Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #1 Skrevet 7. juni 2010 Jeg har som eldste barn arvet/fått et gammelt gårsbruk (ikke odel). Det har ikke i utgangspunktet noe særlig verdi. Men jeg vurderer nå å seksjonere ut tomter som jeg skal selge. Bør/må jeg dele med mine tre søsken?
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #3 Skrevet 7. juni 2010 Selv om jeg har eid det alene i 10 år? I tilfelle jeg dele; lik del på oss alle fire? Eller en annen fordeling?
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #4 Skrevet 7. juni 2010 Det kommer ann på. Fikk de sin del av arven den gang du arvet gårdsbruket? Det var verdien da som skulle legges til grunn og ikke hva du senere tjener på arven din.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #5 Skrevet 7. juni 2010 Jeg regner med at dere gjiorde opp da du overtok gården. Hva du gjør med den senere har de ingenting med.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #6 Skrevet 7. juni 2010 Var det du som arvet gården i et arveoppgjør for 10 år siden? Så du står oppført som eier og søsknene dine fikk si del av arven den gangen? Hvis det er tilfelle har de ingen krav i eiendommen nå, den er din og hva du gjør med den (selger den som den er, setter opp en firemannsbolig og selger, skiller ut tomter e.l.) har de ingenting med eller noen som helst krav i. Men om det ikke ble tatt noen arveoppgjør for 10 år siden og du bare har "passet på" eiendommen til dere ble enige om hvordan dere skulle fordele arven har de selvfølgelig samme krav i den som deg.
prekæs Skrevet 7. juni 2010 #7 Skrevet 7. juni 2010 Mener bestemt at hvis det er gitt deg som gave av levende foreldre, evnt foreldre som ikke sitter i uskiftet bo, må du ikke dele. Litt tvetydig hva du mener siden du skriver arvet/fått.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #8 Skrevet 7. juni 2010 Det var ikke arv egentlig. Det var et gammelt bruk som sto til nedfalls. Noen måtte ta over for å holde det vedlike. Det var kun jeg som var interessert. Det hadde ikke på det tidspunkt noen verdi. Men nå er området der utbygd og man kan selge tomter der. Vil tro jeg kan selge ca 5 tomter til ca 400 000 per stk. Jeg ønkser å gi mine søsken noe av veriden ved et evnt. salg, men ikke dele det likt på oss fire. Da syns jeg ikke jeg har så mye igjen for å gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #9 Skrevet 7. juni 2010 Som jeg har skrevet over har jeg ikke arvet den, men fått den uten at søsken har fått noe annet som "kompensasjon". Den er formelt overført til meg for 10 år siden.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #10 Skrevet 7. juni 2010 Om det er arv må du selvfølgelig dele arven med dem, men om du tjener penger på eiendommen i ettertid så er det din sak.
prekæs Skrevet 7. juni 2010 #11 Skrevet 7. juni 2010 Da tror jeg ikke du er forpliktet til å dele. Nesten sikker faktisk, siden åndsfriske mennesker står fritt til å gi bort egen eiendom. I hvertfall så lenge det ikke er uskiftet bo. Du deler jo om du vil:)
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #12 Skrevet 7. juni 2010 Beklager at jeg skrev litt rotete. Jeg vet at jeg juridisk sett ikke må dele med mine søsken. Er mer opptatt av det moralske aspektet her. Setter stor pris på svar Hovedinnlegger
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #13 Skrevet 7. juni 2010 Du kan jo dele litt med de siden de er dine søsken. Det ville jeg ha gjort ihvertfall, kommer jo veldig an på hvor nært forhold dere har. Men hvor mye du deler, er jo en annen sak. Du kan jo ta tomtens verdi slik den var for 10 år siden, også legge på litt. Hvis du har hatt masse arbeid og utgifter med det siden du overtok det, syns jeg det blir helt feil å dele likt. Da går jo du på en måte i minus.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #14 Skrevet 7. juni 2010 Hmm.. hvis du fikk hovedansvaret, og du har holdt det vedlike osv, så kan du bestemme helt selv hva du vil gi søskene dine.. regner ikke med de har giddet å gjøre noe der?
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #15 Skrevet 7. juni 2010 Jeg ville delt litt med søsknene mine som en gave, for å være snill. Men jeg ville heller ikke delt likt, tomten og småbruket har jo vært ditt ansvar og ditt "pengesluk" i ti år, selvfølgelig tar du mesteparten av fortjenesten om du velger selge noen tomter! Har du fire søsken? La dem få dele pengene for salget av en av tomtene, så kan du ta fortjenesten for resten. Hvis du kan selge tomter for 400.000,- får de plutselig en gave på 100.000,- hver, det må jo være kjempesnilt av deg og utrolig fint for dem å få. Er de ikke fornøyd med det hadde jeg blåst i det, de kunne selv tatt over for 10 år siden om de hadde ønsket, men de gadd ikke ta seg bryet. Det gjorde du og nå får du lønn for strevet, men er snill å dele med dem. Hadde jeg vært søsteren din hadde jeg blitt kjempeglad om du ville dele 100.000,- med meg, men tror jeg hadde blitt litt skuffet om du kom med bare 10.000,-
Morcheeba Skrevet 7. juni 2010 #16 Skrevet 7. juni 2010 Hvor gamle var de og du da du overtok? Hvis de var små og du var voksen synes jeg det er rettferdig å dele verdiene, med fratrekk fra din arbeidsinnsats. Hvis dere var like gamle synes jeg at du kan ta mer selv. Men tror jeg hadde delt halvparten på dem og tatt halvparten selv, med mindre du har brukt veldig mye penger / tid på tomten. Har du bodd der selv i mellomtiden? Da har du jo også hatt en fordel av gratis hus. Er foreldrene deres døde for 10 år siden? Eller har de vært i live til nå?
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #17 Skrevet 7. juni 2010 Det er jo hyggelig hvis du gir dem litt, men jeg synes ikke du trenger å dele likt.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #18 Skrevet 7. juni 2010 De er i live fortsatt. Søkene er alle yngre enn meg, men var voksne da jeg overtok (mellom 18 og 23). Jeg var 24.
Miss Misantrop Skrevet 7. juni 2010 #19 Skrevet 7. juni 2010 Det kommer helt an på om du a) har arvet eller har fått. Dine foreldre har lov å gjøre sine egne LIVSDISPOSISJONER, men de kan ikke disponere det som blir etterlatt i arv som de vil. Det neste spørsmålet er: Ble gården tinglyst i ditt navn? Hadde du reelt tatt over gården før foreldrene dine døde? Betalte du strøm, vann, kloak o.l? Hvis du gjorde det har du en mye bedre sak for å få det godkjent som en livsdisposisjon. Da skal du ikke dele for det er ikke arv det er snakk om. Hvis det er arv, så er det mye mer man må vite før man kan finne en fordelingsnøkkel. Jeg vil anbefalle deg å ta kontakt med en advokat før du diskuterer for mye med søsknene dine.
Miss Misantrop Skrevet 7. juni 2010 #20 Skrevet 7. juni 2010 Nå har jeg lest tråden. Du kan i allefall IKKE kalle det arv om du ikke skal dele likt. Hva du legger i formelt overtak vet jeg ikke. Jeg ser ingen grunn til at du skal dele dette som du EIER. Arven må selvfølgelig deles på 4.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #21 Skrevet 7. juni 2010 Verdien settes til det stedet var verdt da du fikk det. Om du pusser opp eller utnytter eiendommen siden skal ikke søsknene ha del i den verdistigningen. Muligheten til å seksjonere har imidlertid betydning for verdifastsettelsen.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #22 Skrevet 7. juni 2010 Ville svarene blitt annerledes dersom gården hadde hatt odel, og de andre søsknene hadde frasagt seg odelsretten?
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #23 Skrevet 7. juni 2010 ikke hvis det er arv. hi, har litt vanskelig for å fortelle hva hun mener med formell overdraging og om hun har betalt det meste på stedet.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #25 Skrevet 7. juni 2010 Konklusjonen må kanskje være: Snakk med advokat!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå