Gå til innhold

Hvor mye handler dere mat for per mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da mener jeg ALT dere kjøper på dagligvarebutikken, som mat, vaskemidler, bleier, toalettartikler, etc, etc.

Vi handler to ganger i uken og spiser middag hver dag, vi bruker 5-6000 per mnd og vi er 2 voksne og en ett-åring. Hører om folk som bruker 3000 per mnd og de er flere i hustanden enn oss. Vi kjøper alt på Rema 1000 og vi kjøper ikke noe annet enn det vi trenger.

Nå er jeg spent: Hvor mye bruker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

8-9 tusen

Familie på 5 med to tenåringer. Og litt matsnobb...

Skrevet

Bruker nok rundt 10000 på matvarebutikker. Er bevisst og prøver å handle der jeg får maten billigst. Helst kiwi og rema 1000. Spiser stort sett lavkarbo, derfor mye grønnsaker og rent kjøtt. Så da blir det uansett ikke så lett å gjøre det for en slikk og ingenting.

Skrevet

Ca 11 000 kr, 2 voksne og 4 barn (2 av den veldig storspiste). Barna er mellom 11 mnd og (nesten) 8 år.

Skrevet

Det er alt fra 5000 til 10000.

Om jeg er flink og "holder igjen" så holder 5000 helt greit.

Men om vi begge voksne har lyst på og sjesker da ruller 1000lappene i en dritfart:-(

Vi er 2 voksne,ei på 6 og en mme baby.

Husholdningspengene våre dekker også apotekvarer som plaster,paracet,hostesaft og alle slike ting til barna eller felleskapet.

Skrevet

Ihvertfall 10.000,- som regel mer..

Er to voksne og fire barn. To bleieunger og to "førpubertetsgutter" på 6 og 9 år som begge er aktive idrettsgutter som forbrenner mer enn en hest ;)

Det går mye mat, mye brød og dermed mye pålegg, eldstemann kan fint spise 5 skiver til frokost..

Middagen blir også laget i store posjoner, for det går mye mat, er ofte en liten venn på besøk også. Alle fire ungene er glad i frukt og elsker hjemmelagede smoothies, ikke billige i drift nei, hehe.

Prøver å være bevisst, fylle frysa når f.eks Obs! eller Ica har 40% på Findus eller Prior osv, ellers handle på Rema. Men tusenlappene flyr uansett..

Skrevet

6500 kr. Vi er to voksne, en 5-åring og en bikkje(da er det inkludert hundemat, som vi kjøper på dyrebutikken, tyggebein, dentastix, godbiter osv)

Legger av dette faste beløper hver mnd og bruker aldri mer.

Skrevet

Vi er 2 voksne og 4 barn fra 8 år og ned til 17 mnd. Bruker mellom 8000 og 10000 kr hver mnd...

Skrevet

Hjelp vi er 2 voksne og 4 barn og bruker ikke mer enn 5000.-

Nå må jeg si at jeg får en kjøttmiddag i uka fra svigermor og 3 fiksemiddager i uka gratis fra helgelandskysten så vi kjøper bare 3 middager.

Men å bruke 11.000?? WOW det er jo enormt hehe handler dere hver dag da eller?

Skrevet

Når jeg bruker 10000 så kjøper jeg akkurat det vi har lyst på der og da.

Og alt for ofte i ferskvare disken fra meny.

Sper man da på med baguetter/rundstykker,ferskt brød fra bakeren, dyr juice,godteri og litt fra en kafe, ja da bruker man 1000 lapper fort som fy.

Skrevet

Vi pleier å ligge på rundt 4000kr. Vi er to voksne og 4 barn.

Vi handler på Meny. Vi spiser det vi vil, men biff hver dag har vi ikke (noe min mann helst ville hatt)

Vi baker brød, og lager det meste fra bunnen av så det har nok litt å si. Vi kaster minimalt med mat, vi har lært oss hvor mye vi trenger å lage, det er vel det viktigste.

Skrevet

Vi spiser mye "lavkarbo". Mye rent kjøtt, fisk, grønt, frukt, smoothies.

Aldri frysedisk (ferdigprodukter) og toroposer. Ikke vanlige grillpølser, aldri pasta, potet, ris og silke ting som kunne dratt ned budsjettet. En del økologisk og det drar opp.

Mellom 8000-10000.

Vi er 2 voksne + 2 barn (6 og 2 år)

Gjest datatyven
Skrevet

Jeg vet virkelig ikke, tror nok vi kunne spart inn mye på mat. Forstår ikke helt hvordan folk kan ha så mye oversikt på det, det er jo av og til mye, av og til lite, og av og til veldig mye.

Skrevet

Vi bruker mellom 1000og 1500 i uka..Er 2 voksne og 3 barn (1,4,5 år) Blir somregel under 5000 på oss da.. Skriver uke meny og sparer masse på det...

Skrevet

Er økonomisk tilbakestående når det gjelder matshopping. Har ikke oversikt. Men nok 10000 ja. To voksne og 3 barn og en pus. Vi handler mye på Meny og Spar som ikke er av de billigste. Er opptatt av kvalitetsmat, så blir lite billigprodukter.

Skrevet

Altfor mye, men vi handler på Centra som ikke er den billigste butikken.

Vi bruker ingen fryseprodukter av typen findus osv., og ikke noe ferdigmat. Har inntrykk av at de med et veldig lavt matbudsjet spiser mye "fylte rødspetter", fiskepinner, poseretter, pasta osv.

Kjøper bare fersk fisk, bra kjøtt, bruker bare karbonadedeig, aldri kjøttdeig osv. så det drar jo opp en del. Jeg tenderer nok litt mot å være matsnobb jeg også, det hjelper heller ikke:-p

Vi er to voksne, en prepubertal gutt som spiser minst det dobbelte av meg og en småspist 5-åring. Begge ungene spiser mye frukt osv. Tror nok vi glatt bruker sånn 8-10 000 kr/mnd, mer hvis vi har mye gjester osv. Vi liker å invitere venner på god mat, og på hverdagene har ofte ungene med venner hjem osv., trekker sikkert litt opp det også.

Skrevet

Jeg for min del fatter ikke hvordan noen bare kan bruke 5000 kr når de er 2 voksne og 4 barn. Vil tro at dere sparer mye på å slippe 4 middager i uken, vi kjøper stort sett inn til 7 vi (ofte bare 6 hjemme, men like ofte har vi gjester slik at det går ekstra). Men er du nå helt, helt sikker på at du BARE bruker 5000 kr på ALT av husholdning? Mat, shampo, bleier osv? Sliter litt med å tro på det jeg. Vi handler mest på Rema 100 og Coop. Av og til på ICA, ytterst sjeldent på Meny og andre dyre butikker.

Ellers så bruker vi et par tusen kr pr måned bare i frukt. Barna våres elsker frukt, og frukt er dyrt! Går normalt 4-5 bananer og 6-7 epler her hver eneste dag + gjerne en boks med druer eller en kurv jordbær, eller en kurv med nektariner osv. Så kanskje 2000 kr(?) i mnd i bare frukt.

Så koster en middag hos oss med salat eller ferske grønnsaker, kjøtt/fisk/kylling, pasta/ris/potet (går fort mye mat, spesielt ene guttunger spiser som nesten 2 voksne ;-)) i snitt 120 kr kanskje pr middag? Og da ca 30 middager, det blir 3600 kr bare til middager.

Da er vi kommet til ca 5600 kr, som er mer enn det dere bruker på en måned. Og så kommer jo brød (baker ikke selv), det går i snitt 1 brød for dagen og de koster 23 kr de vi liker best = ca 700 kr. Så spiser vi litt knekkebrød også (200 kr pr mnd?). Så har vi pålegg. Går ca 1/2-1 kg hvitost i uken (200 kr pr måned), masse leverpostei, servelat, skinke osv. Vil tro vi fort er oppe i en 1000 kr mnd i bare pålegg. Så da er vi vel oppe i ... 5600 +700 + 1000 = 7300 kr.

I tillegg har vi melk (i snitt 1,5 liter for dagen), ungene spiser som regel en yoghurt 4-6 dager i uken, bleier, tannbørster (bytter ca annenhver mnd), tannkrem, shampo, vaskemidler osv. Vil tippe dette fort ender på litt over 2000 kr totalt, bare melken og yoghurten utgjør jo ca 1300 kr pr mnd. Da har vi 7300 + ca 2200 = 9500.

De siste 1500 kr regner jeg mer er ting som lørdagsgodt, en pakke kjeks i ny og ne, ingredienser til noen vafler/kaker om vi har gjester, litt is og annet digg.

Vil gjerne se ditt "budsjett" Gulesider, kanskje jeg kan hente noe av det? :-)

Skrevet

Du alva jeg sitter akkurat og titter på kvitteringer fra siste måned og nå har det jo vært ferie og slikt og vi har sikkert brukt mer enn vanlig. Fra august nå skal vi sette opp et nytt budsjett så når jeg har det ferdig så har jeg tenkt å legge det ut sammen med middagslistene mine på bloggen min:)

Jeg lager masse kaker og slikt og må si at jeg har eget budsjett til det og der sniker det seg jo mel til brød og sånne ting.

Ellers bruker vi også kun karbonadedeig, fersk fisk får jeg jo nordfra og har laks, torsk, sei, ur og kveite tilgjengelig når jeg vil så der sparer vi nok en hel del.

Vi spiser/drikker smoothie hver dag men får jo også jordbær ( 15-20 kg) rips, bringebær og solbær gratis hver høst. Har i slutten av august sikkert 50-60 liter bær som jeg har fått gratis i fryseren.

Når det gjelder kjøtt får jeg steker og slikt fra elg og sau fra familien og sparer nok en del på det.

I vår mener jeg at jeg regnet ut at en middag hos oss kostet gjennomsnitt 100.- og med kun 3-4 middager å kjøpe pluss poteter og slikt så blir jo middagene kun pluss minus 2000 hos oss.

Så har det seg slik at gulesider aldri spiser noe særlig hjemme når han jobber mye ( spiser på jobben og får dekket mat ved reiser ) så det gjør jo at ting blir billigere.

Men skal ta og sjekke alt denne kommende måneden og skrive litt opp HVOR vi handler og hva vi handler så skal du få se ;)

Kan hende jeg selv blir overrasket :)))

Skrevet

Ja, dere sparer nok MYE penger på å være så heldige å få mye både fisk, kjøtt og bær :-)

Vi satte opp budsjett for noen år siden, men så skled det ut. Nå gjennomgikk vi på nytt, og fikk oss noen sjokk ja. Trodde ikke vi brukte SÅ mye penger, men det gjør vi. Synes egentlig ikke vi kan spare inn så mye heller jeg. Vi kunne vel kuttet ut youghurt og bakt brød selv og spart en 1500 kr i mnd på det (var det det jeg skrev det kostet?), men jeg er f.eks ikke villig til å kutte på frukt om ikke det er helt nødvendig, grønnsaker osv til maten (som er dyrt, går fort en 7-8 gulrøtter, 1 brokkoli og 1 blomkål og en 6-7 mellomstore poteter til bare en middag hos oss) osv.

Jeg er ikke flink til å lage ting som fiskekaker osv selv, og da må vi fort ha stor pakke, eller to pakker, av slike ting siden vi er så mange. Men regner i grunnen med at hjemmelaget ville blitt dyrere? Synes egentlig vi forsøker å handle så billig som mulig jeg. Kjøper ytterst sjeldent biff og dyre middager, blir mest karbonadedeig, kyllingfillet osv.

Skrevet

Fiskekaker lages for meg hehe og ettersom jeg baker en del selv sparer jeg nok litt der. Et brød koster jo 25.-

Så bruker jeg vaskemiddel fra Rema og det er jo veldig billig og sparer vi en del på. Så må jeg si at det har gått en sport i det å kjøpe ting på tilbud ettersom jeg ikke jobber nå og må ha noe å henge fingrene i.

Vi bruker aldri å ha saft eller eplejuice vi drikker kun vann når vi er tørste og melk og appelsinjuice til frokost. Melis kjøper jeg i større partier ( 10 kg) egg prøver jeg å handle på tilbud og coop hadde tilbud der i forrige uke.

Jeg er heller ikke av typen som lager alt fra bunnen og det gjør nok også at vi sparer en del. Jeg er virkelig imponert over dere som klarer å lage alt fra bunnen hele tiden.

Noen ganger får barna frossenmat og det kjøpes også innimellom en grandiosa eller tomatsuppe fra Toro! Shoot me!

Men jeg merker jo at barna begynner å vokse seg til og spiser mer men mine barn har vært vanskelige med frukt så det blir ikke så mye annet enn epler og bananer her fordi jeg prøver å få dem til å drikke smoothies hver dag slik at de får vitaminene innabords.

Men må nok kanskje innrømme at jeg ikke er sååååå kvalitetsbevisst som andre her inne på mat. Prøver å gi barna og oss selv et variert og sunt kosthold uten å være hysterisk både den ene og andre veien.

:)

Skrevet

Totalt ca 1400,- pr uke. (inklusiv snop, vin, øll, sjampo, kremer ol) Noen ganger litt mindre, men noen ganger litt mer også, som til jul og hvis vi skal ha større selskaper, mer enn bare folk som stikker innom. Vi er to voksne og to barn på 3 og 5 år.

Skrevet

Alt for mye har jeg tenkt, men ser jo nå at vi er da ikke så ille likevell:)

Vi er to store og to små, begge de små bruker bleier og minste drikker 500 ml ferdiglaget mme hver dag..

Så i mnd nå for tiden går det 10 000 på mat. Kiwi, også handler vi litt på Meny i tillegg, som fersk fisk og grønnsaker, da de har litt bedre utvalg på grønnsaker der!

Noe mat handles også på helsekosten, og spesialbutikker. Jeg er matsnobb av og til, lager stort sett det meste fra bunnen av, og kan lage en grandis en sen lørdagskveld om jeg ikke gidder noe annet! Tror jeg er et gjennomsnittsmenneske matmessig sett.

Eneste matprinsippet jeg har er å unngå i størst mulig grad posemat og halvfabrikat.

Vi slår også til når det er gode tilbud på coop hypermarked eller andre plasser. Hamstret dopapir nå nylig feks...

Vi handlet inn middagsmat og litt pålegg for en uke i går, og prisen kom på 1500, da er enda ikke fersk fisk til to middager og noe grønnsaker som ikke har all verdens holdbarhet handlet inn, pluss melk og brød som vi handler hver dag... Så vi har normalt som mål å klare oss med 2000 i uka på mat... Og det er ikke lett synes jeg..

Men altså mat per mnd ca 8 000 - 10 000

2 store og 2 små

Skrevet

Det er mulig dere bruker mer penger på mat i ferien, men de fleste spiser mindre frukt og grønsaker i hverfall.

Skrevet

Vi bruker mellom 6000-9000,- ca.Vi er to voksne og en halv 4,5 åring:)Hun er hos faren også:)

Vi prøver å ha litt oversikt og kontroll,men det glir litt ut innimellom..Så vi ender som regel med å kjøpe det vi har lyst på.Men vi handler for det meste på Rema.

Skrevet

2 voksne, 2 barn, 5000 kr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...