axlam Skrevet 28. juli 2010 #1 Skrevet 28. juli 2010 hei lurer på om jeg blir annsett som alenemor vist: 1: jeg er gift med barnets far men han bor i afrika somalia 2: jeg er helt alene hær i Norge og har ikke noe støtte fra faren til barne eller familie 3: har 100% aleneomsorg for min barn fordi faren bor alt for langt unna for at han skal dele omsorgen 4: faren kan ikke bidra noe som helt økonomisk støtte 5: jeg har ikke noe jobb får kaller ikke og førsørge for meg og min barn alene. så lurer på om jeg kan få avslag vist jeg søker overgangsstønad?
mitt hjerte ❤ mitt liv Skrevet 28. juli 2010 #2 Skrevet 28. juli 2010 fra nav.no: "Vilkårene er i hovedtrekk: Du og barnet må ha bodd i Norge de tre siste årene. Du og barnet må oppholde dere i Norge. Du må være ugift, skilt eller separert. Du må være alene om omsorgen for barnet. Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far. Du kan lese mer om vilkårene for overgangsstønad i folketrygdloven under Regelverk i høyremenyen. Noen av vilkårene kan fravikes. NAV-kontoret ditt kan gi deg nærmere orientering om dette." Ut fra vilkårene har du ikke rett på OS, men som du også leser står det at noen av vilkårene kan fravikes. Jeg ville ha ringt til nav og spurt om dette... Hva er grunnen til at han bor i somalia?
axlam Skrevet 28. juli 2010 Forfatter #3 Skrevet 28. juli 2010 han er fra somalia derfor bor han der. jeg synes det er veldig dålig at jeg blir ikke stt som OS selv om jeg er alenemor med barnet min. far til barnet har ikke noe mulighetter til og lever sammen med oss på grunn av det strenge lovene til UDI så selv om jeg er gift med han er jeg forsatt aleneforsørger og står som ugift i folkeregisteren
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2010 #4 Skrevet 28. juli 2010 Om du er registrert som ugift i folkeregisteret. Så kan du kanskje bare henvise til det?
axlam Skrevet 28. juli 2010 Forfatter #5 Skrevet 28. juli 2010 jeg har gjort det men fikk avslag på min søknad di sier at jeg er ikke ensligforsørger fordi jeg er forsatt gift med barnets far selv om jeg ikke kan bevise gifte målet og selv om at vi har ikke noe planer og lever sammen i framtider har ikke noe mulighetter for det. jeg ser meg selv som en ensligforsørger fordi jeg kan ikke forsørge verken meg eller min barn alene og har ikke noe fysisk, økonomis, sosial støtte fra barnets far. di kan ikke si vi har en sekuelt forhold fordi vi bor jo feller mil fra værandre så kjønner ikke hvorfor jeg ikke blir ansett som OS
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2010 #6 Skrevet 28. juli 2010 da kan du jo bare skille deg hvis dere aldri kommer til å bli sammen da.
axlam Skrevet 28. juli 2010 Forfatter #7 Skrevet 28. juli 2010 VEL D LETTER SAGT EN GJORT. JEG ER MUSLIM OG EN GRAVID KVINNE KAN IKKE SKILLE SEG FRA SIN EKTE MANN OG DET ANDRE ER AT MANNEN SOM KAN AVGJØRE SKILLSMISSEN SELV OM DAMA VIL HA DET
AnTiLoPeSvIn Skrevet 28. juli 2010 #8 Skrevet 28. juli 2010 Hvis du står som ugift i norge så skjønner jeg ikke at du kunne få avslag? Norge kan ikke se om du er gift i somalia?
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2010 #9 Skrevet 28. juli 2010 Kanskje du skulle ta utdanning og få deg en jobb?
p-in-the-snow Skrevet 28. juli 2010 #10 Skrevet 28. juli 2010 vel du kan skille deg i norge selvom du er muslim og ikke har rett til det i islam. det har min mor gjort. hun er også muslim. pappa var heller ikke i norge. om du vil, kan jeg spørre henne hvordan hun gjorde det, hvem hun måtte kontakte osv. hvis du mener at du ikke må/ vil skille deg er en annen sak. da er du heller ikke alenemor og ikke har rett på os.
axlam Skrevet 28. juli 2010 Forfatter #11 Skrevet 28. juli 2010 VEL DET HAR IKKE NOE MENING FORDI JEG STÅR UGIFT I NORGE OG FORSATT FIKK AVSLAG PÅ MIN SØKNAD PÅ GRUNN AV EKTE FELLEN I SOMALIA SÅ SYNES DERE AT JEG SKAL KLAGE?
axlam Skrevet 28. juli 2010 Forfatter #12 Skrevet 28. juli 2010 HAR PLANER OM DET MEN IKKE SÅ LETT NÅ NÅR JEG ER HØY GRAVID OG FOR BARNE OM 2UKERS TID
axlam Skrevet 28. juli 2010 Forfatter #13 Skrevet 28. juli 2010 VEL DI SA AT JEG HAR IKKE RETT TIL OS PÅ GRUNN AV EKTESKAPET I HJEM LANDET SELV OM JEG HAR ALENEOMSORG FOR BARNET VUDERER OM Å KLAGE MEN KAN IKKE MYE OM DISSE LOVENE
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2010 #14 Skrevet 28. juli 2010 Like greit du ikke får noe støtte fra vårt land... og uansett om han bor der nede og du bor her så er ikke det norge eller nav sin feil. enten skiller du deg fra han eller så får du finne en annen måte og klare deg på. Eller så burde han vurdere og flytte til norge igjen slik dere kan bo sammen og han kan få seg en jobb og forsørge dere her i norge. Du er gift med barnefar og høres ut som du vil forbli gift med han, så da får du bite i det sure eple at du ikke har rett på os og andre stønadersom alenemødre får. For i bunn og grunn er du ikke alenemor.
p-in-the-snow Skrevet 28. juli 2010 #15 Skrevet 28. juli 2010 du kan jo klage, men tror ikke du kommer noe sted med det. nav er ganske streng og siden du har et forhold til barnefar, har du egentlig ikke rett til os. man trenger ikke å være gift engang, bare at man er kjærester, har man ikke rett til os, selvom dere kanskje aldri kan treffes igjen. så du må nok skille deg/separeres. leste om ei her som hadde bf i polen, da hun hadde sagt til nav at de var kjærester, men at han bodde der og ikke kunne gi henne økoniomiske støtte så hadde hun fått avslag på søknaden sin. så måtte hun flytte hjem til foreldrene sine og de måtte skrive under som vitner hos nav om at hun ikke lenger hadde et forholdt til bf slik at hun kunne få os. Har du sett på separasjonsmuligheter? vet at det er skummelt å bli alenemor, særlig når man ikke har økonomisk støtte. sender deg en klem og ønsker deg lykke til og.. gratulerer med babyen snart
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2010 #16 Skrevet 28. juli 2010 Når du er gravid så vil jo det si at det ikke er så lenge siden dere var sammen, nå vet jeg jo ikke hvordan din situasjon er men du nevner strenge regler til UDI det vil vel si at dere der har oppgitt at dere er gift og ønsker familiegjenforening vil jeg tro? Som etninsk norsk så ville jeg også fått avslag ved en slik søknad på overgangstønad og nok heller fått beskjed om at jeg burde ha tenkt bedre gjennom sakene før jeg giftet meg og i hvertfall før jeg ble gravid. Jeg vet også om et norsk par som var gift hvor hun måtte bo borte et par år for å studere men de hadde heller ikke krav på noe støtte i den forbindelsen. Men dersom han er glad i dere så vil han vel skille seg slik at dere kan få det bra i Norge? Så kan jo han ordne det?
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2010 #17 Skrevet 28. juli 2010 Ehhh... går an til å svare skikkelig 22.27. Folkeskikk?!?!?
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2010 #18 Skrevet 28. juli 2010 fiks noe i somalia. du vet.. alt kan kjøpes ved penger.. En fake skillsmissepapir. så er saken i boks
axlam Skrevet 28. juli 2010 Forfatter #19 Skrevet 28. juli 2010 NEI VI HAR IKKE SØKT FAMILIGJENNFORENING MED VÆRANDRE MEN JEG VET ÅSSEN LOVENE DERES ER. SKILLSMISSE PAPIRER FRA SOMALIA BLIR IKKE GYLDIG I NORGE FORDI DET ER LETT OG FORFALSKE PAPIRERENE MEN JEG STÅR JO UGIFT I NORGE OG HAR 100% ALENEOMSORG FOR BARNET SÅ JEG ER JO ENSLIGFORSØRGER
axlam Skrevet 28. juli 2010 Forfatter #20 Skrevet 28. juli 2010 VEL ALT JEG KAN SI NORSKE LOV ER BARE TULL FORDI EN ENSLIGFORSØRGER ER EN PERSJON SOM FORSØRGER BARNET ALENE OG HAR IKKE NOE HJELP I FRA BARNE FAREN. SELV OM JEG STÅR UGIFT I FOLKEREGISTEREN SÅ SYNES JEG DI SKAL GÅ ETTER DEN VIST JEG VILLE HA LEVD MED BARNE FAREN I SOMALIA SÅ HADDE JEG IKKE FORLATT DER JEG E HER I NORGE FÅR OG GI MIN BARN EN BADRE LIV
axlam Skrevet 28. juli 2010 Forfatter #21 Skrevet 28. juli 2010 FØRST OG FREMST DU HAR IKKE NOE RETT OG SNAKKE SLIKK TIL MEG OG I TILLEGG VIST HAN HADDE MULIGHETTER TIL OG FLYTTE TIL NORGE TROR DU VIRKELIG HAN IKKE VIL FORSØRGE FOR SIN BARN OG DU KAN IKKE SI AT JEG HAR IKKE RETT TIL DITT OG DATT NORGE ER IKKE BARE DIN LAND KJÆRE VENN SÅ SNAKK MED MEG MED RESPEKT BARE FOR JEG ER UTLANDING OG HAR FORESTEN NORSK STATSBORGER SIER DET IKKE AT DU ER BADRE EN MEG ELLER NOE
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2010 #22 Skrevet 28. juli 2010 Men da vet de jo tydligvis at du er gift selv om det ikke er registrert i folkeregisteret, loven sier også at dersom ekteskapet er gyldig i landet det ble inngått så vil det også være gyldig i Norge. Din beste sjanse på å få overgangstønad ville nok vært å forsøke å få ekteskapet gjort ugyldig.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2010 #23 Skrevet 28. juli 2010 Ehh nei! Som flere har sagt, så lenge du er gift/kjæreste /i et forhold med faren til barnet er du ikke enslig forsørger ift. norske lover. Altså, du har ikke krav på OS.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2010 #24 Skrevet 28. juli 2010 Hva da med gifte hvor far er arbeidsledig og mor forsørger hele familien ville ikke de også kunne si at de var enslige forsørgere? Det er bare at en plass må de sette en grense slik er det med alle lover og som jeg har nevnt før vil nok din beste sjanse være å få gjort ekteskapet ugyldig.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2010 #25 Skrevet 29. juli 2010 Det beste er vel at du drar til ditt nærmeste nav-kontor og får deg ern skasbehandler på NAVtrygd. Der kan du forklare situasjonen din og problemene med at du står registrert som ugift i Norge, men allikevel får avslag fordi du er gift i Somalia. Nå vet jeg ikke hvordan mannen din kom seg hit i første omgang (han må jo ha vært her for noen måneder siden), om han kom hit ulovlig, evt mistanke om falske papirer og ble sendt tilbake igjen, det sier du ikke noe om. Eller om du har vært i Somalia og giftet deg med ham. Sprøsmålet er vel om dere i framtiden vil/skal leve som mann og kone.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå