Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #1 Skrevet 23. juni 2010 Er dere forskolelærere og barne og omsorgsarbeidere, eller har bestått pedagogisk seminar....eller er dere ordentelige pedagoger? Er veldig mange her inne som hevder de er pedagoger synest jeg.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #2 Skrevet 23. juni 2010 Jeg er førskolelærer med videreutdanning i spesialpedagogikk og veiledning. Duger det? :-) Kan jeg spørre hvorfor du mener at førskolelærer ikke er ordentlig pedagog?
trollmor & trollungene Skrevet 23. juni 2010 #3 Skrevet 23. juni 2010 Er vernepleier i bunn. Har i tillegg 1. og 2. avd spesialpedagogikk samt konsekvenspedagogikk.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #4 Skrevet 23. juni 2010 Er utdannet førskolelærer, ansatt som pedagogisk leder. Førskolelærere har langt flere timer pedagogikk i sin utdannelse enn det lærere har. Jeg er en ordentlig pedagog, både utdannet pedagog fra høyskolen og ansatt som pedagog. Er det "ordentlig" nok for deg?
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #5 Skrevet 23. juni 2010 Jeg har førskolelærerutdanning, og ansatt som pedagog. Noen ganger føler jeg ikke at jeg kan noe mer enn assistentene, andre ganger merker jeg det at jeg er utdannet. Men jeg har veldig lyst til å ta spess.ped snart da
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #6 Skrevet 23. juni 2010 Det er ikke alle pedagoger som fulgte like godt med i timene, det er 22:29 et godt eksempel på.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #7 Skrevet 23. juni 2010 Jeg er lærer i ungdomsskolen og er dermed også pedagog.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #8 Skrevet 23. juni 2010 Hvorfor likestiller du et kort seminar med 3-årig pedagogisk høyskoleutdannelse med bachelorgrad?
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #9 Skrevet 23. juni 2010 Hvorfor har dere så lite yrkesstolthet? Dere lar dere vippe av pinnen ved å bli kalt barnehagetante. Synes det blir litt dumt, og vitner om dårlig selvtillitt på vegne av eget yrke. Så, nå kan pedagogene fyre løs, og oppdra et uvitende nek uten empati (har merket meg at nek og empati er populære ord her inne) Finner dere noen språkfeil kan dere godt ta meg for det også. Jeg er ikke HI, så la henne gå fri for dette innlegget!
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #10 Skrevet 23. juni 2010 og hvem er du og hvor mye pedagogisk utdannelse har du da hi som er så tydelig håven.
Pysa Skrevet 23. juni 2010 #11 Skrevet 23. juni 2010 Spesialpedagogikk og praktisk-pedagogisk utdanning her :-)
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #12 Skrevet 23. juni 2010 Hvem har kalt noen for barnehagetante? Det er nettopp pga yrkesstolthet og folks uvitenhet at jeg reagerer som jeg gjør. Jeg er veldig stolt av yrket mitt og av min egen kompetanse, det at jeg forsvarer yrket er ikke et tegn på dårlig selvtillit, men pga en generell ignoranse ang hva det å være pedagog i barnehagen innebærer. Jeg føler at jeg møter stor respekt i min egen generasjon og alle dem som har eller har hatt barn i barnehagen. De som enda ikke har barn, ikke har hatt barn i barnehagen eller er i min foreldregenerasjon har ofte et inntrykk av at min jobb består kun i å passe barn. Jeg forstår dette inntrykket når de ikke har innsideinfo fra barnehagen, men jeg vil allikevel rette opp feilaktige inntrykk vedr min profesjon.
unnl Skrevet 23. juni 2010 #13 Skrevet 23. juni 2010 Lektor med tilleggsutdanning... 4-årig allmennlærerutdanning i grunn. En bachelor og en master i tillegg.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #14 Skrevet 23. juni 2010 haha til anonym 22:39 yrkesstolthet og så er det jammen galt å reagere på og bli kaldt tante. vitner om lite selvtillit.. la meg spørre hvordan kan en førskolelærer vise stor yrkestolthet, la yrket sitt bli bagatellisert med kallenavn som barnehage tante. min selvtillitt yrkesmessig er god. jeg er stolt over yrket mitt jeg er ikke bare stolt over å ha drømmejobben jeg ret og slett trives og liker mitt yrke. hvor jeg blant annet får bruke dagene mine inne og ute sammen en gruppe flotte barn. jeg har ansvar for personalet på min avdelig og har ansvaret for pedagogisk planlegging. jeg har ansvaret for at vi har et godt ammarbeid med barnas hjem og mye mye mer. og da blir det for meg litt merkelig og bli kaldt for tante. for jeg føler meg ikke som en barneløs snill tante, ei heller som en familiær tante. jeg føler at jeg er med på å oppdra disse barna ja. og dette gjør jeg ut i fra de kunskaper jeg har tilegnet meg i min utdanning og kurs etter på. jeg er med på å planlegge og å skape opplevelser for barna ofte for at de skal lære noe ut i fra det vi gjør. jeg jobber mye med å følge med på nytt innen pedagogik og andre ting relatert til mitt yrke. så hvorfor er det så feil at jeg egentlig ikke syntes at barnehage tante er det jeg er?
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #16 Skrevet 23. juni 2010 til 22:30. Er meg du sikter til Men mener du virkelig at du aldri har følt at noen ganger har assistenter masse å komme med? Jeg er nyutdannet og jobber sammen med ei som har vært assistent i ca 10 år. Ho er bare suuuperflink med ungene, og gjør så mye flott med dem og kan til og med fortelle hva som er bra med opplegget i forhold til motorikk, trening og utvikling. Og ho sprudler over av ideer, og da føler jeg nesten at ho kunne like gjerne være pedagog, men ho er altså ikke det. Mens andre ganger ser jeg at jeg ser sammenhengen på en helt annen måte enn det ho gjør, og det har nok mye med utdannelsen min å gjøre. Men tro meg, jeg er stolt av yrket mitt og gleder meg til å gå på jobb hver dag. Jeg er stolt av det jeg kan, og betviler ikke at denne jobben kan jeg. Men usikker kan jeg bli, men heldigvis har jeg da gode medarbeidere å støtte meg på. Jeg håper virkelig ikke karakterene mine kommer av flaks og at jeg ikke fulgte med i timen
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #17 Skrevet 23. juni 2010 22:30 sitt innlegg er et godt eksempel på at førskolelærere er så innmari på hugget. Så ja, jeg lurer nok en gang på det med yrkesstolthet. Det virker som dere føler dere truet av at folk kan jobbe med barn selv om de ikke har utdannelse. Foreldrene på avdelingen til barna våre er i alle fall enige om at vi foretrekker "tantene" fremfor førskolelæreren, men det er jo en annen sak;)
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #18 Skrevet 23. juni 2010 Jeg har master i pedagogikk, men er ansatt som leder og ikke pedagog, så jeg kaller meg ikke pedagog. Har ansatte som jobber som pedagoger i min jobb. De har lærer utdanning + 60 studiepoeng i spes.ped. De er ansatt som spes.ped hos meg og er dermed iallefall pedagoger og regne som.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #19 Skrevet 23. juni 2010 kaller meg ikke pedagg, men har 30 stp pedagogikk og 60 stp spes.ped fra en høgskole.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #20 Skrevet 23. juni 2010 Definisjon: "I vid betydning brukes begrepet om personer som beskjeftiger seg med oppdragelse og/eller undervisning på alle nivåer." -Det kvalifiserer vi jo til de aller fleste av oss! I oppdragelsen av våre barn er nok jeg mere pedagogisk av meg, enn for eksempel min mann. "I snevrere forstand brukes betegnelsen om personer med utdannelse på hovedfagsnivå eller tilsvarende i faget pedagogikk." -Når noen påberoper seg å være PEDAGOG for å gi tyngde til sine argumenter forventer man jo at vedkommende minst har et hovedfag i ryggen. Ikke bare noen som bare har touchet emnet forsiktig som del av en eller annen utdanning, eller noen som "jobber med barn" Er jo litt greit å vite hva de faktisk ER, de som påberoper seg denne innsikten i ulike sammenhenger. HI
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #21 Skrevet 24. juni 2010 Det "korte seminaret" som det refereres til er en ettårig ren pedagogisk/didaktisk utdanning på universitetsnivå, som kommer på toppen av en 3-årig faglig bachelor.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #22 Skrevet 24. juni 2010 Jeg har praktisk-pedagogisk utdanning, men kaller meg sjeldent for pedagog her inne.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #23 Skrevet 24. juni 2010 Det som er tragisk med det innlegget som refereres til, er at nn av og til (?) merker at hun er utdannet, ikke at assistentene har mye kompetanse.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #24 Skrevet 24. juni 2010 Det var ikke deg jeg spurte, men HI og det hun skrev i hovedinnlegget.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2010 #25 Skrevet 24. juni 2010 Nei, man trenger ikke minst et hovedfag i ryggen for å kalle seg pedagog, selv om det er din prsonlige mening.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå