Gå til innhold

Human-etikere som gir barna Bibel-navn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åja, da skjønner jeg mer..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle navn som ikke har noe med religion eller guder å gjøre...

Charles Darwin skulle være et ypperlig human-etisk navn...

"From the Germanic name Karl, which was derived from a Germanic word which meant "man". However, an alternative theory states that it is derived from the common Germanic element hari meaning "army, warrior".

Ser ut til å bety "menneske" samt at det er en feiring av mannen som på mange måter la grunnlaget for ateismen.

Skrevet

Gro Harlem Brundtland :-)

Skrevet

Helt enig med HI. Det påfallende mange Lukas og Markus der ute.. Og Noah og Sara og Maria og andre navn som vekker svært bibelske assosiasjoner. Men det passer vel bra sammen med alle de julaftenkristne - de som går bare da fordi da er det så hyggelig og ikke bryr seg filla om budskapet som blir servert. Og som gifter seg i kirken fordi det blir så romantisk og så fine bilder på kirketrappen, selv om det å gifte seg i guds navn ikke betyr noe som helst.. ja,ja.. hver sin lyst!

Skrevet

Norge ha vært et kristent land i tusen år, det er en meget sentral del av norsk kultur, umulig å skille ut. Det er først de siste par tiårene at sekulariseringen har økt, men fremdeles er norsk kultur i all hovedsak kristen.

Skrevet

Navnene fantes før Bibelen ble skrevet! Nå må dere kristne slutte å tinge på ALT. Jesus ble jo ikke engang født på julaften. Dere stjal den dagen fra hednigene som feiret sola 24.desember. Lær historien deres, den går lenger tilbake enn Bibelen og kristendommen!!

Skrevet

Du blander begrepene kultur og religion! Som skrevet har du en norsk kultur. Akkurat som ateister og humanetikere!

Jerusalem og alle de nevnte navnene fantes før Bibelen, så skjønner ikke helt svaret ditt?

Skrevet

Godt du gjentar meg!? Men du kan jo ikke si at humanetikere ikke er en del av den kulturen. Selv om den er preget av kristendommen er den jo fortsatt den norske kulturen!

Skrevet

Stemmer det :) Jesus ble født en gang i oktober faktisk :) en hver med litt mattekunnskaper klarer å regne seg fram til at han ikke ble født i desember.

Skrevet

Humanetikere betaler også skatt som går til å holde kirker åpne. Så hvorfor får ikke vi benytte dette lokalet til å gifte oss? Hva om en humanetiker gifter seg med en kristen, er det også feil eller? Syke syke religiøse tullinger!

Skrevet

Bibelen går helt tilbake til Skapelsen, så jeg ser ikke helt poenget med at noe skal ha vært før Bibelen.

Om du vil kan du se på navnene i Det gamle testamente som bare israelittiske (type Miriam, Debora, Daniel, Ester, Rut)

Så er der en del navn som ikke opptrer før i Det nye testamente (type Marta, Peter, Lukas, Maria Magdalena).

Skrevet

Jeg er humanist, og valgte bevisst ikke et bibelnavn (og også fordi de er litt for poppis for tiden he he)

Hva andre gjør driter jeg langt i ;-)

Skrevet

Som kristen er jeg glad for alle som bruker bibelske navn, for da kan man f.eks. lese på statistikken at bibelske navn er populære. Og det er hyggelig. Har bare hatt litt problemer med å forstå human-etikernes side av "saken".

Skrevet

Jeg er ikke human-etiker men er i allefall ateist, så jeg svarer uansett.

Sønnen vår har et bibelsk navn, men det er fordi det er et slektsnavn fra min manns familie. At navnet står i biblen gjør meg ingenting, jeg kunne jo også ha brukt navne fra andre historier jeg ikke tror på, som f.eks. Ringenes Herre, bortsett fra at jeg ikke vil at sønnen min skal hedde Frodo eller Samwise ;-)

Skrevet

Bibelen skriver tilbake tilbake til skapelsen, ja. Men alle fornuftige mennesker tror som det har blitt bevist gang på gang at helt andre ring skjedde før denne fantasiboka ble skrevet. Ergo: navnene ble brukt før Bibelen ble skrevet og brukte disse allerede eksisterende navnene.

Skrevet

Navn fra norrøn tid da Norge ikke var kristnet, må vel kunne sies å være ikke-kristne:

Astrid

Ragnhild

Ingeborg

Solveig

Eirik

Håkon

Sverre

Sigurd

Olav

Det er vel også sånn at navn som har vært brukt siden kristendommen ble innført, regnes som norske. Jeg ser for eksempel på Kristin og Pål som "urnorske" navn, selv om jeg vet at de stammer fra kristendommen.

Ellers var det mye fornøyelig lesing her...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...