Anonym bruker Skrevet 3. juli 2010 #26 Skrevet 3. juli 2010 Kanskje fordi "mine kretser" er veldig varierte, og består av alle slags folk i alle samfunnslag, fordelt over hele landet? Har sikekrt vært i 20 bryllup de siste årene, blant venner og familie, bl.a. hos kristne/ikke-kristne, unge/godt voksne, med/uten barn selv, førstegangsgifte/annengangs gifte, kirkebryllup/tinghusvielser, brylllup i inn- eller utland, partyløve/rolige folk, høyt/lavt utdannede osv. Hvor mange typer bryllup har du vært i? Et bryllup er og skal være en familiefest, og da er det helt naturlig at også barn er med. Man kan velge å sende barn hjem før festen tar av for alvor. Det er ovehodet ikke absurd at mange bryllupsgjester får problemer dersom ikke barna er invitert. Vi bor langt nordpå, uten besteforeldre i nærheten, så dersom vi blir invitert i et bryllup f.eks. på Vestlandet så må nesten ungene være med. Ikke mange venner som vil passe flere småbarn en langhelg, akkurat:) Men heldigvis er ikke det noe problem i "mine kretser", der er folk nemlig veldig inkluderende!
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2010 #27 Skrevet 3. juli 2010 Et 30-årslag er en voksenfest, et bryllup er en familiefest. DER ligger forskjellen!
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2010 #28 Skrevet 3. juli 2010 Jeg tror det har vært barn i alle de bryllupene jeg har vært i. Heldig vis er det uvanlig at noen blir ubehaglig fulle i min omgangskrets eller fammilie. Derfor er også barna vant til at voksne har vin eller øll til maten i mange selskaper. Det er det ingen som har uttrykt bekymring for. Som regel har likevel barna blitt sendt i seng en stund etter middag. De har vel aldri vært med på "hele" festen.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2010 #29 Skrevet 3. juli 2010 Det vanlige er vel at "vanlige" gjesters barn ikke blir invitert. Vi hadde med våre egne barn på 1 og 2 år. De forlot festen sammen med barnevakten ca kl 19. Ellers hadde vi noen få nieser og nevøer, den yngste var 7 år. Et vennepar ble nødt til å ta med seg babyen sin på 3 mnd, det syns vi var helt greit for da var hun jo så lliten at hun ikke gjorde noe ut av seg (sov i vogna tilnærmet hele kvelden).
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2010 #30 Skrevet 3. juli 2010 Vi skal gifte oss om ikke lenge og det blir et barnefritt bryllup Vi skal bruke mange penger på denne dagen og vil at det skal være VÅR dag slik som VI har lyst til å ha den og slippe å måtte leie inn barnepiker, ordne i stand lekekroker, ha kortere middag osv. Jeg synes faktisk at voksne må få lov til å være voksne noen ganger jeg altså, og at mennesker som aldri kan dra noe sted uten barna sine er utrolig kjedelige! Alle de vi har invitert som har barn har vært veldig enige i at det blir godt med en barnefri kveld hvor de kan ta seg en skikkelig fest, nyte god mat i ro og fred og bare kose seg. Det er heller ikke noen arena for barn synes jeg da.. Først skal de måtte sitte rolig i kirken en halvtime-time, så blir det endel venting, så lang middag i flere timer, når middagen er ferdig er det leggetid, skal ikke ungene legge seg til vanlig tid så må de se på fulle folk osv. Hvorfor MÅ man absolutt dra med de stakkars barna over alt da? Vi skal ikke ha med våre egne barn engang vi, kun i kirken resten av dagen skal de få være sammen med barnevakten å finne på masse som er morsomt for DEM..
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #31 Skrevet 4. juli 2010 Alle brullup jeg har vært i har vært med barn, men nå er ikke vi sånne som drikker så veldig heller da. Noen tar kanske ett eller to glass men ingen mere enn det. Forrige gang jeg var i bryllup hadde de fått en yngre jente til å passe alle barna (5 barn), de hadde rigget til ett lekerom der hunvar og lekte med dem. Hvis noen trengte bleie, skulle på do, skulle spise osv så tok foreldrene sellv ansvaret men hun satt inne på lekerommet hele dagen med de små og de elsket henne. Greit for foreldrene å vite at de leker greit hvis ikke får de jo beskjed. Da kan foreldrene spise i fred og barna ha det gøy. Det regnet denne dagen da for hvis ikke hadde de en lekeplass ute også. Hva med å ha bryllupet ett sted det går ann å legge barna etterhvert og en som går å ser etter de innimellom? Hotel, hytteområder ol. Foreldrene legger barna og går ned igjen til festen etterpå. Det løser seg jo med de som har reist langt. Unge jenter på 16 år trenger jo ikke skyhøy timebetaling hetter og de er ansvarsbeviste nok til å klare oppgaven.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #32 Skrevet 4. juli 2010 I vårt bryllup og dei fleste eg har vore i, har barna i den næraste familien, dvs eigne og tanteungar, vore med iallefall under middagen. Det har vore litt opp til foreldra kva dei orkar av mas. I vårt bryllup var det fleire vener som hadde babyar med, medan større sysken var heime med barnevakt. Ingen av dei spurte om å få ta med ungane. Er ikkje unaturleg å skilje mellom nær familie og meir perifere barn. Syntes ikkje det ødela noko om ein av foreldra gjekk ut ein tur med urolege barn under middagen. Det gjorde ikkje noko for vår oppleving av bryllupet, og synes tanteungane mine høyrde naturleg med i ein slik familiefest. Har ikkje vore i bryllup med mykje fyll og rølp i vår omgangskrets, så det har gått bra :-)
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #33 Skrevet 4. juli 2010 DET er vel helt opp til de som inviterer om de definene det som familiefest eller voksenfest. Vi definerte vårt bryllup som voksenfest. 40-års laget til mannen min ble definert som familiefest, det var hageselskap med mange barn tilstede. Det er vel ingen regel som sier at alle bryllup defineres som familiefester???????? Det kommer jo helt ann hvor hvordan opplegget er, når festen begynner, når alkoholserveringen starter, vhor lang middagen er osv.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #34 Skrevet 4. juli 2010 jeg syns det høres helt latterlig ut at det skal være brudeparets oppgave å ordne opplegg for ungene som ikke er sine på bryllupsdagen fordi at gjestene ikke får ordnet barnevakt!!?!? hvis ikke man kan ha ungene hos barnevakt denne dagen/ helgen så får man la være å reise i bryllup.. enkelt og greit! når vi giftet oss ville vi ha uten barn, og min kusine svarte på invitasjonen at vi kommer alle 4. selv om det bare var foreldrene som var invitert.. utrolig frekt syns jeg, og jeg svarte med å spørre hvem som skulle ha ungene under middagen... da hun da svarte at de skulle være med hele veien svarte jeg at beklager, men ingen unger er invitert. endte med at hun kom alene... sier meg enig i at foreldre som ikke kan være borte fra ungene sine en helg, må være fryktelig kjedelige mennesker....
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #35 Skrevet 4. juli 2010 Har vel vært i omtrent 40 brylluper siste årene nåe man inkluder alle familiebryllupene - uten at jeg syned DET har så mye med saken å gjøre. Det er brudeparet dag og brudeparets fest. Om de ikke ønsker barn tilstede på sin fest synes jeg jammen familie og venne skal respektere det. DU definerer bryllup som en familiefest hvor det er helt riktig at barn er tilstede. Andre definerer sine bryllupsfester annerledes. Jeg hadde ikke barn i vårt bryllup, og er veldig fornøyd med den avgjørelsen. I min manns familie er det veldig vanlig at barn også er invitert, men i vår omgangskrets er det aldeles ikke vanlig. De aller fleste av våre venner ha freiert bryllup uten at barn ahr vært invitert i det hele tatt. Det er slett i brudeparets "problem" at noen ikke får barnevakt. Det er da vitterlig gjestenes eget "problem", slik det bli i alle andre selskapeligheter man inviteres til. Hvis man ikke får barnevakt for en langhelt så få man heller velge å ikke reise, eller man får ta med seg en barnevakt - alt etter eget valg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå