Gå til innhold

Bestevenninna mi fødte en datter hjemme i forrige uke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hun fortalte meg aldri at hun planla hjemmefødsel, og jeg lurer på hvorfor... Hun sa at hun hadde fødeplass på sykehuset, men istedet planla hun fødsel med jordmor hjemme. Synes det er så rart at hun ikke bare kunne fortelle det siden vi snakker om alt.

Da jeg fødte for snart et år siden ble det tatt keisersnitt. Mange av våre felles venner skryter så fælt av venninna vår som fødte hjemme, at hun er den tøffeste de kjenner, at hun er så rå som fødte 100% naturlig osv.

Jeg føler at jeg blir sett ned på som "bare" har tatt ks og aldri opplevd å føde. Jeg får neppe muligheten heller, pga trangt bekken.

Nå føler jeg meg bare totalt mindreverdig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok. Men din venninnes fødsel handler ikke om deg og dine følelser selv om du later til å tro det....

Skrevet

Kanskje hun lot være å fortelle det i redsel for skremselhistorier fra deg som måtte ta keisersnitt pga smalt bekken?

Snu litt på flisa og tenk på den fine fødselen hun hadde hjemme. Dine følelser tror jeg du skal holde for deg selv hvis du ikke vil ødelegge venneforholdet.

At du føler deg mindreverdig fordi hun fødte hjemme og du hadde keisersnitt på sykehuset er vel kun du som kan forstå.

Det er ikke vanlig å føde hjemme lenger og jeg forstår godt at folk rundt snakker om at hun er tøff som fødte hjemme.

Skrevet

Hva slags konkurranse innbiller du at en graviditet og fødsel er? Gratulerer til dere begge som har gjennomgått det, på hver deres måte.

(Og hvordan man planlegger å gjennomføre en fødsel er en privatsak, selv om man er bestevenninner. Hvordan fødselen så gikk, om det var etter planene eller ei, det er en fødselshistorie - din er gammel, hennes er ny. Case closed.)

Skrevet

hun lot helt sikkert være å fortelle deg dette, fordi hun visste at hun kom til å få pes for det. Det er utrolig hva folk lirer av seg av skrekkhistorier og fordømmelse når man ønsker hjemmefødsel. Man blir beskyldt for å være egoist, dum og en masse annet, og folk flest er overbevist om at både mor og barn automatisk kommer til å omkomme på flekken.

For å slippe mas, holdt hun det for seg selv. Og kanskje hun forutså nettopp denne reaksjonen fra deg, at du ville bli misunnelig og sjalu fordi du ikke fikk oppleve dette selv?

Dine følelser av utilstrekkelighet og evt mindreverdighet på grun nav din fødehistorie, er ditt problem, ikke din venninnes.

Og som noen sier her, det er da ingen konkurranse dette her? Vær glad for at du fikk barnet ditt ut helt og friskt!

Skrevet

Skjønner deg godt jeg. Kjedelig å ikke få høre noe om sin egen fødsel, iallefall når den er så spesiell som ks, men må sitte å høre at alle andre hedrer alle andre som føder.

Har selv tatt ks, så jeg skjønner godt hva du mener. Det kommer alltid i en bisetning når man snakker om fødsler, at jeg har blitt frarøvet en fødsel. Jeg ser ikke på det slik jeg. Jeg ser på det slik at jeg og ungen min lever i dag, og har det fint. Slik burde du og prøve å tenke :)

Skrevet

På mange måter forstår jeg venninnene dine. Jeg har selv født et barn på vanlig vis og tatt et keisersnitt, og det er stooor forskjell. Ikke for å strø salt i såret, siden du kanskje aldri får føde vaginalt, men en normal fødsel er faktisk en prestasjon. Det å føde naturlig, og i tillegg hjemme synes jeg er beundringsverdig!

Skrevet

Leste denne i går, var du ikke fornøyd med svara du fikk da?.

Skrevet

Det er mange ting som er tøft å gjøre. På en måte kan man si det var tøft av Kari Traa å hoppe i fallskjerm som gravid, og være helt "cool" både før og etter. Men samtidig var det en voldsom risiko.

Skrevet

Dette svaret du fikk synest jeg var helt hull i hodet!

På mange måter forstår jeg venninnene dine. Jeg har selv født et barn på vanlig vis og tatt et keisersnitt, og det er stooor forskjell. Ikke for å strø salt i såret, siden du kanskje aldri får føde vaginalt, men en normal fødsel er faktisk en prestasjon. Det å føde naturlig, og i tillegg hjemme synes jeg er beundringsverdig!

Jeg har også hatt både ks og fødsel, og jeg lurer bare sånn på hva denne innleggeren mente hun presterte? Når jeg fødte fikset naturen hele greia selv, ikke kunne jeg stoppe det, og det jeg gjorde av pressing selv var bare et spytt i havet i forhold til kraften av riene. Kan ikke kalle det en prestasjon når reflekser eller andre automatiske prosesser helt utenfor vår påvirkningskraft setter inn.

Om det ikke er for å strø salt i såret å lire av seg sånt vås, så vet ikke jeg hva som er formålet med sånt skitt. Jeg angra på at jeg ikke gikk for ks med nummer to også, gjorde det vel litt utfra sånne betraktninger som du hi sitter med, mindreverdighetsfølelser pådytta av andre utenforstående. Mindreverdighetsfølelser som ikke hører hjemme noe stedts.

Å føde hjemme hadde jeg aldri vågt, nettopp fordi jeg vet hvor viktig det er å være nære sykehuset om det skulle bli nødvendig. Ikke fordi at det er så store sjangser for at ting skal gå galt, men pokker heller! Konsekvensene for mor og ikke minst for barnet kan være katastrofale om ting skulle gå galt.

Skrevet

Enig i at det var en stor risiko å ta for Kari Traa, men det kan ikke sammenlignes med hjemmefødsel med jordmor tilstede.

Hilsen en dame som selv har født hjemme (men ikke er spesielt tøff)

Skrevet

Har selv født ved ks etter 54 timer med sterke rier, og et alt for smalt bekken som barnet ikke kom seg ut av. Likevel presterer folk å påstå at det var "mye tøffere or dem, pga den kom vaginalt" Bulshit! Eter keisersnittet klarte jeg ikke å gå,og hadde store smerter i flere dager. I tillegg til 54 timer med åpningsrier var ikke dette akkurat "lett".Men når jeg da ser folk som sprader rundt en time etter fødselen, og sier så tøff i trynet at det må ha vært værre for dem, ja da blir jeg forbanna.

Holder med deg jeg, HI. Folk som har født vaginalt tror alltid at ks er så lett, og at de er såååå flinke som fikk det til på gammeldags måte. Spesielt hvis det er hjemme.

Uansvarlige kaller jeg hjemmefødende.

Alt kan gå galt.

Skrevet

Beklager skrivefeilene, har noen ødelagte taster på maskinen.

Skrevet

Jeg tror venninnen din kjenner deg veldig godt. Hun ville kanskje ikke si noe om sin hjemmefødsel pga dine følelser. Du ville vel reagert med å si "er det så lurt, jeg endte jo opp med ks". Dette var hennes valg, og å føde hjemme er tøft! Det er ks, naturlig fødsel på sykehus og fødsel med hjelp av medikamenter/hjelpemidler også! Å gå gravid i 9 måneder og ta hensyn til seg selv og babyen man bærer på er vel den aller største bragden?!?

Det er selvsagt noen som tenker at du "slapp billig unna" mtp fødsel, men de trenger ikke du bekymre deg over. Tenk heller på at du har din erfaring og venninnen din sin erfaring. Vær stolte begge to!!

Skrevet

Det er vel nettopp pga holdninger som dine, 23.29, hi's venninne holdt kjeft om sin hjemmefødsel!

Skrevet

"Å gå gravid i 9 måneder og ta hensyn til seg selv og babyen man bærer på er vel den aller største bragden"

Veldig godt sagt :-)

Skrevet

Ja, de bør holde kjeft. Og alle skryter når det har gått såååå bra. Den dagen en av partene dør i en hjemmefødsel blir det vel stopp på all skrytinga, og folk får labbene med seg og kommer seg på sykehuset, for barnets liv og helse sin skyld! "naturlige opplevelser" og anna piss kan de få på fisketur.

Skrevet

23.38 var ikke meg.. (23.29)

Skrevet

Men da får man la være å bli snurt og fornærma når man ikke blir innlemmet i fødeplanene da!

Skrevet

Jeg syns det er tøffere å ta KS jeg da.

Jeg var livredd for at det skulle bli ks med noen av mine barn, ren frykt. Syns det virker utrolig skummelt å bli skjært i, og ulempen med at man ikke er i like ok form (som regel) etter en vanlig fødsel.

Uansett, en fødsel er en fødsel uansett hvordan barna kommer til verden syns nå jeg da.

Om det er med eller uten smertestillende, hjemmefødsel, bilfødsel, ks eller hva det måtte være.

Det er ingen konkurranse, målet bør jo uansett være å få babyen ut tenker jeg da ;)

Skrevet

Merkelig tror de som har fødselsangst at keisersnitt er en lettere og mer behagelig utvei. Det er nok litt behagelig å ligge i narkose og etterpå er plutselig ungen der, men det tar en del tid å komme seg etter operasjonen.

Skrevet

Men de fleste får vel en spinal bedøvelse istedet for narkose?

Da er du jo våken under inngrepet.

Skrevet

Eh ja... men det blir ikke det samme som fødselssmerter. En del kvinner har ikke tro på at de greier føde barn, og da ønsker de seg keisersnitt.

Skrevet

Spinalbedøvelse ja.. Prøv å sitte heeeeeeeelt i ro under kraftige rier som kun er 20 sek mellom hver omgang når man får bedøvelsen som de stikker saaaakte inn... Ville heller hatt narkose.

Skrevet

Jeg fikk epidural med førstemann jeg, og de traff ett nervenett. Ubeskrivelig vondt.

Men jeg er fremdeles mer redd for å ta ks.

Og enda mer redd for narkose! hehe...

Var bare det jeg ville frem til, for meg så er det "tøffere" å ta ks enn å føde vanlig.

Og for min del har det uansett ingenting å si hvordan andre føder, så lenge babyen kommer ut! ;))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...