Gå til innhold

Bruker dere sånn UV-drakt til barna deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er 20 mnd. Ser de selger sånne "surfedrakter" med solfaktor overalt. Noen som bruker dette? Eller bruker dere badebleie/ badebukse og smører m solkrem på hele kroppen? Eller en vanlig kortermet body kanskje midt på dagen? Men den tørker jo så sent hvis de bader...

Nei- jeg er helt grønn her altså...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NEI...syns det ser ubehagelig å gå med. Jeg synes det må være deilig for de små å få luft på kroppen når det endelig er sommer. Bruker badebleie og badebukse og smører godt og regelmessig. Evt. en hvit t-skjorte på utpå dagen, en luftig t-skjorte.

Jeg hadde selv ikke orket å gå med sånn uv-drakt..

Skrevet

Jepp, men kjøper alltid et par strl for stor slik at den ikke er tettsittende. Har litt solskrekk, og krapylene har vært et mareritt å få smurt skikkelig. Så for oss har disse vært en god løsning.

Skrevet

Frøkna vår har like hvit hud som meg så her blir det uv-drakt ja. Eller t-skjorte og shorts da. Har også kjøpt den litt stor. Tørker ikke noe senere enn badedrakt,er jo samme stoffet. Er uansett 40 grader dit vi skal så regner med at det ikke tar lange tiden.

Vi skal på flere badeland også så da blir det litt klønete å smøre hele dagen. Blir ansiktet da selvfølgelig.

Skrevet

Mine tuller har uv drakter.. Jeg lar ikke mine tuller løpe nakene uten disse i sterk sol. Syntes disse er geniale som forbeygging av solskader. Mannen min har en fetter som jobber som kreftforsker i Australia hvor det er sterkere sol enn her og anbefaller de på det sterkeste. Skal ikke mer enn ett par ganger solbrenthet til før risikoen for hudkreft øker drastisk.

Skrevet

Nei, har aldri brukt uv drakt på mini! De må da få lov til å gå uten klær når det er mulighet til det!!

Her har mini lys hus og rødt hår, vi har vært i syden og der smurte vi med solfaktor 15-20 og han ble aldri brent.

Vil legge til at vi aldri smører med høyere enn faktor 15 her i norge. Ungene trenger sol på kroppen og vitamin D!

Skrevet

Skjønner godt at de har behov for det i Australia med sol og sommer hele året, men her har vi IKKE behov for det!!

Skrevet

Så heldige dere er da!!

Jeg er selv oppvokst med solblemmer, noe som ikke er godt,så synes ikke jeg er slem som ikke lar barnet mitt gå med uv-sett.

Har den ikke på hele tiden da,men store deler av strand dagen.

Faktor 20 funker på meg etter mange syden-turer,tviler på at det holder på 2-åringen de nærmeste årene.

Skrevet

I norge har vi nesten like mange med hudkreft grunnet vi er så uforsiktige i solen når den først kommer. Så han mente slike forhåndsregler de har der burde vi også følge om vi vil forebygge skade og hudkreft. Om man blir solbrent som barn som er under utvikling har man enda større hudkrefare som voksen.

Skrevet

Har ikke sagt at du er slem. Men jeg mener det er unødvendig.

Men man får gjøre det som passer en selv, enten det er soldrakt, tannpuss eller dusjing...

Skrevet

Som lar selvfølgelig..;-)

Blir vel ikke like mye brukt når vi er hjemme,men virker som det er like viktig.

I land med sterkere sol er det hvertfall et must her:-)

D-vitamin tas ikke opp bare via overkropp og lår,så det går nok bra.

Skrevet

Haha,du vet ikke hva du snakker. Er ikke likt for alle vet du. For frøkna vår er det nødvendig. Du får kose deg med at dine slipper:-)

Skrevet

Hadde vi tatt turen til Autralia eller andre steder det er mye kraftigere sol enn her hadde jeg nok kjøpt det, men her i Norge trenger vi det ikke. Jeg smører ungenefra topp til tå med faktor 20 i forbindelse med morgenstellet og ettersmører et par ganger i løpet av dagen på utsatte steder som skuldre og overarmer.

Ungene mine får en lett brunfarge og har aldri vært røde eller solbrente så de tåler den norske sommersolen godt, men jeg smører de for å unngå solskader..

Hadde jeg hatt barn som var lyse i huden og lett ble brent hadde jeg kanskje svart anderledes, men sånn som tingene er her fryder både ungen og jeg meg over luft på kroppen, "tette" klær bruker vi nok av i kalde nord ;)

(har gjerne på en lett sommerkjole eller t-skjorte midt på dagen da).

Skrevet

jeg har ikke brukt uv drakt på snuppa her hjemme i Norge. Her smører vi med god solkrem og bader i badebukser. Bruker en god solhatt og solbriller til henne. Dagene i solen blir sjelden så lange og intense her hjemme, vi tar en pause fra solen osv.

Men på ferie i utlandet har vi brukt uv drakt litt. Der er solen sterkere og vi er som regel mange flere timer ute på stranda hver dag. Vi har ikke brukt den veldig mye der heller pga jeg synes det virker litt ubehagelig for henne å gå med en våt klam drakt på seg (ja de tørker fort, men ikke når snuppa går til og fra vannet hele tida).

Men den har vært genial å ha på litt innimellom når vi synes hun har fått nok sol, men hun selv alldeles ikke vil komme og slappe av i skyggen eller ta en pause fra stranda/bassenget.

Skrevet

jeg har brukt det på mine hvert år, men eldste på 6 ville ikke ha på i år. Skjønner henne godt:-)

Skrevet

Mine barn brukte det ifjor sommer og året før det. Da var de hhv 2-3 år og 4-5 år. I år skal jeg derimot ikke kjøpe det, så nå får de vanlig badetøy. Hvertfall eldste. Yngste har veldig lys hud, så jeg er litt usikker der.

Skrevet

Kan legge til at barna elsker disse draktene og har villet gå med dem i både tide og utide. så dete r ikke noe jeg har "trykket på dem".

Skrevet

Vi har ikke hatt det til dem tidliger,men en i år har vi leid et feriehus i "syden og langtidsvarselet sier ekstremvarme og Soool.

Det betyr at ungene nok kommer til å bo i bassenget, og da er det også lett å bli brent.

Min eldste har prestert å bli brent med faktor 50, så her gjelder kun sun block.

Men som sagt, kommer jeg nok til kjøpe uv t skjorter til badebruk når sola er som sterkest - og la dem løpe rundt i hagen i badebukse ellers på dagen.

Gjest thricane
Skrevet

jeg kjøpte masse av det da vi var i australia. synes de er knallkjekke. guttungen på 6 år sitter jo i solsteka på stranda og graver i sanda, ut i vannet osv. så da vet jeg jo at han er beskyttet. ingen solkrem som kan forsvinne av i vannet osv.

Gjest thricane
Skrevet

må bare si at de som kan smøre huden med solfaktor 15-20 og ikke bli brent, kan umulig ha skjør hud. jeg får soleksem hvis jeg gjøre det og ikke sitter i skyggen.

det er meldt i perioder veldig sterk sol her hjemme også.....ikke bare i australia. og når det kommer til d vitaminer, trenger du ikke mer enn 10-15 min med sol på hendene dine i løpet av dagen...

Skrevet

Nei. Vi er "ofte" i syden, men bruker det aldrig. Bruker solkrem, og parasol.

Ang. soleksem, der er stor forskjell på merkerne. Elsker duften av Garnier Solar ( er det det den heter????)

Med den får jeg soleksem uanset hvilken faktor jeg bruker

Skrevet

Jeg har brukt det en del på min sønn. Erfaringen min er at den funker greit her hjemme. Men på ferie blir den for tett og klam og han får et hissig, kløende og rødt utslett som sprer seg til hele kroppen. Det gir seg når jeg går over til badebukse og solkrem

Skrevet

Litt skeptisk att det er så mange som undervurderer sola her i Norge. Sol er sol uv er uv uansett om det er her eller i Spania.

Skrevet

Blir forhåpenligvis masse sol og en varm sommer fremover :-) Legger derfor ved en link om solvett:

http://www.kreftforeningen.no/forebygg/barn_og_solbeskyttelse_6415

Og man må ikke nødvendigvis ha en slik soldrakt for å være godt nok beskyttet, men selv synes jeg det er ganskje behagelig å slippe unna med å kun smøre armer, bein og fjes regelmessig ila en hel soldag. Husk at hvis man velger t-skjorte isteden så bør det være en med farge (hvite, tynnvevde stoffer har bare en beskyttelse som tilvarer faktor 5-8).

Snart ferie!

Skrevet

Nei, synes det ser direkte plagsomt ut å gå med. Smører man med solkrem med høy faktor så er det bra nok. så kan heller barna få kose seg i gode ledige sommerklær enn en fæl UV drakt. Klart man skal passe på sola, men trenger ikke være hysterisk heller. Solkrem er nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...