Gå til innhold

Hadde dere med mannen på legetimen, eller...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Første gang dere var til legen etter positiv grav. test? Jeg bare lurer på om dette er vanlig. For min mann og jeg er et ordentlig tospann som gjør det meste sammen, og når vi nå lager barn sammen så virker det så naturlig å ta ham med til legen også!

Og så syns jeg det er helt tullerusk at ikke mannen kan få være på sykehuset like lenge som mammaen, for det er jo begges barn! (Når det er mulig, da, det er jo vanskelig dersom det er storesøsken i huset som må passes på) Eller i alle fall skulle det ikke være noen begrensninger i visittiden til far...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Jeg hadde overhode ikke mannen med hverken til lege eller jordmor.

Det får da være måte på å ta seg fri fra jobb (om man har noen) Ser heller ikke helt hva han skulle gjøre der.

Han var med på ordinær UL da, ikke tidlig ul som jeg hadde først.

Skrevet

Nei, han var aldri med til lege/jordmor. Da måtte han ha tatt seg uforholdsmessig mye fri fra jobben, og det er virkelig unødvendig også. UL synes jeg at begge skal være med på.

Ser heller ikke poenget med at far skal være tilstede hele tiden på sykehuset. Ja, det er begges barn, men det er du som har født barnet og trenger å slappe av litt. Pappa kan være tilstede på dagtid, det er ikke noe problem. Pappa kan også være tilstede hvis det har oppstått komplikasjoner av forskjellig art.

Mener du også at dere begge bør få gå hjemme sammen i 1 år også? Ja, det hadde virkelig vært luksus.

Men for all del! Hvis mannen har mulighet til å være med til lege/jordmor, så hvorfor ikke?

Skrevet

Mannen har vært med på ordinær ultralyd, men ingen kontroller. Han kunne jo ikke ta seg fri fra jobb hver gang jeg skulle til lege eller jordmor..

Men nå siste svangerskapet (har fire barn) var han med på første kontrollen. Den var nemlig hos gynekolog og vi visste han skulle ta ultralyd. Jeg hadde blitt gravid uten å ha fått tilbake mensen etter forrige svangerskap så vi ante ikke hvor langt jeg var på vei. Det var en fin opplevelse for oss begge å se det lille hjertet slå på skjermen, vårt 8 uker gamle foster som overhodet ikke var planlagt ;)

Første svangerskapet var han med på svangerskapskurs da, og sykehuset her har ingen "besøkstid" for pappaene, de kan være der fra 8 om morgenen til 23 om kvelden (om natta er dørene låst). Førstegangsfødende får gjerne familierom så pappaen kan sove der også, men de har ikke nok familierom til at fleregangsfødende kan ha pappaen der om natta.

Jeg hadde ikke behov for å ha han med på kontroll, at jeg tar blodprøver, sjekker blodtrykk og måler hvor mange cm magen har vokst kan jeg fortelle om etterpå. Men legen din sier garantert ikke noe på at han er med, bare koselig det om dere vil og har muligheten til å gjøre det sånn.

Skrevet

Mannen min var med på ALLE legebesøk og jordmorbesøk - rett og slett fordi han hadde lyst, og jeg syns også det var koselig å ha han med :-)

Skrevet

Første legetime er jo også gynekologisk undersøkelse, så da var det greit å ikke ha han med...

Men i første svangerskap var han med på et par jordmortimer, ville heller tatt han med dit enn til legetimer.

Skrevet

Hos oss er det helt motsatt enn de andre svarene du har fått. Det skulle bare mangle at han ikke ble med! Det er jo mye nyttig for mannen der, og han trenger også forberedelser til barnet kommer.

Min var ikke med på alt, men når han hadde anledning. Han var f.eks ikke med på første legetime, det skjer ikke så mye der, men ta nå han med hvis dere føler for det :)

Vi kommer til å være sammen hele tiden fra fødselen starter til vi drar hjem fra sykehuset, forutsatt at vi får bo på barselhotellet da selvfølgelig.

Skrevet

Jeg har aldri opplevd GU-undersøkelse i forbindelse med graviditet.

Skrevet

Hei! Nei, nå syns jeg du var litt forutinntatt her. Nei, vi skal ikke gå 1. året hjemme sammen, men ta halvparten av permisjonen hver! :)

Skrevet

De tok gynekologisk undersøkelse på første kontroll i "gamle dager". Det var for å sjekke mormunnen (de kan lese på den omtrent hvor langt du er på vei), evt ta celleprøve om det er lenge siden sist, og sjelle størrelsen på livmora (om den ikke har vokst kan det være tegn på svangerskap utenfor livmoren).

Men i følge nye retningslinjer gjøres ikke dette lenger.

Min gamle lege gjorde det da jeg ventet førstemann (som nå er 9 år), men den legen er gått av med pensjon, og den nye legen har ikke foreslått gu engang i de senere svangerskapene mine.

Skrevet

Jeg tok ikke GU på første time. Tok faktisk ikke graviditetstest en gang heller :)

Og hvis HI skal ta GU er det bare å be han gå ut hvis det er et problem for henne at han er der. Det var ikke et problem for meg da jeg var på vaginal ul at mannen var der da.

Bare gjør alt sammen dere, HI, det er jo bare fint at dere ønsker å dele denne tiden :)

21:54

Skrevet

Hadde ham med på første kontrollen de jeg skulle ha første (han ville høre hjertet) Så var han med på fire ultralyder:)

Når jeg skulle ha andre var han ikke med på ordinær UL engang:p

Skrevet

HI her - noe helt annet, jeg heter også Jorunn! :P

Skrevet

Hv orfor er det et problem å ha med mannen på gu? Han har vel sett det meste før? Og skal vel se desto mer under fødselen?

Skrevet

Jeg heter Malin da, men;) Syns bare Jorunn er deilig;)

Skrevet

Jeg ba om GU på førstekontroll begge ganger for å få sjekket alt alt var bra i begynelsen av ett svangerskap. (har hatt celleforandring tidligere).

Jeg syns det er unødvendig at mannen skal ta seg fri fra jobben for slike timer og ikke ville jeg hatt han der når jeg skulle ta opp alle de herlige tingene med svangerskapet som hemorider, utflod, vann i kroppen, oppkast gjennom hele svangerskapet(ekstremkvalme) osv osv.

Skrevet

bare på ordinær ul + et par ul han måtte kjøre meg til, men den oppgaven delte han med de vordende bestemødrene.

han bodde på sh helt til jeg ikke hadde enerom lengre.

Skrevet

har kun hatt med mannen på 1 ul. Har 3 barn. Andre ul var mamma og svigermor med på, og 3.UL var søstra mi med på. Han har ikkje vert med på noken lege/jordmortimer heller.

Skrevet

Samboeren min jobber på båt, så han har vært med på det som har skjedd når han har vært hjemme :)

Vært med på alle ultralydene(totalt 4 stk.), omvisningen på føden, en legekontroll og noen jordmorkontroller. Det er utvilsomt mye mer givende for han å være med til jordmor enn til lege.

Legetimene er mer fokusert på det medisinske, hvordan prøvene ser ut, osv., mens jordmortimene handler mer om hvordan jeg/vi har det i svangerskapet, tanker og forberedelser til fødselen og barseltiden osv.. Kjekt for samboer å kunne spørre om det er noe han lurer på.

Veldig sant som du sier, en er jo faktisk sammen om dette, og da er det helt naturlig at han er med på det som har med svangerskapet å gjøre!

Her er det forresten ingen begrensninger på besøkstiden til far på sykehuset, heldigvis.

HI, jeg hadde tatt han med om jeg var deg :)

Lykke til!

Skrevet

Merker meg hvor mange mann som "ikke kan ta seg så mye fri fra jobben". Alle damer som venter barn kan ta seg så mye fri fra jobben.

Hvis en dame hadde mannen din sin jobb, da ville hun ha dratt på alle kontroller og ultralyder og aldri sagt at det har hun bare ikke mulighet til å ta seg fri til.

Er så lei av disse uerstattelige mennene!

HI: Ja, som du skjønner er mannen med på (nesten) alle kontroller og annet her. Selvfølgelig.

Skrevet

Nå var du ikke mye smart anonym 11.50

Vi kvinner som er gravide har rett til å dra på kontrollene i arbeidstiden så lenge de ikke kan legges utenom arbeidstiden. Det står i lovene

Det har ikke fedrene rett på.

Det er helt unødvendig for mennene å bruke avspasering eller feriedager på dette.

Ikke gitt at man får det heller.

Skrevet

Her er sambo med på akkurat det han har lyst til. Har han lyst til å bli med til legen så blir han med...Men å overnatte på sykehuset blir umulig da vi har ei lita tulle på 18 mnd (22 mnd ved termin). Ser ikke behovet heller da mye av fokus er på mor/barn , amming og soving.

Skrevet

I første svangerskap var han med til jordmortimene og ordinær ultralyd. Han er håntverker og det passet geografisk med prosjektet han jobbet på. Han brukte lunchpausen eller jobbet inn på ettermiddagene. Jordmor hadde relativt god tid og vi følte begge at vi fikk tid til å stille spørsmål.

Legen var en stressa mann med dårlig tid så dit dro jeg alene og følte meg voldsomt i veien for denne travle legen. A

Å ta mannen med for å se at helsesekretærene tok blodprøver og sjekka vekt og urin var ikke nødvendig

Dro også alene til gynekologen, kos med ultralyd, men vil ikke ha mannen med på innvendig ul så lenge jeg kan unngå det.

I andre svangerskap var han ikke engang med på ordinær ul. Skal sies at han stort sett jobbet slik at det var en times reise hver vei så var upraktisk.

Skrevet

Menn må jo ta seg fri uten lønn for å bli med på kontroll da, mens vi kvinner har krav på fri med lønn.

Jeg (og mannen) så overhodet ingen grunn til at han skulle tape lønn på å bli med til legen. Han fikk heller ikke lønn fra arbeidsgiver de to ukene etter fødsel så vi sparte så mye fri som mulig for han til etter fødselen. Har overhodet ingenting å gjøre med at han er mer uersatattelig på jobb enn meg!

Der er det faktisk omvendt hos oss, vanskeligere for meg å skaffe vikar enn han. Derfor har mannen min tatt nesten alle dagene med sykt barn her i huset, mens jeg knapt har en fraværsdag fra jobb pga barna.

Så du anonym over her som "hakker hodet av" de uerstattelige fedrene som ikke kan ta seg fri for å være med på kontroll er litt vel fordomsfull synes jeg. Min mann stiller opp 100% og er en super far selv om han ikke skulker jobb for å bli med meg på kontroll.

Slutter aldri å forundre meg over at folk tror verden er så svart/hvit jeg, det finnes mer enn en måte å gjøre ting på uten at den blir dårligere enn din/deres måte å gjøre det på!

Skrevet

Haha! :D Ja, vi er ganske deilige, vi Jorunner. Syns det er moro å høre om andre med dette navnet, for da jeg ble født så var navnet helt på bunn på popularitetsskalaen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...