Gå til innhold

Vår sønn sitter bakovervendt i bilstolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men han liker det ikke. Han hyler og bærer seg når vi setter han inn. Og holder på helt til han sovner av utmattelse, da er det største problemet at stolen står helt rett opp når den står bakovervendt så han sitter og ''glipper'' på hodet. Ser ut som han headbenger.

Dette har gjort til at vi må til fysioterapaut med han siden det har gått litt utover nakke og rygg til han.

Både helsestasjonen og fysioterapauten mener vi burde snu han mot kjørerettningen pga dette. Han er 15 mnd.

Han satt godt i babybilstolen, men den er han vokst ut av. Vi har nå kjøpt en maxi cosi 9-18 kg som kan stå begge veier. Har snudd den for å se hvordan den er når den står mot kjørerettningen og da er det mer tilt på den.

Men jeg kjenner jeg har angst for å snu han, men føler vi på en måte må.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da hadde jeg solgt nåværende stol og heller kjøpt en som kan reguleres i ryggen.

Også ville jeg forsøkt at en av dere satt i baksetet med han. Evt hatt han i framsetet når dere kjører alene.(med airbag koblet ut)

Vi hadde det problemet med vår gutt at han ikke likte å sitte alene i baksetet. Så lenge noen sitter bak med han, eller han får sitte i framsetet går det helt fint.

Skrevet

Han sover mye i stolen da eller?

Vi har et bakovervendt sete hvor du kan vippe stolen bakover sånn at du får større helning og det er aldri noe problem med den være seg eldste på 3.5 eller minste på året som sitter i stolen :) Nå husker jeg jo ikke merket men før du kjøper ny stol bør du absolutt prøve stolen i bilen med barnet i sånn at du vet at stolen passer.

Lykke til!

Skrevet

Vi har en DVDspiller baki vi. Fikk anbefalt en av en selger på Elkjøp. Ikke var det den dyreste heller og det var godkjent etter det nye reglementet (sikrere måte å feste den på). Kosta rundt 1500 kr. Småen sitter pal baki å glaner og vi hører ikke et pip. Bruker den ikke på korte turer.

Han ble 2 i mars i år. Snur vel setet når han nærmer seg 3 årsalderen vil jeg tro.

Skrevet

Dvd spiller skal vel uansett ikke brukes når barnet sitter bakovervendt. Selv ikke NextBase sin sikreste skal det, så vidt jeg har lest...

Skrevet

hmm.har ikke peiling på hva basen eller spilleren heter, men det er nok uansett sikrere enn å ha ungen forovervendt.

Får vel egentlig legge til å at vi hadde han forovervendt noen måneder før vi bytta om igjen. Fikk vel litt angst iløpet av den tida;)

Sjekka litt på Elkjøp og det var ikke Nextbase sin da den ikke var så dyr. Eneste jeg husker er at det er en sånn hard, lang dings som man skrur fast i bilen baki på hodestøtta så den sitter bom fast. Ramler av kun hvis hele setet/hodestøtta kommer i fanget på gutten.

Skrevet

Herregud fader.

Barnet ditt har allerede fått skader av å sitte bakovervendt,og må til behandling for nakke og rygg.

Både helsestasjon og fysioterapaut mener du bør snu han.

Men du er redd for å gjøre det.

Hvorfor er du redd for det? Er du redd for at barnet ditt skal skade seg?

Vel,nå har allerede barnet ditt problemer med nakke og rygg så i ditt tilfelle beskytter du jo barnet ved å snu det.

Trygg trafikk anbefaler fremovervendte seter frem til 4 års alder pga skader ved frontkollisjoner. Er det noe du pleier å drive med?

Er det vanlig med frontkollisjoner der du bor og kjører til hverdags.

Det må da vitterlig være bedre å beskytte barna mot DAGLIGE HENDELSER fremfor noe som kan skje.

Skrevet

Siden barnet allerede har fått skader i nakke & rygg regner jeg med at det kjøres en del?

Og jo mer man kjører, større fare for at noe skal skje. Sånn teoretisk sett, helt satt på spissen!

Jeg ville gått tilbake til forhandler hvor du kjøpte bilsetet jeg. Forklart situasjonen for dem om at du har blitt anbefalt av HS & lege om å enten bytte sete eller sette gutten fremovervendt.

Om du da kan få bytte inn setet til ett annet som dere får prøve i bilen først såklart.

Det skader ikke å prøve i det minste.

Finner du ikke ett sete hvor gutten din sitter greit, ja da snur du han fremover.

Jeg har forresten Britax Multi-tech sete til min 2 åring, og han sover som en engel i den. Mens i Besafe combi setet vi har så falt hodet fremover.

Kommer an på bil og alt, prøv deg frem.

Good luck :)

Skrevet

Nå vet man jo aldri når det skjer selv om det ikke er vanlig kost. Grunnen til at kanskje jeg er ekstra redd for det er fordi jeg selv har vært i en bil som har kollidert, og det er ganske skremmende.

Vi har ikke råd til å skifte ut bilstol akkurat nå. Og det går heller ikke og vippe den mer bak i hvilestilling. Stolen er helt rett i ryggen når den står bakovervendt. Han sitter ikke alene bak, har sin storebror på 7 som prøver å underholde han.

Skrevet

Men har du ikke nettop kjøpt ett bilsete til han da? Siden han har byttet fra babysete?

Skrevet

Er vel ingen av dei som vert ute for frontkollisjon som pleier å drive med slikt, men likevel skjer det.

Eg ville ikkje snudd eit 15 mnd barn, men med slike problem som hi har, så ville eg nok spandert eit nytt bakovervendt barnesete, og prøvd det i bilen med barn i før de kjøper. Kjenner ikkje til Maxi-cosi som går an å snu begge vegar, men HTS Besafe seta som er slik er kjende for å vere veldig bratte i ryggen. Mange som klagar over at hovudet heng og dinglar. Me har Britax Mulittech og det har god hovudstøtte. Han søv godt i det, men etter ei stund kjedar han seg, så på langturar set ein seg bak. Eventuellt går det an å setje barnesetet i framsetet dersom ein kan kople ut airbagen. Det er likevel anbefalt framfor å snu setet.

De har vel allereie prøvd å ha ein spegel som han kan sjå i.

Skrevet

Nei vi kjører ikke mye. Dette med nakken skjedde her om dagen da han sov så datt hode litt for fort framover. Han skrek en del så tok han rett til helsestasjon (som har barnelege der, fikk ikke time til fastlege før dagen etter) som henviste oss til fysio samme dag. Og terapauten sa han hadde fått en liten vipplash (litt usikker på hvordan det skrives) når hodet hans datt slik fram.

Gutten vår kommer til å bli helt fin, var ikke store ''skaden'' og han trenger kun en behandling til.

Men ja vi har snudd setet, men kjenner det skremmer meg siden vi skal på lang kjøretur i morgen, bilferie. Har ringt forhandler får ikke bytte inn setet, må kjøpe nytt. De anbefalte Besafe sitt, men det kostet 3700 nesten, og det har vi ikke råd til akkurat nå.

Skrevet

Vi kjøpte det for noen mnd siden, som sagt vi kjører ikke bil mye. Han sitter i bil 1 gang i uka kanskje, og det kan gå uker i mellom. Det har fått to hull i trekket etter vi var uheldig da det lå i bagasjerommet. Så derfor får vi heller ikke byttet det inn.

HI

Skrevet

Syns jeg var dårlig av forhandleren altså :(

Besafe sitt er jo veldig bratt, så tviler på at gutten din vil sitte bedre i det.

Siden du ikke liker å ha han fremovervendt ville jeg sittet med han bak på kjøreturen i morgen så kan du passe på hodet hans.

Det er jo ikke så mye annet å gjøre. om du ikke vil snu han frem.

Eventuelt du kan se på Finn.no om det er noen som selger ett bilsete til en ok pris.

Da må du høre at setet aldri har vært i noen form for kollisjon, selv ikke en bitteliten en. At setet ikke er så gammelt og prøve den i bilen med gutten din.

Jeg velger å tro at de fleste foreldre der ute er såpass seriøse og opptatt av barns sikkerhet uansett, at dem ikke selger ett skadet sete.

Skrevet

(så kan du selv selge setet dere har kjøpt) Da går det omtrent opp i opp tenker jeg.

Skrevet

Vi snakker altså om en 15 mnd gammel gutt som har fått wiplash av å sitte bakovervendt. Og du er bekymret for hva som kan skje om han sitter fremovervendt.Andre ville ikke snudd enda.

Eier dere virkelig ikke sunn fornuft?

De fleste mennesker er aldri involdvert i en front mot front kollisjon. Du risikerer altså å ødlegge barnet ditt for resten av livet fordi du er redd for noe som antagelig aldri vil skje.

La gutten sitte fremovervendt!

Om du ikke "tør" det,så kontakt forsikringselskapet eller brannvakta å se om du kan leie bilstol av dem til dere får råd til å kjøpe en ny.

Men ikke utsett gutten for mer nakkeskade!!!! Det bør da være det viktigste for deg.

11.30 lenger oppe

Skrevet

Dette skjedde EN gang, ungen er ikke skada for livet. Setter du han fremover og fronter, vel så får han ikke whiplash, han får nakken revet tvers av innvendig. Ditt valg.

Skrevet

Og hva tror de det er størst sjans for skjer 13.09?

At de frontkolliderer,eller at han får wiplash igjen.

Det viktigste med å sikre barn er jo mot det daglige,ikke for alt som kan skje.

Om du HI aldri frontkolliderer,og han sitter bakovervendt til han er 4.Men blir uføretrygdet pga wiplash og ryggskader, vil du da noengang tilgi deg selv?

For sjansen er like stor for at det skjer som for at du faktisk frontkolliderer.

11.30 igjen

Skrevet

"helsestasjonen og fysioterapaut sier at vi må snu sønnen vår mot kjøreretningen...Men jeg spør heller dere her på dib jeg, for anonyme fremmede er mye mer pålitelige enn helsepersonell." Du virker jo skikkelig oppegående...Eller ikke..

Skrevet

Ja hvorfor skulle jeg ikke kunne spørre om råd her inne?

Kanskje noen kunne komme med et råd om hva vi kan gjøre så vi kan forsette med å ha ham bakovervendt. Som sagt han sitter mot kjørerettningen nå. Jeg liker det ikke. Eller han har ikke sittet i stolen enda siden vi ikke har vært å kjørt siden dette skjedde.

Det med å prøve å leie en bilstol var en god ide. Takk :)

Skrevet

Er du tett? Fordi her er det masse anonyme folk som ikke har peiling og svarer i vildens sky, mens det utdannede helsepersonellet du alt har snakket med har gitt deg et konkret råd... Jeez, enkelte skulle ikke hatt barn...

Skrevet

Helsepersonalet har tydeligvis kun gitt råd ang å forhindre nakkeplagene for barnet. Men det er da et særs dårlig råd, og atter en gang bevis på at helsepersonell ikke kan være eksperter på alt, og ang. bilsikring er de tydeligvis ikke helt oppdatert. Så lenge det finnes alternativer til å snu barnet, så bør det prøves først.

Skrevet

Føler du deg bedre når du hiver ut med slike kommentarer? Gidder ikke en gang å svare på spørsmålet ditt.

Jeg har fulgt anbefalingene deres jeg, stolen er snudd den. Men nå har jeg fått et bra tips her inne om å sjekke ut leiestol.

Skrevet

Hvis det KUN er stolen som er årsaken... at han sitter for rett i ryggen så dra ned på en butikk der de selger barneseter og få prøvd dem i bilen deres MED barnet i stiolen for å finne ut hvilket sete han sitter best i.

Det finnes mange fint brukte bilseter til salgs på finn.no.

Hvis ikke det går å få kjøpt nytt sete, så hør på hva helsestasjonen og fysioterapauten anbefaler deg. Trygg trafikk ANBEFALER jo å ha barna bakovervendt til de er 4 år, men dette er jo en ANBEFALING, ikke en LOV. Så er det best for ditt barn å sitte framovervendt for å unngå skader i nakke og rygg, så GJØR DET!!!!!

Skrevet

Vet at if forsikring leier ut stoler for hele perioden en trenger.

Jeg skulle kjøpe nytt sete, men de solgte kun fremovervendt.

Hun i butikken forklarte da at det er kun i Norge vi henger etter, alle europeiske land anbefaler at barnet sitter med kjørerettning.

Fikk sjokk av hele dama..

Nei, bytt sete.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...