Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skikkelig feit.

For sent å gjøre noe med det ift sommeren, men jeg må i gang snart.

Noen som har klart å legge om livsstilen drastisk her?......evt en snickers?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke for sent for i sommer og du behøver ikke forandre livsstil for å gå ned i vekt. Liker du ikke utseende ditt bør du gjøre noe med det.

Hvis det er et kjempeproblem for deg vil jeg anbefalle deg fatcamp, dvs det finnes noen klinikker rundt i norge som tilbyr et 3 måneders opphold med oppfølging i 2 år du kan bli henvist av fastlegen din.

Lykke til.

Skrevet

Har samme problemet,men har funnet ut at denne sommeren er det okay å være feit! for jeg gidder rett og slett ikke å gjøre noe med det hehe

Skrevet

Du vet fint lite om fedme og overvekt om du syns jeg skal fortsette med livsstilen min og allikevel gå ned i vekt :)

Det er for sent for i sommer, for sommeren er allerede her...og vi snakker om mange kilo som skal av før jeg føler meg vel.

Skrevet

Vel, Ullrabbtryne, jeg syns ikke det er okay å være feit lenger :-)Misunner deg egentlig litt, som syns det, men dette er ikke bra for helsa - så jeg akter å gjøre noe med det!

Skrevet

Unnskyldningene dine tyder på at du ikke vil. Passer ikke slanke seg på sommeren, får ikke trimmet på vinteren, er for vått om høsten osv. Du vil alltid finne en grunn til at det ikke passer å gå ned i vekt nå.

Jeg vet ikke noe om din livsstil, men du kan begynne å trimme i dag. Du kan ta 3x10 armhevinger og gå i trappa i 20 minutter. Eller ut å gå. Kan du ikke gå ut, gå inne. Men DU må ville. Nei du blir ikke tynn denne sommeren, men om du er skikkelig feit trenger du kanskje ett år på deg for å blir slank. Hva vet jeg? Jeg er ikke for rask vektnedgang, jeg har selv kjempet med vekt og kroppsbilde. Jeg kjemper fortsatt. Men jeg har holdt vekta nede etter at jeg gikk ned sist sommer. Jeg trener minst tre ganger i uka. Jeg er ikke flink med mat i øyeblikket. Men treninga holder vekta nede.

Skrevet

Unnskyldningen om at det er for sent mtp denne sommeren? Mente at jeg ikke kom i mål denne sommeren ja, det kommer til å være et livsvarig prosjekt og holde vekten nede.

Jeg kan all teorien, men viljen har ikke vært tilstede. Jeg skal ikke bare snu knoppen, men hodet også, så det gjelder å ha en plan.

Skrevet

Knoppen faktisk, hehe!! KRoppen.

Skrevet

Hvor mye trener du da? Og hva trener du? Hvor lenge ?

Trening er det første du må begynne med. NÅ.

Skrevet

Du...jeg er feit, jeg trener ikke.

Tror ikke helt du skjønner jeg? Mine problemer er ikke løst ved å begynne å trene NÅ. Takk for at du delte erfaringene dine.

Gjest Siklerotte
Skrevet

Hun forsøker jo bare å hjelpe deg, så ser ikke hvorfor du skal svare så meggete tilbake.

Hvis du er så "feit" som du sier får du kontakte noen profesjonelle som kan hjelpe deg. Og kan du all teorien - så betyr det jo bare at du må finne viljestyrken til å komme igang, og ta det derfra. Ingen som sier at problemene dine er løst ved å begynne å trene nå - men du må legge om kostholdet/livsstilen din og innføre trening da, vet du. Og hvis du ikke klarer det alene, så må du da melde deg på et eller annet - Grete Roede, f.eks.

Skrevet

Opsann. To stykker har kommet med råd, men ingen falt visst i smak. Ja, ja, kanskje det kommer noen med _riktig_ svar her snart. ("Begynn å trene om et år", f eks?)

Skrevet

Jeg mener at du kan begynne med å slanke deg om du ikke gidder å forandre livsstil eller ikke vet hvordan. (Vet jo ikke HVOR feit du er, men jeg tok av 15 kilo for noen år siden og det holdt selv om jeg ikke forandret livsstil, men bare kuttet ut litt snop og mat mens jeg gikk ned i vekt.)

Hvis du virkelig vil forandre livsstil og er så feit som du impliserer bør du ta kontakt med ernæringsfysiolog og lege før du setter i gang og gjør det ordentlig. Jeg misforsto deg med at det var for sent fo r i sommer. Hadde ei venninne som sa det samme i fjor sommer og nå veier hun 18 kilo mindre enn i fjor og er lekker og smekker! Du kan bli deg til neste år. Hun bare spiste litt mindre snop og kuttet ut brus... men hvis du lever så sunt fra før må du sikkert begynne å trene.

Skrevet

Takk for svar!

For meg er slanking en endring av livsstil - og det må til.

Jeg må definitivt ha hjelp av de lærde, for jeg klarer det ikke selv.

Det er ikke alle som klarer å legge om og trene + spise mindre. Det høres jo ut som å rappe godteri fra en unge - men det er vanskelig å få til i lengden. I alle fall etter mange år i feil retning...

Trening må til, det vet jeg.

Spørsmålet mitt var om det var andre her som har klart å legge om stilen og har gått ned mye og klart å bli der :-)

Skrevet

Beklager altså...

"Tusen takk for gode råd alle sammen" Koz & klemz

;-)

Skrevet

Og svaret er ja, leser du ikke hva jeg skriver? Jeg har vært 20 kilo tyngre enn hva jeg er i dag. Mulig du må ned mer, men resepten er den samme. Og hvordan har du tenkt å klare dette da når du har bestemt deg for at du ikke kan lykkes?

Jeg var 25 år før jeg begynte å trene, nå trener jeg fast. Jeg har hatt høyt blodtrykk og kolesterol, jeg har også endret livsstilen min. Jeg er ikke noen sylfide som alt kommer til lett. Og jeg kan takke treninga for at jeg ikke veier mer enn hva jeg gjør nå.

Jeg brukte vektklubben.no Grete Rode, og masse folk med samme problem. Jeg er fortsatt der for å holde vekta. Jeg liker den tanken at du skal lære deg å spise fornuftig mat, og all mat. For det handler om resten av livet. Om jeg bare spiser egg i 8 uker blir jeg sikker tynn, men jeg har ikke lært noe som jeg kan dra nytte av.

Du må finne en treningsform du liker. Og du må begynne å røre på deg. Og du får ikke lov til å kjefte på meg for at jeg sier deg sannheten. Det hele avhenger av holdningen din, og den holdningen du utviser her, hjelper deg ikke.

Ellers så har senteret jeg jobber på Easylifekonseptet. Folk går ned sykt mye, nå er ikke jeg er ikke noen tilhenger av kun pulver i ukevis, men det er også ett kurs som tar vare på deg etterpå og hjelper deg til å bli nede. Og de som har gått ned mye har blitt der. Dyrt er det da, men på den andre siden, du sparer masse penger som du ellers ville brukt på drittmat.

Skrevet

Kjenner jeg stryker meg ekstra godt over sixpacken når innlegg som dette dukker opp. Men veien dit har vært lang, så sånn sett misunner jeg deg ikke!

Skrevet

Jeg har ikke gått ned noe spesielt enda, men jeg må ned minst 50 kilo før jeg skal være fornøyd. Og jeg har akkurat begynt. Det jeg gjorde for å ikke bare kunne "gå tilbake i gamle vaner" var å ta kontakt med fastlegen min. For hjelpes så mange uvaner man kan ha. Det er ikke alle fastleger som er like hjelpsomme, men fastlegen min nå skal følge meg opp uten at jeg må dra til en ernæringsfysiolog. Det høres jo helt forjævlig ut å si det, men jeg har ikke vært tynn og hatt pupper og hofte før, jeg er nå snart 27 år. Ikke alltid vært like feit og jeg har vært større enn det jeg er nå. Men jeg fikk beskjed av fastlegen at "du må for all del ikke overdrive trening". Det er klart man skal røre på seg, men er man feit-feit som jeg så finnes det endel fysiske begrensninger, spesielt med tanke på skade og slitasje av både ankler og knær og alt som er. Så trening skal man være forsiktig med og få tilrettelagt om man er feit-feit.

Jeg fikk et opplegg av fastlegen der jeg skulle skrive ned alt jeg spiser på tre uker, det jeg holder på med nå. Litt også for å bevise at jeg virkelig vil dette her og at jeg har motivasjon til det. Det store motivasjonen min er selvfølgelig sønnen min, at jeg vil kunne følge opp han på alle mulige måter. Spesielt med tanke på det fysiske. Og at jeg har begynt å få dårlig tid med tanke på det. Jeg vil ikke sitte om fem år og være sinna på meg selv for at jeg ikke fulgte motivasjonen min som er viktigst for meg i hele verden.

Jeg skal skrive opp alt det jeg spiser i tre uker og foreløpig etter en uke går det faktisk helt fint. Jeg har ikke noe annet valg nå, for nå har jeg en person som skal sjekke og passe på meg. Jeg har jo hatt det før også med sambo, men han er en like stor sucker for sjokolade og andre ting som jeg er. Og så er det han som har pushet meg til legen, noe jeg var glad for. Skal til legen når tre uker er over, han skal se over hva jeg har spist og vi skal snakke om hva jeg kan forandre på. Og så oppfølging videre en gang i måneden. Han sa også at fordi det har gått så langt med meg så er det uansett viktig at jeg legger om livsstilen min for helsas skyld, men at det mest aktuelle for meg i dag er faktisk kirurgiske tiltak som feks. gastric bypass. Men da måtte jeg vise at jeg virkelig ville dette. Jeg kan også legge til at jeg frem til for en liten stund siden så på "kirurgiske tiltak" som en lettvindt løsning som hadde altfor mange komplikasjoner, men jeg har vel snudd litt retning der nå. Innett at det ikke er sikkert at det er så veldig mange utveier.

Nå ble dette her å legge ut om veldig mye som kanskje ikke hadde noe mening, men jeg ville ha startet med fastlegen og bedt om hjelp. Blir du sendt ut av døren med beskjed om å trene/spise sundt og du virkelig har mange kilo å gå ned og sliter, så få hjelp av en annen lege. Selvfølgelig så fungerer det jo å trene og spise sunt! Men det er så absolutt ikke like enkelt i alle situasjoner. Og så kan det jo være at det ligger noe dypere inni deg som hindrer at du ikke klarer å gå ned?

Da var det på tide for frøken hvalross å smelle igjen tastingen for en stund, hadde det noe betydning overhode? Send meg gjerne en pm om det skulle være noe:)

Gjest sug lut
Skrevet

Sommeren er den tiden man potensielt ikke trenger spise så mye, så den er best å slanke seg på. Kjøp inn alt du liker av drikke uten sukker, og masse frossenfrukt, og be for at det blir vaaaarmt. Drikk og drikk. Ta en multivitamin. Prøv littegrann ekstra bevegelse. Hvis utgangspunktet er *ingenting* vil det hjelpe om du kan gå til butikken i stedet for å kjøre. Jeg er knuse-pinnestoler-feit sjøl, jeg veit hva jeg snakker om. Ikke prøv deg på trening som bare gir deg skader i muskler og skjelett, dvs beina dine kan ta kvelden om du veier for mye og skal råsykle/løpe/gå maraton sånn helt plutselig. Svøm i stedet, da er du vektløs. Og det suger balle å svømme fram og tilbake, det er bedre å bare være i vannet med ungene men sørge for at du hele tida skal holde deg flytende, ikke stå med beina i bånn, og så bare ta litt ekstra innimellom (svømme ut til øya... svømme til brygga...). Alt som smaker regime går til helvete hver gang.

Skrevet

Nå ser jeg det ser ut som om jeg mener at du skal ut å løpe med en gang. Det skal du ikke. Men du må røre deg. Gå, svøm, sykle, kjenn på det, finn ut hva du liker, og hvor lenge du kan drive. Rockering er dritgøy. Og så må du finne din indre styrke til å håndtere problemet. Treningslaila har masse fine øvelser på bloggen sin som man kan gjøre hjemme. Og skaff deg støtte. Noen du kan klage til når vekta står stille, noen som skjønner hva du er igjennom, og gjerne noen som skal gjøre det samme selv.

Hvorfor spiser du? Jeg spiser når jeg

- kjeder meg

- er sint

- er glad

- er stressa (spiser mest da)

Jeg må finne andre ting å gjøre når jeg ellers ville spist. Problemet mitt er trøstematen. Men da må du våge å kjenne på hvorfor du spiser.

Skrevet

Hei igjen :-) Takk for svar alle sammen.

Jeg skulle kanskje definert hvor feit jeg er.

Dagens tall er 125 kilo. Dvs jeg skal ned 45 til 80 hvor jeg er slank nok.

Noen skrev at jeg hadde feil holdning (?) og dermed var dømt til å mislykkes. Mye mulig det.

45 kilo er mye, og jeg har vært gjennom GRsystemet mange ganger, men klarer alri å gå hele veien. Blir fornøyd halvveis og tillater meg stadig mer mat slik at jeg tilslutt er ved utgangspunktet.

Vurderer sterkt EasyLife, pga treningen og oppfølgingen. Koster skjorta og litt til - men det er det verdt hvis jeg kan lykkes.

Veldig klar over at problemet mitt sitter mellom ørene, jeg er åpen mot meg selv og vet godt hva maten og kaloriene er erstatning for.

Beklager at jeg glefsa her i går, dere svarte så godt dere kunne :-)

Gjest Siklerotte
Skrevet

Pengene har ingen betydning så lenge du lykkes - og det er jo verdt det for helsens del.

Har ingen personlig erfaring med dette, men sier som de andre - kontakt profesjonelle, vær åpen og snakk om ting og gå inn med så mye motivasjon som du klarer - finn alt det negative ved å være så overvektig som du er nå, og alt det positive ved å gå ned i vekt.

Skjønner på alle måter at det kan være tøft, og ønsker deg i hvert fall masse lykke til:)

Skrevet

Motivasjon har jeg, det er bare å prøve noen klær eller kikke på bilder så er jeg klar.

Takk skal du ha :-)

Skrevet

Folk jeg kjenner sier at de ikke har noen ekstra utgifter på å gå på easylift, fordi selv om shaken og kurset koster, så kjøper du ikke lenger snop og annen trøstemat, dermed går det hele ganske opp i opp. jeg liker også at de som går på kurset får veiledning i trening, og nytt kosthold etter kuren. Og mange sier at de aldri har følt seg så kvikke og friske som da de gikk på shaken, fordi den gir deg optimalt med næring, og den maten du spiser til vanlig er kaloririk, men ikke næringsrik. Men også med easylife er vegen et stykke å gå. Men du vil gå ned raskere enn med GR.

Men du må også håndtere problemet mellom ørene. Dersom det ikke blir håndtert på en annen måte, vil du gå i samme fella igjen.

Vekt er ikke enkelt. Det er faktisk noe dritt. Men all ære til deg fordi du vil.

Skrevet

Og forresten er jeg uenig med deg i at dine problemer ikke er løst om du begynner å trene nå. Det er en del av løsningen, og må før eller senere inn, så hvorfor ikke før?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...