Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #26 Skrevet 7. juni 2010 Så lenge begge forledrene dine er i livet kan de gi hvem de vil det de vil. Dersom det er stor verdi må du satte av det, men du må ikke dele. Jeg vet dette fordi min søster har fått ett hus til 4 millioner mens vi tre andre søskenene ikke har fått noe. Hun har skattet av det da. Men om du skal selge ut tomter syntes jeg jo at det er rettferdig å dele på en eller annen måte selv om du ikke må.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #27 Skrevet 7. juni 2010 å hvorfor har søsteren din fått det da`? og dere ingenting. Hørtes frekt ut....
Miss Misantrop Skrevet 7. juni 2010 #28 Skrevet 7. juni 2010 1955, det var et godt råd for her er vilfarelsen stor.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #29 Skrevet 7. juni 2010 Var dette en gave (livs-disposisjon) trenger du ikke gi søskenene dine en krone. Da er eiendomen din. Var dette ment å være arv (døds-disposisjon) skal verdien av dette trekkes fra din andel av resten av boet, når det skal deles. Skillet mellom dødsdisposisjoner og livsdidposisjoner er en kjent eksamensoppgave for studenter. Det er mange herrens år siden jeg gikk på 2.avdeling, og kan ikke greie ut i det vide og det brede om dette. Men ut fra det du forteller virker det for meg som om dette var en livsdisposisjon, en gave til deg. Men det kan sikkert argumenteres begge veier. Vil også tro at det er de andre arvingene som har søskmålsbyrden og må kreve dette om fra en livsdisposisjon til en døds disposisjon. Om du er opptatt av det rent juridiske i dette bør du nok kontakte en advokat som har greie på sånt. Ellers kan jeg jo anbefale deg å snakke med dine foreldre, eller den gjenlevende forelderen og prøve å finne ut hva giver/arvelater faktisk ønskte og ville med å overføre eiendomen til deg. Gjerne finne på gode løsninger sammen som hindrer at det blir splid i familien. Sjekk jussen og vit hva du har rett til, snakk sammen og finn en god løsning.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #30 Skrevet 7. juni 2010 Takk for svar alle sammen. Det var en såkalt livs-disposisjon. Jeg har hatt alle utgifter og alt arbeidet med det. Som jeg skrev lenger oppe i tråden, vet jeg at jeg ikke må dele juridisk sett. Jeg vil gjerne ha råd om hvorvidt jeg moralsk sett bør dele, og hvordan deleforholdet bør være. Hovedinnlegger
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2010 #31 Skrevet 8. juni 2010 Jeg ville f.eks beholdt halvparten selv, og delt den andre halvparten mellom dem.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2010 #32 Skrevet 8. juni 2010 Jeg ville beholdt det du tjener på 3 av tomtene og latt søskene dine dele det du får for den siste tomten. Jeg hadde blitt kjempeglad for å plutselig få 100 000, så da gleder du jo søskene dine med uventede penger. Men på en annen side så spørs det jo litt hvor godt forhold du har til søskene dine?
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2010 #33 Skrevet 8. juni 2010 Men for all del, trekk fra utgifter med å seksjonere/pusse opp/ restaurere tomten før du begynner å gi fra deg noe. Jeg vet ikke om jeg hadde gitt noe til noen, jeg. Det er klart at det er snilt å gjøre det, men... Jeg tror ikke jeg hadde blitt sur hvis min bror ikke hadde delt noe med meg i den situasjonen, for å si det sånn.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2010 #34 Skrevet 8. juni 2010 Jeg ville blitt sur om en av mine brødre skulle tjene masse penger på noe som i utgangspunktet var våre foreldre sitt.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2010 #35 Skrevet 8. juni 2010 Så du ville ikke ha overtatt når du kunne og ikke hatt noe jobb med huset eller måtte ut med utgifter også blitt sur? Det synes jeg ikke er rimelig. Men jeg synes en gave (dele summen av en tomt kanskje) ville vært fint
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå