Gå til innhold

Er røykere psykisk syke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Øhhhh, skrev jeg så utydlig også?

Et av argumentene var at røykere utsatte seg med vilje og viten for livsfare hver gang de tok en sigarett, men det gjør man da viterlig ved å kjøre bil, ta trikken, tog eller fly også. DET var mitt motargument??

Tror ikke jeg klarer å forklare det noe mer banalt jeg, så dere for grave og gruble litt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil ikke si jeg er psykisk syk selv om jeg røyket før jeg ble gravid. Da jeg fant ut at jeg var gravid så var det slutt på røyken med en eneste gang. Psykisk syke mennesker greier vel ikke det?

Så det er vel like mange psykisk syke mennesker blandt røykere som ikke-røykere.

Skrevet

gu, for en idiot du er da! IOg for noen idiotfolk du omgir deg med? Den såkalte forskningen du baserer dine uttrykk på, dreier seg heller i retningen av at enkelte mennesker er født med flere nikotinreseptorer, og er derfor mere disponert til å begynne og røyke. Dessverre begynner veldig mange i en alder av 14-15, noen faller fra og noen fortsetter og røyke, fordi man blir fysisk og psykisk avhengig!!! Ja, man vet det er skrekkelig dumt, men når man er 20 og man er uovervinnelig og lungekreft synes å være laaaaaangt der framme i framtiden et sted, ja, da fortsetter man med svineriet.

Jeg har selv røyket og har hatt mange venninner som har gjort det samme. Jeg kan med hånden på hjertet si at ikke en eneste av oss har noe lavere iq enn de som ikke røyker. Vi er alle høyskole/universitetsutdannet, med gode stillinger. Si meg, er du professor eller noe, siden du kan heve deg over alle andre? Hvilken utdannelse har du, for det sier vel noe om intellignesen din?

Skrevet

Det er jo folk som ikke slutter å røyke når de blir gravide. Er de psykisk syke da? De utsetter jo både seg sev og sitt barn for fare med vilje?

Og jo, det er folk som har blitt friske av anoreksia når de gikk gravide, rett og slett fordi de ville det beste for barnet sitt. De slet ja, men det gjør vel røykerne også?

Skrevet

men svaret er uansett nei, vi røykere er nødvendigvis ikke psykisk syke!

Skrevet

Det er da EN stor forskjell på røyking og f.x. overspising/anorexia o.l.;

Røykere kan kutte ut, og det er jo stort sett ikke lov å røyke noe sted, så det er ikke vanskelig å holde seg unna om man vil.

Mat derimot, det MÅ alle ha for å leve og være friske. Ergo må det "læres" moderasjon eller hva det nå måtte være... og det er faktisk mye verre!

Skrevet

Og selvskading..? Man MÅ ikke skjære seg, men det er en sykdom. Man gjør en skadelig handlig.

Skrevet

Men man KAN bli deppa, stressa og/eller lei seg, og kniver finnes i ethvert hjem... så man MÅ kunne være rundt kniver...

Skrevet

Jeg tror ikke at de er psykisk syk, men de er definitivt hjernevasket, det tror jo helt og fullt at røyk er godt! :)

Skrevet

Veit dere, for snart 30 år siden, da jeg begynnte å røyke, var det ingen som nevnte kols, død og annen elendighet. Mitt eldste barn satt fremovervendt fra 4 mnd osv.... Tidene forandrer seg, verden har kommet lenger, vi er blitt mer opplyste osv...

Vi som har hvert med i noen av "kracka" har gjort oss opp noen meninger opp igjennom årene. Jeg vil tro det er flere 40 åringer og oppover som røyker enn de som er yngre, på lik linje vil jeg også tro at det er dere yngre som hetser mest når det kommer til røyking.

Jeg mener faktisk at i en alder av passert 40 at jeg kan avgjøre selv hva jeg vil med livet mitt uten å bli hetsa av de yngre. Dere har lite sansynlig hørt "loven" om at man skal respektere de eldre.

Av egen erfaring kan jeg meddele at det var mye enklere (for meg) å komme meg ut av anoreksihelvete etter 17 år enn å kutte røyken.

Skrevet

De er i hvertfall selvskadere.

Skrevet

Svært få psykisk syke som røyker??

Jaha... Hvor har du det ifra???

Skrevet

Hahahahah! Psykisk syke?! Det er det dummeste jeg har lest,-ever!

• 2 uker senere...
Skrevet

Hehe, er faktisk svært maaange psykisk syke som røyker!

Jeg "vanker" i det miljøet, og behandlerene mine går utifra at jeg røyker - uten at de spør. De får rett og slett sjokk når jeg ikke røyker!

Skrevet

nei, det tror jeg ikke.

men jeg tror kanskje at enkelte røykere kan være dårligere til å takle stress enn andre.

har lest forskning som viser at majoriteten av schizofrene mennesker røyker, uten at de vet helt hvorfor. kan kanskje ha noe med at de ofte er uføretrygdede, lav sosialøkonomisk status osv.

vet om mange psykisk syke som aldri har røyket..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...