Gå til innhold

Barnehagetante / onkel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her som jeg jobber er det noen av pasientene som kaller oss for søster ....! Jeg er utdannet hjelpepleier...

selv har jeg ikke noe i mot barnehagetante.synest det er koselig jeg.og det synest de som jobber i barnehagen til barna mine og....!!

I lagidrett har man ho oppmann...hva om det er en kvinne da?? oppkvinne da eller??

Nei godta det sånn som det er...alle vet da at de fleste har en bra utdanning selv om de blir kallet for barnehagetante,søster og frøken.

Skrevet

jeg kaller aldri dem for barnehagetante opp i fjeset på dem da vet du! Jeg kaller dem ved navnet sitt....ikke førskolelærer Lena, eller Ped.leder Monica. Er det sånn du helst vil ha det eller?

Og det at du kaller meg for dum og at jeg har lite respekt sier mer om deg enn det gjør om meg ;-)

Om jeg velger å si barnehagetantene på avdelingen til ......, er det liksom forferdelig nedlatende? Ærlig talt! utrolig at man skal henge seg sånn opp i titler.

Skrevet

Jeg skal starte en ny trend, hver gang jeg hører tante elle ronkel når jeg leverer eller henter i barnehagen skal jeg få barna til å kalle de som bruker de benevnelsene for bestemor eller bestefar. Helt uavhengig av alder og relasjon forøvrig. Det er jo tross alt en hederstittel siden jeg bare har positive assosiasjoner til min bestefar og bestemor. Det er jo like saklig at mammen til Ole kalles bestemor som at assistenten i barnehagen kalles tante.

Bruker du forøvrig brannkvinne, sykebror og jordfar også? dumme, dumme kvinnemennesker.

Skrevet

Kvinnelige lærere: Frøken

Kvinnelige sykepleiere: Søster

Kvinnelige barnehageansatte: Barnehagetante

Kvinnelige renholdere: Vaskedame

Jordmødre, helsesøster, osv.

Det er kanskje gammeldags å kalle folk for det meste her ovenfor, men at det er ment negativt, nedsettende og slemt, er det nok BARE barnehagetantene som skriker og gnåler etter.

Skrevet

Ahh.. så du bruker ordene bak ryggen på dem? Omtrent som tjukka og teiting? Stilig. Det blir bare dummere.

Jeg kaller alltid legene for brødrene og søstrene på sykehuset. Det er jo helt naturlig.

Skrevet

Setter stor pris på hvis folk kan lese alle innleggene før de svarer, det blir så mye lettere da... Hilsen barnehageassistent som fra dags dato krever å bli kalt pedagogens høyre hånd - fordi jeg fortjener det! Og for de som ikke skjønte det, det var fullstendig ironisk...

Skrevet

Ja, du bør godta virkeligheten. På 70-tallet kom oppgjøret om nedvurderende yrkestitler. At du er 40 år for sent ute sier jo litt om hvor lite opplyst du er.

Skrevet

hahaha dette blir jo bare mer og mer vanvittig

en ting skal du ha: du har fått meg til å le utrolig godt :-)

Skrevet

Da er du dum, historieløs og uten kunnskap om foreksempel likestillingskampen.

Skrevet

Det er det som er det nitriste. At du ikke er intelligent nok til å se sammenhenger eller opplyst nok om historie i ditt eget land. Derimot synes du det er morsomt. Du er så trist at jeg ikke klarer å trekke på smilebåndte av deg, jeg får litt vondt av deg bare.

Skrevet

Vel... I barnehagen vår omtales personalet med fornavn. Ingen henvisning til tittel, fagbakgrunn eller annet. Uansett er det vel egentlig bare "tanter" og "onkler" der fordi vår barnehage er en av de utallige som har fått dispensasjon fra kravet til denne høytidelige utdannelsen personalet må ha for egentlig å ha retten til å kalle seg førskolelærer eller ped.leder. Har inntrykk av at de som er ansatt i stilling som feks. ped.leder uten relevant bakgrunn er de som er mest oppesen på å ikke få krisetittelen "tante"...

En annen ting er at "tante" og "onkel" ikke nødvendigvis brukes om mors/fars søster eller bror. Min venninne liker f.eks å kalle seg tante el. filletante til min datter, og man hører jo om diverse "onkler" som alenemødre introduserer sine barn for... Barnehagetante er lettere enn barnehagefilletante, tross alt.

Forøvrig. Selv er jeg kontordame. Det er jo det jeg gjør, sitter på kontor. Noen ganger ute og farter i felten, men mest på kontor. Om du kikker på visittkortet mitt står det riktignok jurist, og det tilsier jo noen år på studiebenken, men jeg furter overhodet ikke over å bli omtalt som kontordame av den grunn...

Skrevet

Jeg hadde heller sett at ungene kalte meg tante enn pedagog ... det er mye nærere, tryggere, mer personlig. Ja, jeg kan lage et godt pedagogisk opplegg til ungene og sørger for at de får en meningsfylt og lærerik hverdag, men om de i tillegg får det nære forholdet til meg som "tante"-tittelen innebærer så er det bare ekstra bonus!

Så jeg ville gladelig blitt oppgradert til Tante!

Skrevet

synes synd på deg som tar dette så høytidelig!

Det har ingen verdens ting med å være nedlatende, rakke ned på jobben din, rakke ned på historie eller likestilling. Det har bare med at om jeg snakker med besteforeldre, venner osv om de som jobber i bhg til barna mine så sier jeg som regel barnehagetantene. Hverken mer eller mindre.

Skulle jeg liksom hatt ei liste her med utdanningen til de forskjellige som jobber i bhg og passet på å bruke riktig betegnelse på dem når jeg snakker med andre? Det blir for dumt.

Jeg synes de som jobber i bhg gjør en fantastisk jobb. Iallefall i bhg til mine barn. Om de er ped.leder, førskolelærer eller for den saks skyld uten utdanning er for meg helt likegyldig. Det er jobben de gjør som er viktigst. Så om jeg kaller dem for barnehagetanter/onkler på fritiden burde ærlig talt ikke støte noen.

Blir du fornærmet fordi jeg kaller dem bare ved fornavn også da eller?

Skrevet

kan dere ikke for faen bare kalle alle ansatte da,istedet for å si barnehagetante eller pedagog?

så jævla mye styr det er med denne debatten!

kan ikke folk bare godta at det er ingenting som heter barenhagetante???

forresten,det er ikke førskolelærere som starter slike debatter,det er bestandig andre!så ikke skyld på oss da,vi bare svarer det vi synes personlig er greit å bli kalt,enten vi liker tante eller ikke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...