Anonym bruker Skrevet 5. august 2010 #1 Skrevet 5. august 2010 Og nå sikter jeg ikke til dere som har dyseleksi, men dere andre som ikke har klart å lære seg vanlig rettskriving. Hvordan i all verden har dere tenkt til å hjelpe ungene deres med leksene når de begynner på skolen? Jeg bare lurer, for det skrives så mye feil her inne at jeg kan ikke annet enn å riste på hodet.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2010 #3 Skrevet 5. august 2010 Hvorfor skulle det være tull? Hun har et poeng. Ikke HI.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2010 #4 Skrevet 5. august 2010 Fordi hun kan jo tydeligvis ikke skrive riktig selv.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2010 #5 Skrevet 5. august 2010 Nå er da jeg en av dem så har dysleksi da, men.. Er mange som skriver på dialekt og forkortelser her inne så er ikke sikkert at det er så mye feilskrivning som du tror.. Men er litt enig i hva du sier, jeg lurer litt selv på dette med rettskrivning og når min datter skal begynne på skolen, men heldigvis er faren flink så..
Anonym bruker Skrevet 5. august 2010 #6 Skrevet 5. august 2010 Enig. Men det er gøy med en god latter innimellom da:).
Anonym bruker Skrevet 5. august 2010 #7 Skrevet 5. august 2010 kanskje dem er like flink så meg når dem skal skrive med tastatur. må lete alle bokstavene
Anonym bruker Skrevet 5. august 2010 #8 Skrevet 5. august 2010 Det er forferdelig å lese alle innleggene her. Og HI er ikke mye bedre. Men jevnt over er det feil i dobbel konsonant, kj, skj, sj-stavinger, grammatikk osv. Og ikke minst hv- eller v-. Får frysninger. Skriver noe feil selv også fordi det av og til går for fort på tastaturet; hopper over en bokstav, får en for mye eller bytter plass på to av dem osv. Synes det er noe annet når hele innlegget er preget av idiot-feil. Og det er ikke snakk om dysleksi. Kom ikke og skyld på det. Er ikke så mange her inne som har det. Kanskje dere skylder på det, men man ser av feila om en person hat dysleksi eller ikke, iallefall de av oss som vet hva dysleksi er.
Tingeling med 2 troll Skrevet 5. august 2010 #9 Skrevet 5. august 2010 Jeg skriver mye feil.. Skal teste meg for dysleksi og adhd. Jeg skammer meg over at jeg ikke klarer å skrive riktig.. Blir ikke lett for meg når jenta mi starter på skolen nå i høst... sukk
Anonym bruker Skrevet 5. august 2010 #10 Skrevet 5. august 2010 Det er da ikke noe å skamme seg over :-) Du hadde jo ikke en eneste skrivefeil i innlegget ditt :-) Om du har dysleksi er det jo ikke din feil. Verre med de som slurver og ikke gidder å prøve engang.
Tingeling med 2 troll Skrevet 5. august 2010 #11 Skrevet 5. august 2010 Takk for det Anonym.. :-) Jeg gjør så godt jeg kan. Men skammen henger over meg hele tiden..
Anonym bruker Skrevet 5. august 2010 #12 Skrevet 5. august 2010 Helt enig, det er vanvittig mye feil her. Reglene for bruk av og og å er det flere som har gått glipp av. Men HI, bare til info så heter det dysleksi, ikke dyseleksi. Litt greit å få det riktig når du oppretter en tråd for å kritisere andre for skrivefeil kanskje...
Tingeling med 2 troll Skrevet 5. august 2010 #13 Skrevet 5. august 2010 Jeg har ikke opprettet denne tråden Anonym12:00. Jeg svarte bare på tråden..
Anonym bruker Skrevet 5. august 2010 #14 Skrevet 5. august 2010 Jeg vet ikke om jeg skriver mye feil eller ikke, for jeg har lenge gått i terapi for å klare å glemme slike ting. Var en ekstrem perfeksjonist, og det slet meg helt ut. Derfor leser jeg aldri over det jeg skriver før jeg poster det, og når det går litt fort i svingene på tastaturet og i hodet ser jeg innimellom noen feil. Men har lært meg til å ikke bry meg såå mye om det. Likevel tror jeg det er fåtallet som har/hadde det som meg. Jeg tror det generelt bare er latskap!
sånn ca Skrevet 5. august 2010 #15 Skrevet 5. august 2010 Vel nå er det jo ikke bare rettskriving som er viktig når det gjelder skole da:) Jeg er ikke sterk i norsk skriftlig, men jeg er veldig god i muntlig og realfag. Det finnes nok av folk som ikke engang kan regne ut skatteprosenten sin engang^^, Det er andre ting som irriterer meg enn skrivefeil, for jeg syns det er viktigere å bli forstått og skrive slik at man faktisk har lyst til å lese det folk skriver. Jeg har veldig ofte sett her inne at det er mangel på leseforståelse og normal folkeskikk når man svarer andre. Det syns jeg er nesten verre. Jeg skal nok få barna mine igjennom skolen selv om jeg er litt svak når det gjelder rettskriving, en ordbok kan i hvertfall hjelpe litt (å ikke minst en datamaskin). Å blir de ikke gode i norsk skriftlig, så kan de hvertfall bli gode i realfag og det er da noe det å
blomstre Skrevet 5. august 2010 #16 Skrevet 5. august 2010 Hei Hi Ta det med ro, det går alldeles utmerket å hjelpe mitt barn med leksene selv om jeg er svak i rettskriving. Jeg tar meg bare ekstra god tid og bruker de hjelpemidlene som er tilgjengelig. Foreløbig gjør mitt barn det utmerket på skolen i norsk, og jeg frykter ikke at hun kommer til å få noen problemer pga meg. Og skulle hun foresten få problemer med matten så er jeg sterk på tall, og kan antagelig hjelpe henne bedre enn læreren (som allerede i 3dje klasse viste seg å være svak med tall) både på gunnskolen, på vgs og på universitetet. Når jeg skriver på et forum tar jeg meg imidlertid ikke like god tid. Fingrene kan løpe løpsk, jeg slår ikke opp ordene jeg er usikker på, jeg skriver det ikke inn i word først for å kjøre stavesjekk på det og jeg leser ikke det jeg har skrevet baklengs for å fange opp feilene. Imidlertid får jeg jo god skrivetrening, så jeg ser ingen grunn til å slutte å skrive her bare fordi noen irriterer seg over skriveleifene... (dessuten håper jeg at fornuftige svar og tips som jeg gir veier opp for en feil eller ti). Lurer på en ting ang alle dere som irriterer dere så mye over skrivefeil. Hvordan reagerer dere ovenfor personer med talefeil? Ser dere på de som late/dumme? Synes dere synd på barna deres som ikke har perfekte forbilder for korrekt tale?...
Anonym bruker Skrevet 5. august 2010 #17 Skrevet 5. august 2010 Ordfeil går ikke ut over lesbarheten, så det har jeg ingen problemer med. Grammatiske feil, derimot, gjør at det tar en evighet å lese et innlegg og at det er lett å misforstå meningsinnholdet. Er det mange slike feil, gidder jeg ikke lese hvis innlegget er langt. Dialektinnlegg og innlegg skrevet med caps lock på boycotter jeg av prinsipp (og jeg er en av dem som skriver dialekt på facebook og SMS, fordi jeg der bare skriver til venner)!
Anonym bruker Skrevet 5. august 2010 #19 Skrevet 5. august 2010 Heter vel det på norsk også, gjør det ikke? I og med at Boycott er et særnavn? Uansett, ordfeil går ikke ut over lesbarhet slik som grammatikkfeil gjør....
Anonym bruker Skrevet 5. august 2010 #20 Skrevet 5. august 2010 Når folk mener de ikke kan forstå et innlegg pga. feil som og/å, eller andre ord som kanskje mangler en bokstav. Så kan de ikke være spesielt smarte eller fantasifulle, men de kan jo fortsette å leve i trua at de er det da;P
Anonym bruker Skrevet 5. august 2010 #22 Skrevet 5. august 2010 Da har man i så fall gått bort fra regelen om å ikke fornorske når det gjelder særnavn, Boycott var en person. Uansett, flisespikkeri som ikke går ut over lesbarhet...
Anonym bruker Skrevet 5. august 2010 #23 Skrevet 5. august 2010 Det handler om høflighet, å ikke skape unødig irritasjon hos leseren. Det er jævlig uhøflig å skrive på dialekt og ignorere grammatikkregler, slik at andre må bruke ekstra tid på å lese. Det handler ikke om at det ikke går an, men at det er unødvendig!
Anonym bruker Skrevet 5. august 2010 #24 Skrevet 5. august 2010 Det kan være, men man bruker iallefall boikott i Norge. Jeg vet at det er flisespikkeri :-P
Anonym bruker Skrevet 5. august 2010 #25 Skrevet 5. august 2010 Hehehe dere som er så opptatt av skrivefeil kan jo bare hjelpe barna deres igjennom det, men alle vet at skal man utdanne seg i et yrke der man faktisk kan tjene penger. Så er det realfag som gjelder;D Og det hjelper lite å skunne skrive riktig, når man ikke forstår en dritt om tall. Vet ikke hvor mange innlegg det har vært om dårlig økonomi og super enkle spørsmål om penger. Dessuten er det ofte de som kritiserer andres skrivefeil som oftes gjør de største bommertene. Har sett det her inne mange ganger at folk retter på feil som egentlig ikke er feil engang. Da kan man jo lure på hva som tusler rundt oppi topplokket deres. Selv om man skriver helt korrekt betyr ikke det at man er noe smartere eller flinkere enn noen andre. Det betyr bare at man takler norsk skriftlig, ikke noe mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå