Gå til innhold

barn og religon og slikt


Anbefalte innlegg

Skrevet

Som noen er inne på, så er det jo ingen som kan være 100% sikre på hva som skjer etter døden, så alt blir jo bare tipping uansett. Man må jo bare velge hva man vil tro på inntil man finner det ut selv og da kan man jo ikke fortelle det til noen andre, hvordan det faktisk er. Det er jo fullt mulig å være så ærlig til barna også og si at ingen vet hva som skjer, men du og bestefar tror at det ikke skjer noe mer enn at kroppen blir begravd og ligger under gresset, mens bestemor og tante tror at man kommer til himmelen hvor det også bor engler. Så kan du jo legge til at han kan få bestemme selv hva han vil tro:-) Barn er ofte klokere enn man ofte tror og så lenge han vet hvorfor dere sier forskjellige ting, så tror jeg nok han vil godta det.

 

Vi har ikke snakket så mye om hvor man blir av når man er død, bare at da kan man ikke snakke med dem eller treffe dem mer. Og det er ganske forvirrende når oldefar er død og det blir myggen også når vi slår dem...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En annen ting er at de lever videre på et vis, i minnet vårt og i genene, slik blir de jo ikke helt borte.

Skrevet

Jeg og mannen min forteller våre barn at søsteren deres ligger under jorden der ved gravsteinen, og at der skal hun ligge inntil Jesus kommer igjen. Vi sier hun er ikke en engel, og er ikke i himmelen, men at hun er død, er blitt til jord nå (død i 10 år nå).

 

Våre barn aksepterer dette, men vi presiserer det med englene og himmelen fordi familien til mannen min har en annen tro en oss og min familie, og de tror faktisk at datteren vår er en engel og er i himmelen. Vi vil ikke at våre barn skal tro på det, men at det er vi som skal lære dem. Men vi også sier at bestemor og bestefar og tantene har en annen tro enn oss, derfor tror de litt anerledes, men at de tror på den samme Gud og Jesus.

 

Minsteman er for liten til å forstå alt dette, men størsteman både forstår det, og sier hun tror som vi gjør: at søsteren er i jorda og ligger der inntil Jesus kommer igjen.

 

Det er vanskelig når ikke hele familien har samme tro når det gjelder barn og religion og slikt, som overskriften sier. Men synes HI bør være den som lærer barnet sitt om dette, ikke barnets besteforeldre. Greit nok at besteforeldre/ andre familiemedlemmer tror på noe annet, og det kan forklares når barnet er stort nok til å forstå det. Men jeg synes at i utgangspunktet, så er det foreldrene som bestemmer hva barn skal bli fortalt og lært når det gjelder religion og slikt.

Skrevet

 

 

Nangiala eventuelt Nangilima?

 

Godt for både store og små å ha en alternativ verden å lene seg på når det stormer som værst.

Skrevet

Da vi skulle holde navnefest for vesla (heeeelt unormalt og den første sådanne der vi bor), hadde jeg en lang diskusjon med svigerfar om dette. Han blir bare mer religiøs med åra (typisk nok), og jeg er humanetiker til fingerspissene. Etter å ha forklart hele greia med hvorfor vi (les: jeg, gubben bryr seg ikke nevneverdig) ikke ville la vesla døpes, spurte svigerfar om HAN kunne få lov å lære vesla om Gud og Jesus når hun vokste opp.

 

Nei, svarte jeg, det blir oss som foreldre sitt ansvar. Jeg vet nemlig at han ikke klarer å likestille kristendommen med andre religioner, og jeg er ikke interessert i at hun skal påvirkes verken den ene eller andre veien. Religions- og livssynskunnskap skal hun derimot få når hun blir stor nok til det.

Gjest thricane
Skrevet

jeg er ikke kristen selv, men finner himmelen som en fin måte unngå at sønnen min på 6 blir kjemperedd for døden.

 

har i grunnen bare sagt at kroppen slutter å virke en dag, men da vil sjelen hans, som er tankene og følelsene, dra videre til et annet sted. og det ble himmelen gitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...