Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #1 Skrevet 2. juli 2010 Hvorfor er folk så raske til å dømme de som begår selvmord? Vet om mange kjente på min alder ( 20-årene ) som har begått selvmord de siste årene, og det er ALLTID noen som må påpeke at de er så EGOISTISKE som velger selvmord. Men hva vet vi egentlig om det? Syns det er så utrolig respektløst å si dette høyt til folk som kanskje var nære venner/familie o.l. til avdøde. Hva man tenker inni seg er en ting, men syns det er respektløst å lufte slike tanker. En jeg kjente veldig godt tok livet sitt for et år siden, han etterlot seg to små barn. Og MANGE ganger har jeg fått høre kommentarer som " så egoistisk gjort av han, stakkars barna, tenkte han ikke på de?" " hvordan kan man være så dum å tenke på seg selv foran barna?" osv. Jeg tror virkelig at når man begår selvmord, spesielt hvis man har barn, så er man alvorlig syk. På lik linje med en narkoman som ikke forstår avhengigheten sin, eller en som har anorexia og syns hun er KJEMPEFEIT, men egentlig syltynn. De er rett og slett så psykisk syke at de ikke fårstår hva de gjør, eller de tror at barna kanskje får det bedre uten de, for de føler seg kanskje som dårlig foreldre? Vet ikke, men jeg tror de aller fleste som velger denne utveien er ordentlig psykisk syke og langt ifra egoistiske. Blir så irritert når folk skal rakke ned på mennesker som mest sannsynlig har hatt et veldig tøft liv og sliti kanskje i flere år!
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #2 Skrevet 2. juli 2010 Helt enig med deg, vi vet ingenting om grunnen til at personen valgte å avslutte livet. Finnes det virkelig mennesker som sier det til de pårørende? At deres kjære var egoistiske som valgte den utveien? En ting er om folk mener det, det kan de vel gjøre. Men å si det til pårørende er jo hårreisende. Vi kunne vel alle hatt godt av å kutte ned på dømminga av andre. Det er så mye vi ikke vet.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #3 Skrevet 2. juli 2010 Jeg er helt enig!! Jeg kjenner ei som har vært laaangt nede flere ganger iløpet av sitt voksne liv. Hun har forsøkt å ta livet sitt 3 ganger, men har blitt reddet av andre personer hver gang som har funnet henne. Jeg har snakket med henne om akurat det om hvorfor hun tror selvmord er den rette veien å gå. Jeg har da fått til svar at i hennes hode så er det beste løsningen for alle at hun forsvinner fra jorden. Hun er en så stor belastning og en så stor plage for alle venner og familie at de vil få det mye bedre uten henne. Hun blir nå passet ekstra godt på av alle rundt henne og vi kjenner henne så godt nå at vi ser når hun er på vei ned selv om hun prøver å skjule det.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #4 Skrevet 2. juli 2010 Er enig med deg at man ikke skal dømme,men alikavel syns jeg det er utrolig egoistisk! Hvordan er det ikke for barn å leve opp med at mor eller far tok sitt eget liv?Ingenting kan rettferdiggjøre det.Kjenner selv to som har opplevd dette,og de kan ikke klare helt å innfinne seg med det.(Ene faren tok liet av moren og seg selv,så kanskje litt spesielt..)Kan komme med masse argumenter,men holder meg til å si at det er "den letteste utvei". Må bare ligge til at en annen venninne fant en kamerat som hadde hengt seg,og hun har fremdeles ikke tilgitt han.Hun har traume 5 år etter. De er syk,og trenger hjelp.Og beklager,men jeg klarer ikke å være enig med deg..Jobber selv i helsevesenet,og jobber da bla med psykisk syke. Og vet selv hvor vanskelig det er å ta tak i sitt eget liv når ting er serdeles vanskelig.Har vært på nippet selv til å gjøre noe så idiotisk,men har heldigvis ikke gjort det.Har heller fått hjelp.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #5 Skrevet 2. juli 2010 jeg syns der rareste er at folk mener det er helt ok å forlange at en person skal leve bare fordi det er kjipt for omverden om han dør. man lever da ikke livet sitt for å glede andre. og forvente at en person vil lide seg igjennom hver dag, hver time og hvert minutt for at andre skal slippe sorgen er jo ganske snodig
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #6 Skrevet 2. juli 2010 Det er jo egoistisk. De tenker jo ikke på barna, bare på seg selv. Jeg er enig i at de er psykisk syke, og mangler den lille sperra som de fleste andre har. Hvor mange ganger kan det ikke føles som letteste utvei da? Been there, men jeg har ikke done that... jeg har hatt lyst, men så har jeg tenkt meg om, tenkt på barna, kjærsten, familien.... Jobber også i helsevesenet, og har desverre sett altfor mange forsøk, og altfor mange gjennomføringer. Hvis man skal si man forstår, så kan man jo si man forstår de som fillerister ungene sine i frustrasjon, da. Mangler en aldri så liten sperre der også
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #7 Skrevet 2. juli 2010 Folk er utrolig frekke! En jeg bare vet hvem er har nettopp tatt livet sitt, så på minnesiden hennes på Facebook, og der er det en kommentar: "forstår ikke hvordan noen kan gjøre slikt mot to vakre barn... urettferdig mot dem." Utrolig å skrive noe sånt på en minneside, blir så irritert på respektløse mennesker jeg! HI
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #8 Skrevet 2. juli 2010 Jeg er også "medlem" av den minnesiden, og er enig med deg i at hun kunne spart seg den kommentaren, men du må være enig i at det ER urettferdig?? For ikke å snakke om at en av ungene kunne våknet og sett henne...
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #9 Skrevet 2. juli 2010 Men hvorfor ikke gjøre noe med det,istedenfor å lide seg gjennom livet??Altså noe annet enn å ta sitt eget liv? Jeg skjønner at livet kan fortone seg umulig,men jeg kan uansett ikke skjønne at det skal være "greit" å ta selvmord.
Gjest ->>- Skrevet 2. juli 2010 #10 Skrevet 2. juli 2010 Det er passe scary om du jobber i helsevesenet (som hva - hjelpepleier, sekretær?) og tror at enhver suicidal person "bare tenker på seg selv". Det er selvsagt utbredt som flere har nevnt her at man får en virkelighetsforståelse hvor det fremstår som det beste for alle rundt en om en dør.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #11 Skrevet 2. juli 2010 Ja, på en måte kan jeg være enig. Selvfølgelig er det veldig syns på barna, og det er veldig urettferdig overfor dem. Men når man ikke vet noe om situasjonen, eller grunnen/evt. sykdom osv. så syns jeg man bør holde seg for god til å komme med sånne kommentarer. HVERTFALL på en minneside!
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #12 Skrevet 2. juli 2010 du har helt tydlig opplevd veldig lite i livet anonym 19.13
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #13 Skrevet 2. juli 2010 Det er nettopp det jeg ikke har.Har vært igjenom mer enn hva mange andre har. Er ganske utrolig at du kan få det ut av det det jeg skrev der.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #14 Skrevet 2. juli 2010 et lite spørsmål: er ALLE som begår selvmord psykisk syk..? mener du det HI?
Gjest Skrevet 2. juli 2010 #15 Skrevet 2. juli 2010 Jeg er sjokkert over at flertallet her inne sitter inne med den oppfattning om at det å velge en avsluttning på livet er egoistisk. Jeg har ingen nære venner som har begått selvmord, og heller ingen spesiell erfaring med psykiatri utover min praksissperiode under utdanning. Heldigvis her i verden bestemmer vi over oss selv, i den forstand: "vi tenker, derfor er vi" det vil si, helt konkret: vi har vår egen vilje, våre egne valg og ikke minst vårt eget følelsesmønster. Selv om det er trist og ikke minst en katastrofal påkjenning for de små barna til damen som begikk selvmord, må samtlige her inne på forume skjønne at ( siden de fleste her har barn, eller er gravide. ) det er ingen og da mener jeg ingen mor uten sos.patiske/psykopatiske personlighetstrekk som ønsker barna sine noe vondt! Før mente katolikkene ( de fleste er av samme oppfattning enda. ) at mennesker som begikk selvmord havnet i skjærskilden, og de fikk ikke en begravelse verdig. Om en begikk selvmord i familien, ble det hysjet ned. Heldigvis er vi nå kommet mye lenger innen for kognitiv psykologi. For det er ikke slik, at bare mennesker med et godt støtteaparat rundt seg begår selvmord. Tvert i mot. Følelsen av ensomhet forsterker suicidaliteten betrakterlig! Tankene til en suicidal er så langt ifra egoistiske, fordi denne personen er villig til å ofre sin eget liv i fordel for andre! Jeg skal ikke spekulere i hva denne unge kvinnen sm nylig gikk bort sleit med. Men jeg skal være ganske sikker på at hun som mor, valgte å avslutte sitt liv fordi hun selv trodde hun ikke var verdig. Som mamma, som venn, som kollega og som medmenneske. En bevisst egoistisk handling og selvdyrkelse blir betegnet som narsisstisk personlighetsforstyrrelse. Og det er ofte ingen innsikt i sitt eget reaksjonsmønster ( les: anser sin egen personlighet som normal, alle andre som unormale.) Vi har alle forskjellige oppfattninger basert på livskunnskap, skole og følelsesmøsnter. Men å si til pårørende at deres datter/sønn/far/mor etc etc er egoister er foraktelig!
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #16 Skrevet 2. juli 2010 Ja, men det var jeg også enig med deg i. Hun kunne droppa kommentaren....forøvrig sier jeg aldri slike ting til pårørende, det er noe jeg tenker for meg selv, kanskje snakker med samboeren min om...
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #17 Skrevet 2. juli 2010 Til HI! Jeg er veldig uenig med deg! Om du velger å avslutte livet så er du FEIG rett og slett!!! Om du har opplevd mye i livet ditt, eller om du kjenner en person som har tatt selvmord som har opplevd mye skal det liksom være OK da?? Jeg har vanskelig med å forstå meg på mennesker som lever der nede i dritten bare fordi dem skylder på fortid og det ene og andre!! Stakkars barn sier jeg:(
Gjest ->>- Skrevet 2. juli 2010 #18 Skrevet 2. juli 2010 Det er kanskje ikke det eneste du har ganske vanskelig for å forstå, hva? Vill gjetning, lizzåm.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #22 Skrevet 2. juli 2010 Lurer litt på hva slags miljø du vanker i når du kjenner MANGE på din alder som begår selvmord<? Skremmende eller er det som jeg trur at du overdriver enormt.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #23 Skrevet 2. juli 2010 Bare i den bittelille kommunen jeg jobber, var det 3 selvmord på 2 uker i fjor, og så langt iår har det vært 5 forsøk...av pasientene vi har med å gjøre. FIkk også høre at det er 3 som ikke hører til hos oss som har valgt å forlate denne jorda....Så det er nok langt mer enn man tror...
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #24 Skrevet 2. juli 2010 Jeg kan selvfølgelig ikke si at ALLE som begår selvmord er psykisk syke, men jeg tror nok flertallet har psykiske problemer i en viss grad ja. HI
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #25 Skrevet 2. juli 2010 21.41: Kanskje lese innlegget mitt ordentlig? Jeg kjenner ikke mange, jeg kjenner en gutt som har tatt selvmord. Men jeg VET OM veldig mange her i byen som har begått selvmord. Bekjente, folk jeg vet hvem er, gått på skole med osv. En del av de har vært i dårlige miljøer med dop og dritt, men langt ifra alle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå