Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #26 Skrevet 7. juni 2010 Nå er jeg spent på dokumentasjonen din på at det var en keiser som oppfant keisersnitt...
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #28 Skrevet 7. juni 2010 Ja Men jeg hadde ikke levet opp til å bli voksen så hadde vel ikke blitt gravid engang.
Rampongi Skrevet 7. juni 2010 #31 Skrevet 7. juni 2010 Jeg hadde nok det, men ikke barnet. Navlestrengen var surra rundt henne og hun mista pulsen når jeg hadde rier. Ble hastesnitt på oss:)
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #32 Skrevet 7. juni 2010 Ja, det var en rask og effektiv fødsel uten smertelindring eller noe særlig assistanse, så det hadde nok gått greit. Men jeg setter stor pris på å leve i dag jeg:)
Hufsla Skrevet 7. juni 2010 #33 Skrevet 7. juni 2010 Hva er et keisersnitt? Et keisersnitt (sectio caesarea) er en operasjon der barnet fødes gjennom et snitt på morens mage. Det kalles antakelig keisersnitt fordi man i oldtidens Romerrike hadde en keiserlig lov som forbød gravide som døde å bli begravet uforløst. Man opererte ut barnet, som nødvendigvis også var dødt, og ga det sin egen grav. Historiens første beskrevne keisersnitt hvor mor og barn overlevde, var rundt år 1500 i Sveits. Norges første tilfelle var i 1843 da en kvinne ble forløst med tvillinger, med brennevin som bedøvelse! Hun døde etter tre dager, antakelig av blodmangel eller infeksjon. I tidligere tider var det altså forbundet med stor fare å bli forløst med keisersnitt. I våre dager er faremomentet betydelig redusert, men risikoen ved et keisersnitt er fortsatt større enn ved en vanlig fødsel. Derfor anbefales det å bare utføre keisersnitt når det er strengt nødvendig. klippet og limt fra nettdoktor.no. Så ingen hadde nok overlevd med keisersnitt for 1000 år siden. Men både jeg og barna hadde overlevd :-)
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #35 Skrevet 7. juni 2010 Hadde nok overlevd begge to ja, men ikke helt sikkert. Jeg tror hvertfall ikke jeg hadde fått barn nr 2. Totaltuptur tror jeg kanskje ikke de var så flinke til å reparere. Men barn nr 2 hadde jeg fint overlevd også barnet.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #36 Skrevet 7. juni 2010 Jeg vet ikke... Jeg gikk to uker på overtid, og ble til slutt satt i gang. Men det kan jo hende at det ville skjedd naturlig, og gått bra alikevel. Rart å tenke på egentlig... : )
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #37 Skrevet 7. juni 2010 Første: Begge hadde overlevd fint, ikke noe stress. Andre: Antar at de hadde klart å dra henne ut. De hadde vel ikke sugekopp den gangen, men hadde vel sine metoder, så ja, vi hadde nok overlevd. Tredje: Jeg hadde overlevd, ikke babyen. Hun havnet rett på respirator pga hull i hjerte. Hun hadde ikke overlevd om jeg hadde hatt hjemmefødsel slik jeg følte meg fristet til heller...
Gjest Sauen og ungene Skrevet 7. juni 2010 #38 Skrevet 7. juni 2010 Med førstemann hadde nok både jeg og jenta overlevd. Med nr 2 hadde ikke jenta overlevd, det var såvidt det gikk bra med stooort legeteam og katastrofesnitt... Jeg hadde nok overlevd tror jeg, da...
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #39 Skrevet 7. juni 2010 førstemann hadde vi overlevd begge to. fødte naturlig uten noen form for smertelindring. nr tviler jeg på at i allefall jenta hadde overlevd, mulig jeg også hadde tatt evig farvel. godt vi lever når vi gjør
verdens heldigste mamma Skrevet 7. juni 2010 #40 Skrevet 7. juni 2010 Du kunne like gjerne ha spurt om man hadde overlevd å føde i for eksempel Afghanistan, Sierra Leone eller Mali i 2010. Verden er så urettferdig at problemer som vi knapt merker, er dødelige i mange andre land i verden.
Ugl@ Skrevet 7. juni 2010 #41 Skrevet 7. juni 2010 Ja, mest sannsynlig. Har had lette fødsler alle tre gangene og både jeg og barna har vært i god form etter fødslene.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2010 #42 Skrevet 7. juni 2010 "for 1000 år siden ble KS oppfunnet av en keiser i roma, så er godt mulig at noen av dere som har tatt ks hadde overlevd." Hallo? Hvor dum går det an å bli? I flere hundre år etter at KS ble begynt forsøkt brukt var det i beste fall babyen som overlevde. Mor overlevde aldri KS den gangen. Første rapporterte tilfelle hvor mor overlevde et KS var i 1500.
Sånn kan det gå Skrevet 7. juni 2010 #44 Skrevet 7. juni 2010 Om jeg plutselig hadde dumpet ned for 1000 år siden med den kunnskapen jeg nå har i om ernæring i sv.skapet, hygiene, gangen i en fødsel osv så hadde nok både jeg og alle 8 barna overlevd uten problemer. Hadde jeg derimot reelt levd for 1000 år siden ville nok mine sjanser vært like små som alle andres den gangen. Menneskene levde ikke særlig lenge den gangen. Spebarnsdødligheten var skyhøy og døden i barselseng var helt vanlig blant kvinner. Altså var forholdene slik de er i mange fattige områder i verden den dag i dag.
twist Skrevet 7. juni 2010 #47 Skrevet 7. juni 2010 Jeg fødte hjemme og det gikk veldig fint, så vi hadde nok overlevd i gamledager også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå