Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #1 Skrevet 11. juni 2010 ...tenker på den typen som er liiiiivredd for at ungen skal få i seg litt sukker, og ikke unner barna sine en kakebit på bursdagen i barnehagen en gang... "Det går jo an å kose seg med oppskårede grønnsaker" Ja ja, men er dere ikke flinke til å gi dette i hverdagen da? Er kanskje ikke så stas med den gulrota på bursdagen hvis man spiser grønnsaker til middag hver dag... Nå går det jo nesten ikke an å gi barna brunost på brødskivene engang (har vært flere innlegg om dette her inne). Tror dere virkelig at det er det lille kakestykket innimellom som avgjør barnas helse? Det er disse barna som blir helt godterigale når de blir så store at de kan styre dette selv. Da skal de "ta igjen" det tapte. Moren min jobber på ungdomsskole og har snakket med flere elever om dette. Tror dere at dere er bedre mødre fordi dere er så hysteriske?
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #2 Skrevet 11. juni 2010 Kunne ikke sagt det bedre selv. Hilsen en som er ekstra glad i brunost, og som vet at den inneholder en lang rekke viktige næringsstoffer. Spiser faktisk en del syltetøy også. Sukker er ikke farlig så lenge man bruker opp den energien. Og det gjør jeg faktisk.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #3 Skrevet 11. juni 2010 Barn trenger fett og sukker! Kroppen og hjernen har en stor oppgave i mange år fremover, og da trenger den brenselsstoffer også! Ikke bare vitaminer, mineraler og fiber! Et barn blir ikke overvektig eller får helsefarer hvis det får kaker på bursdager, en is på varme dager o.s.v. Det er hverdagskosten som teller. Ikke det lille innimellom på lørdager og ved fest. Og for lite energi, dere vet at det kan føre til at barna legger på seg??? Det er moderasjon det handler om!
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #4 Skrevet 11. juni 2010 Så enig med Hi. Nazimødre. Og de tar igjen. Blir de godtegrisene på bortebane.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #5 Skrevet 11. juni 2010 Jeg har ikke sukkerangst og er enig med deg om at et kakestykke her og der ikke betyr noenting. Det er det vi spiser hver dag som betyr noe og det er mengden vi spiser. Men jeg vil bare si at dette med godterigale barn bare er tull. Vår gutt som nå er 5 år fikk ikke sjokolade eller smågodt før han var over 3 år. Han fikk kaker til bursdag og da han var i selskap hos andre og vi hadde selvfølgelig is og boller av og til. Han er nå 5 år og han vil ikke ha smågodt. Han spiser kanskje 3-4 stk og det er nok. Han sparer godteposer fra bursdagsselskap og spiser det aldri opp. På lørdager får han velge mellom smågodt/sjokolade eller et blad. Han har ennå aldri valgt godteri. Lillebroren som er snart 3 år er deremot helt gal i søte ting og må stoppes når det kommer til sjokolade eller kake. Han fikk smake på søtsaker litt før han blev 2 år. Alle gjør det de syns er best for sine barn. De som gir sukker syns det er greit og de som ikke gjør det syns det er greit. Hvis vi bare passer på oss selve og ikke henger oss opp i hva alle andre gjør så trenger vi ikke å irritere oss.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #6 Skrevet 11. juni 2010 HI her. Ja, men det går jo ut over andre når disse øko-mammaene gnåler om at bhg ikke skal servere ditt og ikke skal gi ungene datt, og tvinger gjennom dusteregler om at det ikke er lov å ha med bursdagskake.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #7 Skrevet 11. juni 2010 Nabo jenta vår har en slik nazi mor! Hvis hun ikke utvikler en spiseforstyrrelse blir jeg sjokkert!!' Hun er 8 år, og tør ikke smake på en vaffel en søndags ettermiddag fordi hun er redd for hva moren sier.... Hadde henne med på hytta en helg, og da turte hun ikke ta bittelitt stekt løk på pølsen sin da vi grillet... Moren hadde sagt at man ble feit av det..... I bursdager tør hun ikke ta et kakestykke engang... En påske når en av naboungene her hadde fått et stort påskeegg fikk denne nazi damen seg til å si: Foreldre som gir barna sine påskeegg er IKKE glad i ungene sine.....!
Gidder ikke! Skrevet 11. juni 2010 #8 Skrevet 11. juni 2010 Herregud, den moren der har tydelige problemer som hun fører videre til datteren sin. Så trist! Det med barnehager og sukkerfritt vs kaker og vafler til alle anledninger, jeg har jobbet i barnehage der det var fredagskos, bursdagskos, ettermiddagskos, altså kaker o.l. flere ganger i uka. Jeg har også vært en del av en sukkerREDUSERT barnehage, der man fokuserer mer på aktiviteter, mellommenneskelig kos og ikke på ting å putte i munnen hele tiden, men selvfølgelig litt sukker innimellom, og det siste er helt klart å foretrekke. Alt med måte.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #9 Skrevet 11. juni 2010 og når folk har holdninger jeg selv ikke har så er de såklart hysteriske. og så hysterisk opptatt dere er av å kalle andre hysteriske - det blir bare hysterisk morsomt. har sett resultatet flere ganger på unger som minimalt med godteri og sukker som unger...noen av dem liker ikke brus nå som tenåringer, noen av dem er ikke så glad i kaker...ingen har blitt godtegale...and guess what - ingen av dem er feite heller!
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #10 Skrevet 11. juni 2010 Så er det sikkert like mange som har sett det motsatte som deg. Jeg vet om mange tynne ungdommer/unge voksne som gjennom hele ungdomstiden har fråtset i søtsaker hjemme hos venner og bekjente fordi de ikke har fått noe hjemme hos seg selv. Lommepenger o.l har blitt brukt på kiosker så fort de har fått sjansen. Og igjen, ingen av de er FEITE!
OsloMor Skrevet 11. juni 2010 #11 Skrevet 11. juni 2010 Akkurat det med godtegale barn er etter min erfaring også bare tull. Jeg fikk sjeldent godteri da jeg var liten, og så godt som aldri sjokopålegg, sjokomelk, brus eller saft.Dette er ting som lett blir en del av hverdagskosten og inneholder enorme mengder raffinert sukker. Som voksen liker jeg ingen av delene og gir heller ikke dette til mine barn. PS: De får godteri på lørdag altså, og ikke økologisk rødbetsuppe el;). DS.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #12 Skrevet 11. juni 2010 DIN erfaring. Og andre har andre erfaringer...
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #13 Skrevet 11. juni 2010 Jeg er ikke noe hysterisk mor, men her er det lørdag som gjelder og så har vi kosekveld med film og enten grønnsaker eller smågodt på fredager.. Nugatti får hun ikke og heller ikke sjokoladekuler og frokostblandinger med mye sukker. Av youghurt velger jeg de med minst sukker.. Hun går i sukkerredusert barnehage, men der har de kake på bursdagen til barnehagen og så koser de seg ekstra innimellom. Ved bursdager får barnet velge varmmat, ofte pannekaker :-) Det syntes jeg er helt greit. Bare for å nevne en historie.. En av guttene i barnehagen til datteren min er seks år og har hatt fire hull. Når min datter var med hjem fra barnehagen hadde de spist sjokokuler to ganger. Denne gutten har alltid sjokoladekuler med melk i barnehagen fordi han angivelig ikke liker NOE annet.. - Sånne foreldre ser jeg faktisk litt ned på.. Det er greit en gang i blandt.
erteposen + 4 Skrevet 11. juni 2010 #14 Skrevet 11. juni 2010 Jeg har ikke oppdaget sammenhengen mellom øko-mammaer og sukkerangst. For mine egen del er jeg ikke redd barnehagekaka, men det handler om noe mer enn sukker eller usunne matvarer. En vil gjerne ha en viss kontroll over matinntaket til barna, og kanskje spesielt med første barn og med de yngste er dette viktig for mange. På liten avd. er det unøvendig med søte kakefester, og det er også mange barn som ikke er introdusert til søtsaker enda. Vi er ikke søtmomser selv og med førstemann serverte vi han heller ikke "sukkersaker", men massevis av frukt og grønt. Han er ikke sukkergalen idag, og det er litt rart at din mor som er lærer kan uttale seg bastant om dette. Om du ser på forskning er det klare resultat, nasjonalt og internasjonalt, at foreldrenes koshold blir viderføret til barna og hva barna spiser knyttes til foreldrenes sosioøkonomiske status. Det er ikke bhg. kaka som avgjør barnas matskjebne, og din mors teori høres merkelig ut og kan ikkke ha en langvarig effekt om en ser på forskning, men en har som foreldre rett til å bestemme hva barna skal spise. Jeg forventer at bhg. serverer sunnere og bedre mat enn mange gjør i dag, og siden norske familer alt spiser massevis av sukker og usunn mat kan bhg. være en motvekt. Bursdagsfeiring på stor avd. bør og kan være et unntak. (Det er mulig å diskutere mat uten å anklage alle som ikke gjør som deg, meg og sannsynligvis flertallet for å være hysteriske eller tro at de er bedre enn andre. Vi har alle våre området der vi er mer "hysteriske" enn andre )
erteposen + 4 Skrevet 11. juni 2010 #15 Skrevet 11. juni 2010 Barn trenge ikke sukker i det hele tatt, men riktig fett er viktig for barnas utvikling. Problemet med hele sukkerdebatten er jo at vi ikke spiser farin med moderasjon, og nok at fokuset på sukker har medført at vi som foreldre har glemt litt å fore barna våre med gode og riktige fettkilder.
OsloMor Skrevet 11. juni 2010 #16 Skrevet 11. juni 2010 Ja, den logikken tilsier jo at man skal eksponere barnet for f.eks. både røyk og alkohol, for å unngå at barnet blir kjederøyker og alkis i voksen alder. Forskning viser jo at barn /ungdommer som ikke blir eksponert for røykende foreldre og som ikke får alkohol av foreldrene med på fest, begynner sjeldnere å røyke og drikker også mindre i forhold til de som vokser opp i røykehjem og blir tilbudt alkohol i av foreldrene i ungdomsårene. Ingen grunn til å tro at det ikke er sånn med sukker også, tenker jeg da.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #17 Skrevet 11. juni 2010 Hehe, du kan da ikke sammenligne det!?!?!?! Er jo ikke snakk om de som gir lørdagsgodt her, men i de hjem der alt sukker er bannlyst!! Som hun over sa, alt med måte. Jaggu altså, nå må folk gi seg..
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #18 Skrevet 11. juni 2010 Jeg er en slik som du kaller det, øko mamma og hysterisk for sukker. Barn har ikke godt av å spise for mye sukker. For mye sukker hemmer faktisk utviklingen i hjernen. Ja de trenger karbohydrater, men man trenger ikke spise kaker, godteri, drikke brus og saft, spise loff. Det er ikke lett å styre unna sukker. Alt av kjøttvarer vi spiser som pålegg, familieskinke, hamburgerrygg osv er sukkret. De sukkrer kjøttmaten. Vi aner ikke hvor mye sukker vi får i oss gjennom vanlig sunt kosthold så derfor bær man være nøye på å ikke gi barna ting man vet inneholder mye sukker på daglig basis Viste du at det faktisk ikke hjelper å vaske bort sprøytemidlene på frukten. det rekker inn i kjøttet og inn i kjernen på frukten fordi det er så mye sprøytemidler i jorda og røttene på planten trekker inn sprøytemidlene. Når det gjelder yoghurten så er ikke Tine pliktig til å oppgi hvor mye sukker det faktisk er tilsatt. Bærne er kokt i sukker før de settes til yoghurten. Det er masse informasjon om dette. Bare for at noen ikke ikke har interessen eller har mest lyst til å være uvitende så betyr det ikke at det ikke er viktig med hav man serverer barna sine. Må si at jeg finner det ganske merkelig at så fort noen er opptatt av noe som andre har motstand om å lære seg ta inn så er man hysterisk. Da får jeg heller være hysterisk. Ja, vi spiser kake av og til i helgene og poden får yoghurt, skulle ønske vi hadde klart å holde han unna yoghurten, men det er ikke alltid like lett.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #19 Skrevet 11. juni 2010 Kanskje det ble litt krevende for deg? De to over diskuterer logikken til hennes mor, ungdomskolelæreren, og hvor problematisk det er å trekke sluttninger basert på feil grunnlag.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #20 Skrevet 11. juni 2010 det med at det er "bursdagskake-forbud" i enkelte barnehager er vel fordi det er så mange barn som går der, noe som betyr at det ofte er noen som har bursdag. Da kan det bli litt vel mye kake dersom alle som fyller år tar med kake til alle. Dette irriterte meg faktisk på en vikarjobb jeg hadde. Der tok alle med seg kake når de hadde bursdag, og det var på en måte obligatorisk å ta et kakestykke eller flere, og i en periode var det kake 3-4 ganger i uka.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #21 Skrevet 11. juni 2010 Jeg var et barn som ikke fikk sukker. Mor var hysterisk. Sjokoladepålegg og oboy var aldri i hus.Konfektesker som de fikk i gaver ble alltid liggende til de hadde gått ut på dato, for så å bli kastet. Alt syltetøy og saft kjøpt på butikken inneholdt også aaalt for mye sukker, så hun syltet og saftet alle slags frukt og bærtyper til den store gullmedaljen hele sommeren. Og selvfølgelig nesten uten sukker, så det smakte jo ikke noe godt. Vi fikk litt lørdagsgodter, men det var også det. Du kan si det slik at jeg har tatt det igjen i ettertid. Når jeg først fikk snop, ble jeg jo helt gal! Jeg kunne spise så uhorvelige mengder. Jeg var med far til byen en gang, og fikk så mye godteri jeg ville. Jeg spiste til jeg spydde. Og jeg kan fortsatt spise til jeg er uvel. Og klarer meg ikke en dag uten. Kan jo være jeg hadde blitt sånn uansett altså, og det skal sies at det ikke bare var sukkeret som var spesielt med kostholdet i vårt hus. Men jeg hadde et ganske ansrengt forhold til mat, jeg holdt på å klikke av det maset om ikke å spise ditt, ikke datt, så mitt ungdomsopprør var at jeg bare spiste snop. Spiste faktisk nesten ikke vanlig mat. Og jeg har vel en tendens til å periodevis komme in i den tralten fortsatt. Jeg lar ikke barna mine spise det de vil av snop, når de vil. Men jeg er veldig opptatt av å ha et avslappet forhold til det.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #22 Skrevet 11. juni 2010 Synes det er viktig å ha et avslappet forhold til slike ting, men er enige med flere her at noen kan virke litt "nazi" når det kommer til sukkerholdige produkter.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #23 Skrevet 11. juni 2010 Jeg er helt enig med deg Hi. Dette sukkerhysteriet har gått alltfor langt. Et kakestykke i en barnebursdag eller en bolle hos besteforeldre betyr ikke at barnet utvikler fedme eller hjerteinfarkt. Det er faktisk helt utrolig mange gale foreldre der ute. Feks i barnehagen der min sønn går; Hun ene som jobbet hadde laget kakao til barna (frokost). Dette var i vinter når det var fryktelig kaldt og masse snø. Når sønnen min kom inn så spurte hun meg forsiktig om det var ok om han fikk en kopp. Selvsagt, så koslig svarte jeg. Samme dag når jeg hentet sønne min etter jobb så hang det lapp på sønnen min sin plass fra foreldreutvalge, de hadde snappet opp at det ble servert kakao og mange foreldre hadde visst klaget på dette. Så det ble faktisk et skikkelig oppvaskmøte med foreldre og personalet som var så fæle og servere barna en kopp kakao en kaldt tirsdagsmorning. Flere foreldrene var faktisk helt hysteriske og truet med og ta barna sine ut av barnehagen om det skjedde igjen!!!! Er det seriøst mulig....
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #24 Skrevet 11. juni 2010 Enig i at det er hva barna får til hverdags som teller ikke hva de får i ny og ne, i bursdag eller på en lørdag. I barnehagen til småtten hadde de et år bestemt seg for at det bare skulle være frukt til bursdager. De prøvde med eksotiske frukter, fruktspyd etc. Men de var så flinke fra før til å gi barna masse god frukt så det ble ikke særlig spennende så de gikk tilbake til at barna fikk ha med is eller kake men ble strengere på at om noen av de andre barna på annen avdeling har bursdag så ble ikke overskudd av kake servert ut til de andre barna.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #25 Skrevet 11. juni 2010 Mini går heldigvis i en barnehage hvor barna kan kose seg litt. Jeg sender med han muffins, svele, lefse eller liknende når de er på tur annenhver uke. Han får fisk eller andre sunne pålegg, grønnsaker og frukt med i matpakka hver dag. I bhg får de også sunn mat. Men de lager iblant en kake de koser seg med. Synes det er hyggelig for de små at de kan få kjeks på tur osv. Vi spiser veldig sunt hjemme så har derfor ikke noe problem med å kose oss i helgene. I helgene er vi jo alltid på farten og i aktivitet så det forsvinner fort det man spiser av sukker og fett.. Men kos dere gjerne med en gulrot i helgene. Jeg fikk aldri godteri hjemme og pleide derfor å gå til en venninne hvor de alltid hadde sjokolade og cola i kjøleskapet. Fikk min dose der. Med engang jeg fikk egne penger var det å fly på butikken og kjøpe mest mulig godteri. Finn den rette balansen fra de er små. Vis at man kan kose seg med godteri i normale mengder. Det er det samme med alkohol. man må ha litt veiledning for hvordan man skal innta det.. Litt rart å sammenlikne men sånn er det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå