Gå til innhold

Jeg "skammer" meg over babyens navn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har plutselig begynt å "skamme" meg over navnet til babyen min..

Jeg synes ikke det er stygt, men jeg synes det er litt for..Ja hva skal jeg si? Det er et poppis-navn da..

Jeg vet ikke hvorfor jeg har begynt å mislike navnet slikt, kanskje etter å ha lest alle innleggene her inne?

Når folk spør om nvanet, så har jeg ikke lyst til å si hva det er, men jeg gjør jo det såklart..

Jeg er en alenemor uten utdannelse, og har valgt et poppisnavn til babyen min. Dette navnet synes jeg er så "jålete" i tillegg; høres ut som en engelsk prinsessse, og nå angrer jeg..

Han sendt inn navnet til folkeregisteret, og har sagt til alle hva babyen skal hete osv, men har ennå ikke døpt henne.

Så det går jo ikke ann å skifte navn nå..

Bf synes dette er et fint navn, og vil gjerne ha det. Men så vil jo han også ha navneskilt på vogna....

Huff:-/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drit i hva andre synes :) Jenta di kler vel navnet, og du likte det vel før alle på dib begynte å rakke ned på det?

Skrevet

hva er navnet da?

Skrevet

Ta en samtale med bf igjen. Jeg kjenner flere som ombestemte seg og det er lettere å gjøre det nå enn når hun er 6 år gammel.

Evt bruk dette navnet som mellomnavn og putt ett greit navn forran

feks hvis du har valgt Angelica, kan du navngi henne Ann Angelica og bruke Ann i hverdagen.

Skrevet

Klart det ikke er for seint å skifte navn på babyen. Det er bedre å gjøre det nå, enn som noen måneder. Finnes ikke problem i det hele tatt, lever inn skjema på folkeregisteret og så er det gjort. Har dere felles foreldre ansvar må far være med å skrive på.

Begynte å angre meg selv også, og vi skifta ikke, angrer fremdeles litt, men nå er det alt for seint, hun er blitt mange år.

Skrevet

Ja for Ann-Angelica var jo skikkelig flott, da...not.

Skrevet

HI

Jo jeg likte navnet lenge før jeg ble gravid..

Men nå føler jeg bare at navnet stempler meg i den typiske ung-, uutdannede-, alenemor-, ødelagt liv-kategorien.

Navnet i seg selv er pent egentlig.

Og nå får jeg IKKE bf med på å bytte navn, for han vil absolutt ha dette..

Skrevet

Min mor angret på mitt navn så de byttet til dåpen, jeg het vel Iselin i 3mnd tid før jeg fikk mitt nåværende navn. Årsaken var at en venninne av henne kalte meg "Issa", og mamma frykta at det kom til å henge ved meg for all framtid.

Skrevet

Du, nå må du nesten si hvilket navn det er snakk om altså!!!

Skrevet

Hva om du ikke bytter navn, men legger til et navn? slik som flere over her foreslår.

Får du ikke bf med på det heller?

Si til han at du ønsker så indelig at barnet skal ha 2 navn, og du angrer så veldig på at dere ikke satt 2 navn på barnet med en gang.

Jeg angret på at jeg ikke ga min sønn 2 navn. Har tenkt på det i mange år, men han er 10 år nå, og da er det nok litt sent.

Når minste ble født syntes jeg nemlig ikke jeg kunne gi henne heller 2 navn siden eldste ikke hadde det.

Stå på, skift nå mens barnet er liten.

Skrevet

Hm..Vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg kan jo ikke bestemme alene at vi skal skifte navn. F*** og!

HI

Skrevet

Er det Alexandra? Eller Diana?

Skrevet

HI

Nei det er ikke Alexandra eller Diana.

Jeg vet at jeg saat navnet hørtes ut som en engelsk prinsesse, men mente jo ikke det bokstavelig talt.

Skrevet

Drit i hva dib/bim-kjærringene synes om navnet om du liker det. Det vil alltid være noen som kommenterer navnevalget ditt uansett hva det er. Ett av våre barn har et navn som ingen andre heter og dette må stadig vekk forklares bakgrunnen for og vi møter mye positive men også en del negative reaksjoner. Jeg har heldigvis såpass selvtillit at jeg DRITER i hva andre mener.

Du kan helt fint skifte navn, men vil du egentlig det? Jeg har en venninne som skiftet navn på sin sønn etter 4 mnd, og så her en dag en tråd om hans nye navn der "alle" mente navnet var harry og belasta. Man kan ikke gjøre alle fornøyd. Dette er deres barn og dere skal like navnet, ikke vi.

Skrevet

Når jeg ser på navnet til mine to siste barn kontra mitt første så skammer jeg meg av og til over navnet til førstemann fordi det ikke er et "ordentlig" og "tradisjonelt" navn. Men når jeg ser på henne så skjønner jeg ikke hvordan hun skulle hett noe annet. Det er virkelig verdens fineste navn til henne. Selv om det ikke er "ordentlig" og kanskej litt spesielt. navnet er nok supert hi!

Skrevet

Navnet skjemmer ingen utenom dibbere, men det skal ikke du bry deg noe somhelst om. Har barnet fått det navnet, og du har likt det helt til du kom til dib med det. Så gjør deg selv og ikke minst barnet den tjenesten og behold det. Du har valgt navnet fordi det talte til deg. Du har likt navnet da barnet har fått det. Du må ikke bry deg noe om hva andre mener om navnet. Vi har så alt for lett til å ta til oss hva andre mener og tror om. Hva med å drite i hva andre måtte mene. Du er vel glad i barnet som navnet.

Skrevet

Jeg skammer meg også over babyen min sitt navn, og ønsker sterkt at det kunne forandres. Men pappaen hennes liker navnet godt og ville aldri gå med på å bytte det.

Jeg gruer meg til å si navnet når folk spør meg, og når jeg sier navnet, så sier de alltid, åååå XXXX - hva var det andre navnet? Og så bruker de ikke det (hun har dobbelt navn, og vi ønsker at begge navn skal brukes). Jeg er så sint over valget at jeg ikke bruker navnet hennes og kaller henne noe helt annet, noe jeg snart må forandre på.

Og ja, jeg var enig i navnet før hun kom ut. Men etter at jeg så henne, og etter at jeg skjønte hvor såret min familie ble over valget, så ønsket jeg ikke å bruke det. Vi kranglet over det, men han vant. Han vant fordi navnet ble, men jeg vant fordi hun ikke svarer til navnet sitt, kun til mitt kallenavn.

Mitt håp er at hun en dag liker navnet sitt, og da blir det lettere for meg.

Poenget mitt er, jeg skønner deg så godt. Jeg vet ikke hvor gammel babyen din er, men er hun ikke døpt, så er hun ikke så gammel at du ikke kan forandre navnet. Gjør det. Enten et helt nytt navn, eller ved å legge til et annet. Ikke gå gjennom livet og ønske at hun hadde et annet navn.

Skrevet

Bare så det er sagt, dåpen har da aldeles ikke noe med navnevalg eller bestemmelse å gjøre. I tidligere tider brukte man dåpen som en måte å "offentliggjøre" navnet på, da man ikke snakket på msn, facebook, telefon og over disken på butikken daglig. Folk kom langveisfra i dåpen, eller som deltager i menigheten på gudstjenesten og fikk høre hva det nye barnet het. I våre dagen har dåp og navnevalg ingenting med hverandre å gjøre.

Så lenge begge foreldre er enige kan man bytte navn, selv etter at man har levert det første skjemaet til folkeregisteret.

Skrevet

HI

Bf vil absolutt IKKE bytte navn.

Han har 1 barn fra tidligere forhold, som har fått skikkelig tradisjonelt navn.

Så derfor synes han at dette navnet blir ekstra fint.

Nå er det enda noen mnd til barndåp, babyen er bare 9 uker, så kan jo bytte navn, men jeg får ikke bestemme det alene..

Hun heter Michelle. Egentlig synes jeg det er fint, men..

Skrevet

Jeg har selv en sønn med poppisnavn, og angret litt på at jeg valgte d. Men jeg hadde det allerede klart 5 år før han ble lagd, og navnet var ikke inne på listen en gang. Jeg holdt meg til det, og har faktisk bare truffet et par andre gutter med samme navn, og jeg kjenner at jeg elsker navnet fortsatt :) For meg så er det jo han som er dette navnet nå :)

Skrevet

Hei HI. Jeg er en godt voksen mamma med lang utdannign etc, dvs, motsatt av "ung mor", og jeg synes ikke noe ille om navnet du/dere har valgt. Men en rekke andre navn som går igjen i dag, kan jeg nok synes er "barnslige". Rett deg opp og vis selvsikkerhet. Hvis du viser noen at du "skammer" deg, så ser de det godt. Ikke la noen ta fra deg gleden.

Skrevet

Henger meg på denne, er ikke enig i at dette er et "ung mor navn" som du sier. Synes det var fint jeg:)

Skrevet

Michelle er da et fint navn og ikke så veldig poppis heller. Har noen her inne kommet med negative kommentarer om det?

Jeg oppfatter ikke det som et navn som typiske unge, uutdannede mødre gir barna sine.

Hvis du liker det så bruker du det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...