Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #1 Skrevet 23. juni 2010 De har irritert meg lenge, da de har sparket fotball rett utenfor terrassen vår både titt og ofte. Ballen har havnet på terrassen x antall ganger, og jeg har mange ganger bedt dem slutte før de knuser et vindu eller noe. De er forresten 11-12 år, en gutt og en jente. Vi bor i et borettslag, og det står tydelig "ballspill forbudt" på skilt her, uten at de bryr seg om det. Har bedt dem gå på fotballbanen like ved, men da svarte gutten frekt at "vi har rett til å sparke her..." I dag spilte de fotball igjen, selv om de så at jeg var der. Jeg sa ingenting, men tenkte at skjer det noe skal de få høre det. Og joda, da jeg var inne et øyeblikk hørte jeg et stort smell, etterfulgt av løpende føtter. De hadde truffet en blomsterpotte og jord og blomster lå utover alt.Jeg var kjapt ute, fant dem gjemt bak en hekk, og dro dem opp til guttens mor. Skjelvende av raseri forklarte jeg moren hva som hadde skjedd, og at dette hadde jeg gitt beskjed om mange ganger før. Hun takket heldigvis for at jeg ga beskjed, og kommanderte ungene til å rydde opp etter seg på terrassen min. Koste meg litt da jeg så dem stå der duknakket og rydde opp jord... Ovverreagert jeg? Og er det andre her som er "sinte nabokjerringer"? Ble nemlig litt flau da sinnet la seg ganske fort etterpå...
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #2 Skrevet 23. juni 2010 Det skulle vært flere som deg! *applaus*
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #3 Skrevet 23. juni 2010 Stakkars barn.. Greit å få konsekvensen med å rydde opp etter seg. Men barn er barn og ingen barn ER eller SKAL være perfekte. De koser seg med fotball. Bedre det enn å løpe rundt og gjøre f**n skap eller? Selv om der er forbudt å spille så skjønner jeg virkelig ikke vitsen med å lage et så stort nummer ut av dette. Her spilles det fotball opptill 10 barn på plenen vår. Knuses ruta så knuses den. Tror det skal mye til uansett. Og ja vi har like store barn. Du vil bli godt likt både blant barn og de voksne i borettslaget ditt. Kanskje de smiler deg opp i ansiktet men..
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #4 Skrevet 23. juni 2010 Nei, du gjorde det rettet. Jeg hadde bedt dem om å erstatte potten og blomsten også )
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #5 Skrevet 23. juni 2010 Synes ikke synd på dem. De er store nok til å forstå regler, og jeg støtter HI i denne saken. Alternativet til å spille ball foran terrassene (som er forbudt i borettslaget) er altså å løper rundt og gjøre faenskap? Jeg ville trodd at alternativet var å spille ball der det er tillatt, men men... Det er nok mange fler enn HI som irriterer seg over dette, men i dag skal man ikke snakke til barn i det hele tatt, de skal tas på med silkehansker og dulles med. Dette er store barn som flere ganger har fått beskjed om hva som er tillatt, men de svarer frekt tilbake og gjør som de vil. På tide at noen tok affære og ga dem en lærepenge.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #6 Skrevet 23. juni 2010 "De koser seg med fotball. Bedre det enn å løpe rundt og gjøre f**n skap eller? " Når det står et skilt som forbyr ballsparking så er det jo å bryte loven i det aktuelle området, og er derfor å betrakte som "faenskap".
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #7 Skrevet 23. juni 2010 Nei "stakkars" barn, de må jo slippe å gå 50 meter til fotballbanen, herrejesus! Bare knus noen ruter dere, og gå gjerne oppå meg på veien! Det som gjorde meg irritert er den totale mangelen på respekt for voksne! De visste godt at de ikke fikk lov, men gjorde det likevel MENS jeg sto der! Og hvis de misliker meg pga dette, så wtf.... HI
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #8 Skrevet 23. juni 2010 Synes ikke du overreagerte. Skulle bare mangle at ikke barn har respekt for voksne! Håper de lærte noe i dag.
LivetErEnLek Skrevet 23. juni 2010 #9 Skrevet 23. juni 2010 At du, som di selv sier, klikka på de, var skjelvende av raseri osv, det er å overeagere ja. At du får fatt i de og sier på en bestemt og autoritær måte at dette ikke er greit å og prater med foreldrene deres, det er ikke å overeagere, tvert i mot, er god og betinget reaksjon. De er barn, og ja, de skal lære seg å følge regler, de skal respektere andre mennesker, men de er fremdeles barn og da synes jeg du bør behandle dem deretter. Det er lett å merke at folk flest her inn har små barn og at dere ikke kan så mye om de større barna. De er ikke små voksne når de runder 10...Om noen hadde klikka på min 10 åring, hadde jeg ikke synes det var greit.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #10 Skrevet 23. juni 2010 Hadde det ikke vært greit selv når tiåringen ikke hører etter gjentatte beskjeder? Til og med skilt er satt opp om at det ikke er lov! Når de ikke hører etter så må det jo få konsekvenser. Og det burde det fått før det ble matrielle skader!
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #11 Skrevet 23. juni 2010 Jeg har tantebarn i alderen 10-12 år, og jeg vet at foreldrene deres hadde reagert om barna hadde oppført seg på denne måten. Barn, og spesielt så store barn har ikke vondt av å oppleve at voksne kan bli sinte, at deres handlinger får konsekvenser. HI slo dem ikke, truet dem ikke, men kjeftet på dem ang pøbelstrekene deres og mangel på respekt.
LivetErEnLek Skrevet 23. juni 2010 #12 Skrevet 23. juni 2010 Jeg er helt enig at det bør få konsekvenser, men at folk skal klikke og skjelve i raseri, det er absolutt ikke nødvendig spør du meg. Når er det egentlig greit å klikke på unger, hvor gamle skal de da være? Er det når de begynner på skolen ved 6 års alder, eller er det 10 som er den magiske grensen?
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #13 Skrevet 23. juni 2010 Ja ja, jeg var sint, men sa bare "kom igjen, opp til din mor". Var skjelven da jeg snakket med moren, men skrek ikke til ungene eller noe. Klikket jo ikke bokstavelig talt da... Synes så store unger må tåle at man blir sint når de har fått gjentatte beskjeder. Hadde aldri godtatt at mine egne på samme alder oppførte seg slik, og hadde satt pris på om andre voksne hadde gitt beskjed til dem hvis de gjorde! HI
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #14 Skrevet 23. juni 2010 Signerer første anonym her, og gir deg HI applaus
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #15 Skrevet 23. juni 2010 Det er jo ikke greit som en gjennomtenkt handlig å klikke på unger. Men når barn i skolealder har fått gjentatte beskjeder om hva som er tillatt og ignorerer dem, er det fortåelig at det klikker for noen og enhver i øyeblikket. Hvorfor skal all ufyselig oppførsel tolereres og behandles pedagogisk? Om barna ser hva de påfører andre mennesker av irritasjon, sorg og sinne så er det en lekse de vil ta med seg videre i livet. Valgene deres får konsekvenser for andre, i dette tilfellet bl.a. materielle ødeleggelser. Det er ingen magisk grense, men at HI klikket forstår jeg veldig godt. Jeg er helt uenig med deg.
LivetErEnLek Skrevet 23. juni 2010 #16 Skrevet 23. juni 2010 Da er det en helt annen sak. Jeg forsto det som om du kliket og var skjelvende av raseri, fordi det var det du skrev....Min eldste får absolutt ikke oppføre seg sånn som disse barna og jeg hadde satt veldig pris på om noen snakket til han hvis han gjør det og helst også sier i fra til meg så jeg kan sørge for at han ikke gjør det igjen.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #17 Skrevet 23. juni 2010 hi, hvor mange ganger har du gitt deg selv applaus i denne tråden?
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #18 Skrevet 23. juni 2010 Man har tydeligvis ulik oppfatning av hva det å klikke innebærer. I denne sammenhengen forsto jeg det som at HI ble sint og viste det for barna. Ikke noe mer enn det.
LivetErEnLek Skrevet 23. juni 2010 #20 Skrevet 23. juni 2010 Tydeligvis. I min bok, er det å klikke på noen, å miste kontroll over seg selv og følelsene sine. Innebærer også gjerne en del roping og skriking.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #21 Skrevet 23. juni 2010 Den første applausen ga ihvertfall jeg, og nå sier du vel at jeg er HI og kan skrive hva jeg vil siden jeg er anonym. Til det sier jeg bare: ta deg en bolle.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #23 Skrevet 23. juni 2010 2124 du er vel sikkert Jeanette73 tenker jeg.. Tror nok barna dine er uoppdragene pøbler. Syns ikke du hi overreagerte i det hele tatt! Bra du sier ifra! Kanskje de lærer å det blir folk av de og.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #24 Skrevet 23. juni 2010 ??? Jeg er 21:24 og er ikke Jeanette73. Hvis du leser innlegget mitt ser du at jeg er uenig med en som påstår at HI gir applaus til seg selv. Jeg ga den første applausen og er enig med HI. Hvordan du får det til å blit til at jeg er uenig med HI forstår jeg ikke. Er du full?
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #25 Skrevet 23. juni 2010 Nei. Jeg har en datter som er kjempe høflig. Får kommentarer på hvor veloppdratt hun er hele tiden. Hun er snill, empatisk, sitter pent ved bordet og takker for det hun får. Hun er blid og sjarmerende og glad i å hjelpe til. Så dessverre, der tar du feil. Og jeg heter ikke Jeanette, og jeg er født i 1980.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå