Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #1 Skrevet 3. juni 2010 Hva mener dere at de offentlig ansatte skulle gjort istedenfor streik for å få en lønn å leve av? Eller for å få samfunnet til å åpne øynene å se hvor viktige de er? Skal vi starte å importere arbeidskraft fra utlandet til alle yrkene som ikke har universitetsutdannelse? Det kunne blitt spennende.... Få inn assistenter i skolen som snakker russisk til å lære ungene våre språk. Få inn hjelpepleiere som ikke kan språket til å kommunisere med eldre som trenger hjelp. Da hadde jo alt blitt mye bedre! Vi fortjener en lønn vi kan leve av! Jeg arbeider selv som omsorgsarbeider alene på natt i bolig og har hele ansvaret alene overfor beboere og deres medisiner, det er jeg som står til ansvar hvis det brenner og jeg ikke får dem ut. Jeg fortjener like god lønn som en hvilken som helst annen fagarbeider i samfunnet. Nattetilegget og helgetillegget er latterlig lavt og det er en av kampsakene. Elektrikere og andre i privat sektor får 50 eller 100 prosent overtid etter klokken 16.00. Vi får en latterlig sum på 45 kroner etter klokken 18.00 og hele natten.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #2 Skrevet 3. juni 2010 Dette spørsmålet har jeg spurt i så og si nesten alle diskusjonene. Har enda til gode å se noen svare på det. Lykke til:) Hilsen en som ikke streiker, men som absolutt hadde gjort det hadde jeg jobbet i en av de aktuelle yrkene
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #3 Skrevet 3. juni 2010 "Få inn assistenter i skolen som snakker russisk til å lære ungene våre språk. Få inn hjelpepleiere som ikke kan språket til å kommunisere med eldre som trenger hjelp." dette er da virkeligheten mange steder allerede. Men nå streiker de for å få bedre betalt for å gjøre en dårlig jobb.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #4 Skrevet 3. juni 2010 sånn at vi kan få utdannet FLINKE folk til å komme i disse yrkene vett du!!!!!!!!!!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #5 Skrevet 3. juni 2010 Er du litt motorisk i utakt? Siden du bruker så mange utropstegn? Jeg vet hva argumentasjonen til de streikende er, nå svarte jeg bare på det lettere stupide hovedinnlegget her.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #6 Skrevet 3. juni 2010 Mener du virkelig at vi gjør en dårlig jobb?
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #7 Skrevet 3. juni 2010 Er du en russisk assistent i skolen eller en hjelpepleier som ikke snakker norsk?
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #8 Skrevet 3. juni 2010 er vel HI som svarer ;o) Bedre debatter på skravle om dette Lettere å følge med på hvem som mener hva... Går alltid i surr på anodiskusjoner, skjønner ikke hvem som svarer hven
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #9 Skrevet 4. juni 2010 Jeg støtter likelønnstanken,men det er synd når streiken går utover barn med spesielle behov.Nå håper jeg streiken snart er over.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #10 Skrevet 4. juni 2010 Du som er omsorgsarbeider og jobber natt og har aleneansvar for pasientene og medisinene, det er jo helt uforsvarlig!! Du har jo ikke kompetanse til å ha det medisinske ansvaret aleine! Og langt ifra å ha medisinansvaret. Du har vel noen timer med medisinkurs, det er det..? Fatter ikke hva dere syter etter, du har en VIDEREGÅENDE utdannelse, hva forventer du å tjene da?? Nei få sykepleiere og vernepleiere inn i alle sånn stillinger! Og når det gjelder kveldstillegg og helgetillegg, så er jo det en del av arbeidstiden din, du får også overtid når du jobber ut over arbeidstiden din, så det var en dårlig sammenligning det med elektrikere! Jeg får overtid etter kl.14.30 jeg, for jeg begynner på jobb kl.07.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #11 Skrevet 4. juni 2010 Du får sende en klage til Kommunenes Sentralforbund og be dem innfri kravene, og dermed blir det også slutt på streiken.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #12 Skrevet 4. juni 2010 Signerer 09.42 Skulle tro de var de viktigste folkene i dette landet! Men sannheten er at hvem som helst uten utdannelse kunne gjort samme jobben, det er jo det som skjer mange plasser. Assistenter gjør samme jobben som omsorgsarbeider og hjelpepleiere!
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #13 Skrevet 4. juni 2010 Bare så merkelig at ikke "hvem som helst" er interessert i denne typen jobber. Det er bare såvidt vi får tak i nok sommervikarer, fordi det er så krevende og stressende jobber. Synes det vitner om en ufordragelig holdning at fordi vi ikke har høyere utdanning, så skal vi avspises med smuler. Sannheten er at landet i årene framover vil ha en stor mangel på hjelpepleiere. Den eneste måten å få økt rekrutteringen på, er å øke lønnsnivået betraktelig. Ellers får du bare klare deg selv når kreftene svikter om noen år. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #14 Skrevet 4. juni 2010 Tror jeg skal klare meg veldig godt selv når kreftene svikter du, men takk for omtanken.. Kan leie meg en assistent som jeg kan lære opp selv! Hilsen sykepleier
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #15 Skrevet 4. juni 2010 Tragisk at en sykepleier har en så fordomsfull innstilling overfor sine underbetalte kolleger. Men du vil vel helst smiske deg inn på legene istedet. Det forteller ganske mye om ditt lønnsnivå som sykepleier at du ville være i stand til å betale for en privatassistent når du trenger pleie.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #16 Skrevet 4. juni 2010 Hey, nå må du skille på begrepene dine, frøken! Overtidstillegg og helg/nattillegg kan da virkelig ikke sammenlignes. En privat ansatt som jobber turnus får IKKE overtidsbetaling for kveld/natt/helgejobbing, hvor har du det fra?
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #17 Skrevet 4. juni 2010 Hva tjener en omsorgsarbeider/hjelpepleier da?
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #18 Skrevet 4. juni 2010 Det var da ikke det jeg sa, jeg sa at når jeg jobber OVERTID, så får jeg overtidsbetaling som alle andre! Jobber 100% stilling, og dersom jeg må jobbe f.eks til kl.18 en dag jeg egentlig skulle vært ferdig kl.14.30, så får jeg overtidsbetaling! På samme måte som en elektriker som jobber dagtid får overtidsbetaling når han jobber etter kl.16! En elektriker som jobber skift får jo ikke overtidsbetaling om han jobber ettermiddag/natt/helg.. Han får tillegg ja, men ikke overtidsbetaling!
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #19 Skrevet 4. juni 2010 En nyutdannet hjelpepleier tjener kanskje 30-40000 mindre i året enn en nyutdannet sykepleier, og vet du hva, det skulle bare mangle!!! En sykepleier/vernepleier har 3 års høyere utdanning, mens en hjelpepleier har videregående utdanning!
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #20 Skrevet 4. juni 2010 En altfor stor og ubegrunnet lønnsforskjell. Sett over hele yrkeskarrieren betyr det at en sykepleier kommer betydelig bedre ut, selv når vi tar hensyn til lengre utdannelse og nedbetaling av studielån.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #21 Skrevet 4. juni 2010 Enig, hva er det de klager for egentlig??
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #22 Skrevet 4. juni 2010 Men det er da en selvfølge at det skal lønne seg å ta utdanning. En sykepleier skal helt klart tjene merkbart bedre enn en helsefagarbeider. Kompetansen er MYE større.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #23 Skrevet 4. juni 2010 Det er visse grenser for forskjellsbehandling. Ser ingen grunn til at man skal tjene nevneverdig mer over livsløpet fordi man har høyere utdanning. Kunne like gjerne snu på flisa og si at siden de med høyere utdanning også får de mest interessante og utfordrende arbeidsoppgavene, og dessuten de minst slitsomme, så trenger de ikke høyere avlønning i tillegg (bortsett fra for å kompensere for studielånet).
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #24 Skrevet 4. juni 2010 Jeg er så veldig glad for at det foreløbig ikke er et flertall som mener dette. Ansvar skal selvsagt belønnes, utdanning skal selvsagt belønnes.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #25 Skrevet 4. juni 2010 Det blir det også (spesielt "ansvar", som om ikke alle har det, men det er topplederne som stikker avgårde med ufortjente millioninntekter). Spørsmålet er hvor stor skjevfordelingen skal bli. For øvrig prøver du ikke engang å argumentere for hvorfor de med høyere utdanning skal ha i både pose og sekk, altså både høyere lønn og mer interessante arbeidsoppgaver, samt mindre belastende arbeid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå