Gå til innhold

Er dette urettferdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster har akkurat giftet seg. Hun fikk 50 000 kroner i gave fra våre foreldre.

Jeg er samboer, eldre enn henne og kommer aldri til å gifte meg.

Er det da urettferdig at hun får disse pengene og ikke jeg?

Det skal også sies at hun og mannen har meeget god økonomi, det har ikke vi. Litt bitter jeg altså:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er det ikke.

At du ikke gifter deg er ditt valg....

En bryllups gave, er en bryllupsgave, som mann får når man gifter seg.

Er det ikke uansett påtide å slutte med søskenrivaliseringen nå????

Skrevet

Hvorfor skulle du få disse pengene? Du har da ikke giftet deg?

Skrevet

Nei om du ikke er gift får du selvfølgelig ikke bryllupsgave.

Her fikk broren min 19 000 kr til bryllupet + 10 000 i gave da han giftet seg.

Jeg fikk 5000 kr til bryllupet + 10 000 kr i gave.

Søsteren vår er ikke gift og har ikke fått noe så langt.

Det er vel heller mer rart at den ene fikk mye mer enn den andre i gave og til bryllupet.

Skrevet

Ja, om det ikke er slik at den ene giftet seg i 1980 og den anre i 2010 så...

Skrevet

Spessielt litt rart siden det er brudens foreldre som står for bryllupet, så er den sønnen som får mest og ikke datteren... Den var litt merkelig ja...

HI, du må bare skjerpe deg! Vet du hva et bryllup koster eller? Er kanskje litt urettferdig at du slipper unna ALLE de utgiftene? Ånei, fritt valg der også ;)

Så i teorien har jo tjent noen titalls tusen :P

Skrevet

Takk for svar.

Jeg kommer med sikkerhet aldri til å gifte meg. Synes fortsatt det er urettferdig at jeg skal straffes for at jeg velger å være samboer.

Skrevet

De sitter jo igjen med verdier for mange tusen kroner mer enn det de selv legger i bryllupet da.

HI

Skrevet

De sitter igjen med verdier fordi det er BRYLLUPSGAVER! At hun fikk 50.000 av dine foreldre er jo en GAVE fordi de har giftet seg. De har heeelt sikkert brukt mer enn 50.000 på bryllupet sitt.

Om du er så misunnelig, får du bare bite i det og gifte deg du og! Men ikke klag til hverken søstera di eller moren din, for det var en GAVE i et BRYLLUP som du aldri kommer til å få, fordi du ALDRI skal GIFTE DEG!

Trangt!

Skrevet

HI slår meg som en barnslig drittunge som er misunnelig fordi søsteren fikk penger som hun ikke kan få... kanskje er hun litt bitter? Er det fordi samboeren ikke vill gifte seg hun aldri vill stå brud?

Og de livs viktige pengene;

Hva med litt stolthet? Jeg hadde aldri tatt imot 50000, fra mine foreldre helt uten grunn, hva med å ØNSKE å klare seg selv??

Siden du er her, har du vell barn også? Da vet du vell at å oppfostre en unge ikke er gratis??? Så du har jo alt fått en del fra de?

Fikk høre fra min far at han sparte penger hver mnd, ikke fordi han skulle ha de selv, men så det var noe til oss å arve. Mitt svar; Er du rar??? Bruk pengene å kos deg mens du kan, ingen som venter på at du blir borte for å nyte dine penger! Fikk broren min til å si det samme til han (han var helt enig) Etter det har vi sett at han er mindre sparsom, reiser på flere ferier osv... HELDIGVIS!!!! Skjønner du tegninga? Man må komme til et stadie der man ikke lenger trenger eller forventer noe fra foreldrene hele tiden!

Skrevet

16.58 igjen, vi har foresten ikke veldig god økonomi, men det er ikke foreldrene våre sin feil eller ansvar.

Skrevet

Nei.

Broren min giftet seg 2 år før meg.

Skrevet

Vi er to søsken, vi har to barn hver, så våre foreldre har 4 barnebarn. Hennes unger fikk 5000 hver til dåpen av mormor og morfar. Vi skulle ikke døpe ungene så da spurte jeg dem rett ut om dette, de hadde ikke tenkt så langt, og selvsagt skulle våre unger også få 5000 som velkommen til verden gave :-)

Femtitusen er mye penger, og det er solid forskjellsbehandling å gi din søster det i gave og ikke deg. Jeg mener du har god grunn til å bli lei deg. Tror jeg ville tatt det opp med dem, bare fortalt det hvordan du føler det. Brullupsgaver er jo en tillykke på reisen oppmerksomhet, og gjerne også gaver til hus og hjem og samlivet og familien man skal fostre opp. Fordi om dere ikke gifter dere, har dere også en familie å fostre, og det er rart at den ikke skal feires på samme måte.

Skrevet

Du er ikke helt god, 17:12. Gave til dåp er da noe helt annet og jeg må ærlig si at jeg skjemmes over at noen faktisk er så frekk å spørre etter penger.

Bryllupsgave, om det er penger eller annet, er en gave man får når man gifter seg. At HI velger å ikke gifte seg er hennes avgjørelse, men kan da seriøs ikke mene at hun da burde få penger også? Det er ikke forskjellsbehandling i det hele tatt. Tenk 10 år fremover, og hun gifter seg likevel. Hva skal foreldre si da? "Beklager, du har fått bryllupsgaven allerede."

Blir irritert når jeg ser så åpent misunnelse (jaja, søstern har jo meeeeeget god økonomi, så de trenger jo egentlig ikke bryllupsgave, men vi er fattige og har behov...)

Skrevet

De som konfirmerer seg for å få gaver, regner jo med at de ikke får gaver hvis de ikke konfirmerer seg :-/

De som forblir samboere ønsker ikke å love hverandre offentlig at de skal holde sammen, men likevel forventer de gaver?

50 000 syns jeg likevel var en ganske voldsom sum å gi som bryllupsgave. Vi fikk 10 000 av svigerforeldrene, og det syns jeg var mye.

Skrevet

Å. Da var det sikkert taktisk ulurt å ikke vente noen år til så de fikk spart opp nok penger igjen... :/

Skrevet

HI her.

Ser at jeg blir kalt både en barnslig drittunge og en bitter dame.

Kan med sikkerhet si at jeg ikke er noen av delene.

Verken mine foreldre eller min søster kjenner til disse tankene og de kommer heller aldri til å få vite om dem, så er det sagt.

Synes bare det er rart at man må gifte seg for å få store summer med penger. Jeg har et livssyn som tilsier at jeg ikke kommer til å gå opp kirkegulvet og det taper jeg jammen på.

Skrevet

Størrelsen på bryllupene kan også ha spilt inn. Hvis brorens bryllup var større, tjente han i realiteten ikke noe penger på at han fikk mer bidrag til bryllupsfesten.

Skrevet

Det går an å gifte seg på Tinghuset.

Og man får vel heller ikke bursdagsgave når man ikke har bursdag...

Skrevet

Hvis søsteren din hadde fått 50 000 i bursdagsgave og du et par sokker ville kanskje du også reagert. Hvorfor skal man få så mye bare fordi man gifter seg. Er et ja i kirken så mye verdt?

Skrevet

Du virker jo veldig bitter siden du blir sur fordi noen får en presang når de gifter seg, som du også vil ha uten å gifte deg!

Det er som å si at søsteren din feirer jul, men ikke du. Men du vil fremdeles ha presanger?

Skrevet

Hadde de fått noen tusenlapper ville jeg ikke reagert. Det er summen 50 000 jeg reagerer på.

HI

Skrevet

Nå er det nå en gang sånn at det er en stor ting å gifte seg.

Skrevet

Hadde søsteren din stort bryllup, hvis hun hadde det, kostet det trolig 50-60 000 kroner.

Skrevet

50 000?det er ikke urettferdig, det er sinnsykt!! Hva slags folk er det som kan gi bort 50 000 i bryllupsgave!? De digger tydligvis at søstera di valgte å gifte seg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...