Gå til innhold

Surrogat


ana baroma

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal bruke surrogat i USA, og skal snart over for egguttak:) Det har vært en lang, lang vei hit, men dette er den eneste sjansen vi har for å få barn. Adopsjon er ikke mulig for oss dessverre...

Nå går jeg på nedregulering, og kjenner ikke så mye til det enda iallfall. Jeg tar Lupron, og skal videre på Puregon/Menopour siden. Men tar hele den biten der borte.

 

Det var litt om meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åhh, så spennende. Får sende deg masse lykkeønskninger på veien.

 

Skjønner godt valget dere har tatt for det er ikke alle som får ønskebarnet på den normale måten.

 

God tur og lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker deg masse lykke til, "barn i hjertet" :-) Håper du har en liten en om et års tid.

 

Håper det er ok at jeg spør, for jeg tenker av og til på om dette med surrogat kan bli aktuelt for oss en gang i tiden;

Er det noen grunn til at du har valgt akkurat USA? Vet at noen velger India, og vet ikke om det er andre land man også kan velge.

Hvordan settes denne prosessen igang, og hvor mye regner du med at det hele vil koste?

 

Mange spørsmål, men håper det er greit.

 

God sommer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj spennede! :)) Masse lykke til og håper at alt går veldig bra og fører til at dere får en liten en til slutt :) God tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det:)

Det er mange grunner til at vi velger USA. Blant annet får vi ha god kontakt med surrogaten hele veien, og det betyr mye for oss. I India blir det språkploblemer som skal hensyntas, og vi kan ikke regne med at vi har særlig kontakt i etterkant. Vi får også "velge" surrogat på en helt annen måte - ikke minst får hun velge oss:D Vi er matchet godt for å si det sånn. Jeg vet at surrogaten og vi er på omtrent samme planet, vi har alle sammen god utdanning og jeg vet helt sikkert at ingen utnytter henne.

 

I tillegg er det viktig at vi kjenner at det er rett for oss. Vi vurderte også India, men det kjentes aldri helt rett. Men kjenner flere som har fått barn - og er gravide der, og det kan være veldig gode prosesser der borte også:)

Det er disse to landene som er mest vanlige.

 

En annen viktig grunn er at vi får amerikansk pass til babyen, og det betyr at vi uansett får babyen hjem. Norske myndigheter trenerer nok sakene i India ganske mye, og resultatet blir at de blir der lenge. Og det er lettere å sitte noen uker med baby i USA enn i regntiden i Mumbai...

 

Vi fikk vite om firmaet vi bruker via kjente. Det finnes MANGE muligheter, men sjekk ut med erfarne fjellfolk først. Det er mitt beste tips. Sjekk også på surrogati.no. Kjekk side, men det er mest indiabrukere der.

 

Bare spør, så skal jeg svare!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykke lykke til.... er så synd man er så negativ til dette fra norske myndigheters side. På mange måter er jo Norge et u-land når det gjelder spm. om eggdonasjon, bioteknologi, surrogati osv. Jeg er og nysgjerrig på hva det vil koste - er det sant at det blir rundt 1 mill. som jeg har hørt når du gjør dette i USA? Hvordan er ordningen der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Ja, det er trist at mange er i steinalderen... Men husk - vi var et land som hadde politikere som var mot farge-tv... SIer sitt, hehe.

Men mange leger er for ED, og surrogati tvinger seg på.

 

Vi regner med å bruke rundt en mill. Vi forsaker en del for å få dette gjennom, men det er det nok verdt håper vi:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, "barn i hjertet".

 

Ønsker dere masse lykke til på veien!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saa flott for dere.. Men jeg lurer paa en ting (vil ikke skremme deg da), men leste faktisk om dette i avisa her for noen dager siden, om at norske foreldre som har brukt surrogat i utlandet har store problemer med aa faa med seg barna hjem igjen. (delvis er grunnen at surrogati er ulovlig i Norge og de oensker aa stoppe denne "kjoepe livmor i utlandet" trenden som har startet)

Hvordan har dere tenkt aa loese dette?

Er bare nysgjerrig da jeg personlig er for surrogati, og synes det er utrolig dumt at det ikke er lov i Norge..Og enda dummere at de na skal blande seg i hva som er lov i utlandet... ;-s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje snart: Ja, dette tenkte jeg også på nå. Så på Dr. Phil i dag (episode 1334) om en surrogatmor som beholdt tvillingene hun var surrogatmor for. Så skremmende og hun hadde loven på sin side.

 

Men men håper og tror at HI har undersøkt godt og gjort alt det en må gjøre på forhånd for å hindre at barnet kan bli tatt av surrogatmoren?

 

Nei, virkelig på tide at de som er i den situasjonen at de trenger surrogati får det i Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er det ikke problemer å få med surrogatbarn fra USA. Det er India det blir problemer med pga. lovverket der som sier at den som føder barnet er mor, uansett om hun er biologisk mor eller ei. Barnet har dermed indisk pass. Korriger meg om jeg tar feil noen... i alle fall er det India som er "problemlandet" ang. surrogati og ikke USA eller f.eks. Hellas som også noen velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

India er problemet, ja. Fordi man der må søke om norsk pass før hjemreise. Mye styr fra norske myndigheter, spesielt i Kari Ann Voldens sak. Hun er genetisk mor til tvillingene, men må adoptere dem fordi norsk lov sier at den som føder er mor.

I USA får vi amerikansk statsborgerskap, og dermed får vi barna hjem iallfall. Og det er jo mer lettvint.

 

Ang dette med at surrogaten kan finne på å beholde barnet, så er det nok det spesielle saker. Gjerne der man bruker tradisjonel surrogati (surrogaten donerer egget i tillegg), og hvor surrogaten ikke er sjekket godt nok ut i forkant av psykologer som er eksperter på dette. I seriøse byråer, så er dette en helt uvanlig problemstilling.

Surrogatene er gjerne mer redd for at foreldrene ikke vil ha barnet plutselig. Så det er mange sider ved dette som skal vurderes...

 

Vi har brukt lang tid på å finne ut av dette, noe jeg anbefaler alle som vurderer surrogati å gjøre, Det er nemlig ganske tøfft dette her:) Og man skal være trygg på seg selv og parforholdet før man går i gang.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som var på Dr. Phil var at den staten de gjorde det i (tror det var Michigan?) ikke har et tilstrekkelig lovverk, eller de "godtar" ikke surrogati, slik at moren som føder barnet er mor uavhengig av gener.

 

Godt å høre at dere har det på det rene, Barn i hjertet :) Dette er vel ikke noe en gjør uten å være sikker på alle områder heller :)

Når skal dere på egguttak? Herregud så spennede, håper at det går så bra som det bare kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så fantastiks å høre!!! Åååå, blir helt varm inni meg av glede og lykke for at dere har tatt et slikt steg og fått dette til. At dere får muligheten til å gjennomføe dette og få oppleve det å bli foreldre er så fantastisk! Har selv hatt 12 IVF forsøk og 2 frys siden 2005 og venter nr.2 i januar. Så jeg har selv kjent den lange veien mot å få oppleve "det største i livet", selv om våre utgangspunkt er svært ulike og uten sammenligning forøvrig.

 

Ønsker dere all verdens lykke til!! Har bare gode følelser for dere og dette kommer til å gå så bra som det bare kan.

 

LYKKE TIL :-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til.

Syns det er synd at Norge er så langt etter på dette området.

 

Hørte om ei nå som fikk surrogat tvillinger i USA og det gikk kjempebra.

Da surrogatmoren gikk gravid dro de over å bodde hos dem minst ei uke.

 

Varme klemmer fra edmamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Voldens sak i India tror jeg også noe av problemet var at hun hadde donor i tillegg. Dermed har barna verken biologisk mor eller far. Mener jeg leste at saken hadde vært enklere dersom hun hadde en mann som var biologisk far til barna.

 

Lykke til! Veldig spennende, bare så synd at det skal koste så vanvittig med penger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all oppmuntring, jenter!

Og du, sliter i mål - det er klart du er mamma til dine barn, om det er ed aldri så mye:) Merkelig at ED ikke er lov i Norge, men her er vel lovene laget etter diktat fra KrF.

 

Jeg er i Amerika nå, og kjenner at hormonene bruser... Magen er litt oppblåst, og det rører seg liksom inni der:D Er litt småkvalm innimellom, men alt i alt er jeg i fin form. Og dette er ikke klaging, hehe.

 

Håper å treffesurrogaten vår mens vi er her, en kvinne som er verdens beste (for å si det kort). Hun bor ganske langt unna, men hun skal hit for innsetting. Så er det bare å vente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er uttaket over, innsettingen er gjort, og nå er det bare å vente...

Alt gikk bra, selv om jeg ble litt overstimulert...:) Men alt i alt er jeg kjempefornøyd både med behandlingen hos klinikken og med resultatet:D

Vet ikke hvor mye som kom på frys, det kommer vel en mail i dag tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi fikk ikke møtt surrogaten denne gangen, men vi møtte henne sist vi var der borte. Hun er en fantastisk kvinne på alle måter (så klart). Hun er ganske vanlig på mange måter, men hun har et hjerte som er varmt og bankende for mange. Dette med å føde et barn for andre er noe hun har tenkt på i mange år, og en sterk drøm hun har.

Bare positivt med andre ord:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...