Gå til innhold

Human-etikere som gir barna Bibel-navn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det litt rart? Jeg tenker på navn som Maria, Lukas og Sara f.eks.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor det?

Er det rart med nordmenn som gir barna navn som ikke har norsk opprinnelse? Tyskere som gir barna latinske navn? Kristne som gir barna jødiske navn? osv osv...

Skrevet

Hva så? Mine barn har navn som er avledet fra gresk og hebraisk. Jeg er ingen av delene. Maria, Lukas og Sara er jo bare norske former av gamle hebraiske navn de også, de HET ikke det på den tiden.

Skrevet

Jeg kjenner desverre ikke nok til bibelen til å kunne reservere mine barn mot alle navn som finnes der. Jeg velger navn etter hva jeg synes er fint :-)

Skrevet

ja jeg har vel et typisk bibelsk navn på guttungen, men han er oppkalt etter morfaren og tippoldefaren og har ingenting med religion å gjøre, det er forøvrig kombinert med et norrønt navn men det er og etter faren og tippoldefaren på farssiden...er det noen som bryr seg om hva slags navn som dukket opp i bibelen og ikke da? er jo litt utdatert den boka mener jeg

Skrevet

Jeg bare spør, altså. Vet ikke helt hva jeg mener om det selv, men har tenkt litt ekstra over det når jeg har hørt om disse familiene. HI

Skrevet

Det er jo helt irrelevant hvilken (ikke)religiøs tilknytning man har, når det kommer til barnenavn! Ikkemuslimer kan jo også velge navn som Laila, Melina og Ayla selv om de er arabiske/muslimske navn!!!!

Skrevet

De begraves jo på kirkegården også, så de er vel ikke så nøye på det ;-)

Skrevet

De velger vel navn de LIKER da.... Alt folk skal henge seg opp i...

Skrevet

Enig, det er jo mange navn i bibelen. Men kan forstå at noen oppfatter i alle fall Maria og Josef som veldig bibelsk. Og Muhammed som veldig muslimsk ;)

Skrevet

Navn som Anne har jo hebraisk opprinnelse om man går langt nok tilbake. Det skal ganske godt gjøres å unngå _alle_ navn som en gang for flere tusen år siden kom fra dette området og som har en slags bibelsk opprinnelse i bunnen. Vi har valgt et "godt, norsk navn", men det har faktisk en hebraisk opprinnelse. Men navn som Lukas, Johannes og kjente bibelnavn styrer jeg unna, nettopp fordi jeg vil ha navnefest og ikke vil ha en kristen oppdragelse.

Skrevet

Selv om bibelkunnskapen er elendig for tida, sjekker vel alle betydningen til det navnet de har valgt? Og da vil det stå "bibelsk navn".

Og ja, jeg synes det er litt merkelig at disse folka som stadig klager over "ørkenguden" som tilbes, likevel velger navnet Sara som er vanlig i både jødedom, kristendom og islam.

Men det er ikke så lett for human-etikerne å late som de har en kultur, når de faktisk ikke har en.

Skrevet

Jeg har norsk kultur og humanetisk livssyn. Du har kanskje norsk kultur og en kristen religion. Selv om man ikke er religiøs har

man jo en kultur! Den norske kulturen er preget av kristendommen som har vært den dominerende religionen. Humanetikere og kristne i Norge deler denne kulturen, men ikke samme tro.

Skrevet

Jeg finner det litt snodig ja, men er ikke noe som gir meg hodebry i det daglige.

Skrevet

Disse navnene eksisterte jo før Bibelen ble skrevet. Så fordi de kristne skrev en bok, så kan ikke resten bruke navnene som ble brukt i boka? Ulogisk! Kan jeg ikke reise til eks. Jerusalem eller Betlehem fordi de stedene er nevnt i boka og jeg ikke er kristen da?

Skrevet

Hva legger du i begrepet kultur, HI?

Jeg er sterkt preget av min norske og humanistiske kultur, hvor man i den sistnevnte er "enige om noen hovedspørsmål, og der hver og en står fritt til å utforme sin egen personlige livsfilosofi."

http://www.human.no/templates/Page____7676.aspx

Du får selv stå inne for at jeg er kulturløs, hvis det er det du mener, men jeg misforstår deg sikkert.

Skrevet

Eller foreldre som er medlem at Humanetisk forbund men ønsker at barnet skal gå katolsk skole..................

Skrevet

må ikke være katolikk for å gå på St. Sunniva! Mange kristne som går der også

Skrevet

Katolikker ER kristne. Hilsen tidlige katolikk, men nåværende humanetiker.

Skrevet

Hvis du reiser til Jerusalem kan du ikke noe for at byen heter det, men du kan selv velge hvilket navn du gir til ditt barn.

Forøvrig er det ikke HI som har skrevet at human-etikere ikke har kultur, det er det jeg personlig som har skrevet... Alle må jo være enige om at det ikke finnes navn fra en "ateistisk" eller human-etisk kultur, da slikt noe ikke har eksistert før nå.

Skrevet

Ja, tydeligvis noen som ikke er helt edru her inne.

Skrevet

Burde de gitt dem human-etiske navn? Som hva da, liksom?

Skrevet

Human-etiske navn kan være litt a la indianske navn, som Sterk, Modig, Rask, Flittig osv. :-)

Eller Bjørn, Ulv, Løve, Okse,

Eller Mitsubishi, Skoda, Firefox, Bio-Tex... Her er nok å velge i :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...