solstråle69 Skrevet 24. juni 2010 #1 Skrevet 24. juni 2010 Jeg ser vel ikke helt poenget? Føler det blir litt sånn at de homofile med dette ØNSKER å bli satt i "bås". Trodde egentlig de ville oppfattes på lik linje med heterofile? For meg blir det bare dumt - hva med dere??
Stellaborealis Skrevet 24. juni 2010 #2 Skrevet 24. juni 2010 Jeg synes det er fantastisk flott! Det handler om sosial aksept og like rettigheter for alle mennesker- samme hvilken seksualitet de har. Så hvorfor ingen heteroparade(regner med det kommer som spørsmål tilbake nemlig..)? Vel, heterofile har vel aldri måtte kjempe for å få lov til å gifte seg eller få barn på samme måte såvidt jeg vet.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 24. juni 2010 #3 Skrevet 24. juni 2010 jeg syns også det er fint. et symbol på at de er likeverdige mennesker som alle andre, at de er stolte av den de er, og selv om vi har kommet langt i norge så er det mange steder i verden der homofili ikke er like akseptert. samme som kvinnedagen.
Gjest Skrevet 24. juni 2010 #4 Skrevet 24. juni 2010 Så lenge de absolutt ikke behandles likt som heterofile syns jeg det er flott og viktig at de setter fokus på sin egen sak.
Gjest datatyven Skrevet 24. juni 2010 #5 Skrevet 24. juni 2010 Er vel fordi de fremdeles "kjemper" for aksept i samfunnet. Synest det er helt fint at mindre grupper ønsker å synliggjøre seg selv for å vise verden at DE også er her, de er mennesker som alle andre og at de bør møtes på samme måte som alle andre. Synest også det er greit å feire seg selv som gruppe, å ha en fest for seg selv. Særlig når det er mange som sikkert ikke har verdens enklest hverdag, og møter mange fordommer og mye motstand.
Ugl@ Skrevet 24. juni 2010 #6 Skrevet 24. juni 2010 At du mener det blir jo faktisk litt opp samme gata som kampen for likestilling og en markering av at de er stolte over å bo i et fritt land der de kan gjøre nettopp slike ting, og for å vise at faktisk så er det et stykke igjen før de har full aksept på alle plan. En annen ting er at det er underholdene også :-) Herlig med fargerike folk :-)
solstråle69 Skrevet 24. juni 2010 Forfatter #7 Skrevet 24. juni 2010 Jeg er generelt ikke noe glad i "tog". :-) Tenker at det er mange måter å markere seg på, men dette blir bare komisk for meg. Du sammenligner med likestillingskampen - tenker kvinner ville blitt tatt på alvor i en parade med antrekk i samme gata som homsene i homseparaden!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 24. juni 2010 #8 Skrevet 24. juni 2010 det er jo litt av greia med toget til de homofile. "hey ta oss på alvår og aksepter oss for den vi er". jeg syns det er en flott bruk av ytringsfriheten, fordi den krever aksept for et samfunn fult av mangfold
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 24. juni 2010 #9 Skrevet 24. juni 2010 På denne måten blir de sylinge, også for de som kjemper hardt for å ikke se dem. Og det er nok mange. Homoer flest går ikke i tog..
solstråle69 Skrevet 24. juni 2010 Forfatter #10 Skrevet 24. juni 2010 Hmm... Da virker det motsatt på meg. Klarer ikke ta "klovner" på alvor, uansett om de er homofile eller hetero. Og tror neppe dette er måten å markedsføre "ta oss på alvor" på.
solstråle69 Skrevet 24. juni 2010 Forfatter #11 Skrevet 24. juni 2010 Men hvorfor dette behovet for å være "synlig" egentlig? Er ikke poenget å være en del av samfunnet - på lik linje med heterofile? På denne måten er de jo med på å sette seg selv i en "bås", og oppfordrer på en måte andre til å se på dem som anderledes?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 24. juni 2010 #12 Skrevet 24. juni 2010 Dersom de ikke maser putter vi dem inn i skapet igjen så vi slipper å se dem, fordi to menn som kysser er forstyrrende og vi vil helst ikke vite om det.
solstråle69 Skrevet 24. juni 2010 Forfatter #13 Skrevet 24. juni 2010 Spetakkel - på hvilken måte behandles de ikke likt som heterofile? Jeg tenker ikke på homofile som noe "spesielt", så mulig jeg har gått glipp av noe?
solstråle69 Skrevet 24. juni 2010 Forfatter #14 Skrevet 24. juni 2010 ER det egentlig sånn? Jeg bor på "landet", og de færreste ser negativt på homofile selv her. Og hva hjelper det egentlig å "mase"? Det vil alltid være noen som ikke liker homofile, mørkhudede, hvite, eller Bergensere for den sakens skyld - men hjelper det egentlig med en parade/et tog, utkledd?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 24. juni 2010 #15 Skrevet 24. juni 2010 homofile diskimineres blandt annet når det kommer til å få adoptere barn. de får det etter norsk lov, men norge har ikke ordnet avtalle med noen byråer som godtar homofile. så i praksis blir de ekskludert. sist jeg kjekket ble de også ekskludert fra å være beredskapshjem. i tillegg er det fordommene som en god del fremdeles har. har mange venner som sliter med å snakke åpent om sin egen seksuelle legning fordi de har erfart at det resulterer i mobbing og trakasering. så jeg forstår godt behovet for å gå i tog.
maimaimai Skrevet 24. juni 2010 #16 Skrevet 24. juni 2010 Det er mange miljøer/kulturer som har en lang vei å gå når det gjelder å tolerere homofile. Det er mange mennesker fra disse miljøene som sliter med sin legning og som slett ikke føler seg likeverdige heterofile. Homoparade og skeive dager er med på å skape åpenhet og aksept rundt homofili.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 24. juni 2010 #17 Skrevet 24. juni 2010 mange ting har blitt til ved at folk har gått i tog så det hjelper nok å være synlige og det er bare 1 år siden vi fikk ekteskapsloven, det sier vel litt.
___ Skrevet 24. juni 2010 #18 Skrevet 24. juni 2010 Det finnes da masser avandre parader og tog. Dette er da like morsomt som andre parader. Vi har blomstertog, veteranbilparade, 17. mai tog, russetog osv. Fin måte å vise seg frem på og sikkert en god grunn til en fest.
solstråle69 Skrevet 24. juni 2010 Forfatter #19 Skrevet 24. juni 2010 Se på denne linken: http://www.dagbladet.no/2010/06/24/kultur/debatt/hjernevask/kommentar/12285572/ Er dette måten å kle seg hvis man vil bli tatt seriøst? Jeg er ganske sikker på at kvinner i tog ville fått MYE mer oppmerksomhet hvis de stilte i sånne antrekk... ;-)
Gjest datatyven Skrevet 24. juni 2010 #20 Skrevet 24. juni 2010 Hvorfor tror du at de ønsker å bli oppfattet som hetrofile? Ønsker du kanskje å bli oppfattet som homofil? Jeg vil tro at de er ute etter aksept for å være seg selv, og ha tilgang på de samme rettighetene som alle andre, fordi om man ikke er som flertallet på ET område her i livet. Vi mennesker er mere enn bare vår sexualitet, dette gjelder og de homofile. bv.jutg7
Gjest Skrevet 25. juni 2010 #21 Skrevet 25. juni 2010 Eksemplene har lammekjøttet gitt lenger nede. Det er dessuten forskjell på likeverd og likhet. Tror ikke alle homofile vil bli oppfattet som heterofile (gli inn i massen), men heller godtas som det de er. Syns det skinner gjennom en del Jantelov her: "De skal ikke tro de er noe..."
solstråle69 Skrevet 25. juni 2010 Forfatter #22 Skrevet 25. juni 2010 Jeg ser den med adopsjon. Janteloven fungerer jo veldig sterkt i Norge, uansett hvem det gjelder. Jeg tenker at når jeg som ser på homofile på lik linje med alle andre mennesker synes denne paraden bare blir "fjollete", regner jeg med at mennesker med litt større trangsyn synes det er enda verre. Og da vet jeg ikke om paraden er med på å skape mer "åpenhet". Den gjør det muligens bare verre.
solstråle69 Skrevet 25. juni 2010 Forfatter #23 Skrevet 25. juni 2010 Jeg tror ikke de vil bli oppfattet SOM heterofile, men på lik linje som. Og de spiller jo definitivt på sex i disse paradene! Synes jeg ser tabloidenes forsider hvis kvinner hadde gått i likestillingstog med rumpa bar!
Gjest Skrevet 25. juni 2010 #24 Skrevet 25. juni 2010 Jeg syns det er flott at noen tør å sprenge grenser i alle fall. Ellers hadde vi vel ikke kommet videre i utviklingen? Det er jo dessuten ikke alle homofile som går rundt med rumpa bar... De er vel like ulike som alle oss andre, og de de fleste er vel helt "vanlige" folk. Skjønner egentlig ikke behovet for å mene noe om det i det hele tatt?
solstråle69 Skrevet 25. juni 2010 Forfatter #25 Skrevet 25. juni 2010 Nei det skjønner du vel ikke. ;-) Homofile og homofiles "rettigheter" er en ganske stor sak i samfunnsdebatten... Poenget er vel at hvilken som helst annen "gruppe" hadde fått mye pepper for å stille i parader med denne påkledningen - ville vel neppe blitt sett på som å sprenge grenser i positiv forstand. Og det gjør at mange vil se på det som ganske så useriøst - det motsatte av hva de fleste homofile ønsker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå