Gå til innhold

Ingen lystgass :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hiver meg på denne. Jeg har født 2 ganger på Ålesund sjukehus -med epidural. Hadde følelse i bena og kunne fint gått rundt til tross for det. Epidural er himmelsk og var absolutt et must, særlig siste gangen da lystgassen ikke lenger var tilgjengelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fødte uten epidural, men med akupunktur, saltvannspapler og lystgass. Og jeg kan fortelle at for meg var lystgassen ikke til særlig lindring, jeg ble bare dårlig av den og følte jeg ikke fikk puste.

Så jeg kuttet den ut etter kort stund, og gikk over til alternativ smertelindring.

Jeg gikk helt inn i meg selv og fokuserte veldig på å beholde roen, ta kontrollen og slappe av, og la kroppen jobbe. Brukte pusten aktivt. Og det gikk helt fint- jeg hadde en flott fødsel. Javisst var det vondt, men ikke så fryktelig vondt.

Jeg hadde dessuten god virkning av saltvannspapler, der de sprøyter saltvann inn i lommer under huden. Det svir mye når det settes, men så sprer det seg en varme rundt i området som lindrer smerte. Jeg hadde mer virkning av det enn av akupunkturen, faktisk. Så kanskje du kan prøve det?

Eller du kan prøve badekar om de har det der?

Ellers vil jeg tipse deg om å lese om Lamazemetoden, finnes en egen nettside som jeg ikke kommer på i farten. Der står det grundig beskrevet pustemetoder som man bruker for å få en mest mulig smertefri fødsel.

Lykke til- det går nok bra uten lystgass også!:)

Skrevet

Thanxz :-) Gleder meg jo kjempe mye da, men klart det er jo veeeldig ondt da :-) hehe

HI

Skrevet

Tusen takk Lilleva ❤ lillejenta si ❤ jeg får prøve og lese litt og forske litt på det :-) hehe. det ultimate for meg er jo og få føde uten noen form for smertelindring, MEN med mine 2 tidligere fødsler har jeg som sagt fått mye hjelp på dem siste minuttene før babys var ute og dermed har jeg blitt litt skeptisk til hva jeg skal gjøre når jeg denne gangen ikke får lystgass :-) Men jeg har jo brugt mye pusting gjennom riene og begge mine fødsler har jo bare vert 4 timer lange så, jeg tror det går helt fint denne gangen også selvom det blir uten lystgass ;-) Badekar hadde jeg ingen efekt av sist så jeg vet ikke om jeg prøver det igjen :-)

Hi

Skrevet

Du har følelser i bena ved epidural. Jeg gikk på toalettet og sånn mens jeg fikk det. Du er riktignok litt svakere i bena men klarer fint å gå.

Kan jo også be om å få en lav dose..

Skrevet

Smertene sitter i hodet faktisk...Du er førstegangs regner jeg med...?

(haha, men du svarer vel at du har født 14 barn uten annet enn meditasjon som teknikk:D)

Har født 2 barn, uten smertestillende i noen form, og kan ikke akkurat si jeg anbefaler det. Smertene sitter så avgjort ikke i hodet. Det er fysiske smerter og de er reelle....

Skrevet

epidural demper riene, men når det er tid for pressrier har ikke epidural virkning på samme måte lenger. jeg er sykepleier og jobber på fødeavd. er mange som tror man ikke har kontroll med epidural, men faktum er at du slipper de værste riene. og under pressriene er hodet så langt ned at den har ikke virkning lenger.

Skrevet

Har de ikke lystgass på Ålesund sykehus lenger heller? Og ikke får vi ta imot besøk!

Jeg vurderer virkelig å føde på et annet sykehus, men hvordan vil det fungere da, når nærmeste da vil bli i Molde? Det er jo en time med kjøring og så ferge i 20 min... Går det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...