Gå til innhold

De streikende burde skamme seg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du burde vel få litt mer kunnskaå om økonomi. I Norge er lønnsnivåetfor høyt. Det koster for mye å produsere noe her. Kostnaden på produkter og tjenester er skyhøy. Det betyr at vi ikke er konkurransedyktige i mange situasjoner, vi priser oss selv helt ut av verdensmarkedet. Resultatet er i stor grad norsk outsourcing og tapte markedsandeler.

Ingen snakker om at vi hjelper Hellas dersom vi ikke hever norske lønninger, å uttale seg på den måten vitner om en manglende innsikt i det faktiske problemet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva om dere som bærer på all denne harmen mot streiken og de streikende rettet den mot arbeidsgiver isteden for arbeidstaker. Arbeidsgiverne sitter absolutt med makt til å få slutt på denne streiken ved å komme arbeidstakerne litt i møte. Det er dere som er "kundene" til kommunen og staten så når skoler, barnehager, bibliotek og navkontor holder stengt så er det arbeidsgiverne dere bør presse på, ikke den enkelte arbeidstaker.

Noen av dere slenger så kraftfullt om dere med "hensyn til verdensøkonomien" og "de som streiker tjener mer enn meg". Det er ikke et poeng i denne streiken i det hele tatt. Det blir som å fortelle deg når du har brukket et bein at "jeg har brukket to, så da trenger ikke du gips, for du har det bedre enn meg."

Det som er poenget i denne streiken er at man skal få en rettferdig lønn. Slik at f.eks en enslig mor som er førskolelærer får en lønn hun kan leve av, og ikke må ta ekstrajobber ved siden av for å forsørge seg og sine, når en ingeniør med like lang utdannelse og samme arbeidsgiver ( kommunen) lever greit på sin pengeslump. Dette handler også om å rekruttere og beholde dyktige fagpersoner i det offentlige, og da må man faktisk innse at man må være konkurransedyktig på lønn og andre vilkår.

Ja, det er irriterende når en streik går ut over en tredjepart. Men det er tredjepartens ansvar å vise solidaritet og presse på de som har ansvar for konflikten og det er ikke ensidig arbeidstakerne. En streik kommer jo først når arbeidsgivere og arbeidstakere ikke kommer til enighet, og det kan like gjerne skyldes en stri arbeidsgiver som en storforlangende arbeidstaker.

Skrevet

Det som er rart er at folk blir slitne og deprimerte av å være sammen med sine egne barn. Hvilket samfunn har vi fått egentlig? Vi er såå avhengig av barnehage og sfo, at folk blir syke om de må være hjemme i streik, eller de 3 uker sammenhengende ferien må være.

Jeg er sjokkert. Hvordan hadde de det ikke før i tiden. Det fantes ikke barnehager da, men likevel klarte generasjoner å komme seg opp og frem. I dag blir babyer på 10 mnd puttet i heldags barnehager, og jeg kaller det gjerne institusjon når de går der 9,5 timer til dagen, fordi mamma og pappa MÅ ha karriere og selvrealisering. Ikke få barn, når dere ikke har tid til dem. Jobb, tjen penger- men ikke sett barn til verden. Dere vil ikke være sammen med dem likevel. Ferie er et helvete. Stenger barnehagen en uke så blir mor deprimert.

Hvor skal dette ende egentlig? Jeg godter meg over denne streiken. Vi må vri hodene våre litt, tenke litt nytt. Akkurat nå er vi så enspora, og forlanger at staten og kommunen skal ha mest mulig med barna våre å gjøre....uten barnehagen stopper landet??? NEI, den gjør ikke det.

Begynn å let da. Skaff nanny, au pair, bestemor, bestefar, oldemor, oldefar, eldre søsken.....DET FINNES SIKKERT NOEN SOM KAN PASSE PAKKEPOSTENE DERES, mens dere får kose dere med alenetid, egentid, selvrealisering på jobben, skolen eller treningssalen.....eller venninneturen du MÅ være med på, fordi det er SÅÅÅ IN å være SELVREALISERENDE......

EGOISTER hele norges land!!

Skrevet

Du vet det nok ikke, men dette er fast praksis hos ett av de største sykehjemmene i Norge. En 3. del av pasientene er "så heldige å få liggedag" hver dag (rullerende), fordi det aldri er nok bemanning (grunnbemanning, ja) til å ta alle opp hver dag.

Så hvorfor er dette galt kun når det er streik, mon tro?

Skrevet

Pisspreik. Tredjepart skylder ikke de streikende noenting. Mange av oss er fullstendig uenige i kravene ders, vi fatter ikke hvordan de toskete organisasjonene deres kan gjøre dette og vi ønsker dere dit peppern gror oga denne streiken.

Skrevet

Det er alltid galt. Det er enda verre når de streikende forverrer en allerede ille situasjon.

Skrevet

Pisspreik damen: Snakk for deg selv! Hvem er "vi" og "mange av oss" ? Snakker du for deg selv og bendelormen, eller representerer du stat og kommune? Jeg ønsker ihvertfall ikke å inkluderes i ditt "vi".

Skrevet

Så ta de eldre og pleietrengte hjem da. Slik de måtte gjøre i gamledager. Ingen sykehjem da, da tok ungene deres seg igjen av sine foreldre. Hent gamlemor hjem til dere da, og plei henne hjemme.

Skrevet

Rent bortsett fra at for høye lønninger og for dyre boliger (blant mye annet) forårsaker at de færreste familier klarer seg på en inntekt i teebebygd strøk. Så man kan ta gamlemor hjem, men man kan ikke pleie henne. Eller man kan pleie henne å la barna vokse opp lutfattige og på sultegrensen.

Skrevet

Og jeg vil virkelig ikke inkluderes i LO og deres like. Det er et samfunn jeg ikke vil være en del av.

Skrevet

Man trenger ikke splitter nytt hus til 7 mill og 3 biler i den triple garasjen vet du. Mange har lån over pipa, fordi de tror de blir kulere av å ha dyrest og flottest hus. Par i dag skal ha alt nytt, flat tv i alle rom, og lånene blir da skamdyre. Derfor må begge i full jobb for å kunne betale alt tilbake. Vi er så egoistiske i dette landet at materielle goder er viktigere enn å ta vare på medmenneskene. Ingen får med seg prada klærne, husene og bilene sine i graven, men det tenker ingen på.

Ungene våre lider pga egoistiske og IKKE-tilstedeværende foreldre.

Face the truth.

Og for å ikke glemme de 3 sydenturene i året de bare MÅ reise på.

En med familien, en med venninnegjengen, og en med kameratgjengen. Fyttikatta hvor ender dette egentlig?

Skrevet

Og veldig mange har det ikke. Hvis en av partene i et forhold tjener 450.000 kr og de har tre barn, da kan de klare seg med en treroms leilighet hvor alle barna deler rom. Men hvor skal de gjøre av gamlemor du mener de skal pleie? Og hva med enlsige forsørgere på en gjennomsnittsinttekt med gamle foreldre? Kanskje du skal realitetsorienteres litt?

Skrevet

det er rett og slett kvalmt å lese om streiken og se bilder...

alle gliser rått,ingen sure miner der nei.

skal nesten vedde for at den vanlige mann i gata og mange av de annsatte har ikke peiling på hvorfor de streiker.

nei,kom dere i jobb, og vær glad for at dere har en jobb å gå til...

ikke alle som er så heldige.

Skrevet

Enda mer vås. Hvis det var slik at Norge hadde priset seg "ut av verdensmarkedet", som du sier, skulle vi hatt mye høyere ledighet enn vi har. I stedet har vi Europas laveste? Hvordan kan det henge sammen? Kjøper folk faktisk varer fra Norge likevel? Dessuten: en stigende andel jobber faktisk ikke i produksjon av eksportvarer. Der er det snakk om en intern omfordeling av økonomiske midler, noe du åpenbart ikke har så mye forstand på.

Skrevet

I innlegget datert 11:46 var det ikke ett eneste saklig argument. Gratulerer!

Skrevet

Alle bør støtte de streikende! Vi er heldige som kan streike i dette landet. Slutt å syt menneske:)

Skrevet

Du har jo helt åpenbart ikke skjønt det. Hørt om oljeindustrien? Den revulosjonerte Norge.Vi har levd godt av den. Intern omfordeling av midler? Midlene skal jo ikke omfordeles. Midlene skal økes. Det er en vesentlig forskjell.

Skrevet

Hva var typisk høyre?

Skrevet

hehe, og ja jeg syns jeg ser at de i private bedrifter ikke hadde klikket hvis de ikke fikk noen lønnsøkning i år...pga økonomiske problemer i hele verden!

Det virker ikke som om folk tenker at hvis alle får et generelt tillegg på f.eks 3% så vil jo bare ulikhetene mellom de lavtlønnede yrkene og de med høy lønn bli større.

Så det er jo helt greit for de med høy lønn å takke ja til det...men oss andre da. Vi vil jo ALDRI komme opp på samme nivå!

Og en annen ting. All streik må på et eller annet vis gå utover en tredje part for at det skal være noe virkning i det. Hvem i alle dager hadde visst at noen streiket hvis det ikke gikk utover noen. Ingen hadde visst det, ingen hadde snakket om det...og ingen lønn hadde blitt høyere!!

Skrevet

Herrefred. Streik skal gi konsekvenser for arbeidsgiver. Det er poenget med streik som virkemiddel. Det er bare toskete nymotens duster som mener at det er helt i orden å straffe tredjepart.

Skrevet

Når det er snakk om forskjeller mellom offentlig og privat sektor er det fullt mulig å få til en omfordeling via høyere skatter og avgifter for høytlønte og dem med store formuer, til fordel for bl.a. offentlig ansatte. For øvrig er det faktisk ikke sånn at vår velferd skyldes oljeindustrien alene. Men også inntektene av den skal selvsagt fordeles på en mest mulig rettferdig måte, og det er bl.a. derfor vi har lønnsoppgjør. Lønnstakernes andel av bedriftenes inntekter har faktisk gått ned i mange år, til fordel for kapitaleierne.

• 2 uker senere...
Skrevet

For å ivareta skolevesenet og sørge for den beste undervisningen barna våres kan få er det viktig å gjøret yrket attraktivt for flere. Pluss at ved forige lønnsforhandlig ble lærerne lovet en viss prosentøkning av lønn, og da dette ikke ble fulgt opp ble det streik.

Rekk opp hånda alle som vil ha 4 års utdanning å ikke få lønn deretter..

Skrevet

Hvis dere skal begynne å kommentere en så gammel sak, skriv på bunnen hvertfall!!!

Herreminhatt"!!

Skrevet

Det er opp til hvert enkelt forbund/ organisasjon å ta ut sine medlemmer i streik. Det er ikke slik at gud og hverman kan sette seg ned hvilken dag som helst å si "Jeg streiker dersom jeg ikke får det slik jeg vil!". Det finnes regler for hvordan en lovlig streik skal kunne foregå...

Kan ikke folk være så snille å sette seg inn i saker og ting før de åpner kjeften sin uten egentlig å vite hva i h#+**te de snakker om!

Skrevet

Vi hadde sååååååå godt av denne streiken. Vi ser jo hvor livsviktig barnehagen for alle er. Derfor fortjener alle barnehage ansatte, lærere, sykepleiere osv så sinnsykt høy lønn. Verden kollapset jo for mange da barnehagen stengte. Tenk dere måtte vri hodene deres litt, for å finne andre til å oppbevare pakkepostene deres les: barna deres.

Ja til streiken, og håper de skal streike enda lengre neste gang!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...