Gå til innhold

Hvilke problemer har vi i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt rusk i maskineriet har vi, men du verden. Vi har lite å klage over? Greit så vinner jeg ikke i Lotto på lørdag, men jeg har vunnet i det store lotteriet, og ble ikke født i Ghana, eller Sør-Afrika.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De aller fleste av oss har lite problemer utover bagateller. Generell syting om bomstasjoner, dumme staten og dyr bensin har jeg lite til overs for. At det skal være så vanskelig å godta at politikerne gir føringer på foreldrepermisjonen, da de tross alt er de som forvalter pengene som deles ut, er for meg uforståelig.

Men enkeltindivider har det jævlig, også i Norge. Og selv om man er god, så har man lov til å kreve forbedringer. Men klaging kommer man ikke langt med. Konstruktiv kritikk og forslag til forbedring derimot...

Skrevet

vi bor i paradis. selv og være syk, rusavhening eller funksjonshemmet er fantastisk i norge om man sammenligner syke i norge, med syke i resten av verden osv.

problemet vårt er vel bortsjemthet og utaknemlighet.

og jeg er helt enig i at ting kan gjøres bedre - ting kan alltid gjøres bedre. men det er ingen ting som gir oss grunn til å være bitter.

Skrevet

Fremskrittspartiet? ;-)

Nei,vi har det godt her. Sosialt sikkkerhetsnett, ytringsfrihet, mulighet for utdanning, god økonomi (Norge altså), ikke så store klasseskiller som fx. england og så videre. Men det er jo altid lov å ville forbedre ting. Og det finnes helt klart folk som ikke har det bra uansett.

Kanskje vi burde bli bedre på integrering og inkludering, men jeg vet ikke hvordan for det er jo en utrolig vanskelig oppgave.

Skrevet

Ja, vi vant. Det bor fem ganger så mange mennesker i Tokyo (hvis jeg husker riktig) som i hele Norge, bare for å nevne en storby. Hvordan ble jeg så heldig å bli født i Norge, jeg som synes jeg aldri vinner noen ting?

Alle som er født i Norge er utrolig heldige, med unntak av barn som blir mishandlet eller misbrukt. De er ikke heldige noe sted.

Skrevet

Å skryte av norsk helsevesen ville ikke jeg gjort. Det er det veldig mange land som ligger laaangt foran oss, da med tanke på behandling. Psykiatrien er ikke på rett spor når man ser alle de tragiske utfallene.

Norge er et supert land det, men de har mye å lære, om de vil. Men verdensmestere kan vel ikke lære av andre.

Skrevet

Det eneste jeg anser som et alvorlig problem er at staten Norge lever som gresshoppa og tenker ikke på vinterdagene som før eller siden kommer. I mine øyne er det galskap å ikke investere mer i infrastruktur, forskning og utdanning enn vi gjør. Om førti år har vi ikke olje og en gjeng gamliser som skal føs på.

Skrevet

Enig, Norge burde bruke potten til å gjøre seg sterk innen annen felt enn oljen. F.eks som du nevner forskning, utdanning eller helsevesen. Sikker masse annet vi kunne gjort oss sterke på også.

Skrevet

selvsakt er det land som er flinkere en oss på masse ting innen helse. å forvente at vi skal være best på alt innen helse er litt heftig forventinger.

men jeg vet ikke om noe land som er totalt bedre på helse en oss og som fremdeles inkluderer alle.

Skrevet

Men hvordan er det med betaling i de landene du nevner? Må man stille en årslønn eller tre som garanti for å i det hele tatt få behandling?

Skrevet

Signerer rett og slett alt frm til 15.49! for en fornuftig gjeng. Og så på kranglesiden, da!

Skrevet

Jepp vi nordmenn har uten tvil trukket vinnerloddet big time, og i følge en undersøkelse av Gallup er Norge verdens 3. lykkeligste land.

Samtidig har salget av antidepressiva er nærmere femdoblet på 20 år.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10035114

Handler det bare om feilmedisinering eller har har vi nordmenn blitt psykere i takt med den økte velstanden?

Har vi blitt så materialistiske at vi tror at lykke måles utfra hvor mange ganger man drar visa kortet?

Skrevet

jeg tror at økt salg av antidepressiva kan skyldes at vi har det for bra. vi har alt vi trenger, og vi har ingen ting og sloss for, ingen ting å brenne for, ingen ting som gjør livet verd å stå opp, for vi har jo alt.

vi trenger stress, vi trenger motgang, vi trenger noen hjertesaker.

Skrevet

Jeg opplever både stress og motgang, og har uheldigvis (eller kanskje heldigvis) en sak jeg må kjempe. Føler ikke at det du nevner er vanskelig å oppnå i Norge i dag. De fleste jeg kjenner kjemper kamper på hvert sitt plan. Muligens bagateller i forhold til hungersnød og krig, men det er jo heller ikke noe å strebe etter...

Jeg tror heller at økt salg av antidepressive er en følge av at man i større grad nå enn før, streber etter lykke. Kombinert med et større fokus på psykisk helse. Det er feil å tro at antidepressiva utelukkende er et svakhetstegn.

Skrevet

Hmmmm ja kanskje vi ikke vet hva det innebærer å leve i ytterste nød - og derfor blir likegyldige og føler menigsløshet..... Trenger vi mennesker motgang?

Jeg ser også på ensomhet og fremmedgjøring som et samfunnsproblem.

Vi har en kultur som forherliger individualisme og vinnere. Jeg tror det er mange som føler at denne kampen om å "være noe" er ganske slitsomt. Jeg tror også at fattige i Norge har en tilleggsbelastning gjennom det å falle utenfor samfunnet - det blir et stigma. De fleste sammenligner seg jo med andre.

Hvor flinke er dere til å se mennesket bak all den ytre "støyen" (sosial status, utseende, hudfarge, religion osv..)?

Skrevet

Vi har for lange vintre!

Og så skulle kirke og stat ha skilt lag for lengst.

Skrevet

Da foreslår jeg at du flytter til feks.. sør-Afrika? Eller Mali? Det er ikke krig i hele Mali, men ligg unna de konfliktfylte områdene. Da slipper du lang vinter og statskirke.

Skrevet

Ja, eller Afghanistan. Jeg tror i grunnen jeg kommer lengst med å holde meg hjemme. Har i grunnen lite å klage på.

Skrevet

Med tanke på hvor få mennesker som bor i dette landet og hvilke enorme verdier landet forvalter så er jeg likevel ikke overbegeistret for landets ve og vel. Barnevern, eldreomsorg og den offentlig skole er ikke verdig "verdens beste land".

Jeg for min del tror svenskene hadde forvaltet oljerikdommen bedre, de er bedre på god og langsiktig organisering;) Heia Sverige:)

Skrevet

jeg er ikke så enig i det. Sverige er ofte raskt ute med nye reformer og ideer, men det skjer ofte at de ikke er sånn supergjennomtenkte. sånn som med NPM reformene. den gjenomførte sverige i stor stil og med stor tro, mens vi ventet. og man så jo i ettertid at det ikke funket så bra. det triste er jo at vi ikke var flinke nok til å ta lærdom av andres feil og gjorde mye av det samme. men ikke i like stor stil.

jeg syns heller at norge burde bli flinkere til å lære av andre lands feil, når vi først skal innføre nye ting. det skjer jo relativt ofte at vi infører ting som svenskene har gjort som de ikke helt har fått til.

men jeg håper at barnevernet og barns rettigheter vil være neste valgkamps store fokus. det er der vi trenger det neste store løftet mest.

• 2 uker senere...
Skrevet

barnevernet idag som er idag er et stort jævla problem,det bør gjøres noe med det barnevernet som er idag.

Skrevet

Forslaget er vel å overføre bv til kommunen, og det kan jeg vel ikke se at skal bli noe bedre.

• 2 uker senere...
Skrevet

Så det er fantastisk å være rusavhengig i Norge? Jeg kjenner mange eks narkomane og det er en KAMP å komme seg inn på avrusning. Staten legger ned instutisjoner. Kjempe bra!

Skrevet

Når du sammenligner din egen tilværelse med folk på den annen side av jorden og det de må slåss for for å få en dag til å henge i hop - da har du ikke problemer.

Rusket i det norske maskineriet - som jeg skatter til - er dog ikke noe jeg er stolt av. Godt nok er avisene vant med å bruke krigstyper og aldri å fortelle gla'nyheter og jeg har vennet meg til det ... Men føler du deg trygg ved å gå alene i en av dette 'vidunderlige' lands byer / steder nattestid?

Føler du deg trygg på å legge ut på bil- eller busstur på Vestlandet?

Føler du deg trygg i hjemmet ditt, eller har du alarm?

Tror du at politiet kommer og hjelper deg med en gang når du har ringt 112? Tar de din anmeldelse på alvor og etterforsker den, eller blir den henlagt?

Tror du at du får behandling med en gang du kommer inn på Legevakten med pustevansker eller andre 'nykker' - og bukker du og takker du for Paraceten du fikk?

Måtte du selv re opp sengen din på Pasienhotellet du kom til etter fødsel - med nyfødt baby, ferskt keisersnitt og blodmangel?

Hvorfor er det greit at tenner og munnhygiene ikke omfattes av velferden kroppene våres ellers lider noenlunde godt av?

Hvorfor får Nordsjødykkerne ikke en anstendig erstatning av staten / Statoil ?

Hvorfor er det så mange huller i asfalten i Oslo slik at det er en pine å bli transportert i ambulanse - trikkeskinnene hjelper ikke til ..

Hvorfor kan jeg ikke gå over veien (kommunal vei, villakvarter) vinterstid, iført vinterstøvlene mine?

Hvorfor blir voldsmenn og voldtektsmenn idømt lavere fengelsstraffer enn de som har svindlet, bevisst eller ubevisst, Skatteetaten eller NAV for noen kronestykker?

Skrevet

Tusen takk for at du hjalp meg å understreke mitt poeng med at vi i grunn har bare filleting å klage over i Norge.

Stakkars deg som kom på pasienthotell etter fødsel... det var nok tøft for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...