Gå til innhold

Ålesund Sykehus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er en del fra området her inne...er det noen som kan fortelle meg hvilke regler de har for besøk på føden/barsel nå?

er det kun pappa og søsken som får titte innom enda?

Og hva om man bor på hotellet? Kan man da ta imot det besøket man ønsker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kun pappa og søsken på sykehuset i alle fall. Vet ikke hvilke regler det er på hotellet.

Skrevet

På hotellet tror jeg du får ta imot det besøk du vil, var ivertfall sånn i 2007 med engang dem åpnet fikk jeg fortalt. :-)

Skrevet

På neonatal fikk vi i hvertfall ta imot besøk av våre foreldre når vi var der i januar. Men det var kanskje litt spesielt i og med at vi ble der så lenge...

Skrevet

Så utrolig frustrerende dette vil bli for en førstegangsbestemor--og måtte vente i flere dager på å få se den lille. *aaargh* kjenner jeg absolutt mener det burde være opptil den enkelte om man vil ha besøk på hotellet eller ei... :/

Skrevet

Har hørt det er andre regler på hotellet. Det er jo et hotell faktisk.

Skrevet

Ja, dette "besøksforbudet" plager meg veldig mye!! Jeg vil jo selfølgelig ha besøk av familie og venner! Og hvis jeg føler at jeg trenger tid alene med barnet eller vil være alene av endre grunner, så sier jeg eslv nei til besøk! Jeg kjenner at jeg blir litt provosert. Vi har ikke noe sykehus å velge i her heller... :(

Skrevet

Jeg fødte på Ålesund Sykehus i April i år...

Det er noe diskuterte regler desse dagene.

Reglene sier i bunn å grunn at det er FAR og SØSKEN som får være tilstede.

Søsken får kun komme på besøk å ikke overnatte(reglene sier visst det)

Mens pappan får bli hele tiden på barselhotellet.

Det som er omdiskutert er at om man har barn fra før så får personen som passer ditt andre barn (mens mor,far og den nye babyen er på hotellet) får komme på besøk.

Min far fikk komme på besøk siden han tok med seg datteren vår(vi fikk en jente til i april å har en datter på 21 mnd fra før)

Skrevet

Ok... Vet du grunnen til besøksforbudet da, 23:52?

Skrevet

Jeg er ikke 2352, men grunnen var jo i utg pkt svineinfluensaen. Når det var restriksjonen gjorde de svært gode erfaringer med at foreldre og barn fikk tid til hverandre, noe som førte til mindre stress for mor, og at barnet gjerne tok puppen tidligere etc. Samtidig er det gjerne bare 2 døgn liggetid, noe som gjør at det er mye som skal "læres" på denne tiden.

Selv kan det hende at jeg faktisk synes det kan være deilig å få "fred". Samtidig vet jeg at jeg vil få det igjen med overnattende besteforeldre. (Det er kortere for mine foreldre å reise på besøk på sykehuset enn å reise hjem til oss - sykehuset kan de ta på dagstur). Skal de komme på besøk hjem til oss, må de overnatte. Føler meg forpliktet til at de skal komme en tur så snart vi er hjemme igjen da... Det er jo ikke så tøft det heller..

Skrevet

Ja, det var noe slikt jeg tenkte meg... Men jeg ser virkelig ikke frem til å bli nektet å treffe familien min og de nærmeste venninnene mine etter fødselen.. Jeg må i hvert fall ta opp dette, for det er faktisk det største problemet jeg har mtp fødselen nå.

Jeg er jo på alle måter i standt til å si nei til beøsk hvis det skal være en grunn til at jeg ikke ønsker besøk... :/

Skrevet

Hjelpe meg damer !! Det er snakk om 2-3 DAGER...

(sånn dere snakker kan det nesten virke som dere skal i karantene helt alene i 5 mnd...)

Bruk den tiden til å kose dere med den nye babyen, mannen deres og event. andre barn. Tull å kaste vekk energi på å irritere seg over dette!!

Det er en grunn til at dette har blitt innført, respekter det!!

(Jeg skal også føde på Åse til vinteren, og håper på barselhotell. Selvsagt skulle jeg også gjerne vist frem min lille tass til venner og familie øyeblikkelig, men det er jo myyyye koseligere å få besøk i mitt eget hjem!)

Skrevet

Hei igjen..

kl.23.52 igjen her!

Så ikke at jeg ble spurt om noe før nå!

Men på barselhotellet er det som hun over har sagt besøksforbud pga svineinfluensa og pga at jordmødrene har funnet ut at mødrene trenger fred å ro på barselhotellet.

Mødrene har ikke noe de skulle ha sagt å må følge reglene.

Men det kanskje ikke mange har tenkt på er at der faktisk er mulig å ta med en vogn i biln å si dere vil trille en tur rundt sykehuset om du faktisk er oppegående nok. Dette vil gi dere tid å dere kan evt sette dere i kafeen på sykehuset å ta imot besøk.

Dette kan ikke noen si noe på..

Det går også ann å reise hjem tidligere enn vanlig om du er 2-gangs fødende om formen er bra å barnet får i seg nok næring.

Du blir uansett kastet ut etter 2 dager å må tilbake den 3 dagen for føllingsprøven.

Jeg syns helt ærlig det var grusomt kjedelig på barselshotellet når vi ikke fikk ta imot besøk.. Det presser oss på alle måter på at vi MÅ ha mye besøk dagene etter vi har kommet hjem(noe som faktisk er verre enn på sykehuset).

Ikke engang 1 gangsfødende me komplikasjoner(de som må ligge der i over 3 døgn) får ta imot besøk.

MEN:

Hvorfor kan vi ikke bare si: men alle i min familie er vaksinert...da kan de få komme på besøk..

For de skylder på svineinfluensa enda å kan ikke fortsette å bruke den samme unnskyldningen so mye lenger siden omtrent alle vaksinerte seg. De kan jo ikke rett nekte oss besøk heller..

Skrevet

Vil tro at disse reglene med besøksforbud er fordi ikke alle er like flinke til å gi beskjed om de vil ha besøk eller ikke. Ikke alle er like klare for å få masse besøk rett etter fødselen.

Jeg fikk ingen besøk da jeg lå på barsel, hverken av far, søsken, besteforeldre eller noen andre. Dette var litt stusselig, men jeg fikk masse tid til å beundre min nyfødte.

Dette hadde forøvring ingenting med besøksforbud å gjøre, men pga lang reisevei, og jeg kom hjem etter 3 dager. Om jeg ikke hadde kommet hjem da så hadde jeg fått noe besøk den dagen.

Skrevet

Takk for godt svar, Mamma til*Charlotte og Emilie* :)

Jeg har bestemt meg for å føde på Molde sykehus :) Da får vi ta imot besøk, og jeg tror at de har lystgass der :) Jeg er veldig enig med deg at jeg vil heller ha besøket på sykehuset enn hjemme rett etter at jeg har kommet hjem. Jeg skulle gjerne født på Åse, men det er viktig både for meg å samboeren min at familien får kommet på besøk, så vi har valgt å gjøre det slik :)

Jeg syntes faktisk at dette er et overtramp mot pasienten og jeg lurer på om det rett og slett er lovlig? Er det andre sykehus som har besøksforbud? Jeg har aldri hørt om dette, bortsett fra i situasjoner der pasienten ikke kan utsettes for smitte, eller er smittefarlig.

Hilsen 23:30

Skrevet

Jeg ringte å spurte nå og fikk til svar at det var fordi det var så mye trakking og besøk på barselhotellet. De hadde ved en anleding ikke kommet frem med ei seng fordi det var så mye folk i gangen. Og så hadde de hatt det så bra da svineinfluensa kom, så etter det hadde de ikke åpnet for besøk igjen.

Og så er det det at når en er på sykehuset skal en bare amme hele tiden.

Jeg drar definitivt til Molde :)

23:30

Skrevet

Ja, for i Molde er det flott, 4- mannsrom og fri flyt av besøkende ;-)

Nei, men litt dritt med det i Ålesund da. Besteforeldre kunne i allefall fått tatt turen. Menmen, deilig med fred og ro også da. Det som blir drygt er at da blir det overnattignsbesøk av besteforeldre hjemme i steden for...

Skrevet

He,he... Ja, det høres faktisk mye bedre ut, syntes jeg :)

Ja, det er uaktuellt for meg å ikke la moren min (som har ventet i 17 år på å bli bestemor) ikke få treffe barnebarnet sitt. Det er mange som burde kvilt seg når de ligger på sykehus, men vi er jo voksne som må klare å si fra selv om en vil ha besøk eller ikke, uansett hvilke grunn en ligger inne for...

23:30

Skrevet

Har hun ventet i 17 år, så kan hun vel vente i 2 dager til..??.. Herreminhatt!! Snakk om å lage storm i vannglass...

Gleder meg til å høre fortellingene deres fra 4-mannsrommet...

Der en av babyene gråter hele tiden, to av mødrene snorker og 20-30 mennesker går å trakker ut og inn. Noen med uoppdragne småunger, noen som glor av nysgjerrighet. Noen som er svært høylytte.

Så er det sikkert en av mødrene som kommer til å sitte å snakke høyt i telefonen til alle døgnets tider (spesielt dersom det er en utlending..)

Hilsen en som har født 3 ganger på fødestue med "vanlig" besøkstid, både i Volda og i Ålesund, et forbasket tråkk av folk hele tiden. Med hauger av folk som ikke har respekt for at de faktisk besøker en barselavdeling..

Gleder meg STORT til 2-3 dager på barslehotell i fred med KUN babyen og mannen min (samt storesøskenene) :))

Skrevet

*LER* Er så enig !!

Skrevet

Jeg skriver med glede under på denne 14.08 :-) hehe Har født 2 ganger selv ålesund og jeg gleeeder meg kjempe mye og håper jeg får lov og ligge på sykehotellet denne gangen i fred og ro uten alle rundt deg som forstyrrer enten på den ene eller andre måten :-)

Skrevet

Jeg forstår alle her inne uansett...

Noen foretrekker stillhet å ro å noen vil ha besøk!

Hver sin mening men man burde kunne få bestemme selv å kunne få ta imot besøk om ønsket er der.

Om man lover å holde seg til 2-3 stk å holde seg på rommene uten å bråke så mye.

Klart jeg forstår jordmødrene å vaktene på barselhotellet.

Men jeg synes besteforeldre burde få komme.

Men sånn er det altson...Ålesund Sykehus er fortsatt stengt for andre enn far og søsken å kommer til å være det fremover.

Skrevet

Kunne gjerne fått tatt imot besteforeldrene en times tid en dag.. Men blir sikkert godt å få fred og ro rundt seg og, særlig som førstegangsfødende. Det er nok av ting som skal læres og man skal sette seg inn i, samtidig som man er sliten. Dessuten er det viktigste egentlig at det er det beste for kontakten mellom mor og barn, og at det er greiere med amming etc.

Samtidig synes jeg det er litt spes at det er like strengt på barselhotellet.

Uansett.. Barselhotell/ koselig tomannsrom på avd. og fred og ro med far og barn foretrekkes fremfor 4- mannsrom og hurramegrundt i Molde for min del. Derfor velger jeg Ålesund fremfor Molde som jeg egentlig skulle født på. (Så er jo selvsagt bredere kompetanse samlet i Ålesund om noe skulle oppstå.)

Hadde sykehuset i Kr. sund vært åpent, hadde dette også vært å foretrekke fremfor Molde. Håper jeg rekker fram til Ålesund da ;-)

Skrevet

Det hjelper ikke meg mye at dere syntes det er greit å få fred. Det viser bare hvor forskjellige vi er og hvilke behov vi har.

Jeg har pratet med de i Molde da (en skikkelig koselig sykepleier forøvrig). De er sommerstengt til 19. aug, så det kan hende det ikke går å føde der. Men jeg snakket også med venninner som har lagt på barselhotellet i Ålesund og de sa at det var bare å ta inn besøket bakveien :) He, he... Så da skal det nå ordne seg på en eller annen måte :)

Hilsen 23:30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...