Gå til innhold

Hvis dere hadde en overvektig venn/venninne..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville dere bedt vedkommende å gjøre noe med vekta sin? Har en venninne jeg er veldig glad i, hun har bestandig vært stor. Hun gjør ikke stort med vekta sin, virker det som. I helgen besøkte jeg henne og da var det chips, cola og sjokolade det gikk i gitt.. Samboer mener noen burde si ifra til henne på en fin måte at noe burde gjøres, jeg synes det er frekt og at det ikke er mitt problem. Hun har ikke hatt verken kjæreste eller sex ennå, men vi er såklart glad i henne sånn som hun er. Håper hun finner en mann som elsker henne sånn som hun er. Hun er bare i 20 årene enda da. Dumt spm egentlig, men ville bare høre hva dere synes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart en mann syns noen bør si ifra?!?

Ikke si noenting!! Vær glad i henne for den hun er, og la hun styre sitt eget liv! Kommer hun å ber om råd eller er bekymret/såret eller noe sånn, så er det noe annet. Men inntil det skjer, ikke si en dritt!! Det kan virkelig ødelegge psyken til ei jente...

Skrevet

Er helt sikkert at hun vet om problemet. Tviler sterkt på at hun ville setter pris på at du nevner det. Du høres ut som en god vennine, det beste du kan gjøre er å støtte henne.

Kan godt spørre henne om hun har lyst til å trene sammen med deg, eller prøve å få henne interessert i sunne matvaner, uten å kritisere, men jeg ville ikke konfrontere henne med noe som helst - det kommer bare til å såre henne.

Skrevet

Ville heller snakket om helse problemene, diabetes 2 etc.

Mulig at det er mangel på sex og kjæreste som virker som de største problemene når man er i 20 åra, men om ingenting skjer før man bikker 30 er det absolut mer alvorlige problemer man kan få. Slitasje på muskulatur og ledd, benbygning, lversykdomer og alt mulig ordentelig ekkelt. Kan du ikke invitere henne med på trimming?

Skrevet

..og helt ærlig?? Hvorfor i all verden skulle hun ikek få seg en kjæreste p.g.a. vekt?? Hvis hun må slanke seg for å få en mann, da er ikke mannen verdt å ha!!

Alltid vært rundt i kantene selv, og har aldri brydd meg nevneverdig. Har da aldri hatt problemer med å finne kjærester/flørter eller hva enn det skulle være. Har omtrent måttet true de med hagle for å få litt fred. (overdriver skremmende lite!)

Hjelp henne heller med å få god selvtillitt!!!

21:42

Skrevet

Tror da ikke nødvendigvis det at hun er overvektig har så mye å gjøre med at hun ennå ikke har kjæreste. Ser da mange der ute som har kjæreste, overvektig eller ei.

Venninnen er ikke dum, hun er nok klar over følgene det kan få ved å være overvektig, og helserisikoen. Det trenger egentlig ikke du å fortelle henne, vil anta at hun opplever det som sårt.

Hvor mange kilo overvektig er denne venninnen din? Er det så ille at du vil anta det som helseskadelig, eller snakker vi bare litt overvekt?

Skrevet

Hun har spurt om vi kan trene sammen fra høsten av, har sagt ja :)

Menn kan være så følelsløse altså :/ HI

Skrevet

Herregud. Trur du ikke hun har oppdaget at hun er feit selv?

Nei, hold klokelig kjeft.

Skrevet

Tør ikke tippe vekt, men hun bruker kanskje rundt str 44/46 vil jeg tro? Og er kanskje litt høyere enn meg, 164 cm eller noe slikt.

Hun er ganske kresen på menn også, mulig det har noe med det å gjøre. På byen og slikt kan hun godt "rote" litt med menn, men det blir med det. Var ikke meningen å tråkke noen på tærne, fins da flotte folk i alle størrelser. Hun har tidligere slitt med leddgikt også..

Skrevet

Skal nok ikke si noe nei. Er lett å såre folk sånn. Vi (vennene hennes) er selvfølgelig glad i henne, uansett! Var bare den forbanna mannfolket som mente det.

Skrevet

Jeg er den overvektige venninnen!

Og hadde du begynt å snakke om slike ting, tror jeg helt ærlig at jeg hadde brukt lang tid på å fordøye det.

Da hadde tankene begynt å gått mer i retningen om at du tydligvis ikke liker meg som jeg er, hvorfor gidde å bruke tid på noen som "hakker" på meg etc.

Tror du ikke at overvektige er klar over egne problem?

Ja, overvektige bør holde seg unna snacks og brus, men her spiser jeg sjokolade hver lørdag. Sjelden/aldri resten av uka. Okay.. har blitt litt for mye is nå i sommer da ;)

Min slanke mann derimot kan godt starte dagen med sjokoladepudding og vaniljesaus!

Forskjellen for at ingen reagerer på at han gjør det er at han har et slankt ytre. Skal vedde på at han er like tykk innvendig som meg... :(

Hvis du heller ønsker å være venninne så kan du si noe som at du har lyst til å begynne å bevege deg litt - og spørre om hun vil være med å gå 30 min turer et par dager i uka? Så kan du evt ta det derifra...

Jeg hadde i alle fall satt pris på at noen hadde dratt meg ut av sofaen, ikke fortalt meg hvor tykk jeg er (det vet jeg da for helsikes selv)!!

Skrevet

Synes da ikke det er så ille? Gjennomsnittsstørrelsen for damer er da vel på 42? Synes du overdriver, håper du virkelig ikke sier noe...

Skrevet

Hvor overvektig er hun da? Bare litt rundt i kantene eller veldig skadelig overktig sånn at det kan gå utover helsen hennes (tenker da hjerte og karsykdommer og diabetes).

Eller er det samboeren din som har et litt sånn skudd syn på jenter og vekt?

Mannen til ei venninne av meg er nemmlig veldi sånn. Han sitter på fest og gir både meg og resten av vennegjengen slanketips. Og ingen av oss er tjukke, normalt slanke hele gjengen. Min venninne som er er sammenmed ham er syltynn ( sånn at du er redd for at hun skal knekke). Bla så var han helt i fra seg når hun la på seg 5 kg i svangerskapet, satt hele tiden og minnet henne på at med en gang ungen var ute så var det rett på slank. Kommenterte hele tiden negativt om det lille strekkmerket hun hadde fått på magen osv...

Da jeg kom hjem fra ferie hadde jeg lagt på meg 2 kg og da begynnte han med en gang og kommentere hvor "rund i kantene" jeg var blitt og at jeg helt sikkert kunne ha blitt med på slankekrigen.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg over her.

I tillegg ville jeg, som denne overvektige venninnen, følt det som en utrolig "ovenfra og ned"-holdning fra deg dersom du hadde fortalt meg noe sånt. Jeg hadde tatt det som REN kritikk.

Mamma og pappa har vært sånn med meg opp gjennom årene, sist var for et par år siden, og jeg er over 30. Skal liksom snakke alvor om diabetes og sykdommer, og at det er så lite som skal til, kanskje vi skal trene sammen osv, osv. ALT er godt ment, snille gode mamma, men fytti - jeg blir like arg hver gang. For jeg VET så inderlig godt hva jeg må gjøre for å gå ned i vekt. Og for min del virker det helt mot sin hensikt hvis noen skal "lokke" meg til å miste kilo. Å snakke om sykdommer, spørsmål om trening osv, er for min del synonymt med å si at jeg er for tjukk. Så: jeg blir nesten mer irritert over slike "innbakte" meldinger som om noen sier det direkte.

Skrevet

Øh, nei. Jeg har ingen spesielt dumme venner, så jeg ville da gått ut fra at en kraftig overvektig person var fullt klar over det selv og ikke minst i stand til selv å vurdere mulige tiltak. Om ting tydet på at vekten opplevdes som et uhåndterlig problem av personen selv, kunne det være aktuelt å spørre om nettopp det. Ikke å gi "be vedkommende gjøre noe med vekta."

Om vedkommende ønsket støtte til noe, det være seg kosthold, fysisk aktivitet etc. hadde det selvsagt vært positivt.

Skrevet

Få henne til å tro at du virkelig trenger å komme i form, og ta henne med på "trening" noen ganger i uken. Gå en tur, bestig en hump, spill fotball på banen eller svømming osv..

Få henne til å innse hva overvekt faktisk gjør med en. Uten å direkte si "Hey, du er tjukk, do something"

Skrevet

Mange svar her ja =) Skal selvfølgelig ikke si "Gjør noe med vekta din", men kanskje heller trekke henne med på trening ol, det er jo bra for alle sammen. Har selv noen kilo jeg er ukomfortabel med rundt magen( Bruker str 38/40) så vet hvordan selvbildet kan bli knust om noen sårer deg slikt ved å si sånne ting. Sa selv til fyren at det er helt dust å si sånne ting til folk, men han mente ikke det og mener det kan utvikle seg til sykdommer og lignende.

Skrevet

Men seriøst? 44/46 er da ikke så veldig ille?

Er da ikke 42 gjennomsnittsstørrelsen for damer?

Skrevet

Nei, det syns jeg ikke man skal si ifra om. Det er helt tåpelig å skulle komme med råd uten at hun har bedt om det selv. Hun er nok fullstendig klar over at hun er overvektig, og vil hun gjøre noe med det, så gjør hun det. Ønsker hun råd fra deg, så ber hun om det.

Nei, la det vær og aksepter henne for det hun er. Det er fåtallet som liker å få råd om hva man bør gjøre, og fortalt opplagte ting om seg selv uten at de selv har bedt om det.

Skrevet

gjennomsnittsstørrelsen for ei norsk kvinne er 38/40

Skrevet

Synes uansett ikke det er så forferdelig stort. Kjenner veldig mange kvinner i størrelsen 42-44-46, synes ikke de er sååå overvektige.

Skrevet

42 er ikke gjennomsnittstørrelsen på kvinner.

Bruker man str 42 er man overvektig. Ikke fet, men overvektig.

Str 42 tilsvarer jo str. large.

Jeg bruker M og det er jo 38/40.

36 blir det samme som S.

Skrevet

22.29. Det kommer vel an på høyden også da? Er man 165 er man ikke spess høy heller. Er man høyere fordeles kiloene også jevnere ut.

Skrevet

Jeg hadde seriøst blitt kjempesåret om noen hadde tatt det opp med meg. Hva skal du si da? "sorry, men jeg synes at du har blitt så tjukk i det siste"??

Hun er helt sikert smertelig klar over at hun ikke hadde hatt vondt av og gå ned noen kg.

Hva med og samle flere venninner og starte faste tur dager? uansett hvor slank eller tjukk du er; ingen har vondt av litt trim;)

Du kan jo feks si "off jeg har langt meg sån ut at jeg ikke får igjen buksene mine lengre, så jeg har tenkt og begynne og trene og spise litt sunnere, vil du bli med"? xxxxxx blir også med (få med deg flere venninner). Da blir det ikke så åpenlyst og du blir også kvitt dine overflødige kilo;))

Skrevet

Man er ikke nødvendigvis overvektig om man bruker 42. Jeg var godt innenfor BMI på 25 når jeg brukte 42.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...