Gå til innhold

Teppe over vogna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Setter sikkert fyr på bålet nå, men......

Kan noen fortelle meg vitsen med ett teppe over vogna ???

Jeg har 4 barn, minste er 4 1/2 mnd, jeg har aldri kommet på at jeg skal legge ett teppe over åpningen på vogna. Trodde hele vitsen med å ha babyen ut i vogn var å gi den FRISK luft ! Babyen har også veldig godt av lys, så jeg kan ikke forstå hva som er vitsen.

Frisk luft i lungene, er bra for meg å ungene !

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan gi deg et tips. En baby som ALDRI sovner så lenge det skjer noe utenfor vogna.

Så kan en heller løfte opp teppet litt når hun ENDELIG sover.

Hvilket i vårt tilfelle gjerne tok en time hver dag.

Skrevet

Jeg har heller aldri gjort det, synes det virker litt kvelende jeg da.

Var en gang på stranda i 25 varmegrader da noen la ett tykk fleecpleed rundt åpningen, må jo ha blitt kokvarmt inni vogna. Så de som gjør det, håper de bruker helsetepper med hull i værtfall, slik at ungen får luft!

Skrevet

Har brukt helseteppe slengt over deler åpningen siden jeg ikke hadde vendbarvogn og det er temmerlig tungt å dra en barnevogn etter seg opp bakker og på lengre turer for å unngå at ungene har fått sola midt i fjeset når de sov. Tror ikke de har fått noe mindre frisk luft av den grunn ;-)

Noe som heter å bruke skjønn også ;-)

Skrevet

Ser det er et diskusjonstema på forsida :)

Jeg er førstegangsmamma, og har brukt litt vognteppe til vesla da hun var liten, jeg tenkte rett og slett ikke over det. Men jeg lagde bestandig en såpass stor åpning at jeg lett kunne kikke inni vogna til henne. Vi har i tillegg en kalesje som skjermer ganske mye, og blir det for ille kan man jo snu vogna..

Skrevet

Nå har det seg også slik at babyer ikke har godt av å få sola midt i ansiktet...

Jeg bruker helseteppe som jeg henger ned over åpningen, med en såpass stor åpning i siden at det kommer masse luft inn. Og som det blir sagt over her, når mini ikke vil sove fordi det hele tiden er forstyrrelser på utsiden av vogna, da er det greit å dekke til litt fram til han sovner.

Du har ikke vondt av lyset du heller, men det er vel bedre å sove når det er litt mørkt og stille rundt deg enn sola midt i ansiktet?? hvorfor slår du av lyset på soverommet ditt på natta feks?

Skrevet

Jeg legger babyen i vogna tar på fluenett og enten setter ham på terrassen med kalesjen mot sola eller går en tur der jeg passer på at sola ikke skinner inn i vogna. Om jeg så må trekke vogna etter med ja vel ingen har tatt skade av det noen gang. Viss det blåser fra motsatt vei enn sola ja så løfter jeg bare litt på dyna slik at lillemann ikke får sola i øynene.

Og forresten jeg sover like godt med lyset på !!!!!

Skrevet

Jeg tror det har noe med hva man venner til barna jeg. Vi har ALDRI brukt teppe en eneste gang. Vi har vent på jenta vår å sove når det er lyst og bråk om dagen. Om natta skal det være helt mørkt å stille.

Kommer til å gjøre det med baby nr to også.

Hvis man først begynner med teppe så blir jo ungen vant til at det må være mørkt.

Jeg får vondt inni meg når jeg ser andre bruker teppe osv over åpningen. jeg hadde ikke likt å ligge i den vogna.

Skrevet

Jeg har det litt over åpningen for at ikke sollyset kommer rett i øynene til babyen. Er godt med åpning til luft, og er det overskyet tar jeg det vekk.

Er da ikke vanskelig å forstå?

Skrevet

Noen gjør det nok bare fordi de tror det skal være slik. I den forrige bhg til gullet hang de det tjukke ullpleddet foran åpningen på vogna hennes for de mente hun måtte ha det mørkt (hun har aldri vært vant til å ha teppe foran). Ullfilten dekket hele åpningen og gullet våknet klissvåt i både hår og klær og var i dårlig humør resten av dagen. Måtte be de slutte med det.

Jeg har bestandig syntes at det er rart at så mange henger teppe foran åpningen på vogna, men jeg skjønner jo selvfølgelig at av og til kan det trengs en liten stund for å roe en nysgjerrig liten tass eller stenge sola ute, eller hvis snøen fyker. Men man bør da passe på at det man henger foran har luftehull og at man ikke dekker til hele åpningen. Det blir tett og dårlig luft inne i barnevognen selv med et helseteppe foran.

Skrevet

nå har mini her vært slik siden dag 1, så det har ikke så mye med hva man venner de til tror jeg. det er forskjell fra baby til baby.

et luftig teppe foran åpningen med god åpning til luft er ikke farlig!!

Skrevet

Er mye hva man venner ungene til og ja!! Om man ikke vil at ungen skal få sollyset i øynene så finnes det faktisk en barnevognparasoll!!! Det blir dårlig luft i vogna når en skal holde på å ha alle teppene over åpningen! selv ikke når det er 10- ute så gjør jeg det! det er faktisk ikke minusgrader nede ved hodet til ungen engang! er det rart at det har blitt så mye astma og allergier ute og går her i landet med tanke på hvor overbeskytta disse ungene blir?

Skrevet

Må si meg enig her, det blir ofte hva man venner barna til ( unntakene finns selfølgelig) tulla mi er det faktisk motsatt med, de gangene jeg har prøvd å legge noe over kan jeg bare glemme at hun sovner noe jeg tenker kommer av at hun ikke er vandt til det. Jeg ser nytten av det selfølgelig er ikke like lett og sovne for nyskjerrige barn alltid men hva med og bruke noe annet over som feks en gulpeklut ( sånne store gasskluter) de er jo kjempe tynne mange barn som faktisk sover med de over ansiktet.

bra det blir satt på dagsordnen syns jeg for er utrolig mange som ikke tenker over hvor farlig det kan være!

Skrevet

Men hvorfor er det så få som bruker parasoll da?? Det er jo supert og skydder helt fint fra sola. Og om man vill kan man jo skjerme ganske godt med den også for forstyrrelser utenfor vogna. Samt at man kanskje prøver å holde seg unna mest mulig forstyrrende plasser akkurat i det poden skal sovene hvis man vet de er nysgjerrige.

Skrevet

Helt enig Cat.68, kan ikke forstå hvorfor de ikke får tak i parasoll istedet for.. og om ungen er ømfintlig for lyd ja så sett den litt unna da... eller rett og slett venn de på det! ja kanskej det tar 1 time før de sovner den første tiden, men så venner de seg til det! Bare å tenke på barnehagen det! mange unger som sover og griner men andre unger sovner fordi....

Skrevet

Det jeg tenker når jeg ser hva dere unnskylder dere med, å det som jeg tenker når jeg ser vogner med teppe over er: stakkars barn, foreldrene må være flaue over babyen sin siden den må gjemmes bort bak ett teppe !!!

Tenker dere ikke på allergi ??? Tenk alt det støvet som kommer inn, den åpningen dere snakker så fint om at dere har, og som ikke slipper ut igjen fordi lufta ikke får sirkulere som vogna er konstruert for. Det er en grunn til at vogna er åpen forran. Babyen har godt av luft og LYS.

Ble dere gjemt bak ett teppe når dere var små og lå i vogn ??

Skrevet

Sist gang jeg leste en sånn tråd var det noen som mente at det var helt vanlig å klippe hull i regntrekket for å få mere luft til ungen ;o) Det er vel deg det trailermamma ;o)

Skrevet

Jeg har helseteppe over åpningen, et sånt et med ganske store huller i.

Har selvsagt godt med åpning på begge sider, så ser virkelig ikke problemet.

Hadde jeg pakket inn åpningen med et digert fleecepledd, hadde det vært noe annet, men et hullete teppe med åpning på sidene, neim det ser jeg ikke problemet i.

Skrevet

Det finnes noe som heter sunn fornuft. De fleste mammaer er nok utstyrt med det, og er i stand til å se an situasjonen ut i fra vær og vindforhold. Heldigvis. Andre roper skrekk og gru og stempler alle som en med en gang noen gjør noe som de ikke gjør. Det finnes også de som har evne til å prøve å forstå andres situasjon, og dem som ikke har det.

Jeg bor langt oppe i det kalde nord, og her har jeg brukt helseteppe hele vinteren. Når det er 15-20 minus og snøføyk - da er det det beste alternativet. Nei, forresten. Da må man være inne da. Stemmer det ;)

Skrevet

Jeg har selv teppe over vogna hvis jeg setter den utenfor huset fordi mamman min har en kusine som ble drept av en katt som syntes det var et fint sted å ligge.... Fastlegen min fikk helt noia da han så at jeg ikke hadde teppe over vogna da jeg satte min nyfødte sønn utenfor legekontoret. Hans kollega hadde mistet sin sønn bare 14 dager tidligere ved at en katt hadde lagt seg inni vogna. Så det er ikke uten grunn at man burde ha teppe over vogna. Jeg har noen ganger det gjennomsiktige regntrekket eller så vurderer jeg litt hvor attraktiv soveplassen evt er.... For det meste har jeg teppe over, men lager luftehull på sidene.

Skrevet

jeg ser ikke poenget i å ha teppe foran uansett om det er helseteppe eller ikke.

om babyen er så nysgjerrig kan man vel snu vogna eller gå litt unna til den er sovnet..

er man redd for sola kan man f.eks bruke en liten paraply til vogn eller kjøpe solskjerm som vi har gjort til vogna. den er jo kjempe praktisk og den bruker vi ofte.

og SÅ mye mørkere med et helseteppe foran åpningen blir det ikke..

Skrevet

Nr. 3 klarte aldri å sovne i vogna viss det var aktivitet rundt vogna. Da hang eg eit helseteppe laust over til han sovna og tok det så bort. Det er ikkje så lett å sette ungen ein roleg plass der han kan sove i fred når mann din jobber borte og minsten må være med på alt mulig som storesøsken skal. Da må han jo berre henge på ;o)

Nr 4 som henger enda meir på slep, kan eg berre legge bakover i vogna og sovner kor som helst uansett kva som skjer -så barn er ulike.

Parasoll hadde eg til førstemann -for noko ræl. Var jo heilt umulig å ha med å gjere når det blåste (som det ofte gjer her) og måtte endre stilling heile tida når ein gjekk etter kor sola var.

Nå har eg solskygge fra teutonia på vogna, og det funker ypperleg.

Skrevet

Ok da trur jeg du må ha vært uheldig å fått tak på dårlig parasoll, for jeg brukte parasoll til jenta mi på stranda i dfanmark og den dagen blåste det kraftig. Allikevel rikket den seg ikke. Jeg måtte selvsagt dit innimellom og justere paraplyet med det er greit nok. Pluss at jeg brukte innsektsnettingen for å skjerme mot insekter og dyr. ( denne liker ikke katter heller). Jeg klandrer ingen som bruker helseteppe så lenge de ikke dekker åpningen,jeg bare lurer på hvorfo så få bruker vognparasoll,siden det gjør samm nytten samt er et bedre alternativ sånn helt helsemessig.

Skrevet

Nei sorry det var ikke meg

Skrevet

Smaken er som baken, Delt !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...