Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #1 Skrevet 8. juli 2010 Jeg er veldig for valgfrihet;) Er ikke imot at pappa skal få en del av permisjonen, men hvor mye og når bør alle få avgjøre selv. Og dere som er så opptatt av likestilling; er det ikke et paradoks at pappaen nå har flere øremerkede uker permisjon enn mammaen, som bare har de seks første? Her har jeg vært hjemme et år (inkl ferier) og nå tar pappa sine seks uker som gradert uttak. Fordi det passer OSS best;)
Sweet Amber Skrevet 8. juli 2010 #2 Skrevet 8. juli 2010 Jeg tror faktisk det at om man hadde hatt full valgfrihet ville familiene "valgt "det som moren vil. Altså at kun mor får permisjon. Jeg tror helt ærlig at mange mødre ville motsatt seg å la far få noe tid med barna sine. Jeg leste en artikkel der det ble hevdet at i Danmark har de gått fra en ordning lik vår til en "valgfri" ordning og nå tar kun 25% av danske fedre permisjon! Jeg tror ikke det er så sunt for far/barn forholdet. Dessuten vil arbeidsgiver kunne presse menn til å ikke ta noe permisjon dersom det er full, såkalt, valgfrihet. Derfor er jeg helt FOR fedrekvote.
The Bad Gal Skrevet 8. juli 2010 #3 Skrevet 8. juli 2010 Du vet, vi skjønner jo ikke vårt eget beste, så da må staten hjelpe oss til å velge. (som du gjetter, jeg stemmer ikke rødgrønt) Er helt for valgfrihet av hvordan man vil fordele permisjonen. Det er mange fedre der ute som desverre, pga type jobb, ikke KAN ta ut så mye permisjon, og da er det trist at staten skal gjøre det slik at de ukene han ikke kan ta ut, bare faller bort. Til barnets beste? Nja...
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #4 Skrevet 8. juli 2010 Med min første hadde ikke pappaen perm i det hele tatt. Pga jobbsituasjon ble den overført til meg. Men de har et flott forhold! Så ikke fortell meg at dersom en skal få et godt forhold til barna sine, så MÅ man være hjemme i permisjon. Vet flere mammaer som har vært studenter og dermed måtte gi permisjon til pappa av den grunn. Hva slags signaler sender man til dem om man sier de får et dårligere forhold til ungene sine enn andre mødre? De færreste er jo borte fra barna døgnet rundt;) HI
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #5 Skrevet 8. juli 2010 Synes at det er merkelig at så mange mødre har lyst til å ha hele permisjonen selv. Jeg synes det var herlig å begynne å jobbe igjen etter så lang tid hjemme. Jeg har heldigvis en mann som liker å ta seg av barna sine jeg da. Og som fint klarer å ta like mye husarbeid som meg uten å få beskjed om det. Så de få ukene som er tildelt far, bør faktisk dere hjemmekjære mødre bare godta! Høres ut som mennene deres har godt av det...
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #6 Skrevet 8. juli 2010 Jeg elsker å gå hjemme med barn og er helt for valgfrihet. Men jeg tror dessverre at denne valgfriheten hadde gått på bekostning av mors ønske (krav!!!) om å få det meste av permisjonen. Evt hadde arbeidsgiver kunnet komme og sagt at det ikke blir aktuelt med pappapermisjon så lenge mammaen kunne tatt permisjonen.
Sweet Amber Skrevet 8. juli 2010 #7 Skrevet 8. juli 2010 Hva mener du med "Hva slags signaler sender man til dem om man sier de får et dårligere forhold til ungene sine enn andre mødre? " Man må jo nødvendigvis være _sammen_ med ungene sine for å få noe forhold til de. Og når fedre som ikke gidder å ta permisjon er hjemme med unger og mor samtidig er det omtrent alltid mor som gjør alt med og for ungene.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #8 Skrevet 8. juli 2010 Så når du jobber og pappaen er hjemme, så er du ikke _sammen_ med barna dine? Det er jo stort sett det som gjelder petioden mamma har perm? Man ser da barna når man har fri, og kan velge å ta my eller lite ansvar. De pappaer som ikke er interessert i å ta ansvar for egne barn ville også gjøre en slett jobb når de blir tvunget til 10 uker permisjon de ikke ønsker.
Gjest ->>- Skrevet 8. juli 2010 #9 Skrevet 8. juli 2010 Du står fritt til å være hjemme så lenge du vil. Staten står fritt til ikke å betale deg for det, siden det er godt dokumentert at valgfrihet ikke gir likestilling og at dette har negative utslag i forhold til kvinners stilling i arbeidslivet. Det er ganske naturlig at storsamfunnet sponser det som gavner storsamfunnet. Om du på individnivå mener at dette ikke er sammenfallende med dine interesser, har du altså valgfriheten til å selvfinansiere hvilken hjemmetråkkingsordning du måtte lyste.
Kamomille Skrevet 8. juli 2010 #10 Skrevet 8. juli 2010 Mor har ikke 6 uker, men 9 UKER. Far har nå fått 10. Uff for en stor forkjell altså Vi er superheldig i dette landet som har så utrilig lang betalt permisjon. Vi har flott velferdsordninger som tilgodeser både mor og far. fedrekvoten ble innført for å få menn til å ta mer pemisjon - og det har virket. I dag er det mange fler fedre som tar permisjon enne det det var før fedrekvoten ble innført. Med Fedrekvoten har det tilkommet oss flere uker pemrisjon med lønn. Det har ALDRI blitt tatt uker fra den totale permisjonen og gitt til far. Alle pappa-ukene har kommet som tillegg til den permisjonen som allerede har vært. Dere som er så imot pappa-permisjonen. Ønsker dere da at permisjonen skal bli 10 uker kortere igjen da?? Tviler på det nemlig......
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #11 Skrevet 8. juli 2010 For de "amøbene" vi har klart å plassere på Stortinget vet altså hva som "gavner storsamfunnet"? Fyttirakkern for et kommunistisk land vi bor i !!
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #12 Skrevet 8. juli 2010 Vel, to av de siste fire ble da vitterlig tatt fra mammas permisjon;)
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #13 Skrevet 8. juli 2010 De tre ukene før terminen er jo ikke valgfri heller da. De fleste er slitne og trenger den friperioden. Men så brukes da ikke denne delen for å ta seg av babyen og bli kjent med den, som alle bruker for å forsvare fedrekvoten.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #14 Skrevet 8. juli 2010 jeg er for valgfrihet. Om det ikke funker, så er det greit med tvang. Desverre er det vel mange mødre som mener de har rett på alt som ikke er fedrekvote, og de ødelegger for resten. Men la oss nå prøve frivillig først! Og da mener jeg at det bør legges til rette for at ingen skal tape økonomisk på å velge selv. Fedre med høy lønn må få lønna si, og i familier hvor mor ikke kan få full jobb bør likevel far kunne ha permisjon.
prekæs Skrevet 8. juli 2010 #15 Skrevet 8. juli 2010 Valgfrihet for hvem? Det er jo merkelig da at så fort far får øremerket permisjon, øker permisjon tatt av far med flere titalls prosent. Det er etter min mening god nok grunn til at permisjonen er øremerket far. Valgfrihet er i de fleste tilfeller ett valg mor tar og far er pukka nødt til å være enig i.
Hufsla Skrevet 8. juli 2010 #16 Skrevet 8. juli 2010 og holdninger som dette gjør at vi ikke får velge selv... Ingenting er tatt av mammas permisjon, det er tatt av FELLES permisjon!
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #17 Skrevet 8. juli 2010 Hehe. Er jo ikke rart prosenten går opp når det er påtvunget! Og dersom far bare er en nikkedokje som følger mors pipe, så vel bekomme!
prekæs Skrevet 8. juli 2010 #18 Skrevet 8. juli 2010 Utdyp og forklar komunismen i dette og vis gjerne til hvilke land, da gjerne komunistiske som har de samme føringer på permisjonsordningene som Norge?
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #19 Skrevet 8. juli 2010 Ok! Legger meg langflat og omformulerer: to av ukene er tatt fra den FELLES permisjonen og øremerket pappa. I mine ører klinger ikke det noe bedre. Burde ikke vært øremerket i det hele tatt.
Sweet Amber Skrevet 8. juli 2010 #20 Skrevet 8. juli 2010 Jo, men da har jeg alt gått hjemme lenge og blitt kjent med barnet og gjort barnet kjent med meg. Da faller det naturlig å fortsette dette når jeg kommer hjem fra jobb. For en som aldri har hatt noe alenetid og selvstendig ansvar for barnet blir det anderledes. Det er derfor så mange fedre overlater hjemmeansvaret fullstendig til mødrene, også når de selv er tilstede.
Sweet Amber Skrevet 8. juli 2010 #21 Skrevet 8. juli 2010 Tullball, 10:31, de ukene ble ikke tatt av mammas permisjon, men av den delen som det hele tiden har vært meningen at skulle deles mellom foreldrene.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #22 Skrevet 8. juli 2010 Vi blir fortalt hva som er best for oss, for vi er ikke i stand til å avgjøre det selv. De pålegger oss hvordan permisjonen skal fordeles, for en barnehagementalitet. Regner med du har lest 1984? Slik vi kommer til å få det i Norge om noen år om vi ikke velger inn noen som anerkjenner folka evne til å foreta egne valg.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #23 Skrevet 8. juli 2010 Selvfølgelig må de være øremerket når det er slike herskesyke mødre rundtomkring, som ikke gidder å jobbe!
prekæs Skrevet 8. juli 2010 #24 Skrevet 8. juli 2010 Jammen. Staten legger ikke føringer for hvor mye fri man vil ha som forelder. De legger føringer for hva som staten skal betale for og det er jo helt rimelig. I ett storkapitalistisk land ville Norges permisjonsordninger ikke eksistert i det hele tatt. Eller har du noen eksempler på hvordan permisjonsreglene er i USA f.eks.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2010 #25 Skrevet 8. juli 2010 Oi! Her går diskusjonen;) Jeg er uansett for valgfriheten. Og jeg synes det er godt å jobbe igjen etter en lang permisjon. Og her får pappaen som sagt sine 6 uker. Om par ikke blir enige om fordelingen, så er det deres problem. Det skal da ikke gå ut over oss andre som faktsik klarer å fordele dette selv. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå