Cat.68 Skrevet 9. juni 2010 #1 Skrevet 9. juni 2010 Hva er egentlig greia med å være så ekstremt opphengt i at man skal måtte skrive korrekt i hver setning her inne. Dere skjønner at det er et mangfold av personer som skriver her? Alt i fra analfabeter, dyslektikere, fremmedspråklige og ungdommer med slang og sms språk.. Ser dere ikke at dere fører en meningsløs og fulstendig unødvendig kamp, og så lenge man skjønner innebørden av det som står skrevet kan det jo ikke være så veldig nøye.??
Lunapuna1985 Skrevet 9. juni 2010 #2 Skrevet 9. juni 2010 Jeg er enig. Dysleksi er f.eks et velkjent begrep i dag. Det viktigste er jo at man forstår det andre skriver.
*tyren72* Skrevet 9. juni 2010 #4 Skrevet 9. juni 2010 HELT ENIG med dere, denne siden burde rett og slett bli lagt ned..... Dere som vil krangle og slenge dritt kan vel for søren gå over til KRANGLESIDEN, den finns......
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2010 #5 Skrevet 9. juni 2010 Siden det stort sett bare er kvinner her inne og det er 0.4 % kvinner som er dyslektikere er det nok veldig få som har det å "skylde på". Det meste her er nok slurv. Hva er galt med å lære dem litt enkle regler? En skulle tro at de fleste ville skrive en enkel setning uten de helt store feila. Eller er en ferdig med å lære ting i det en går ut av grunnskolen?
Villa Perlesukker Skrevet 9. juni 2010 #8 Skrevet 9. juni 2010 Det jeg har lært opp gjennom årene er at selv om noen skriver feil og skriver ufullstendig på et forum som dette så burde man holde seg for god til å begynne å kommentere dette. Merker meg at mange til og med rakker ned på mennesker som skriver feil. Hovmod står for fall heter det. Så tror jeg rett og slett greia med folk som rakker ned på andre er det at de selv ikke eier selvtillit og må føle seg bedre ved å gjøre andre til narr.
verdens heldigste mamma Skrevet 9. juni 2010 #9 Skrevet 9. juni 2010 En analfabet er en som hverken kan lese eller skrive, så det er neppe så mange av dem som er på nett.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2010 #10 Skrevet 9. juni 2010 Ved å ha mange skrivefeil fremstår man (på mange av oss) som uintelligent. En liten slenger her og der kan de fleste få i farten, men at det er konsekvent feil bruk av og/å, de/dem, doble konsonanter eller gal bruk av faste uttrykk, så virker man ikke spesielt smart.
Cat.68 Skrevet 9. juni 2010 Forfatter #11 Skrevet 9. juni 2010 Da synes jeg at de som kritiserer skal klare å skrive.......... ska vi se korrekt dansk,svensk, finsk,polsk,iransk palestinsk osv,osv osv. Som sagt mange ulike grunner til at det ikke altid er korrekt Norsk. Slurv er det nok også for al del, men dette er ikke en tentamen i Norsk. Kanskje korrekt skrivemåte bør forebeholdes klasserommene??
Ikkelektuell Skrevet 9. juni 2010 #12 Skrevet 9. juni 2010 Hvis korrekt skrivemåte skal forbeholdes klasserommet så har man misforstått poenget med å lære den i det hele tatt: Man lærer ikke å skrive riktig fordi skolen vil gjøre livet surt for elevene, men fordi et felles skriftspråk faktisk har en funksjon. Alle slurvefeilene og latskapen her inne kan ikke tilskrives dysleksi, utenlandsk opprinnelse eller analfabetisme (seriøst?). Du må gjerne forbeholde deg retten til å skrive så slurvete som du vil, men så bør du heller ikke klage hvis du etter et innlegg full av slurvefeil og sms-språk ser at ingen gidder å ta deg seriøst fordi budskapet drukner i tolkningsproblemer.
Cat.68 Skrevet 9. juni 2010 Forfatter #13 Skrevet 9. juni 2010 Hvor skrev jeg at det kun handler om dysleksi eller fremmedspråk? Jeg skrev at en god del også bunner i slurv, helt sikkert. Det jeg mener er at småbarnsforumet på dib/bim/bam ikke er stedet for rettskrivings opplæring. Så lenge det er førståelig det som blir skrevet ser jeg ikke på anmerkinger som noe annet en kverrulering og smålig hersketeknikk. Jeg igjen har problemer å ta de seriøst som er mer opptatt av å rette stavefeil en å diskutere sakens kjærne. Hvis noen skriver så dårlig at det er komplett umulig å lese hva vedkommende skriver "so be it" at man sier ifra, men når man gidder å være kvass mot noen som uheldigvis snubler i noen bokstaver, glemmer et punktum eller mangler stor bokstav i begynnelsen av en setning, da blir det bare tåpelig. Og i 90% av tilfellene av korreks her inne, er det akkurat det man slår ned på.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2010 #14 Skrevet 9. juni 2010 På et polsk forum bør man skrive tålelig polsk for å delta, men ikke her på et norsk nettforum.
Cat.68 Skrevet 9. juni 2010 Forfatter #15 Skrevet 9. juni 2010 Nei men å forvente at noen med polsk som morsmål skal greie å skrive korrekt Norsk til en hver tid, er igrunn ganske tåpelig.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2010 #16 Skrevet 9. juni 2010 Hvordan skal de lære seg korrekt norsk hvis ingen påpeker feil?
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2010 #17 Skrevet 9. juni 2010 Hvorfor i alle dager skal vi som er norske, som skriver på et norsk forum kunne skrive på alle andre mulige språk? Og det er jo skremmende om man bare skal glemme alt man har lært så fort man er ferdig med skolen. Jeg kommenterer aldri skrivefeil, men jeg legger merke til dem, og ja, det er fort gjort å få en slurvefeil når man skriver fort, f.eks. ikek i stedet for ikke. Men når man skriver låv, ikke lov, ikke vet forskjell på viste og visste, eller hun og henne, da er det ikke slurvefeil. Og jeg nekter å tro at det er så sykt mange dyslektikere her i landet, kanskje alle sammen er her inne? Da jeg gikk på skolen lærte vi noen huskeregler i norsk. Det er nok med en k i nok, alltid to l'er i altid, og aldri to l'er i aldri. Var sikkert flere, men det er de jeg kom på i farta. Og skrivefeil måtte rettes opp. Har lærerne kasta rødblyantene tro?
Ikkelektuell Skrevet 9. juni 2010 #18 Skrevet 9. juni 2010 Du sier at det er et mangfold av personer her, noe som helt sikkert stemmer, men det har i mine øyne ingenting med saken å gjøre. Hvis man ønsker å gjøre seg forstått og bli tatt seriøst, så skriver man så godt man klarer. Hvis man slurver og gir beng og ikke tenker på hvordan det som skrives blir oppfattet av andre, så får man tåle konsekvensene, altså kommentarer av ymse slag. All kommunikasjon her foregår tross alt skriftlig.
Gjest Skrevet 9. juni 2010 #19 Skrevet 9. juni 2010 Jeg er en godt utdannet kvinne. Klarte meg gjennomgående bra på skolen, lite fravær og sykedager. Endte opp med å gå sykepleien og bygde på med to år i klinisksykepleie og lederskap. I min jobb skriver jeg et lass av dokumenter og formellebrev som skal sende hit og dit, leses av pasient, pårørende og behandlere, her gjelder det virkelig å ordlegge seg rett og ha tunga i munnen! Men like herlig, damer. Jeg skriver alt i word først! Og veit dere hvorfor? Fordi skrivefeil er ofte slurvefeil. Dere finner sikkert masse skrive,særs og gramatikkfeil her, men jeg gidder rett å slett ikke å være like nøye på et forum som i dagliglivet
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2010 #20 Skrevet 9. juni 2010 Cat 68 - Lurt å komme med at alle skal kunne alle språk skriftlig for å kunne rette andre som skriver slurvete norsk. Hvor er logikken din? Norsk skriftlig skal være forbeholdt skolen? Det er ikke slik at skolen skal være en institusjon hvor barn oppholder seg. De skal lære ting som de skal kunne sette i bruk senere i livet. Du fremstår ikke som videre skarp.
Cat.68 Skrevet 9. juni 2010 Forfatter #21 Skrevet 9. juni 2010 anonym, 14:52. Siden du ikke klarte å se at jeg prøvde å lage et poeng kan jeg vel igrunn si at du ikke fremstår som noen einstein du heller. Men hvis du trenger det med teskje skal du få det. Poenget var at man skal stille de samme kravene til seg selv, som man stiller til andre. La oss si at du flytter til Sverige, Polen, Finland osv som voksen, så skal du altså kreve av deg selv at for å kunna delta i et chatteforum må du beherske språket 100% ellers skal du godta å få huden full hver gang du bommer? Du skriver også at skolen er en institusjon der barn skal lære seg ting. Jepp absolutt, forutsatt at du har gått i skole i det landet du skal beherske språket til, og lært deg alle gramatiske formler og regler. har du ikke det er det nok veldig lett å ty til dialektspråk, eller slang. Videre skal man muligens forvente at de fleste som er på et forum som dette er ferdig med barneskolen og derfor ikke lenger er i en opplæringssituasjon, med mindre man spesifikt ber om opplæring i en eller annen ting. Mao vil du bli norsk lærer, søk deg til skolen. Et ytterligere poeng er at her inne har ikke jeg eller andre noe krav til å tilfredstille noen annens perfeksjonisme i rettskriving, og derfor blir det bare tåpelig når essensen i det noen skriver skal forsvinne fordi man heller fokuserer på skrivefeilene en inneholdet. Igjen,så lenge det er mulig å skjønne hva noen skriver blir det bare hovering og kverrulering og holde på med slik retting som man ofte ser i innlegg her inne.
Cat.68 Skrevet 9. juni 2010 Forfatter #22 Skrevet 9. juni 2010 Anonym 13.08, BINGO!!, Derfor burde det være nok at en polsk klarer å skrive "tålelig" norsk for å kunna delta på et norskt nettforum. Og siden det ikke synes, HVEM som er av utenladsk opprinnelse, dyslektiker, eller bare slurver generelt. Bør man holde rettekløen unna
Gjest Yunie Skrevet 9. juni 2010 #23 Skrevet 9. juni 2010 Ja, noen har dysleksi men de aller fleste har det ikke Noen er fra utlandet men de fleste er norske Det meste er slurv. Orddeling er sinnssykt Norsk skriftlig er forbeholdt alle steder hvor norsk språk skrives. Du er barnslig.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2010 #25 Skrevet 9. juni 2010 Barnslig vet jeg ikke om hun er, men det skorter litt på logikken synes jeg. Om folk skriver "sommer ferie" i to ord, eller "bleie utslett" - så er det vel greit å lære det en gang for alle at når to ord blir sammensatt til ett, skal det skrives i ett ord. Er du i tvil så skriv det i ett ord, for da blir det mest sannsynlig riktig! Jeg retter ikke folk til vanlig fordi det fort kan oppfattes frekt,men det vil ikke si at de fleste som leser særskriving på f.eks statusoppdateringer på facebook tenker sitt. Må da kunne være deilig å forbedre språkkunnskapene sine, og hjelpe barnet sitt med norsken når han begynner på skolen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå