Anonym bruker Skrevet 2. august 2010 #26 Skrevet 2. august 2010 Nå blir jeg skikkelig inspirert her. Tror jeg skal slutte å feire jul, men gavene vil jeg ha fordet.... Du får da for pokker ikke bryllupsgave når du ikke gifter deg. Det at du hadde fått de 50 000,- som hadde vært urettferdig.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2010 #27 Skrevet 2. august 2010 Du må vel ikke betale noe for å være samboer vel? derfor kan du ikke straffes heller, men du mister et gode som en bryllupsgave er.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2010 #28 Skrevet 2. august 2010 De brukte nok 30 000 på bryllupet, og sittet igjen med penger og verdier for mer enn 150 000. Fått mye penger av både våre og hans foreldre. Samt gaver fra 60 gjester. De har ikke gått i tap for å si det sånn. Men det er koselig at de gifter seg, jeg er glad i søsteren min, og jeg ønsker henne alt godt. Men litt urettferdig er det, og jeg kommer ikke til å gjøre det samme med mine døtre. Gift eller samboer. Penger skal deles likt. HI
Anonym bruker Skrevet 2. august 2010 #29 Skrevet 2. august 2010 Hva har kostnadene til ett bryllup med gaven å gjøre? Det er ikke foreldrene som skal betale for brylupet de har valgt å ha.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2010 #30 Skrevet 2. august 2010 Men hvis en av dine døtre får en samboer, skal du da spørre om de vil ha 20 000 kroner med en gang, eller om de kanskje skal gifte seg om noen år? Det er jo umulig å svare på om de kommer til å gifte seg senere.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2010 #31 Skrevet 2. august 2010 Skjønner hva du mener men man kan ikke forlange en gave når man ikke gifter seg,det blir litt for rart. men jeg også synes at 50 000 er himmla mye penger å gi i bryllupsgave,men kanskje ville foreldrene dine indirekte hjelpe til med å betale for bryllupet? jeg kan bare gjette men tror nok foreldrene dine har bare gode hensikter her og kanskje ikke har tenkt over hva denne store gaven gjorde med deg.Du kan bare gåvidere i livet og ikke tenke mer på det,slik er det bare noen ganger;livet er urettferdig
Anonym bruker Skrevet 2. august 2010 #32 Skrevet 2. august 2010 Ja det kommer jeg til å spørre om. Ønsker begge å gifte seg får de pengene på bryllupsdagen. Hvis den ene datteren min ikke ønsker å gifte seg får hun også en sum penger. Ikke svarte om jeg premierer den ene dattere fordi hun vil si ja til presten.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2010 #33 Skrevet 2. august 2010 Mine foreldre mener også at penger skal deles likt! Så når min bror fikk tomt til å bygge hus, så fikk vi også noen kontanter i tillegg til at resten av verdien er forskudd på arv. Når vi giftet oss, fikk vi betalt maten og lokalet av mamma og pappa. I tillegg fikk vi en gave. Nå min bror giftet seg, så fikk han det samme. De hadde større bryllup og større utgifter, så da fikk han mer enn meg. Min søster har ikke giftet seg, og følgelig ikke fått dette heller. Ingen av oss tenker på dette som urettferdig... Så selv om mamma og pappa er veldig nøye på å føre regnskap, så er dette en ting litt på siden...
Anonym bruker Skrevet 2. august 2010 #34 Skrevet 2. august 2010 30.000 på bryllupet??? Det tror jeg ikke på! Det dekker jo såvidt kirken og selvskapslokale. At de sitter igjenn med verdi er jo fordi de har fått gaver fordi de har giftet seg. Er det så vanskelig å forstå? De har fått en bryllupsgave. Foreldrene dine har ikke betalt for at de har sagt ja i kirken, men de har gitt en gave til brudeparet. Begynner du å mase på dine foreldre om penger nå, håper jeg de ler av deg, og sier det nesten alle sier her inne. Den dagen du gifter deg, får du bryllupsgaver. Enkelt og greit. Det er som alle her oppe sier, du kan ikke bare velge vekk seremoniene og høste gavene/godene! Samme gjelder bursdag, jul osv...
Anonym bruker Skrevet 2. august 2010 #35 Skrevet 2. august 2010 Synes folk her inne er temmelig frekke... Klart det er urettferdig, summen er så stor at det nesten er å se på som forskudd på arv. HI: Har du fortalt foreldrene dine at du ikke akter å gifte deg? Kanskje du kunne forklare dem at du ikke planlegger å gifte deg, men at du kunne trenge en "start på samlivet gave" like mye som din søster. At din kjærlighet til samboeren din er like sterk som om du skulle vært gift. Jeg synes det er gammeldags at man må gifte seg for å få en slik gave.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2010 #36 Skrevet 2. august 2010 Med en haug av søstre har det alltid vært forskjellsbehandling. En søster var uheldig og kom på skråplanet og har i årenes løp sikkert fått flere hundre tusen av våre foreldre. Vi som hadde det økonomisk bra syntes det var helt greit da. Så da jeg ble alene og fikk det vanskelig stilte mine foreldre opp for meg og jeg har helt sikkert de siste to årene også fått pluss minus hundre tusen og det har ikke vært en eneste søster som har gnålt om dette. Vil du ha noe fra foreldrene dine synes jeg du burde spørre dem om hjelp. Vær åpen forklar situasjonen så hjelper de sikkert deg også
Anonym bruker Skrevet 2. august 2010 #37 Skrevet 2. august 2010 Jeg synes absolutt ikke det er urettferdig. jeg fikk selv 35 000 i gave fra mine foreldre da vi giftet oss. Vi fikk det samme av svigerforeldrene. 20 000 fra hver side var til dekning av selskapet. i tillegg fikk vi 15 000 som var øremerket til nye møbler. Min søster har ikke giftet seg og har følgelig ikke fått dette, men hun kommer nok til å få noe tilsvarende dersom hun engang gifter seg. Hverken jeg eller hun synes det er urettferdig at hun ikke har fått en sum penger så lenge hun ikke har giftet seg og heller ikke ahtt utgifter til et bryllup. Hvis pengene er så viktig for deg, så kan du vel bare gifte seg??
Anonym bruker Skrevet 2. august 2010 #38 Skrevet 2. august 2010 Det kan da hende foreldrene dine tror at du kommer til å gifte deg, og avventer dette for å gi gave da? Uansett; gaver er noe giveren skal vurdere, og ikke noe du skal legge deg borti..
Anonym bruker Skrevet 2. august 2010 #39 Skrevet 2. august 2010 HI her. Som jeg har nevnt tidligere har jeg et livssyn som tilsier at jeg ikke kommer til å gifte meg, og det er mine foreldre klar over. Jeg kommer aldri til å be om penger, og min søster får IKKE vite at jeg sitter inne med disse tankene, såpass voksen er jeg. Når det er sagt så synes jeg fortsatt det er urettferdig at hun får denne summen. Det er IKKE urettferdig at hun får gave, men det er urettferdig at gaven er så urimelig stor. Jeg fylte selv 30 år dagen før deres bryllup og var så heldig å få en 500 lapp...
Anonym bruker Skrevet 2. august 2010 #40 Skrevet 2. august 2010 Ekteskapet finnes i alle kulturer, så det behøver ikke å ha noe med kirke å gjøre. De gamle vikingene giftet seg også, før kristendommen kom til landet. Så ærlig talt skjønner jeg ikke hvilket livssyn du har. En annen ting er at man må være to om å gifte seg. Det nytter ikke hvis bare den ene vil det. Så det er ikke "bare å gifte seg" som noen sa over.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2010 #41 Skrevet 2. august 2010 Bryllupsgave er bryllupsgave....er ikke uvanlig at foreldre gir store summer da. Vi fikk 50 000 til bryllupet vår av svigers og det har svogeren min også fått...men sistemann som ikke er gift har ikke fått noe. Er ikke noe galt med det. Når man velger å ikke gifte seg kan man faktisk ikke forvente bryllupspresang....skjerp deg!
Anonym bruker Skrevet 2. august 2010 #42 Skrevet 2. august 2010 bryllupsgave er bryllupsgave...og selv om du har sagt til dine foreldre at bryllup er uaktuelt for deg , så betyr ikke det at de ikke venter på at det vil skje likevel...foreldre er rare sånn. og til deg som mente at et bryllup umulig kunne koste bare 30 000,- må åpne øynene litt, mange måter å ha bryllup på. Vårt kostet rundt 30 000,- og da kostet kjolen alene 10 000,-
Anonym bruker Skrevet 2. august 2010 #43 Skrevet 2. august 2010 Vet du med sikkerhet at bryllupet kostet bare 30000? Det hørtes nemlig veeeldig lite ut for et bryllup på 60 personer. Vi hadde 80 gjester og har sikkert brukt 120 000kr på alt fra blomster, kjole, lokale, mat, drikke, hotell, pynt, brudepikekjoler, fotograf, takkekort osv. Og vi fikk gaver for ca 60.000 trur jeg, da var 40 000 kontanter og resten i gave. Selv om vi fikk kjempemange fine gaver og masse peng, vil det aldri dekke alle utgiftene vi hadde til bryllupet. Gjestene gir gave og får god mat og drikke og en kjempefin fest tilbake. Hadde aldri kunne tatt imot gaver hvis jeg valgte å være samboer. Kanskje foreldrene deres egentlig hadde tenkt å gi dere 25000 hve og siden du ikke skal gifte deg kunne de like godt gi alt til din andre søster
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå