Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #1 Skrevet 2. juli 2010 Jeg skal være forlover for min kusine som har sagt klart ifra at hun ikke ønsker noen barn i bryllupet sitt. Jeg har selv to småbarn. Håper for hennes skyld at jeg ikke blir gravid og føder rett før bryllupet hennes. For da blir det vanskelig å ikke ta med barn dit. Men jeg respekterer selvfølgelig hennes ønske og kommer til å skaffe barnevakt til barna mine. Jeg skal selv gifte meg og har nå fått spørsmål fra noen langveisfarende fra om de kan ha med sine barn. Jeg ble litt satt ut, for den første tanken var at jeg heller ikke ønsker barn i mitt bryllup. Hele bryllupet (vielsen, middagen og festen) er på samme sted, og vi starter i 16.30-tiden. Jeg synes generelt ikke at små barn og en fest med alkohol passer sammen. Derfor skal ikke mine barn være tilstede etter kl. 18.30 (de skal selvfølgelig være med på selve vielsen). Derfor lurer jeg på hva som er vanlig? Er et normalt at 3-6 åringer er med på hele bryllupet??
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #2 Skrevet 2. juli 2010 Det varierer veldig og kommer an på hva brudeparet ønsker. Du kan godt ha egne barn der, og samtidig nekte andre å ha sine med. En annen mulighet er å si at barn er velkommen i kirka og frem til alkohol serveres, men så må de ha ordnet barnevakt etter det. Det er jo bare normalt det. Barn skal ikke være med på fest, uansett type fest, dersom det serveres alkohol. Det er også opp til deg å sette aldersgrense. Eks: Barna får være med til klokken 17. Etter dette blir det 15 års aldersgrense, på de enkelte foreldres eget ansvar, da det gjøres oppmerksom på at det vil bli alkoholservering.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #3 Skrevet 2. juli 2010 Skal ikke buse ut med at "NEI, det er ikke normalt" - for så mange bryllup har jeg ikke vært i. Men i de jeg har vært i, har de yngste barna enten ikke vært med i det hele tatt, eller blitt sendt hjem tidlig på kvelden (evt. rett etter vielsen). Da vi giftet oss hadde vi bare fått ett barn enda, men han var den gang 2 år gammel og deltok ikke i det hele tatt. Hadde barnevakt som han overnattet hos. Jeg er enig med deg i at så små barn ikke trenger å være med på en bryllupsfest. Ikke bare det med alkoholen, men det noen ganger er det godt for de voksne å bare "være voksne" også (og ikke måtte ta hensyn til og fly etter små barn med finstasen på).
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #4 Skrevet 2. juli 2010 Barn har ingenting i et bryllup å gjøre. Under vielsen kan være greit nok, om de greier å sitte stille og unngå å prate. Men en 3-4 timers lang middag er ingenting for barn. De vil bare forstyrre og ødelegge for alle andre.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #5 Skrevet 2. juli 2010 Ok, godt at jeg har noen med meg. Men jeg forstår jo også problemet til de som kommer langveis fra. Kanskje ikke alltid like lett å skaffe barnevakt der bryllupet finner sted, eller å reise fra dem?? Aner ikke jeg altså... HI
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #6 Skrevet 2. juli 2010 Synes det er tåpelig og smålig og ikke inkuldere barn i bryllup. Er ikke ungen min velkommen, vel så er ikke jeg det heller. Da sender jeg beskjed til vedkommende med ønsker om god bedring for da er man ikke normal.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #7 Skrevet 2. juli 2010 Mener du seriøst at det er ok at små barn er med på fester hvor det er fri flyt av alkohol?
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #8 Skrevet 2. juli 2010 Seff ikke, men man har barna der frem til de skal legge seg eller sånn i 7-8 tida.
Alltid usikker+2 prinsesser Skrevet 2. juli 2010 #9 Skrevet 2. juli 2010 Hei! Har tre forskjellige eksempler fra min egne erfaringer. 1) Da jeg giftet meg for to år siden hadde vi kaldtbord til middag og ellers veldig uhøytidelig - 50 stykker, familie og venner. Barn ble selvfølgelig bedt med. En kusine til mannen min hadde en baby på under 2 måneder, og han stakkers begynte å gråte under vielsen. Hun ble så fortvilet og løp ut med ham, men vi brydde oss ikke om det i det hele tatt. Vår datter på da 2,5 år (brudepiken) og fetteren hennes på 2 år satt sammen med svigermor og koste seg. Under festen var det de store barn som sørget for underholdningen. Var kjempe koselig at de hadde lyst til å opptre, synge, danse. Vi og gjestene lekte mange barnslige leker - og hadde det kjempe gøy. 2) Da broren til mannen min giftet seg et år senere, var det forbud mot barn i bryllupet - bortsett fra sønnen dems og datteren vår (så han kunne ha noen å leke med). Selvfølgelig hadde de en ordentlig laaaaaang middag, men de to barna oppførte seg kjempe bra. Da de kom med heftige alkohol serveringen senere på kvelden, dro vi hjem. 3) Har termin om litt over en uke og skal i bryllup i slutten av august. De vil ikke ha barn i bryllupet, så vår datter skal til besteforeldrene sine, men vi får lov til å ta med babyen om vi måtte trenge det. Svigerforeldrene skal kanskje også passe babyen i noen timer - under selve vielsen og middag, så kan jeg dra hjem og ta med meg babyen mens mannen min skal være utover kvelden og feste litt mer. Skjønner de som ikke vil ha, spørs om hvilken type festing det blir, hvor "fancy" det er, etc. Men for min del, tror bryllupet mitt ville ha vært mye mindre interessant uten barna.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #10 Skrevet 2. juli 2010 Ja, der er jeg enig. Barna mine skal også være der frem til 18.30. Deretter tar barnevakten med dem hjem og legger dem.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #12 Skrevet 2. juli 2010 Har bare vært invitert i to bryllup, begge langt hjemmefra. I det første var barn ikke velkommen, så da kunne jeg ikke gå, da var det bare mannen min som dro.(hans venner, så greit nok) Kan ikke ha barnevakt som ikke barnet kjenner + at jeg ammet fortsatt mye på den tida. (hun var 8 mnd da) I det andre bryllupet dro vi alle sammen i, og var i kirke, på middag og etterfesten. Vi hadde leiebil med bilsete, så kjørte vi bare et par turer ila dagen og kveld så hun kunne ta en dupp, og så holdt vi ut på festen til i 23-tida, da dro vi på hotellet. Så, kommer jo an på hvor gjerne du vil ha folk der. Du må regne med at noen av de som har barn ikke kan komme, men det må du jo selv veie opp mot om du vil ha det barnefritt eller ei. Ikke like lett for alle med barnevakt. Dessuten drar jo de med barn hjem mye tidligere enn de andre, så tror ikke festen har kapitulert i et sjøslag før barna har dratt likevel;-)
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #13 Skrevet 2. juli 2010 Vi hadde ikke barn i bryllupet vårt, unntaket var vår yngste niese som da var 17 dager gammel. Hun ene søstera til mannen ble skikkelig fornærma på oss når vi nekta henne å ha med guttungen på middagen, han var 11 mndr og kjempe urolig. Han var med på vielsen og han var med helt frem til middagen starta, men syns ikke noe om å ha han der når middagen ble servert. Vi hadde skaffa dem barnevakt, vi hadde festen på et hotell og ungen og barnevakten var på rommet som var 2 etasjer over oss. Blir fort kjedelig for de små å være med under hele middagen, husker jeg var brudepike når jeg var ca 8 år, og det var driiiiit kjedelig å være med på middagen og festen etterpå.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #14 Skrevet 2. juli 2010 Om man sier ja til barn, så må man jo si ja til alle barna, og da kan noen komme trekkende med særkullsbarn og full pakke. Så får en raskt en skokk med unger i bryllupet som ingen kjenner.
Alltid usikker+2 prinsesser Skrevet 2. juli 2010 #15 Skrevet 2. juli 2010 Vet ikke hva det egentlig heter eller hvordan det staves. Er ikke norsk, men synes selv jeg er flink
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #16 Skrevet 2. juli 2010 jeg syns ikke barn har noe i bryllup å gjøre.. syns selv bryllupsmiddager kan bli kjedelige, så kan godt se for meg små barn med maur i rompa rundt bordet.. vi har nettopp vært i bryllup på østlandet, vi bor på vestlandet, da var jenta vår på 2 igjen i Bergen med mormor hele helgen... skjønner ikke de foreldrene som på død og liv skal ha med seg unger i bryllup... "er ikke mitt barn velkommen, er ikke jeg velkommen" må være noe av det dummeste jeg har hørt.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #17 Skrevet 2. juli 2010 I de bryllupene jeg har jeg/vi har vært (som begynner å bli noen), har barn vært med kun når de har blitt personlig invitert. Så dersom Per og Kari + barna er invitert, så er selvfølgelig barna med. Hvis det står kun Per og Kari på invitasjonen, så er det kun de som er invitert - ikke barna. Kan egentlig ikke skjønne hvorfor noen spør om de kan ta med barna når barna faktisk ikke er invitert. Ikke alle ønsker barn i bryllup, og det synes jeg man skal respektere. Vi hadde heller ikke med vårt eget barn på vår egen bryllupsfest - kun i kirken og på mottagelsen.
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 2. juli 2010 #18 Skrevet 2. juli 2010 Jeg gifter meg om 1 mnd, og vi har invitert barn i bryllupet. Alle sammen blir sendt hjem etter middag:-) De små er også en del av familien, og jeg synes det er kjempekoselig at de skal være med:-) 3 2åringer skal være brudepiker/brudesvenn, og de skal selvfølgelig være med på middagen:-) Men alle "barn" - under 15 skal hjem etter middag, noe jeg har snakket med de gjestene det gjelder:-)
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #19 Skrevet 2. juli 2010 Jeg hadde mange barn i mitt bryllup. Alle var invitert.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #20 Skrevet 2. juli 2010 Det er veldig vanlig at barn er med i bryllup, og forlater før festen setter i gang på alvor. Svært mange bryllupsgjester får problemer om de ikke får ta med barna. Har vært i mange brylluper de siste årene i fam,ilien og venneflokken, barn er alltid velkomne. Det blir mye hyggeligere med barn og leven også!
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #21 Skrevet 2. juli 2010 Jeg hadde barn i vårt bryllup, men jeg hadde leid inn to barnepiker som lagde et opplegg for dem i en annen sal, samt at de hadde en egen barnemeny. Ordnet slik at barna også kunne sove i salen hvis de ville det, samt handlet inn en del leker. Noen av barna var med hele kvelden, mens andre ble hentet etterhvert. Ja, vi hadde åpen bar, men alle drakk med måte. Ingen av barna har opplevd traumatiske lidelser pga av alkohol i bryllupet og de husker enda den dagen vi giftet oss og hvor gøy de hadde det.
Kamomille Skrevet 3. juli 2010 #22 Skrevet 3. juli 2010 "Det er veldig vanlig at barn er med i bryllup". Kanskje det er veldig vanlig i dine kretser. I andre kretser er det kanskje oikke vablig i det hele tatt. Hvordan kan du bastant konstatere at det er vanlig at barna er med i bryllupp??? I de bryllupene jeg har vært i, er det kun ett bryllup hvor barna har vært invitert. og der var det leid inn barnepike/aktivitør for å underholde barna. I alle nadre bryllup har ikke barna vært invitert. Personlig kan jeg ikke skjønne at et barn har noe spesiell glede av en 3-4 timers lang bryllupsmiddag, men men... At barna skal inviteres fordi mange bryllupsgjester får problemer om de ikke kan ta bed seg barna synes jeg er et absurd argument. Jeg ville aldri vinvitert barn på en voksenfest - bryllup eller ikke - fordi noe kanskje får problemer med å få barnevakt. Hvis man skal bruke barnevaktproblematikken som et argument må man jo ALLTID invitere barn om man inviterer voksen til noe. Jeg ville f.eks ikke funnet på å invitere barn i mitt 30-årslag selv om de vennene og familien jeg inviterte hit var de samme som jeg inviterte i bryllupet! Hvorfor er det så mye mer problematisk at man ikke inviterer barna i bryllup enn at de blir utelatt fra andre voksenfester??
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2010 #23 Skrevet 3. juli 2010 Jeg var akkurat i et bryllup hvor det var to babyer og flere barn fra ca. 8-16 år. Babyene var sammen med oss fra og til helt til de la seg i 21-tiden. De andre barna var der hele natta, t.o.m. når alle var ganske så fulle og flotte og hæla hadde nådd taket. Jeg tror ikke det var en eneste gjest som reagerte på det, heller ikke babyene. Det føltes helt naturlig å ha dem der (ikke mine babyer).
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2010 #24 Skrevet 3. juli 2010 Helt naturlig å ha en 8-åring til stede når "alle var ganske så fulle og flotte og hæla hadde nådd taket".
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2010 #25 Skrevet 3. juli 2010 Jess. Jeg dansa swing med han også Han var kongen av dansegulvet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå