Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #1 Skrevet 18. juni 2010 Nå har styret i Helse Førde gått inn for å legge ned føde og ortopedi ved sykehusene i Nordfjord og Lærdal iløpet av 2012. Blir så skuffet og lei meg!! Knytter seg i magen, og plutselig frister det ikke så mye med flere barn (etter nedleggelsen). Volda blir sansynligvis lagt ned på Sunnmøre også, og da blir det MINST to timer kjøring for å komme til sykehus, for de som bor med kysten 3-4 timer. 1 eller 2 ferjer. Dårlige veier og fjelloverganger. Vi er ikke akkurat kjent for å ha pent ver her heller, og det er ikke sjelden helikopter ikke kan fly eller lande. Det er greit at vi bor på bygda, i et fylke med få innbyggere. Men vi har da rett på et godt og trygt helsetilbud for søren!!?? Ønsker vi virkelig et land bestående av store byer og spøkelsesbygder? Det er jo sentralisering som gjelder på alle hold for tiden! Mange bedrifter skjønner jeg godt blir sentraliserte, men sykehus trenger vi faktisk på bygda også!! Tror ikke det hadde vært like attraktivt å bo i Oslo om man måtte kjøre mellom 2-4 timer for å komme seg til sykehuset. Måtte bare få ut litt frustrasjon her...håper virkelig helseministeren griper inn nå! Det er ikke kjekt å føle at liv og helse er mindre viktig for de som bor litt grisgrendt...
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #2 Skrevet 18. juni 2010 Skjønner at du er opprørt, men det finnes mange mennesker som har det slik i dag og som har lang vei til sykehus på dårlige veier med en flik av asfalt. Det hjelper ikke dere i Førde så mye, men 2timer er ikke så langt
Gjest ->>- Skrevet 18. juni 2010 #4 Skrevet 18. juni 2010 Tilbudet på sånne småsykehus er jo gjerne preget av små fagmiljøer og ganske crappy leger. Utover akuttberedskap er det veldig få fordeler for pasienter med bittesmå sykehusmiljøer.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #5 Skrevet 18. juni 2010 Jeg er vel en av de som er veldig glad for at de sentraliserer endel ting jeg - slik at fagmijøene blir større og dermed trekker til seg ekspertisen. Vi bor egentlig ganske sentralt på østlandet, men allikevel langt nok unne til at sykehuset her ikke greier å tiltrekke seg gode leger på f.eks gynekologi og fødselshjelp. De må leie inn leger som egentlig jobber andre steder, slik at disse kommer her når de har fri i turnisen sin eller i ferier. Slikt blir det laaaange ventelister av. Da foretrekker jeg heller at de sentraliserer litt slik at fagmiljøene kan dannes og ekspertisen blir tilgjengelig for alle. Nå er barnet mitt under oppfølgling av barnereumatolog. her vi bor er det ikke et slikt fagmiljø, slik at vi må inn til riksen for hver kontroll. det er nesten 3 timers kjøring hver vei, men det er det virkelig verdt. Heller et enn at en utdatert raumatolog skal sitter her oppe alene og vurdere sakene:) Du nevner ortopedi. dette er jo en avdeling hvor det skjelden er akutt. tror absolutt ikke pasientene lider noe nød av å måtte kjøre et par timer for å komme til konsultasjon.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #6 Skrevet 18. juni 2010 Uff, ja det er skikkelig frustrerende. Hvorfor er det alltid de fødende som må lide forkutt og nedleggelser. Hvorfor ikke ta noe som ikke er akutt. Skulle gjerne sett de i styret tilbringe 2-3 timer i bil med rier. Da hadde det nok ikke blitt mye aktuelt å legge ned tenker jeg. Når Eiksundsambandet åpnet ble det snakket så positiv om at nå kom antall transportfødsler til å gå ned, og det har jo vist seg å være tilfelle. Om Volda(og Nordfjord) legges ned kommer jo økningen i transportfødsler til å øke drastisk. Da er det jo veldig mange som får 2-3 timer reisetid til sykehus. Både på Sunnmøre og i Nordfjord. Og de truer jo med nedleggelser lenger nord i Møre og Romsdal, Kr.sund og dels Molde. Skal Ålesund ta alle fødende da eller? DET er det jo virkelig kapasitet til. Da må de jo bygge ny fødeavdeling også, og hva har de egentlig spart da? Nei, helsepolitikk er merkelige greier. Kjenner en del til Ålesund Sykehus, og der foregår det virkelig mye rart blant de som sitter i ledelsen der, og i styret. Jeg fødte på Nordfjord sykehus, og hadde et fantastisk opphold. Topp oppfølging hele veien. Ble satt i gang, og det var ikke snakk om å vente til år og dag over termin. Neida, var 1 uke over termin, og fikk mer eller mindre bestemme selv. Er du klar er, vi klar liksom. Og fødselen gikk så greit, litt komplikasjoner på slutten, men møtte så absolutt kompetanse fra personalet, følte meg aldri redd eller utrygg. Nå bor jeg i Bergen og hører til KK her, men vet ikke om jeg syns det er så mye bedre. Etter at de innførte kutt i fjor er det jo så mye negativt å høre. Så har vært inne på tanken å føde på Nordfjord neste gang også, evt Voss. I nødsfall Ålesund, alt annet enn KK liksom. Men er ikke bare bare å skulle flytte på seg over lange strekninger verken før eller etter fødsel.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #7 Skrevet 18. juni 2010 Hvilke kutt har KK innført? Hvis du tenker på at alle må bo på flermannsrom, så er det pga ombygging som skal føre til at alle fødende får enerom.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #8 Skrevet 18. juni 2010 Eg bor på Nordfjordeid, og håper virkelig vi får beholde føden. Har fått 2 av 3 på sjukehuset her (nr 3 var født på KK, prematur) Men tenk på stakkars folk ut med kysten......... blir desto lenger reisetid for dei når det ikkje lenger blir hjelp å få her.. Helseministeren skulle vert plassert på ytterste landet med en akutt skade så finfrua fikk kjenne på kroppen sjøl kor artig det er å ikkje bo i tjukkaste byen når det skjer noke akutt....
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #9 Skrevet 18. juni 2010 dette her er vel strengtatt ikkje helse FØRDE sin feil?
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #10 Skrevet 18. juni 2010 Blant annet det ja. Om det er derfor er jo det positivt, men det er vel et stykke fram i tid... Om jeg må føde ved KK vil jeg benytte meg av Jordmor hjem, så fremt det lar seg gjøre. Det å ligge på flermannrom fører ikke noe godt med seg for meg. Sist var jeg alene på hele barselavdelingen(Nordfjord) og det var fantastisk. 4. dagen kom det inn 3 fødende, da pakket jeg sammen og dro hjem. Det har vel kanskje ikke noe med kutt å gjøre, men det med at det praktiseres 14+2 dager overtid før igangsetting, er jo hårreisende. At man risikere å gå opptil 20 dager over termin. Det gir meg vondt i magen, og er derfor jeg vil unngå å føde ved KK om jeg må. Kunne sikkert gått lenge sist også, men var altså da heldig og ble satt i gang etter en uke.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #11 Skrevet 18. juni 2010 Hvem sin feil er det da? Helseministeren og statsministeren sier det ikke skal legges ned, Helse Førde står på sitt og SKAL legge ned.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #12 Skrevet 18. juni 2010 Korleis meiner du at helse førde skal finne økonomi til å IKKJE legge ned? styret vil jo ikkje, men må faktisk.. skal helse førde betale for alt innen helse i heile fylket?
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #13 Skrevet 18. juni 2010 Hadde Helseminister og Statsminister virkelig ikke ville lagt ned, så gjør de det ikke heller..
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #14 Skrevet 18. juni 2010 Kutte noe som ikke er akutt kanskje? De(styret) har kanskje ikke lett for å se det, men det forekommmer sikkert mye sløsing av penger. Bla konsulentvirksomhet som det stort sett ikke kommer noe fornuftig ut av. Og hvorfor er det de fødende som alltid må lide(mer enn nødvendig)? Er ikke du som kvinne(om du erdet da) i stand til å vise sympati for det? Syns stadig jeg leser om gravide i Oslo her inne som har valgets kval med hvor de skal søke fødeplass. Tenk om det ikke er like bra på det stedet som det andre feks. Mange topp sykehus innenfor en halvtimes kjøring, også klages det om en ikke får plass der en helst vil. Luksusproblem. Men de i Oslogryta er vel ikke i stand til å se problemer utover sin egen nesetipp.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #15 Skrevet 18. juni 2010 Og så er det utrulig frustrerande å høyre på radioen at dei har så dålig utstyr i Førde at kritisk sjuke ikkje får tatt dei prøvane dei skulle tatt (ct-maskina der synger på siste verset bl.a.)osv... Dei må jaggu skjerpe seg! Er vel derfor dei må legge ned på Nordfjordeid og i Lærdal, for å oppdatere det elendige utstyret sitt... Var vel egentlig Førde som skulle vore nedlagt. Problemet er vel at uten sjukehuset har Førde ingenting. Finns ingen skapande industri i Førde. Kun sjukehuset og butikkane. Og uten handelslekkasjen dei får pga sjukehuset, kan dei vel legge ned heile Førde.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #16 Skrevet 18. juni 2010 Eg bur i Sogn og Fjordane, og ser heilt klart at avdelingane du refererer til må kuttast. Det er krav om innsparing og ortopedi er på ingen måte akutt, og kan difor flyttast til Førde der det er lettare å rekruttere kompetente helsepersonell. På sjukehusa i Lærdal og Nordfjordeid går det med dundrande underskot fordi ein må bruke vikarlegar og vikarjordmødre fordi ein ikkje greier å få folk i faste stillingar. Slik bruk av midlar tener ikkje til innbyggarane i Sogn og Fjordane sin fordel. Når det gjeld fødetilbodet er det ikkje verre i for folk i Lærdal å reise til Voss f.eks, enn kva det er mange andre stader i landet. Reiseavstand på 2 timar er langt frå unikt. Om du ser på tala av fødande kvinner på desse to avdelingane ser du at det er mykje lågare enn talet på gravide kvinner i samme området. Dette fordi mange ikkje ønsker å føde på så små avdelingar fordi dei opplever det som utrygt. Ja til eit sentralsjukehus som kan skape eit godt fagmiljø. Det er til det beste for samtlege pasientar i fylket.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #17 Skrevet 18. juni 2010 "Kun sjukehuset og butikkane i Førde" Morsom du! Lenge sidan du har vore i Førde eller?
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #18 Skrevet 18. juni 2010 Bur i Førde du ja.....Flytt til Selje...
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #19 Skrevet 18. juni 2010 Kva skapande industri har der komt i det siste då?
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #20 Skrevet 18. juni 2010 Nei, eg bur ikkje i Førde. Bur i Florø, og jammen har vi klart oss sjølv om fødetilbudet blei lagt ned i 1980.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #21 Skrevet 18. juni 2010 Eg har budd på Eid, og eg reiste vekk for å føde. Fekk ikkje noko godt inntrykk av jordmødrene der, dei var overlegne og stressa, og sånn ville ikkje eg ha det når eg skulle føde. Difor valde eg å føde der eg kjem frå. Trur det er smart å sentralisere tilboda litt slik at fleire ynskjer jobbane, og då må det nesten berre bli slik at nokon får lang reiseveg.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #22 Skrevet 18. juni 2010 Hei. To timers reise til føden er vel ikke noe å klage over? Det er helt normal reisetid der jeg bor, og det er hvis det er fint vær og sommerføre. Har en times fergetur og så en times biltur over humpete, smale vestlandsveier før vi er framme i Førde og nærmeste sykehus. Fødte sist gang midt på vinteren og da tok bilturen knappe 2 timer pga snø så da blei reisetiden 3 timer.Ikke behagelig, nei, men vi kom da fram til slutt. Vi bor i et langstrakt land og kan ikke vente at det finnes godt utbygd infrastruktur på ethvert nes og enhver fjelltopp...
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2010 #23 Skrevet 18. juni 2010 Det er mange industriverksemder i Førde. F.eks Hellenes, Gravdal bygg, Gilde osv. Kunnskap er også ein industri, og med tanke på innbyggartalet i Førde er det svært mange kompetanse verksemder. Førde er også eit handelssentrum, men lever ikkje av butikkar aleine om du skulle tru det.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #24 Skrevet 26. september 2010 Selfølgelig bør det bli eit sjukehus, og det i Førde. Vi er avhengige av spesialisering og bedre kompetanse på eit sjukehus... Ellers blir alle pasientane sendt til Haukeland om 10 år.... Eg har inga sympati for dei som bur to timar unna, meir sympati for dei som mistar arbeidsplassen sin...
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #25 Skrevet 26. september 2010 Jeg bor i Måløy o er like skuffet som deg HI Jeg synes det er drøyt nok at vi ikke har legevakt engang her i Måløy... Å kjøre 1 time i bil når man er akutt syk er ikke noe kjekt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå