Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #1 Skrevet 1. august 2010 Vi skal gifte oss og driver i disse tider med planlegging og ikke minst budsjett! Vi har satt tak på 70000. Dette betyr at vi kan ha "bare" 34 gjester til middag(dvs. de aller nærmeste) og resten av familien til kaffe, kaker og fest(ca 110 stk til sammen). Svigermor og hele svigerfamilien egentlig mener vi bør ha alle til middag, men det har vi ikke penger til. Jeg sa at da må gjestene stille med all alkohol selv og vi må kutte ut levende musikk, men da sa hun at levende musikk bør man ha og at det "gjør" hele festen.... Det har vært flere ting som har blitt diskutert, men orker ikke gå mer inn på det. Vi har ikke mere penger å bruke på bryllup fordi vi ikke ønsker å bruke hele sparekontoen. Foreldrene mine skal være med å bidra med en del, mens svigerforeldrene mine ikke bidrar med noe annet enn god hjelp som de sier. Jeg vet altså ikke hva vi skal gjøre. Det siste jeg vil er at de som "bare" får komme til kaffen skal komme å være lei seg eller noe!
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #2 Skrevet 1. august 2010 Jeg lurer på hvor dere skal holde festen, og hva i alle dager dere skal spise siden dere bare får råd til 34 mennesker for 70000. Det MÅ da være mulig å gjøre det billigere. Når det er sagt er det jo ikke svigermors bryllup, men deres. Det betyr at dere får bestemme selv hva dere syns er viktig
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #3 Skrevet 1. august 2010 Har dere ikke penger, så har dere ikke. Det er dessuten du og mannen ditt sitt bryllup, og da bestemmer dere. Noen blir kanskje sure fordi de ikke fikk middag og høre brudgommens tale, men man kan ikke gjøre alle til lags. That's life!
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #4 Skrevet 1. august 2010 Er det fremdeles vanlig å "dele opp"? Allr bryllupene jeg har vært i har de heller senket standarden litt og hatt alle gjestene der hele ettermiddagen og kvelden... Men det er da deres bryllup, om dere vil ha noen bare til kaffen fordi dere prioriteter flottere mat, mer alkohol og levende musikk så har ingen noe med det. Viktigste er jo at DERE TO blir fornøyd med dagen!
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #5 Skrevet 1. august 2010 Vi er bedt til kaffe og fest i et bryllup neste helg, ikke til middag. Dette synes jeg er helt greit, og en fin måte å gjøre det på, siden vi "bare" er venner av brudgommen. Jeg ville heller gjort det slike enn å måtte be gjestene ha med alkohol selv, eller kutte ut levende musikk. Det er deres store dag, og dere gjør sm dere vil. O siden svigers ikke bidrar med noe økonomisk, så kan de heller ikke si noe på det.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #6 Skrevet 1. august 2010 har du noen gang satt opp et bryllupsbudsjett? 70000 er ikke mye når man regner sammen ALT! kjole 6000, musikk 10000 ovs, osv....
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #7 Skrevet 1. august 2010 Oi, det må være dyrt lokale, mat osv dersomd ere bare klarer 34 gjester på 70 000 kroner! Hadde 80 til mkiddag og 110 til kaffe for halve prisen, vi. Uansett, så kan dere ikke nødvendigvis skulle bare mellom " de nærmeste" og "resten". Alle som er tilreisende bør få delta på HELE bryllupet. Kjipt å ha brukt mange tusenlapper på reise og opphold og så må de gå og kjøpe seg en burger når bryllupsmiddagen pågår, liksom...
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #8 Skrevet 1. august 2010 Dette burde da virkelig ikke være noe tema??! Det er da dere selv som betaler for bryllupet. Hun kan jo komme med ønsker og forslag men ut over det har hun ingen stemmerett.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #9 Skrevet 1. august 2010 Svigermor kan mene akkurat va hun vil, men det er faktisk dere som bestemmer;) Og så lenge svigers ikke er villig til og bidra økonomisk så burde hun bare holde snavla si lukket. Hvorfor sier du ikke som det er da? " Vi har ikke råd til og innvitere fler til middag, siden vi skal ha den maten og det lokalet". Svigermor har slettes ikke noe stemmerett her. Jeg har selv vært i et brullup hvor jeg og samboer "bare" var invitert til kaffe og selve festen. Helt greit det siden jeg var venninne av bruden og ellers ikke kjendte verken hennes venner eller slekt noe særlig.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #10 Skrevet 1. august 2010 maten koster 22000. resten går til alt det andre. kjole, musikk, bil, brudgommens klær+++. men fortell meg gjerne hvordan jeg kan invitere alle på middag for 22000:)
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #11 Skrevet 1. august 2010 "men fortell meg gjerne hvordan jeg kan invitere alle på middag for 22000" Om dere hadde lagt ned litt egentid i å handle inn og forberede maten og kun hat noen til å gjøre siste innsatsen ville dere kommet veldig langt med 22 000 kr. Men jeg syns ikke det er noe poeng å gjøre det bare for at en svigermor som ikke gir økonomisk støtte skal få det som hun vil. Det er enda billigere å gifte seg på tinghuset og kun ha den nærmeste familien til middag. Da kunne dere brukt resten på en bryllupsreise.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #12 Skrevet 1. august 2010 Ingen som tar seg nær av att de "bare" får komme til kaffe vell...? Det er jo helt normalt og dele opp... Alle skjønner jo att det kan bli voldsomt med 110 stk. til middag... Gjør det slik dere hadde tenkt- det er deres(din og din mann) sin dag!
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #13 Skrevet 1. august 2010 Her hos meg mente mine og hans foreldre at hele slekten skulle bli invitert. Det ville ikke vi. Vi ville ha kun de menneskene som er rundt oss som vi har mye kontakt med og som vi kjenner ordentlig. Så her var vi 18 stk. Foreldre, søsken og gode venner. Vi betalte ingenting selv og lot heller foreldrene være med å delta på noe som ikke betydde så mye for meg som antall gjester. Alle foreldre likte bryllupet kjempe godt og synes det var riktig at det ble slik som det ble. Så hopp i hva svigers sier, dette er deres dag og deres valg. Og for de av dere som kritiserer prisen kom vi også oppi den med kun 18 gjester. 25000,- på mat. Bryllup kan bli dyrt. Mat, lokale, kirke, musikk, klær...alt koster.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #14 Skrevet 1. august 2010 Heisann... Syns det er en uting at svigermor blander seg inni sånt...vil hun ha flere med får hun også delta økonomisk. Ellers kan hun ti stille. Vi var 39 og hadde omtrent samme sum som dere tenker jeg.Pengene går fort når man vil ha bryllup uten å gjøre alt selv. Å for de som syns det er mye penger,vi gjorde det sånn fordi vi tross alt bare skal gifte oss 1 gang i livet. Å gi hele det ansvaret til noen andre,uten selv å måtte tenke mat,kaker osv var for oss helt fantastisk..det fikk oss faktisk til å slappe av med at alt gikk i orden akkurat som det skulle. Vi trengte bare innom innimellom for å snakke litt med de ang forskjellige ting. Hadde skulle gjort mer lagd handlet inn maten,lagd maten og alt det der så hadde jeg tørna,det er ikke for meg..derfor satte vi det bort og nøt alt annet som hadde med planleggingen å gjøre...stikke bort dit dagen i forvegen å pynte som vi ville,vi koste oss med alt det andre. Skjønner ikke at folk skal kritisere hvor mye folk bruker på bryllup...noen vil faktisk gjøre litt mer stas på det enn bare å gifte seg på tinghuset og spise middag etterpå sammen med forloverparet m/sambo el mann/kone som et vennepar av oss gjorde. Selv om de gjorde det på den måten som passet for de,så blandet da ikke jeg meg borti ved å si...herregud,noe så kjedelig,skal dere ikke bruke mer penger på bryllupet. Folk får bruke penger som de vil,og ha bryllupet som de vil.Om de vil bruke 70.000 på 35 så får vel det være dems sak,kanskje de faktisk vil nyte bryllupet helt istedenfor å måtte mase rundt og være redd for at det ikke blir bra og være sikker på at de har husket alt,og slippe å lage alt selv osv Vi ba de tantene og onklene som vi kunne tenke oss å ha i bryllupet...og på svigers sin side,ble de drit sure for at ikke alle ble bedt. Men som vi sa...hvorfor skal vi be de vi ikke har kontakt med overhodet.Da får de bare bli sure,dette er vårt bryllup og vi bestemmer hvem vi vil ha der...:-) Det endte med at hans onkel og tante på den siden ikke kom,siden vi ikke ba alle....men det brøy vi oss svært lite om..synd for de. Det jeg vil frem til er,be akkurat de dere vil ha på middag,ingen andre skal bestemme det untatt dere..det er jo dere som betaler. Ferdig med det. Gjør som dere vil ang mat,lokalet osv..dere skal vel ha et bryllup som dere kunne tenkt dere,ikke et bryllup som alle andre vil ha. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #15 Skrevet 1. august 2010 25000 kr delt på 18 gjester er 1388 kr per hode .. Det var dyr middag det!
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #16 Skrevet 1. august 2010 Vi valgte å invitere kun de av slekten vi har kontakt med jevlig... Dvs alle av hverandres slektninger vi ikke har møtt siden vi ble sammen, ble heller ikke invitert;-) Dermed endte vi på 53 gjester til middag og ca 100 til kaffe. Vi var invitert til kaffe forrige helg, og jeg ble kjempeglad for å bli invitert jeg:-D Det var myyye bedre å bli invitert "bare" til kaffe, enn å ikke bli invitert i det hele tatt ! Jeg synes at brudeparet skal ha SIN fantastiske dag - om det vil si at de må ha 30 til middag istedet for 50 eller 100, så får det være:-) Når det kommer til kostnader på mat: Vi har bestilt 3 rettersmiddag fra en lokal slakte og catering foretning. Det kom på 8000 kr for 60 personer. Det er da melon og spekeskinke til forret, oksesteik og kjøttkaker med tilbehør til hovedrett og rips og jordbær til dessert:-)
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #17 Skrevet 1. august 2010 vi har forresten ikke åpen bar, men legger pengene i levende musikk i stedet. gjestene kan ha med eget drikke.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #18 Skrevet 1. august 2010 Er det svigermoren din du skal gifte deg med? Åh, ikke det nei!!!! Men så skaff deg ryggrad og si ifra da vell.. Det er jo DERE som skal gifte dere. Svigermoren din har jo ingenting med det å gjøre. Hun skal jo være glad hun blir bedt som gjest...
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #19 Skrevet 1. august 2010 I de fleste bryllup jeg har vært i har det vært nettop slik, nærmeste familie og venner er til middag og resten av slekten og venner blir med seinere på kaffe og kaker. Syntes det høres veldig greit ut å gjøre det sånn.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #20 Skrevet 1. august 2010 Det er fullt mulig å servere middag til 100 personer for 22 000. Vi hadde over 60 gjester i barnedåp, og maten kostet max 5000 kr inkludert kaker. Få venner og familie til å lage ulike retter og ha varm buffet feks. Mange muligheter. 22 000 kr på så få gjester er ikke nødvendig så lenge dere har lokale og ikke feirer på et sted hvor dere må kjøpe mat. Siden gjestene kan ta med drikke selv går jeg ut fra at det ikke er tilfelle.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #21 Skrevet 1. august 2010 Jeg tilhører dem som ikke mener at et bryllup bare er for at brudeparret skal få en fin dag. Det er etter min mening også en viktig arena for å styrke fammiliebånd og for at de to fammiliene skal treffe hverandre og bli kjent. Likevel mener jeg ikke at man må invitere alle. Det er noe man velger selv, men jeg må innrømme at når jeg inviteres i et bryllup forventer jeg at vertskapet har gjort en innsats for at gjestene skal få en god opplevelse. Et bryllup er ikke bare en hyldest til brudeparret. Når det gjelder budsjettet erjeg ikke overasket. Det er enkelt å lage en bryllupsfest for halve prisen av hva dere skiserer, men da må dere gi avkald på en del av det dere betaler for eller finne mer kreative løsninger.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #22 Skrevet 1. august 2010 Hva i all verden serverte dere 60 gjester for knappe 5000 kr??? Og hvem i heiteste inviterer 60 stk i barndåp????
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #23 Skrevet 1. august 2010 Vi gjør. Hvorfor skriker du? Jeg ser ikke problemet med det? Hvorfor skal man invitere 10 stk i dåp og 150 i bryllup? Vi har mange venner som vi ønsker å dele store dager med og ønsker skal være en del av barnets liv, derfor velger vi heller billig mat og inviterer alle vi ønsker. Vi serverte fem ulike retter laget av billige råvarer servert som buffet. Vi brukte feks 12 kg kjøtt til 40 kr pr kg og lagde ulike former for gryterettliknende retter. (Svinekoteletter, 1500 kr i kjøtt) Scampi feks koster 29 kr pr kg frossen, kylling kan man få kjøpt frossen for 60 kr for 2 kg (kyllingvinger, klubber, lår osv) Kaker er heller ikke så dyrt om man lager det hjemme. Alle var veldig fornøyd med maten, de fleste forsynte seg flere ganger.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #24 Skrevet 1. august 2010 Be svigermor smelle igjen brødboksen! Hun har da vel ikke noe hun skal ha sagt i denne sammenhengen! Og det mener jeg gjelder uansett om de bidrar økonomisk eller ei. Denne dagen er deres!
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 1. august 2010 #25 Skrevet 1. august 2010 Ser det er flere her som stemmer i stortromma på at de skal lage maten selv. Vi hadde i et festlokale med både servitører og god mat fra de som leide ut lokalet. De var bare helt fantastisk! Trengte ikke å tenke på hverken mat, oppvask eller rydding dagen etter. Trengte bare å gå hjem. Noen liker faktisk å ha det slik, istedenfor stresset (og det hadde det vært for meg) med å lage til mat og pynting ++ selv. Hvis svigermor har så innmari lyst til at kreti og pleti skal komme i bryllupet, hadde jeg bedt henne hoste opp 50 000 kr. Hvis ikke kunne hun bare holdt snavla.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå