Gå til innhold

Barnehagetante / onkel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det så ille å bli kalt det. Synes det er et koselig navn på de som arbeider i barnehage. Jeg bruker vel omtrent ikke det ordet, for når jeg snakker med barnehagetantene så bruke jeg navet dems.

jeg skjønner bare ikke greia med det...........

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kaller du sykepleierne for søster eller bror?

Det er veldig enkelt; ved å ikke bruke tittel eller navn, men faktisk gi dem familiære kjælenavn. er det en effektiv måte å ubetydeligjøre jobben og utdanningen.

I tillegg er det sjelden de som jobber i barnehagen er onkel eller tante til barna som går der. Onkel og tante er forbeholdt de faktiske niesene og nevøene.

Skrevet

Enig med anonym.

Ingen av de voksne i vår barnehage er i slekt med oss!

Skrevet

I bhg der min sønn går, er beskjeder vi får fra de ansatte undertegnet; Hilsen tantene på Regnbuen.

Så det er noen bhg.ansatte som synes det er koselig :)

Skrevet

Jeg sier sykesøster, barnehagetante og frøken... videre sier jeg brannmann, vaskekjerring, osv selv er jeg det mange kaller for "BARE mamma"

Skrevet

Sykesøster og frøken? Seriøst? Hvor gammel er du egentlig? For meg høres dette helt forhistorisk ut!

Du sier kanskje skuespillerinne også? Fnis...

Skrevet

Rådmann og jordmor er vel fremdeles lovlige ord i språket eller ? Man kan jo aldri vite, det er sikkert noen hårsåre sjeler som snart reagerer, eller forresten ikke for: Rådmann er en staselig tittel, og ingen kvinne ville takket nei til en slik stilling. Jordmor fordi gutta driter i om de blir kalt det, det er en tittel, de blir ikke mor av den grunn.

Men kjærringene derimot, som får seg litt pedagogikk på nakken, de bør tittuleres fjongt og fint, så alle skjønner at her har man er belest og belært, og man kan noe som ikke tantent og onklene i barnehagen kan. Det bør siganliserer støtt og stadig, slik av de blir behandlet med den repekten de så sårt strever etter.

Jeg jobbet i barnehage selv for ca 7 år siden, jeg synes det var koselig å bli kalt barnehagetante:) I snev av litt selvrefleksjon så ser jeg ikke for meg at litt pedagogikk innabors ville forandret på det. Men så er jeg 30 år og en gammeldags utgave, utgått på dato. finito!

Skrevet

Jobber i barnehage og syns det er koselig å bli kalt tante.

Og jeg føler meg ikke i slekt med barna, men det er nok med på å gi enkelte barn en litt mer "trygg" tittel...

(forøvrig har det aldri hendt at noen av barna tror vi er deres "ekte" tanter...)

Når barna har bursdag og vi lager kort, så skriver vi alltid

"klem fra tantene på *****"

Skrevet

Hehe er jo bare kos å kalle seg tante og onkel da.....

Tror nok mest det er de som har høyere utdanning som er litt hårsåre rundt dette temaet.

Hilsen barnehagetanta på....... som er førskolelærer

Skrevet

å bli kalt barnehagetante er en nedvurdering av den utdanninga jeg faktisk har (er ped.leder). Når jeg hører ordet barnehagetante så blir det asosiasjoner mot noe tantete,koslig,sitte- på-fanget-hele-dagen ovc.

men en barnehage er en læringsarena der vi må forholde oss til lovverk, det skal inneholde et godt pedagogisk tilbud der barna blir sett,hørt,respektert, der foreldre skal føle seg trygge på at barna deres blir tatt godt vare på, lærer seg om livet sosial kompetanse osv. Det er ikke bare kosekos sånn som kanskje mange her inne tror (høres iallefall slik ut!)

Dette krever masse planlegging,evaluering,diskusjon i team etc hele tiden, så ikke degrader meg til bare en "tante",jeg er så mye mye mere enn det!

forresten,jeg er ikke i slekt med noen av barna i barnehage,egne tantebarn har jeg mange av!

hilsen førskolelærer

Skrevet

Jeg er 27 og har også sagt frøken til alle mine lærerinner i grunnskolen.Er fra Oslo.

Barnehage tante er koselig synes jeg.

I barnehagen kallte jeg mine tanter når jeg var liten og lar de som vil kalle meg det(mest foreldre som bruker det nå da vel å merke) nå , men barna bruker navnet mitt. Jobber i bhg selv.

Skrevet

Så bra at du oppklarte det, jeg trodde nemlig at barne mine hadde en rekke tanter og onkler som jeg ikke visste om!

Var det ikke mora mi som hjalp til under førløsningen av barna mine heller?

Herregud, her lærer man noe nytt hver dag. Takk for at du har oppklart den misforståelsen for oss!

Ærede pedagog, all respekt til deg. Jeg skjønner at du er flink, for måten du nå har opplyst oss på, må jo grunne på år med forskning og studering!

Skrevet

Spesialpedagog her som jobber i bhg:)

Har ingenting mot å bli kallt tante!

Koselig

Skrevet

Det hele bunner vel egentlig i at førskolelærere er høye på pæra, ingen andre med høyskoleutdannelse er så nøye på tittelen sin som disse hovne bleiene... Tragisk.

Skrevet

Tviler på at det finnes en eneste sykepleier som har jobbet på et sykehus som IKKE har blitt kallt for søster. Uten at noen får spasmer av den grunn.

Helt vanvittig tåpelig å si at det underkjenner utdannelsen og fornedrer dem å bli kallt for barnehage tante. Sprøtt!

Skrevet

Selv er jeg seniorkonsulent i staten, og blir ofte kallt kontordame. Tenker at det sier mest om de som bruker disse betegnelsene.

Skrevet

Vi lærer på høyskolen at det er fornedrende, så det tar noen år å riste av seg den innsikten. De fleste som bruker ordet tante gjør det i beste mening. Det er også noen som bevisst bruker det for å minimalisere yrket vårt, og yrket til de ufaglærte i barnehagen. Dem om det, de har dårlig selvtillit og må trykke ned andre for å føle seg bra.

Jeg har ingenting imot at en og annen bestemor kaller meg for tante. Det er som oftest besteforeldre som kaller oss det, toppen et par ganger i året jeg blir kalt tante i barnehagen.

Da jeg gikk i barnepark som liten kalte vi de ansatte tante, og når jeg i dag snakker om dem refererer jeg til tante ***** osv.

Dette blir litt som neger-debatten, flertallet krever at mindretallet skal finne seg i å ha et kallenavn de ikke liker, for tanken bak er god. Det er det samme hvordan det blir oppfattet av mindretallet, og er mindretallet misfornøyd så kan man si at de er hårsåre, har dårlig selvtillit osv...

Skrevet

Jeg skal begynne å kalle alle butikkansatte mamma eller pappa. Leger skal jeg kalle bestefar eller bestemor. Tannlegen min blir stefar eller stemor. Postmannen er nå min bror og statsministeren min grandonkel. Jobber du i kommunen er du halvsøster eller halvbror. Jeg tror alle ansatte i Telenor nå er min fetter med Downs. Videre er jeg nokså sikker på at oldefar sitter i regjeringen. Personlig vil jeg være alles kone.

De som ikke klarer å respektere at barnehageansatte ikke vil kalles tanter eller onkler mangler noe vesentlig mellom øra.

Skrevet

Så dum du er 11.33. For ingen leger er opptatt av tittelen sin, heller ikke lærere, sykepleiere eller ingeniører? Lever du i en verden hvor du kun omgås førskolelærere siden du har disse vrangforestillingene? God bedring!

Skrevet

JØSS! Har du enda ikke fattet greia med det? Etter hele den svæææææææære diskusjonen i mars? Den eviglange diskusjonstråden med over 100 kommentarer? Fikk du den ikke med deg?

Merkelig.

Skrevet

Kjære 11.37

Hvor mange innlegg skrevet av leger, ingeniører, lærere og sykepleiere er det her inne i forhold til førskolelærere som syter og klager over titler og annet surmaga oppkast?

Skrevet

Og hvor mange leger, ingeniører og lærere osv er det som blir referert til som noe annet enn akkurat det de er, nemlig leger, ingeniører og lærere?

Om folk plutselig begynte å kalle alle ingeniører for onkel og tante, så er det mulig at det hadde kommet noen innlegg fra dem også.

Skrevet

jeg synes synd på dem som tar seg selv så høytidelig at de tar seg nær av å bli kalt barnehagetante/onkel.

Helt utrolig hva man skal henge seg opp i. Når jeg snakker med andre voksne om f.eks ped.leder i bhg så kaller jeg henne for ped.leder. Men når jeg snakker om de som jobber på avdelingen generelt så sier jeg barnehagetantene.

Synes det er koseligere enn førskolelærer osv osv. og ikke aner jeg hva de forskjellige har av utdanning heller.

Synes heller dere skal ta det som en liten tillitserklæring jeg da. Dere tilbringer MYE tid sammen med barna våre, og de er som regel veldig glad i sine tanter og onkler som de ser mye.

Og ja, jeg sier fortsatt sykesøster, jordmor, brannmann osv osv

slutt å være så innmari hårsåre!!

Skrevet

Kjære 12.00. På hvilken måte er det rasjonelt å trekke konklusjoner om en hel yrkesgruppe sett i sammenheng med andre yrkesgrupper. når utvalget konklusjonen trekkes på ikke er representativt på noen måte? Idoti er et annet ord for det.

Skrevet

Det sier noe om hvor dum du er og hvor lite respekt du har for andre mennesker. Du er ikke i en posisjon hvor du skal kunne kalle folk hva du vil uten å ta hensyn til dem det gjelder. Hvis du innbiller deg noe annet er du sjeldent dum. Det er ikke barnehageansatte som er dumme, det er dere som insisterer på å bruke feil benevning på dem som er hårreisende trege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...