Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #1 Skrevet 24. juni 2010 Bare lurte på hva folk her inne syntes, ang. hvor grensen går når det gjelder alder å få barn! hva syntes du er for gammelt og hva er for ungt? og hvor ung/gammel var du da du fikk ditt første/siste barn? Jeg hadde akkurat fylt 20, 6 dager før jeg fikk min sønn! jeg syntes det er en helt ok alder å få barn på, men noen reagerer å syntes det er aalt for ungt?
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #2 Skrevet 24. juni 2010 jeg synes 20 er ungt,men ikke aalt for ungt nei. jeg var selv straks 27 da jeg ble mor for første gang,noe som var perfekt for meg mht hva jeg gjorde i de årene jeg ikke hadde barn. hva er gammelt?tja,når det begynner å bli i 40-årene så synes jeg det begynner å bli litt gammelt...men det er jo opp til hver enkelt egentlig
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #3 Skrevet 24. juni 2010 For ung er du vel hvis du ikke klarer å fungere som mamma, og det varierer fra person til person og har egentlig ikke med alder å gjøre. For gammel mener jeg man er når man må bruke allhverdens hjelp for å bli kunstig befruktet, eller bruker surogatmor, og man faktisk er begynnt å føle seg gammel selv. Vet noen som gikk gjennom det for å beholde partnern sin, og fikk assistert befruktning med påfølgende aborter flere ganger, selv etter fyllte 50 år. Trist! Da er man altså for gammel mener jeg.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #4 Skrevet 24. juni 2010 Nå var det jo sånn at når jeg var 20 syntes jeg 30 var supergammelt.. Nå er jeg snart 32,har 3 barn.Grensen min er 35 tenker jeg.En kan begynne å tenke at en begyner å bli for gammel når en er 40 kanskje..En må tenkte på hvor gammel barnet er når du stryker med..Av alderdom da,må ta utgangspunkt at man dør av alderdom.Hvis man er heldig :-P Håper på å bli 80 jeg.Får jeg barn når jeg er 35 er barnet 45.Litt ung til å miste mora si men "greit nok".. :-D
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #5 Skrevet 24. juni 2010 Synes man skal få barn når man er klar for det å kan ta vare på seg selv og barnet.. Men synes ikke 16åringer skal få barn da.. går jo sikkert bra med dem d er ikke det men synes ikke noe om det.. Synes man skal være over 18 og under 45.. Helst under 40:) og over 20:) Synes jeg selv var litt ung Selv var jeg 20 når jeg fikk å sambo var 24. Vi hadde kjøpt bil og hus og forholdet og inntektene var stabilt.. Vi er fortsatt sammen prøver på nr 2 og har fortsatt hus og bil i behold og kjøpt oss båt.. Og inntektene er blitt enda bedre.. Nå er jeg snart 24 og sambo snart 28..
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #6 Skrevet 24. juni 2010 Det er jo praktisk å være myndig når man får barn. og er man 18 så er man per definisjon voksen. Noen 18-åringer er veldig modne, noen er barnslige. Kjenner ei som fikk sitt siste barn i en alder av 44, helt uten hjelp utenfra:-) Hun er sprek og ser ung ut. Det er stor forskjell på 44-åringer også, noen er ungdommelige og andre er klar for pensjonisttilværelsen. Jeg har en del eldre mødre blandt mine formødre (slutten av 30-årene) og felles for dem alle er at de levde til de var mellom 85 og 100 år. Jeg har slektninger som har fått barn i 18års-alderen og de klarer seg da utmerket, jeg er ikke noen "bedre" mor siden jeg har passert 30. Det er individuelt nårtid det passer å få barn, og nårtid man får til å få barn. Jeg var 32 da jeg fikk mine barn, for meg var det akkurat passelig:-)
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #7 Skrevet 24. juni 2010 Når jeg var 10 syntes jeg 30 var supergammelt, men det er vel litt uvanlig å tenke det når man er 20?
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #8 Skrevet 24. juni 2010 Jeg synes ikke man bør få barn før man er selvstendig..At man bor i leid leilighet/hus som man betaler på selv, eller eier hus(har huslån).. Om man fortsatt er avhengig av mamma og pappa for å få enden til å møtes, så synes jeg man burde vente til man kan forsørge seg selv, før man går inn for å få en og forsørge..Da bør man i det minste spørre mamma og pappa, eller de som hjelper en med økonomien om det er greit at de få ren til og fø på..... For gammel.... Det går på gener, generell helse og livsstil og hvor gamle man "bruker og bli" i familien..Ikke at det dermed er sagt at det samme gjelder alle, men da har man en pekepinn...En sunn, frisk 40åring i god form kan være bedre fysisk egnet enn en lat, usunn, egoistisk 20 åring som ikke rører en finger uten og få betalt for det. Vi må bare innse at dagens matvaner som ungdommen har vokst opp med, nok gjør at "regelen" om at man fysisk bør få barn som tenåringer,- IKKE lenger gjelder...Da de ahr slitt på kroppen med lite fysisk aktivitet og dårlig kosthold på en sånn måte at de er "eldre" enn en sprek 40 åringer. PÅ de aller fleste områder....Men man bør kanskje være nærmere 40 enn 50 når man får sitt siste barn iallefall.....
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #9 Skrevet 24. juni 2010 Jeg synest man skal iallefall være over 20år før en får barn..under 20, da er man ung... Og synest en bør være ferdig med barn når en er rundt 35år.. Jeg var akkuratt fyllt 24år når jeg fikk min første. Er veldig glad for at jeg ikke fikk før! Synest det var en helt passe alder å få barn på...kunne godt ha ventet et år til også Nå er jeg snart 28, og venter mitt 3.barn. Sambo er snart 30. Dette er sistemann
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #10 Skrevet 24. juni 2010 Jeg var 21 da jeg fikk eldste og 36 da jeg fikk siste. Synes at alt mellom 20 og 40 i hvert fall er helt innenfor standard. Under 18 synes jeg er for ungt og over 45 synes jeg egentlig er for gammelt.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #11 Skrevet 24. juni 2010 Det beste er jo " å rase fra seg" og være ferdig med utdannelse og etablert i fast jobb og forhold før man får barn. Hvor gammel man er da, kan jo variere. Jeg følte meg veldig ung og usikker da jeg fikk min første som 21 åring. Kan jo ikke angre på det, og elsker henne over alt på jord, men jeg er ikke i tvil om at livet på mange måter hadde vært enklere for meg om jeg hadde ventet med å få barn noen år. Jeg var ikke ferdig med utdannelse og jeg mistet kontakten med vennene mine som fortsatt "levde livet" bekymringsløst. Mye ensomhet og økonomiske bekymringer for min del. Har du venner i samme situasjon som deg, blir det nok enklere.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #12 Skrevet 24. juni 2010 Åh nei.. ikke denne debatten igjen.... den dukker opp med jevne mellomrom... Tenåringer er for unge. Øvre aldersgrense gir seg selv. Når du er kommet i overgangsalderen og ikke kan få flere barn, er du for gammel.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #13 Skrevet 24. juni 2010 Jeg var 19 når jeg fikk min første og det har gått utrolig bra, men sånn på generell basis vil jeg vel si at man bør være minst 20 Mange av de jeg ble kjent med da jeg var gravid den gangen er ikke lenger sammen med pappaen, eier ikke eget osv og selv om det ikke er noen garanti for dette når man er eldre heller så er vel sjansen litt større i hvert fall. Når det kommer til når man er for gammel så blir vel det litt hva man føler for selv? personlig har jeg en øvre grense på 35 for når jeg kunne tenkt meg å få sistemann, men jeg håper på å være ferdig med å gå gravid og få barn før jeg er 30 (har et par år til på meg). Når det kommer til når man får førstemann så skjønner jeg meg ikke helt på de som frivillig venter til de er over 30, om man da ønsker seg flere barn så må man jo få de som perler på en snor for å ikke bli for gammel. Kjenner et par stykker som har gjort dette og de har vært veldig mye slitne og ikke klart å nyte småbarnstiden. Hun ene sier hver gang vi treffes at hun er misunnelig på oss som begynte såpass tidlig Men igjen, det er jo veldig individuelt. Må legge til at jeg synes det er litt egoistisk med de som får barn når de begynner å komme godt inn i 40årene, og dette gjelder både menn og kvinner.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #14 Skrevet 24. juni 2010 Hvorfor er folk i 40åra som får barn mer egoistisk enn andre, folk i 30 eller 20 åra????
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #15 Skrevet 24. juni 2010 Jeg var 17 år og 7 måneder da jeg ble mor for første gang, synes selvsagt at det er en altfor tidlig å få barn i denne alderen, men jeg angrer ikke! Jeg tok et valg og er fornøyd med det ;-) Er mor til to i dag, 22 år gammel (med samme far, bare for å ha det klart) Jeg bryr meg i grunn ikke om hvorvidt andre synes hvilken alder det er "passende" å få barn i.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #16 Skrevet 24. juni 2010 under 20 synes jeg er for ungt. Over 42 synes jeg er for gammelt. 20-24 synes jeg er såpass ungt at man bør tenke seg om mange ganger før man tar avgjørelsen. 39-42 synes jeg er så gammelt at man bør tenke seg om mange ganger før man setter i gang.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #17 Skrevet 24. juni 2010 Jeg syns folk må få legge standarden selv, men på generelt grunnlag vil jeg nå uansett mene at man bør være selvforsørget før man får barn og uansett alder ikke sitte og syte for at du ikke får nok penger ut av sugerøret i statskassen...
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #18 Skrevet 24. juni 2010 Den fruktbare perioden er med andre ord ikke særlig lang etter din målestokk.....
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #19 Skrevet 24. juni 2010 Fordi det betyr at som tiåring så vil barnet ha en mor/far på +/- 55 år, altså like gammel som MIN mor er nå. Det er ikke til å stikke under en stol at man er litt mer sliten da, og barna vil jo ikke få ha foreldrene sine så lenge som andre, de vil også være mye yngre når foreldrene blir såpass gamle at de trenger hjelp til alt mulig rart osv. Om barna får egne barn i en alder av 30 så vil småbarnstiden falle samtidig som foreldrene begynner å bli ordentlig gamle og kanskje pleietrengende, barnebarna vil ikke få ha besteforeldre så lenge +++. Jeg synes bare at man bør tenke på det løpet som kjørt når man begynner å bli over 40 år.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #20 Skrevet 24. juni 2010 Hvem har snakket om fruktbar periode? Det er mye annet som spiller inn for når man bør få barn. Mange, både jenter og gutter er fruktbare i 13-14 årsalderen. Jeg synes likevel det er alt for tidlig.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #21 Skrevet 24. juni 2010 Synes man er for gammel når man ikke lenger kan få barn på naturlig måte. Da sier jo naturen ifra! Man er for ung når man er under 18. Fra 18 til 21-22 er ungt, og resten er vel normalt. Hverken meg eller kjæresten var myndige da vår lille kom - noe som var utrolig frustrerende med tanke på forskjellige papirer som skal fylles ut. Utrooolig dumt å måtte spørre foreldre da, når man selv er foreldre
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #22 Skrevet 24. juni 2010 Jeg ble 21 år rett etter at jeg fikk sønnen min. Nå andre mennesker ønsker å få barn legger jeg meg ikke borti.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #23 Skrevet 24. juni 2010 Synest 25-30 er passelig. 20 er noe ungt, men kommer an på personen. Synes man bør få seg en utdannelse og jobbe et år eller to først, i tillegg til solid forhold. Passerer man 35 er det sent, men ikke gammel. Gammel når du passerer 40. Jeg fikk mi første når jeg var 26, om alt går bra nå så får vi nr 2 litt før jeg blir 29. Planen er å vere ferdig med det. Målet var å vere ferdig før jeg var 30, tror planen slår til.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #24 Skrevet 24. juni 2010 Synes man er for ung til å få barn når man fremdeles sier alderen sin i år og måneder:-)
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #25 Skrevet 24. juni 2010 Bra skrevet 22:51, dagens beste innlegg:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå