ønske er at vårt felles barn skal få et nært søskenforhold til de andre og ville aldri vurdert tanken å utelatt dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi kommer til å ha med særkullsbarn i fødselsannonsen. det føler både riktig og feil på samme tid i grunn. feil fordi det kommende barnet er mitt første barn, og det ønsker jeg skal komme frem. men riktig fordi de to barna til samboer faktisk blir babyens søsken og derfor fortjenner og få navna sine i annonsen slik helsøsken ville fått. men jeg har satt grensen ved bildet og sagt til samboer at jeg ønsker ikke at særkullsbarn skal være med på bilde. siden det er min føste vil jeg at det endten bare er babyen eller babyen med mamman og pappan på bilde, det har han forståelse for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo en grei løsning. Da vi fikk vår første, nevnte vi ikke datteren hans i annonsen og hun var heller ikke med på bildet. Det synes faren var greit, nettopp fordi dette var vårt første barn sammen.

Dilemmaet kommer vel egentlig først med barn nummer to, når man har lyst å få frem hvilket barn i rekken dette er for OSS, men samtidig unngå å såre noens følelser. Dette er ikke et "kjip stemor skviser ut stebarn"-innlegg. Jeg lurer rett og slett på hva som er mest vanlig og om det er noen gode forslag til formulering på en slik annonse.

Å poengtere i annonsen hvem som er hel- og halvsøsken synes jeg også blir feil.

 

Går det an å skrive noe sånt som "Adam og Eva fikk sitt andre barn sammen. Stolte storesøsken er Kain og Abel" ?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man kan prøve seg på formuleringer som signaliserer litt hvilket barn det er i rekka for deg, men som ikke utelater noen. Kanskje noe sånt:

Fantastiske xx ble født 12.8., så og så lang og tung. Lille xxx er stolt/overrasket/forundret storesøster og xx og xx er blitt storestoresøstre for andre gang.( Eller - og xxog xx har fått nok et bittelite søsken).

Stolte foreldre er xx og xx

 

 

Ikke så lett det der... Man burde vel bare skrive alle barna under ett, samtidig har jeg forståelse for at man ønsker at det skal komme litt fram om man har fått to eller fem barn, med tanke på at slike annonser leses av både både nye og gamle bekjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Her var det mange forutinntatte kjerringer... vi satte bare foreldrene, fordi de som kjente oss visste at dette var vårt 2. barn sammen, men aller mest fordi mora til mine to bonusbarn ville ha blitt helt gæren dersom hun hadde sett sine hellige avkom nevnt i samme annonse som mine snørrunger.

 

Hun skapte seg også totalt tullete da vi skulle gi ungene navn, for dersom de hadde fått farens etternavn, ville hun seriøst ha skiftet etternavn på de to eldste, så hennes og mine barn ikke skulle hete det samme!

 

(Og når hennes eldste sønn hadde bursdag, etter at vi hadde fått barn nr 2 her i huset, skrev hun en gratulasjon til ham i lokalavisen på "gullungen vår"-spalten. Der sto det: "Til lykke kjære X med 9-årsdagen, mammas storgutt og Y sin bror. Dagen feires osv". Altså skulle bare helsøsterens navn stå i gratulasjonen. Ikke en gang pappaen fikk være med og gratulere, da måtte han vel ha sendt inn enda et bilde.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi hadde til og med bilde av den stolte storebroren med lillesøstra si:) alle rundt oss vet at han ikke er min, så det anser jeg som uproblematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har rett og slett skippa den biten, ingen fødsels anonser, ingen dørskilt, kun etternavnet på postkassa, julekort og andre kort blir sent ut med "hilsen per og kari m/famile"

Jeg hadde nok følt det var rart å inkludre dem i alt mulig sånt, og han hadde sikkert syntes det var sårt å holde dem utenfor. Når vi gjør det slik slipper vi disse problemstillingene. Når det er sagt er ikke jeg så veldig glad i å sende inn anonser om meg selv, og mine, eller å ha svære skilt og lange lister med navn. For meg passer det sånn, vet jo at det ikke er slik for alle, mange liker jo den slags.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Er så glad i ste datteren min at å utelukke henne fra fødselsannonsen føles helt ubegripelig ut. At bare min unge skulle bli inkludert er bare helt feil!

 

Jeg har fått et nært og tett forhold med min ste datter, hun er et full verdig medlem av vår familie,og tankene mine går til henne når hun er hjemme hos sin mor, jeg kjenner mange ganger at jeg savner henne :) Når hun er her hos oss er vi komplett :)

 

Når hennes pappa og halvsøsken kommer til verden faller det meg helt naturlig å føre inn hennes navn i annonsen :) Jeg har ikke født henne, men hun er en del av meg uannsett :)

 

Mitt barn å hans barn er likestilt for meg... Morskjærlighet kan strekke seg langt, faktisk så langt at man kan elske et barn som ikke er ditt eget i kjøtt og blod. Snuppa skal få være med på vårt familie bilde og nevnes sammen med oss andre :) VI ER EN FAMILIE <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse : Når hennes pappa skal bli far pånytt og hennes halvsøsken kommer til verden....

 

 

 

gikk litt fort i svingen der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har aldri tenkt over det at det kan se ut som at særkullsbarnet er mitt. Hos oss var alle barna (ikke foreldre) med på bildet og alle nevnt i annonsen. Folk som kjenner oss vet om situasjonen og de vi ikke kjenner de driter jeg i hva synes... Rett og slett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette synes jeg er en underlig problemstilling igrunn, for eldstemann har vel også fått et nytt søsken? hva vil hun synes selv om å bli utelatt fra annonsen, når den andre blir tatt med?

 

jeg har to fra før, venter min manns første. vi deler omsorg for mine to med barnas far - som igjen hater intenst min mann. ingen enkel greie, men ungene blir selvsagt med i annonsen, de blir jo storesøsken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...